Dräpande systemkrav för att köra Elite: Dangerous i VR

Robot
Medlem
Dräpande systemkrav för att köra Elite: Dangerous i VR

Det är ju dock förvånansvärt lättdrivet, spelar i 3600x1920 på nästan högsta inställningarna med kring 60fps i medel på lite äldre hårdvara... Dubbla 6-kärniga processorer och dubbla R9 290 och dedikerade spel-SSD:er med mera.

Medlem

Första spelet på länge med vettiga krav.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jajamen, I'm ready, bring it on!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Vad är det som kräver så mycket kraft? jag är inte direkt insatt men är inte Oculus och andra VR tekniskt sett en mindre skärm med motion tracker?

Vad är den tekniska skillnaden mot en vanlig stor skärm med TrackIR?

Medlem
Skrivet av Everchange:

Vad är det som kräver så mycket kraft? jag är inte direkt insatt men är inte Oculus och andra VR tekniskt sett en mindre skärm med motion tracker?

Vad är den tekniska skillnaden mot en vanlig stor skärm med TrackIR?

Skiilnaden är inte skärmupplösningen, utan att allt måste renderas dubbelt, en separat scen för varje öga.

Vårt djupseende skapas för att våra ögon sitter ca 7 cm isär och ser saker från två olika perspektiv, hjärnan 'beräknar' djupet baserat på skillnanden mellan perspektiven. VR fungerar genom att på samma sätt ge varje öga ett separat perspektiv.
VR lägger ibland även på ytterligare renderingsfilter för att öka realismen, vilket tar ytterligare processorkraft.

Gnällkuk

Föga förvånande systemkrav, förutom kanske ram-minnet. Har vi till slut nått dit när 8GB inte räcker längre? Oavsett finner jag det föga troligt att 16 är ett minimum. 12 kanske men 16 känns absurt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

var ju inte så farligt, haft samma lr bättre i över ett år minst


signatur

//monster

Medlem

Här är Frontier's egen kommentar på kraven:
(https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=207419)

Hey everyone,

It's worth noting that this is what we are recommending when you are running VR, due to the fact that we need to try and maintain more than 90fps on duel 1080p screens (or something similar) in 90%+ situations.

In our testing a system with this spec should be able to do that. This does not mean that you cannot play ED in VR with a lower spec system, but there is a chance that you might not be able to maintain 90+fps in most situations.

It's worth noting that our specs are not far above the minimum Oculus spec here: https://www.oculus.com/en-us/blog/powering-the-rift/ or the NVIDIA spec here: http://www.geforce.com/hardware/tech...m-requirements

I hope that helps. Fly safe CMDR's! o7

Support- Falcon

vrfocus som är FZ's källa har inte själva någon källa angiven, vilket är ganska oseriöst men jag hittade den:
http://us2.campaign-archive2.com/?u=dcbf6b86b4b0c7d1c21b73b1e...

Medlem

Bara grafikkortet som är snäppet under, resten fixar man. Kanske det går med ett 970 också?

Skrivet av Ahris:

Skiilnaden är inte skärmupplösningen, utan att allt måste renderas dubbelt, en separat scen för varje öga.

Vårt djupseende skapas för att våra ögon sitter ca 7 cm isär och ser saker från två olika perspektiv, hjärnan 'beräknar' djupet baserat på skillnanden mellan perspektiven. VR fungerar genom att på samma sätt ge varje öga ett separat perspektiv.
VR lägger ibland även på ytterligare renderingsfilter för att öka realismen, vilket tar ytterligare processorkraft.

Bra inlägg, tack för infon.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av tricky:

Föga förvånande systemkrav, förutom kanske ram-minnet. Har vi till slut nått dit när 8GB inte räcker längre? Oavsett finner jag det föga troligt att 16 är ett minimum. 12 kanske men 16 känns absurt.

De är dock i full gång med att överföra spelet från 32 till 64-bitars spelmotor för att kunna hantera stora miljöer och planeter och då kommer det behövas betydligt mera minne...

Medlem

tänkt om VR körde med Gsync också mumma =D

Medlem

Yay, mitt tips var relevant.

Hursom, så får jag en känsla av att Nvidia och Ati kommer att släppa specialdesignade-ish kort för VR, iallafall marknadsföra dem som att de är superduper för VR, men även i övrigt.

Ett till 970 + överklockning så tror jag nog att jag kan iallafall köra på medium med Elite. Annars tömmer jag plånboken med ett 980ti.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

De är dock i full gång med att överföra spelet från 32 till 64-bitars spelmotor för att kunna hantera stora miljöer och planeter och då kommer det behövas betydligt mera minne...

Jag kör betan på Horizons och den är bara 64-bit. En snabb koll på processen så ser jag att den drar över 6GB RAM och då har jag inte landat på en planet denna session.

Edit: Cirka 7,2GB RAM max efter att ha landat och flugit runt på två mindre månar med varsin bas.

Ni får tänka på att en stereorendering på den upplösningen kommer att se ut som skit när det blir utdraget över hela synfältet.

Testade precis med en 135" (3.2x1.9 meter) projektor i 3D, då med 2500x1440 downsampling till 960x1080 per öga men det vart för pixligt. Supersampling på 2.0 såg betydligt bättre ut.

Single:
2500 * 2.0 = 5000
1440 * 2.0 = 2880
(5000x2880) -> 14 400 000 (14MPix)

3D:
2 x (5000x2880) -> 28 800 000 (29 MPix)

Detta bör också drivas i 60-90 fps...

Medlem

Nej inte ens nära. VR får vänta 5 år eller spå för min del.

Medlem

Kanske med lite pillande i inställningarna och en liten överklockning på grafikkortet. Jag tror jag blir nöjd. Blir väl att börja spara ihop pengar igen då till en framtida uppgradering.

Avstängd

Nu förvirrade ni mig. Systemkraven går alltid i ordningen att minimum är överst och recomennded är längst nedåt.

Medlem

Nä vetniva. Dagarna då jag la 10 lök för att flåsa upp en styvis åt FPS-mätaren på något novelty-benchmark-spel i 2 timmar och sen skita i det igen är över.

Kan gott vänta tills det fungerar rimligt för ett rimligt pris, när dessutom tekniken & spelen har kommit längre.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Ja det blir väll till att köpa 980 nästa år när priset hamnat under tusenlappen.

Medlem
Skrivet av tricky:

Föga förvånande systemkrav, förutom kanske ram-minnet. Har vi till slut nått dit när 8GB inte räcker längre? Oavsett finner jag det föga troligt att 16 är ett minimum. 12 kanske men 16 känns absurt.

Verkar som att 6GB är minimum, medan 16GB är rekommenderat. I alla fall för Elite.


signatur

Have a good time!

Medlem

Hmm, är det verkligen så stor skillnad med den färdiga? Körde med DK2 på min burk, som är betydligt sämre, med t.ex. ett 970 och det flöt hur fint som helst.

Medlem
Skrivet av Lightbane:

Hmm, är det verkligen så stor skillnad med den färdiga? Körde med DK2 på min burk, som är betydligt sämre, med t.ex. ett 970 och det flöt hur fint som helst.

Hm har för mig att de ökat både FOV och upplösning, vilket skulle vara något mer krävande på grafikkortet.


signatur

Have a good time!

Medlem

har man inte det rekommenderade ens idag kanske man bör hålla sig till xbox lr så :>


signatur

//monster

Medlem

Dräpande? Det var väl inget speciellt med de systemkraven, 8GB är minimum vad jag skulle rekommendera någon av mina vänner till en gaming dator i dagens läge. Och CPU/Grafikkorts val är ju som vanligt att rekommendera det senaste X80 GTX Nvidia serien.

Allt under är väl för casual gamers som spelar the sims och leker på facebook, dags att ta sig ur mammas källare och skaffa sig ett jobb så att ni kan skaffa er lite vettigare komponenter.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Dräpande? Det var väl inget speciellt med de systemkraven, 8GB är minimum vad jag skulle rekommendera någon av mina vänner till en gaming dator i dagens läge. Och CPU/Grafikkorts val är ju som vanligt att rekommendera det senaste X80 GTX Nvidia serien.

Allt under är väl för casual gamers som spelar the sims och leker på facebook, dags att ta sig ur mammas källare och skaffa sig ett jobb så att ni kan skaffa er lite vettigare komponenter.

Ja jisses, bara för att man inte vill lägga 7 tusen(!!!) på ett grafikkort så betyder det att man bara lirar the Sims och hänger på Facebook.

Får jag vara med i din coola club om jag köper ett fett graffekort?

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

var ju inte så farligt, haft samma lr bättre i över ett år minst

Haft bättre i snart tre år.

Medlem

Inga problem


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Lightbane:

Hmm, är det verkligen så stor skillnad med den färdiga? Körde med DK2 på min burk, som är betydligt sämre, med t.ex. ett 970 och det flöt hur fint som helst.

Det är inte själva spelet som sådant utan den brutala upplösningen som det renderas i. Med andra ord, du kommer att se samma systemkrav för andra spel som levererar VR-stöd efter släppet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Dräpande? Det var väl inget speciellt med de systemkraven, 8GB är minimum vad jag skulle rekommendera någon av mina vänner till en gaming dator i dagens läge. Och CPU/Grafikkorts val är ju som vanligt att rekommendera det senaste X80 GTX Nvidia serien.

Allt under är väl för casual gamers som spelar the sims och leker på facebook, dags att ta sig ur mammas källare och skaffa sig ett jobb så att ni kan skaffa er lite vettigare komponenter.

o_O

12
Skriv svar