Mina värsta missar

Skägg.
10 Chambers
Mina värsta missar

Nej, det handlar inte om några komiska anekdoter om förargliga misstag eller andra slapstick moments. Det handlar om något mycket mer förargligt. Alla spel man har missat, och framföralltde där dundermissarna.

Jag gick nyligen igenom vår (PC Gamer-redaktionens) Topp 100-lista på bästa spel i marsnumret, och kollade vilka spel jag egentligen inte spelat. Först och främst måste jag säga att jag var imponerad, bara av de första 50 spelen var det typ 10 jag inte spelat. Men det finns de där luckorna. De där spelen jag BOOOORDE ha spelat, men av okänd anledning aldrig kom för. Här följer min topp 5-lista över mina värsta missade spel:

1. Fallout
    Jag minns fortfarande hur jag satt hemma hos min gamle kompis Björn och förväntansfullt ögnade en förhandstitt på Fallout i ett nummer av PC Gamer. #Fallout. Jag såg sååå fram emot det. Men vad hände? När det väl kom, köpte jag det inte. Jag minns inte varför. Antagligen var det något annat som tog all min uppmärksamhet at the time. Än idag ångrar jag bittert att jag inte spelade det. Visst, jag har gett mig på #Fallout 2 i efterhand, men jag spelade varken ettan eller tvåan när de kom. Min värsta miss, tveklöst.

2. Starcraft
    En annan gigantisk miss. Jag gillade #Warcraft II: Tides of Darkness, och jag litade blint på PC Gamers betyg i vanliga fall. Men trots 93% kom jag aldrig för mig att skaffa #Starcraft. Jag vet inte varför. Visserligen var 1998 ett sprängfyllt år och jag hade antagligen fullt upp med spel som #Mysteries of the Sith och Might & Magic VI. Jag har försökt spela Starcraft i efterhand, men det blir helt enkelt inte samma grej.

3. Final Fantasy VII
    På ett sätt har jag gjort ett aktivt val här. Jag lånade ett SNES av en klasskompis i gymnasiet. Han skickade med Final Fantasy VI samt Chrono Trigger och sa åt mig att spela ett av dem. Jag valde Chrono Trigger. Efteråt försökte jag spela FFVI, men efter Chrono Trigger kunde det liksom inte mäta sig. (Kanske hade jag tyckt samma sak om CT ifall jag valt FFVI först). Sedan dess var jag själsligt avkopplad från Final Fantasy och trots hypen kunde jag inte förmå mig att spela #Final Fantasy VII när det kom till PC. (Jag hade inget Playstation). Idag behöver jag bara lyssna på Aeris tema för att ångra det.

4. System Shock 2
    Det tog lång tid innan jag ens visste att #System Shock 2 fanns och att jag borde ha spelat det. Varför? Än en gång, jag vet inte. Först nu på senare år har jag insett att jag borde ha hängt med i svängarna. Allt jag ser, hör och läser om spelet idag får mig att vilja spela det, för några år sedan. Kanske gör jag det ändå, med communitypacket som snyggar upp lite.

5. Beyond Good & Evil
    #Beyond Good & Evil var ett spel som jag ganska snart insåg att jag borde spela. Det var ett sådant spel som man behövde köpa, för att fler skulle våga ta sig an liknande projekt. Jag var bara lite för sent ute. När jag väl började leta efter spelet, gick det inte att hitta någonstans. Jag letade och letade, varje gång jag var inne i en spelbutik gick jag systematiskt igenom hyllorna efter en GC-version, det enda konsolformat jag hade tillgängligt på den tiden. Men än idag har jag inte hittat det.

#blogg

signatur
1
Skriv svar