Krisar Crytek? Nya anklagelser om uteblivna löner
Att folk jobbar kvar 6 månader utan lön?
Hur klarar dom sig
Att folk jobbar kvar 6 månader utan lön?
Hur klarar dom sig
Anställd som frilans kanske och sen kanske han får pengar ifrån någon form utav A-Kassa eller liknande?
annars skulle det vara vansinne att jobba kvar där
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Är inte Crytek i stort sett redan styckat? Amazon har köpt rättigheter till deras spelmotor Lumberyard som de i sin tur ger ut gratis, många gick över från Crytek UK till Deep Silver Dambuster när Homefront såldes, CIG har plockat över massa folk för att jobba på Star Citizen. Crytek verkar inte intresserade av att göra ett nytt Crisis som är deras största spelserie. Så jag frågar mig - hur ska de överleva?
CIG och Amazon har säkert intresse av att CryEngine överlever men behöver de Crytek för det? Utvecklingen har dessutom gått mot att stora utgivare samlar alla sina studios till en egen spelmotor - EA har Frostbite, Bethesda har ID Tech, Ubisoft har Anvil och Snowdrop osv. De som inte har en utgivare med egen spelmotor men ändå AAA-ambitioner använder oftast Unreal Engine. Indieutvecklare har Unity, Source m.fl. som bara blir allt mer kompetenta.
Även om Star Citizen imponerar stort grafiskt så måste man ändå fråga sig - vad har Crytek och CryEngine för plats på marknaden?
Crytek motorn har ju leverrerat en rad riktigt snygga spel,
vore tråkigt om detta innebar slutet på en till synes jätte bra
spel motor
Crytek-motorn och huvudteamet bakom den lever väl vidare via Star Citizen? Vad jag förstår har de flesta nyckelmedlemmarna bakom CryEngine blivit anställda av Chris Roberts.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Är inte Crytek i stort sett redan styckat? Amazon har köpt rättigheter till deras spelmotor Lumberyard som de i sin tur ger ut gratis, många gick över från Crytek UK till Deep Silver Dambuster när Homefront såldes, CIG har plockat över massa folk för att jobba på Star Citizen. Crytek verkar inte intresserade av att göra ett nytt Crisis som är deras största spelserie. Så jag frågar mig - hur ska de överleva?
CIG och Amazon har säkert intresse av att CryEngine överlever men behöver de Crytek för det? Utvecklingen har dessutom gått mot att stora utgivare samlar alla sina studios till en egen spelmotor - EA har Frostbite, Bethesda har ID Tech, Ubisoft har Anvil och Snowdrop osv. De som inte har en utgivare med egen spelmotor men ändå AAA-ambitioner använder oftast Unreal Engine. Indieutvecklare har Unity, Source m.fl. som bara blir allt mer kompetenta.
Även om Star Citizen imponerar stort grafiskt så måste man ändå fråga sig - vad har Crytek och CryEngine för plats på marknaden?
Star citizen utvecklar en egen motor från Cryenginen. glömt vad motorn heter med stil med star enginen (eller nått med stjärna i)
Mechwarrior online har osså Cryenginen, men deras singleplayer kampanj kommer utvecklas i unreal, o efter det kanske spelet helt hoppar över till unreal.
Kör en fet copy paste från en användare skrev på reddit för lite mer klarhet.
Back in 2014, Crytek didn't pay Crytek UK for months, leading to the studio to basically collapse. They were saved by Deep Silver, and seem to be doing relatively well as Dambuster Studios, with an "unannounced AAA console title based on a 10+ million selling IP" on the way.
There have been persistent rumours of pay "issues" at Crytek. Not necessarily Crytek not paying people, but rather Crytek not paying people ON TIME. A few days late, a few weeks late -- nonsense like that.
Crytek's major problems started when they became convinced F2P was the future, and they started sinking money into F2P projects. Warface found an audience in Russia, but most else has been a wash.
Then they became convinced VR was the future, and they've been putting a lot of effort into VR projects like Robinson: The Journey and The Climb and stuff like that. But these projects were never going to make enough money for Crytek to crawl out of the hole they're in.
Ryse? The Ryse sequel in development got cancelled because Crytek and Microsoft were fighting over IP ownership rights.
Some genuine cutting off your nose to spite your face stuff there.
They were working on a third person shooter that was like some mix between Alan Wake and The Last of Us called "Redemption", but that got cancelled. Repeatedly cancelling projects as your company bleeds like a stuck pig is not a good way to run a games company, Cevat Yerli.
Crysis? Well, this one is screamingly obvious.
A remastered Crysis Tetralogy would sell. It could pave the way for Crysis 4. They're all darn good games, and a remaster would be an opportunity to make each of them shine. They could remaster the campaigns and then put together a single "Crysis Online" for multiplayer that tries to strike a balance between Crysis and Crysis 2 MP. They don't have Crytek UK around anymore, so they'd have to do it themselves.
Then there is TimeSplitters. Crytek own TimeSplitters. Dambuster made TimeSplitters. But Crytek have shown no interest in exploiting the TimeSplitters IP. They could do any number of things with it, from backwards compatible releases to a remaster, as seen with the TimeSplitters 2 demo in Homefront: The Revolution.
They could make a new TimeSplitters. They could hire Dambuster to make a new TimeSplitters or remaster the old ones.
Paranoia over TimeSplitters 3 flopping lies at the root of TimeSplitters 4 being cancelled and the IP being put on freeze, but it would cost relatively little money to re-release TimeSplitters 2 and TimeSplitters 3, and they would be a guaranteed money spinner with a decent bit of marketing. Gamers no longer hate FPS games that aren't super cereal like they did back in 2005..
Synd om så vore fallet. Hoppas fortfarande de gör en "riktig" uppföljare till Crysis som jag tyckte var ett helt fantastiskt spel. Och jo - grafiken var ju helt ok (få spel än idag som överträffar det).
De andra spelen räknas inte
Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.
Är inte Crytek i stort sett redan styckat? Amazon har köpt rättigheter till deras spelmotor Lumberyard som de i sin tur ger ut gratis, många gick över från Crytek UK till Deep Silver Dambuster när Homefront såldes, CIG har plockat över massa folk för att jobba på Star Citizen. Crytek verkar inte intresserade av att göra ett nytt Crisis som är deras största spelserie. Så jag frågar mig - hur ska de överleva?
CIG och Amazon har säkert intresse av att CryEngine överlever men behöver de Crytek för det? Utvecklingen har dessutom gått mot att stora utgivare samlar alla sina studios till en egen spelmotor - EA har Frostbite, Bethesda har ID Tech, Ubisoft har Anvil och Snowdrop osv. De som inte har en utgivare med egen spelmotor men ändå AAA-ambitioner använder oftast Unreal Engine. Indieutvecklare har Unity, Source m.fl. som bara blir allt mer kompetenta.
Även om Star Citizen imponerar stort grafiskt så måste man ändå fråga sig - vad har Crytek och CryEngine för plats på marknaden?
Star citizen utvecklar en egen motor från Cryenginen. glömt vad motorn heter med stil med star enginen (eller nått med stjärna i)
Mechwarrior online har osså Cryenginen, men deras singleplayer kampanj kommer utvecklas i unreal, o efter det kanske spelet helt hoppar över till unreal.
Jag vet inte hur deras avtal ser ut, men låt säga att Crytek går i konkurs, blir uppköpta och rättigheterna till CryEngine går då vidare. CIG har säkerligen ett avtal att använda CryEngine till Star Citizen och kommande DLC, men vad händer om de vill göra ett nytt spel med samma motor? Det bästa vora om CIG kunde köpa upp CryEngine eftersom de verkar mest intresserade av att utveckla den.
Crysis är det enda riktigt bra spelet dom har gjort. Men nog är dom grafikkungar alltid.
Och då menas första Crysis. De andra två var inga höjdare.
Tråkigt att höra. Jobbar i samma hus som Crytek HQ (Frankfurt) och möter ju Crytek-folk lite då och då i lobbyn. Visste inte att det var så illa
De har svårt att slåss mot Unreal engine, Epic har lyckats extremt bra med sin motor och det är inte överdrivet många större utvecklare som kör med Cryteks motor. Samt att sedan UE4 så är den gratis att använda. Vet inte hur crytek har gjort men Epic har säkerligen lite bättre ekonomi som gör att de kan hålla sin motor gratis.
"There is no cost to use UE4, if you make your game free then you do not have to pay any royalty.
If you sell your game, then you must pay a 5% royalty if you make more than $3,000 a quarter(a quarter meaning a quarter of a year), if you make more than $3,000 a quarter then you have to pay 5% royalty on any amount above $3,000. So if you make $4,000 then you would only pay 5% royalty on $1,000. And again, that gets counted each quarter of the year."