Id Software gjorde Super Mario Bros. 3-demo till pc – spana in filmklipp från John Romero!

Robot
Id Software gjorde Super Mario Bros. 3-demo till pc – spana in filmklipp från John Romero!
Medlem
Id Software gjorde Super Mario Bros. 3-demo till pc – spana in filmklipp från John Romero!

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället ofta som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.


signatur

subterranean homesick alien

PaZ
Medlem
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Det må så vara men fyfan vad kasst det ser ut :D, Allt och då menar jag ALLT är ju off.

Ölmage haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Det jag hört var att PC:n först och främst var en kontorsmaskin på den tiden medan spelkonsolerna hade hårdvara designad för spel. PC:n var alltså inte lika kraftfull som spelkonsolerna back then. Take that, master race

Scrollingtekniken som användes på konsolerna var alltså simpel (de ritade om hela bakgrunden varje gång den uppdaterades vilket PC:n inte orkade med), men Carmack kom på att man bara behöver rita om de delar som förändras och därmed spara massor av systemresurser vilket ledde till smooth scrolling även på den svagare PC:n.

PaZ
Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Det jag hört var att PC:n först och främst var en kontorsmaskin på den tiden medan spelkonsolerna hade hårdvara designad för spel. PC:n var alltså inte lika kraftfull som spelkonsolerna back then. Take that, master race

Scrollingtekniken som användes på konsolerna var alltså simpel (de ritade om hela bakgrunden varje gång den uppdaterades vilket PC:n inte orkade med), men Carmack kom på att man bara behöver rita om de delar som förändras och därmed spara massor av systemresurser vilket ledde till smooth scrolling även på den svagare PC:n.

En snabbkoll visar att NES hade följande specs:
Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte

Medan en midrange-dator på den tiden hade en processor som var 5-10 mhz och ram mellan 512k och 1 mb. Så det måste handlat om att det var svårt att få ut allt ur en pc på den tiden.

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

Det jag hört var att PC:n först och främst var en kontorsmaskin på den tiden medan spelkonsolerna hade hårdvara designad för spel. PC:n var alltså inte lika kraftfull som spelkonsolerna back then. Take that, master race

Scrollingtekniken som användes på konsolerna var alltså simpel (de ritade om hela bakgrunden varje gång den uppdaterades vilket PC:n inte orkade med), men Carmack kom på att man bara behöver rita om de delar som förändras och därmed spara massor av systemresurser vilket ledde till smooth scrolling även på den svagare PC:n.

En snabbkoll visar att NES hade följande specs:
Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte

Medan en midrange-dator på den tiden hade en processor som var 5-10 mhz och ram mellan 512k och 1 mb. Så det måste handlat om att det var svårt att få ut allt ur en pc på den tiden.

Jo, sen hade ju NES:en inget OS heller. DOS lär ju ätit sin del av kakan (främst RAM dock skulle jag gissa). Dessutom jag har hört av gamla programmerare att x86 var en ganska värdelös arkitektur jämfört med allt annat som fanns på den tiden också.

Anyhow, källa på tidigare uttalande om du vill kolla och tolka själv: https://www.youtube.com/watch?v=JCafnH_eisA
Kan starkt rekommendera den videon till alla här för övrigt, den är högst relevant till denna nyhet!

Medlem
Skrivet av PaZ:

En snabbkoll visar att NES hade följande specs:
Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte

Medan en midrange-dator på den tiden hade en processor som var 5-10 mhz och ram mellan 512k och 1 mb. Så det måste handlat om att det var svårt att få ut allt ur en pc på den tiden.

NES hade också ett "grafikkort" till skillnad från de flesta datorer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Picture_Processing_Unit

https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System_t...

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det må så vara men fyfan vad kasst det ser ut :D, Allt och då menar jag ALLT är ju off.

Ölmage haha

Såg Fzusr´s videolänk och ångrar min snabba mobbning av deras SMB 3 försök. Verkade vara en prestation

Blir för övrigt impad av att ID sålde Commander Keen och wolfenstein på Nätet redan typ 90-93 Trodde inte det fanns mer än för väldigt utvald grupp fram till typ 95 kanske


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Preed:

Den här tekniken var en av Carmacks första stora achievements. Om jag inte missminner mig var den ingen som lyckats gjort den här typen av "screen-scrolling" på pc innan.

I plattformsspel så fungerade det istället som tidiga Megaman där kameran flyttade position först när du kom till kanten av bilden.

Intressant! Kan någon tekniskt sinnad förklara varför det var svårare på pc än på NES? Om det nu var det.

För att scrolla på en PC var du tvungen att använda processorn och rita om varenda pixel på skärmen. Men processorn var i regel för klen för att kunna göra det i realtid. NES hade hårdvara för att scrolla så processorn behövdes inte användas till det. Kort och gott så hade NES ett bättre grafikkort jämfört med en PC.

Det Carmack gjorde var att komma på ett sätt att nyttja den begränsade funktionalitet som fanns i grafikkortet på en PC för att slippa rita om hela skärmen när man scrollade. Utan man behövde endast rita om sidorna av skärmen vilket processorn kunde klara av.

Det låter enkelt men Carmack var tvungen att lura grafikkortet för att få det att göra som han ville.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det må så vara men fyfan vad kasst det ser ut :D, Allt och då menar jag ALLT är ju off.

Ölmage haha

Såg Fzusr´s videolänk och ångrar min snabba mobbning av deras SMB 3 försök. Verkade vara en prestation

Blir för övrigt impad av att ID sålde Commander Keen och wolfenstein på Nätet redan typ 90-93 Trodde inte det fanns mer än för väldigt utvald grupp fram till typ 95 kanske

Det var tidigt.

Vi fick Internet hemma när jag gick i högstadiet... tror det var runt 93. Då via min mammas jobb på universitetet, man ringde en signal till deras modempark och lade på, den ringde sedan upp ditt modem (så man inte betalade minutavgiften!).

On topic så hade väl Amigan specialchip för detta? Bitblit och vad funktionerna hette... just för att skrolla och flytta sprites.

Medlem

Ingen som lade märke till att de kör på en Mac i videon och inte PC?

Skrivet av Hullken:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det må så vara men fyfan vad kasst det ser ut :D, Allt och då menar jag ALLT är ju off.

Ölmage haha

Såg Fzusr´s videolänk och ångrar min snabba mobbning av deras SMB 3 försök. Verkade vara en prestation

Blir för övrigt impad av att ID sålde Commander Keen och wolfenstein på Nätet redan typ 90-93 Trodde inte det fanns mer än för väldigt utvald grupp fram till typ 95 kanske

Det var tidigt.

Vi fick Internet hemma när jag gick i högstadiet... tror det var runt 93. Då via min mammas jobb på universitetet, man ringde en signal till deras modempark och lade på, den ringde sedan upp ditt modem (så man inte betalade minutavgiften!).

Jag var 15 när vi började fatta vad internet va. Året var 96 och jag gick i 8:an i högstadiet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ingen som lade märke till att de kör på en Mac i videon och inte PC?

Jodå, det noterade jag direkt xD. Undrar vad det är för program dom använder för att köra spelet med dock, man ser ju att den heter SM3.EXE
Jag hade förväntat mig DOSBox... Men kan typ inget om OS X så whatever...

Offtopic: Va sjutton e de för fel på FZ's kommentarsfunktion? Först försöker jag posta ett snabbmeddelande och när jag skrivit klart kommentaren så får jag ett felmeddelande om att "jag inte skrivit något" vilket är helt uppåt väggarna fel. Sen försöker jag göra en riktig post (ej snabb) och då funkar inte citat-knappen istället -_- Den säger att citatet lagts till i snabbsvarsfältet längst ner (som i detta fall inte finns) så jag måste öppna flera flikar å hålla på å kopiera/klistra mellan fälten... Suck...

Det första felet är det inte första gången jag får heller, har sett det för typ ett år sen eller två men inte orkat skriva något. Men nu när jag märker att det fortfarande e såhär och det fortfarande inte åtgärdats samt att man hittar fler fel så måste man ju säga till!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Wolfkin:

Ingen som lade märke till att de kör på en Mac i videon och inte PC?

Jodå, det noterade jag direkt xD. Undrar vad det är för program dom använder för att köra spelet med dock, man ser ju att den heter SM3.EXE
Jag hade förväntat mig DOSBox... Men kan typ inget om OS X så whatever...

Offtopic: Va sjutton e de för fel på FZ's kommentarsfunktion? Först försöker jag posta ett snabbmeddelande och när jag skrivit klart kommentaren så får jag ett felmeddelande om att "jag inte skrivit något" vilket är helt uppåt väggarna fel. Sen försöker jag göra en riktig post (ej snabb) och då funkar inte citat-knappen istället -_- Den säger att citatet lagts till i snabbsvarsfältet längst ner (som i detta fall inte finns) så jag måste öppna flera flikar å hålla på å kopiera/klistra mellan fälten... Suck...

Det första felet är det inte första gången jag får heller, har sett det för typ ett år sen eller två men inte orkat skriva något. Men nu när jag märker att det fortfarande e såhär och det fortfarande inte åtgärdats samt att man hittar fler fel så måste man ju säga till!

Lugn och fin, vi kommer att byta till Sweclockers system.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lugn och fin, vi kommer att byta till Sweclockers system.

Hoppas verkligen att ni inte kommer ta bort kommentarerna under artikeln och ersätta dem med en länk som säger "läs fler kommentarer". Alltid hatat det med sweclockers.

Medlem

Mario gjorde "air jumps", som man nu kan göra i nya spel som Titanfall, COD-AW och BlOps3.


signatur

autograph

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lugn och fin, vi kommer att byta till Sweclockers system.

Hoppas verkligen att ni inte kommer ta bort kommentarerna under artikeln och ersätta dem med en länk som säger "läs fler kommentarer". Alltid hatat det med sweclockers.

Hoppas jag med!


signatur
1
Skriv svar