Game of the year 2016

Medlem
Game of the year 2016

Utan inbördes ordning.

Doom

Vem är jag?
Varför är jag här?
Varför är jag så arg?
Varför invaderas vi plötsligt av demoner?

Ingen aning, bryr mig inte, ge mig min hagelbössa! Det finns en story i Doom. Något om portaler till helvetet, någon som heter Olivia, bla bla bla... Någon med mekanisk röst pratar med mig i mitt headset... Bla, bla, bla, lyssnar inte... För sanningen är den att Doom handlar 100% om gameplay. Många spel vill ge oss story, anledningar, intressanta karaktärsporträtt, bakgrund. Varför slåss vi? Vem kämpar vi för? Vad står på spel om vi misslyckas? Doom handlar om köttiga strider, snabba reflexer och gammaldags bandesign med hemligheter utspridda lite här och var för dig som väljer att avvika från det tänkta spåret. Doom visar att gammal är äldst när det trycker ner Call of Dutys finniga ansikte i leran och stampar våldsamt i bakhuvudet tills ljudet av knakande benbrott tillfredsställer våra aggressioner. Mindre än 10 sekunder efter den inledande laddningsskärmen får jag mitt första vapen och sekunden senare avlossar jag mitt första skott. Inga långa sektioner där AI-kamrater måste öppna dörrar åt mig. Inga sekvenser där jag tvingas stanna upp och lyssna på militärt fikonspråk. Wolfenstein: The new order visade att man kan ta något gammalt in i nutiden utan att det känns omodernt. Doom fulländar den övergången från gammalt till nytt.

The Witcher 3: Blood and wine

Blood and Wine är ett DLC, en expansion som kan konkurrera med de flesta fullprisspelen, både när det gäller innehåll och kvalitet. Jag kommer verkligen sakna Geralt. Men med Blood and wine fick han en fin avslutning. Finns egentligen inte så mycket att säga. Spelmässigt är det inte mycket nytt, utan det handlar som tidigare om intressanta karaktärer, story och välskrivna quests. Har man spelat Witcher 3 och tycker om det så har man mer att hämta här. Har du spelat Witcher 3 och inte tycker om det kommer inte Blood and wine att få dig att ändra uppfattning. Har du inte spelat Witcher 3 är du galen och borde genast springa till affären och inhandla ett exemplar.

Total War: Warhammer

Jag är inte någon expert på Warhammer, men har spenderat många timmar med Total War. Det som gör att TW: W fungerar så bra är framförallt att de spelbara fraktionerna skiljer sig så mycket från varandra. Jag vet inte hur troget förlagan Total War är när det kommer till enheterna, men det funkar riktigt bra. Jag hade gärna sett ett spel i någon ny historisk period (gärna WW1), eller varför inte Medieval 3, men tackar inte nej till en rejäl dos fantasy med magi, dvärgar och steampunkartilleri. Kombinationen av artilleri, flygande enheter och magi ger en känsla av något nytt och tvingar en att tänka om lite i sten-sax-påse-kriget som Total War alltid byggt på.

--------------------

2016 har ju kallats lite för ett mellanår, men jag tycker det har släppts många intressanta titlar. Civ 6 ligger fortfarande ospelat eftersom jag inte haft tid än, Rise of the Tomb Raider har jag kommit en bit in i och gillar det skarpt. Och Diablo 3 fick en spark på pungen av Grim Dawn. Med 269 timmar enligt Steam är nog Grim Dawn den titel jag spelat mest det här året. Och det är bra, men kanske inte tillräckligt finslipat för att tävla om några GotY-priser. Tyranny visade än en gång att Obsidian är mästare på RPG av den gamla skolan. Överlag ett bra spelår. Nu blickar jag framåt. Med Torment: Tides of Numenera, Mass Effect, South Park och Divinity Original Sin 2 så verkar 2017 bli ännu ett bra spelår för oss som gillar RPG.

#blogg

Medlem
Game of the year 2016

2016 har varit ett av de bästa spelåren på väldigt länge tycker jag.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Testpilot

2016 var ett mkt bra år på spelfronten , det som var bäst var att det kom bra releaser under hela året och inte en fet klump med spel runt jultider.
Det gjorde att man hann spela igenom det mesta utan att stressa.

Jag älskade Doom och Deus Ex: Mankind Divided, TitanFall2 är också riktigt bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag älskade Doom och Deus Ex: Mankind Divided, TitanFall2 är också riktigt bra.

Titanfall 2 är det första spelet på länge som jag spelat en del online. Riktigt bra faktiskt.

1
Skriv svar