Nintendo Switchs batteritid testad

Robot
Nintendo Switchs batteritid testad

Exakt hur länge går det att spela Zelda: Breath of the Wild på en laddning?


Medlem
Nintendo Switchs batteritid testad

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Medlem

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Medlem
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Jag läser det som att de satte den i dockan när batteriet var helt dött, fortsatte sedan att spela och samtidigt har den på 30min laddats upp från 0-10%

Medlem
Skrivet av Daven:

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Får hoppas att det kommer en mjukvarufix redan till releasen. Annars låter det jävligt jobbigt.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Ja, i videon säger de att det tog 30 minuter för att batteriet skulle laddas 10%, från 0% - samtidigt som de spelade under tiden som konsolen var dockad alltså(som jag uppfattade det).

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Jag läser det som att de satte den i dockan när batteriet var helt dött, fortsatte sedan att spela och samtidigt har den på 30min laddats upp från 0-10%

Jag läste samma som ClockWise först men du har nog rätt. Vore väldigt märkligt om en semi-stationär konsoll inte får nog ström för att åtminstone spela utan batteriet när den är dockad.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Daven:

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Får hoppas att det kommer en mjukvarufix redan till releasen. Annars låter det jävligt jobbigt.

Ja, fast det verkar som att det räcker att hålla en hand för eller att saker är lite ivägen. IGN har samma problem som man kan se här.
https://youtu.be/tIwU5haWs4k?t=129

Medlem
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Den laddar när du spelar, inte tvärtom. Om den laddar långsammare för att man spelar är svårt att säga bara baserat på detta, men den kommer inte dra mer än den laddar är en sak som är säker.

Skrivet av Daven:

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Det är inte endast den vänstra, det är båda. Det är inte att den "tappar sync", det är för att Bluetooth signalen förmodligen är för svag, så signalen blir känslig för motstånd när den är längre ifrån enheten. Motståndet i detta fall kan vara vår kropp/händer. Så det går att undvika om du inte sitter för långt bort från dockan, sedan självklart så finns inte problemet när man använder den bärbart.

Men Nintendo är nog väl medvetna om problemet vid det här laget, så förhoppningsvis kan de uppdatera firmware strax efter release.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Komured:
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Jag läser det som att de satte den i dockan när batteriet var helt dött, fortsatte sedan att spela och samtidigt har den på 30min laddats upp från 0-10%

Jag läste samma som ClockWise först men du har nog rätt. Vore väldigt märkligt om en semi-stationär konsoll inte får nog ström för att åtminstone spela utan batteriet när den är dockad.

/ LordDaimos

Ah, that makes sense. Skönt!

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av ClockWise:

"De testade sedan att docka konsolen till teven och fortsätta spela. Efter en halvtimmes lirande hade batterinivån nått 10 procent."

Vad innebär detta? Laddas den under tiden? Jag uppfattar detta som att den inte laddar snabbare än vad den tömmer batteriet om man spelar samtidigt som man laddar den? Innebär detta i så fall att om jag startar med den inkopplad i dockan fulladdad så kommer jag vid någon eventuell tidpunkt behöva stänga av för att ladda ikapp?

Hjälp mig förstå, någon :O!

Den laddar när du spelar, inte tvärtom. Om den laddar långsammare för att man spelar är svårt att säga bara baserat på detta, men den kommer inte dra mer än den laddar är en sak som är säker.

Skrivet av Daven:

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Det är inte endast den vänstra, det är båda. Det är inte att den "tappar sync", det är för att Bluetooth signalen förmodligen är för svag, så signalen blir känslig för motstånd när den är längre ifrån enheten. Motståndet i detta fall kan vara vår kropp/händer. Så det går att undvika om du inte sitter för långt bort från dockan, sedan självklart så finns inte problemet när man använder den bärbart.

Men Nintendo är nog väl medvetna om problemet vid det här laget, så förhoppningsvis kan de uppdatera firmware strax efter release.

Vad jag har läst är det i stort sett enbart den vänstra som gör det, det va det alla rapporterade först. Och att bluetooth signalen är för svag är bara en teori, inget nintendo själva har sagt ännu. Det är inte säkert att det går att patcha bort således, men man får ju verkligen hoppas på det.

Ambassadör
Xbox

Uselt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Daven:

Vad jag har läst är det i stort sett enbart den vänstra som gör det, det va det alla rapporterade först. Och att bluetooth signalen är för svag är bara en teori, inget nintendo själva har sagt ännu. Det är inte säkert att det går att patcha bort således, men man får ju verkligen hoppas på det.

https://www.youtube.com/watch?v=nJBAp33tnNE

Mycket tyder på att Bluetooth är problemet. Folk har kunnat återskapa problemet med Wii och andra kontroller också, men det är lite värre med joy-cons eftersom de är så små och lättare att råka täcka över med händerna.

Sedan har jag svårt att tro Nintendo var så dumma att de inte tillverkade något så avancerat som joy-cons utan möjlighet att uppdatera deras firmware. Men man vet aldrig antar jag…

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=SbG3F9RwlcY
hittade den videon, känns inte som att detdär går att patcha bort utan att det är hårdvaran i joy-consen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?

När dockan har gått sönder, så klart!

Medlem
Skrivet av Daven:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Daven:

Kan ju vara värt att nämna att många som fått switchen nu rapporterar problem med att den vänstra joy-con kontrollen tappar sync lite då och då.

http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-24-concerns-for-nin...

http://www.polygon.com/2017/2/23/14711932/nintendo-switch-joy...

Får hoppas att det kommer en mjukvarufix redan till releasen. Annars låter det jävligt jobbigt.

Ja, fast det verkar som att det räcker att hålla en hand för eller att saker är lite ivägen. IGN har samma problem som man kan se här.
https://youtu.be/tIwU5haWs4k?t=129

Skulle kunna räcka med att skruva upp signalstyrkan med en uppdatering. Kan vara så att Nintendo medvetet har ställt in en svag styrka för att få bättre batteritid.

Det återstår väl att se. Beror det på hårdvaran så är jag säker på att Nintendo kommer ersätta med nya förbättrade kontroller. Men väntan på dessa kan bli lång i så fall, och det bådar inte gott för Nintendo efter Wii U floppen.

Medlem

Det jag inte kan förstå är hur batteriet har så liten kapacitet.

Rätta mig om jag har fel men såg att batteriet ligger på 4,310 mAh. Min mobil OnePlus 3 är kanske 3gg mindre i storlek (höftade vet inte exakt) och har 3000mAh.

Tittar man på insidan är Switchen så är tar nästan batteriet upp 50% av ytan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?

När dockan har gått sönder, så klart!

Det mejkar ingen sense. Den går ju att laddas med usb-c?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?

I och med att konsolen är tänkt som portabel finns det ju ingen garanti för att man har möjlighet till laddning mellan spelpassen. Samhället har ju dock anpassat sig relativt mycket till laddningshysterin vi har nu för tiden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?

I och med att konsolen är tänkt som portabel finns det ju ingen garanti för att man har möjlighet till laddning mellan spelpassen. Samhället har ju dock anpassat sig relativt mycket till laddningshysterin vi har nu för tiden.

Ja, precis. Hur ofta är man 2,5 timmar ifrån ett eluttag? Efter Pokemon Go-boomen har ju varenda teknikaffär en laddning portabla batterier. Jag har helt enkelt svårt att se 2,5 timmar i det mest krävande spelet som ett problem


signatur
Medlem

2,5 timmar är väl helt okej, med dagens batteriteknik kan man knappast förvänta sig mer utan att enheten blir obekvämt stor och tung.

Dessvärre är syncproblem ett reellt bekymmer. Med tanke på att t.om. Apples W1-chip kan ge små störningar exempelvis i tunnelbanan i Stockholm ibland (iofs väldigt ovanligt men ljudet kan hacka till någon gång) undrar jag vad som händer om man försöker spela Switch i samma förhållanden. Förtar ju poängen med bärbart om man bara kan spela i miljöer med lite elektronisk störning.

Medlem

2.5 är... okej. Känns lite fattigt om man ska åka buss/tåg/bil och inte har tillgång till uttag+laddare. Men visst, kanske inte blir något superproblem. Kanske hellre det än att sänka prestandan eller höja priset.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Dessvärre är syncproblem ett reellt bekymmer. Med tanke på att t.om. Apples W1-chip kan ge små störningar exempelvis i tunnelbanan i Stockholm ibland (iofs väldigt ovanligt men ljudet kan hacka till någon gång) undrar jag vad som händer om man försöker spela Switch i samma förhållanden. Förtar ju poängen med bärbart om man bara kan spela i miljöer med lite elektronisk störning.

Problemet sker inte i bärbar form eftersom joy-con och basenhet inte längre kommunicerar via Bluetooth. Spelar du i ”tabletop mode” är det Bluetooth igen, men tror du sitter så pass nära basenheten så att problemet inte borde vara märkbart.

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

(höftade vet inte exakt)

Där har du svaret

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, precis. Hur ofta är man 2,5 timmar ifrån ett eluttag?

Det där tycker jag faktiskt är en väldigt dålig ursäkt som du kört med i tidigare diskussioner också. Ska vi applicera samma tankesätt på allt som har batterier och är portabelt så behöver varken mobiltelefoner eller laptops ha mer än 2 timmar batteritid.

Medlem

Men vadå, man kan väl ha med sig en batteriusbladdare eller vad drt heter i värsta fall om man ska flyga jorden rubt lixom? En sån där batteribank?

Och en sak jag undrar är, vad händer om man laddar batteriet i dockan konstant??? Försämras inte batteriet heeeela tiden lite då?


signatur

Enjoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mortaigne:

Uselt.

På vilket sätt är det uselt? I vilka situationer vill du lira Zelda längre än 2,5 timmar?

I och med att konsolen är tänkt som portabel finns det ju ingen garanti för att man har möjlighet till laddning mellan spelpassen. Samhället har ju dock anpassat sig relativt mycket till laddningshysterin vi har nu för tiden.

Ja, precis. Hur ofta är man 2,5 timmar ifrån ett eluttag? Efter Pokemon Go-boomen har ju varenda teknikaffär en laddning portabla batterier. Jag har helt enkelt svårt att se 2,5 timmar i det mest krävande spelet som ett problem

Ja, men sen kanske man inte vill sitta vid eluttaget hela tiden medans man spelar. Annars kan man ju lika gärna slopa batteriet helt. Och hur blir de för de som inte bor i stan?

Sen är ju detta mätvärden för en helt ny produkt med färskt batteri i gott skick. Det tar inte länge innan batteriet bara ger halva kapaciteten.

Tycker utvecklingen går åt helt fel håll, ska inte behöva finnas massa uttag överallt, vi behöver bättre batterier och mer energisnåla komponenter istället, samt bättre optimerad kod som inte överbelastar hårdvaran på samma sätt som den gör idag (vilket kan göra underverk för batteritider).

Vill även minnas att Gameboy vann över den avsevärt tekniskt överlägsna Gamegear (som i princip var en flopp) mycket tack vare att den hade extremt mycket längre batteritid.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, precis. Hur ofta är man 2,5 timmar ifrån ett eluttag?

Det där tycker jag faktiskt är en väldigt dålig ursäkt som du kört med i tidigare diskussioner också. Ska vi applicera samma tankesätt på allt som har batterier och är portabelt så behöver varken mobiltelefoner eller laptops ha mer än 2 timmar batteritid.

Li-ion är väldigt utdaterat och kan knappt hänga med dagens standard för teknik. Man kan göra batteriet större, men det påverkar ju den bärbara aspekten på ett värre sätt… Så man kan gnälla hur mycket man vill om batteritider, men svårt att göra något om man inte hittar ny teknik för batterier och får hårdvaran att dra mindre.

eld
Medlem
Skrivet av fzusr:

Ja, men sen kanske man inte vill sitta vid elurtaget hela tiden medans man spelar. Annars kan man ju lika gärna slopa batteriet helt.

Sen är ju detta mätvärden för en helt ny produkt med färskt batteri i gott skick. Det tar inte länge innan batteriet bara ger halva kapaciteten.

Tycker utvecklingen går åt helt fel håll, ska inte behöva finnas massa uttag överallt, vi behöver bättre batterier och mer energisnåla komponenter istället, samt bättre optimerad kod som inte överbelastar hårdvaran på samma sätt som den gör idag (vilket kan göra underverk för batteritider).

Vill även minnas att Gameboy vann över den avsevärt tekniskt överlägsna Gamegear (som i princip var en flopp) mycket tack vare att den hade extremt mycket längre batteritid.

Tekniken i switch är mycket mer energisnål än den i en gameboy, batteritekniken har dock inte kommit långt alls och det finns ingen att skylla på där, det är bara ett faktum.

Alla vill ha bättre batteriteknik!

12
Skriv svar