Test - Razer Raiju

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Ringo: @Jonis Jasså, så pass? Jag har aldrig haft problem med Elite-kontrollen, men jag är överlag ganska snäll i min behandling av kontrollerna, de enda fall där jag lyckats ta sönder kontroller var när jag nötte NHL 09 i 100 timmar och slet ut de analoga Dualshock 3-spakarna på två kontroller. Det är svårt att uttala sig om kvaliteten för dessa proffskontroller under de begränsade tidsperiod som en recension medför. Vi testade Razer Raiju i lite över en månad, vilket är mycket ur journalistiskt perspektiv, men det är ju inte nog för att stöta på de problem som ni beskriver här. Det återstår att se om några Raiju-användare kommer förmedla något om kontrollens kvalitet efter att ha ägt den i ett år eller längre. Alla dess brister gör att jag definitivt inte skulle köpa den, oavsett om den är särdeles hållbar eller ej.

Förstår att kvalitetsaspekten är svår att bedöma under en kort recensionstid. Ville bara inflika mina egna erfarenheter för just Elitekontrollern, och jag är extremt försiktig in min behandling av kontrollers. Den vänstra tumspaken gick ändå sönder efter bara ett par veckor. Nästa hade högra tumspaken loss redan i butik (klokt nog bad jag dem öppna den nya innan jag lämnade butiken).

Vi får se hur länge trean håller, än så länge kvar under garanti som tur är. Förstår dock inte varför man inte ser till att insidan stämmer överens med kvalitetsintrycket från utsidan. Elitekontrollern är ju ingen budgetpryl direkt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Den ser mer ut som en xbox kontroll än en ps kontroll. Knapparna längst ner är nästan likadana som headset adaptern till xbox.

Medlem
Skrivet av jonis:

Förstår att kvalitetsaspekten är svår att bedöma under en kort recensionstid. Ville bara inflika mina egna erfarenheter för just Elitekontrollern, och jag är extremt försiktig in min behandling av kontrollers. Den vänstra tumspaken gick ändå sönder efter bara ett par veckor. Nästa hade högra tumspaken loss redan i butik (klokt nog bad jag dem öppna den nya innan jag lämnade butiken).

Vi får se hur länge trean håller, än så länge kvar under garanti som tur är. Förstår dock inte varför man inte ser till att insidan stämmer överens med kvalitetsintrycket från utsidan. Elitekontrollern är ju ingen budgetpryl direkt.

@Jonis @Loevet
Jag tycker att jag behandlar min Elitekontroll som en baby. Men spelar i princip uteslutande Rocket league på den vilket iofs kan vara påfrestande. Inte minst för vänster styrspak.

Felen jag har haft på mina är följande:
Kontroll 1: LT knappen lossnade helt. Använder den inte överdrivet mycket heller.
Kontroll 2: Vänster styrspak tappar full range i nedre högra kvadranten. Rocket League blir ospelbart
Kontroll 3: Batteriindikatorn bedömer laddningsbara batterier som tomma. Splirrans oladdningsbara batterier kan man spela 2 timmar med innan de bedöms som tomma. Batterierna hade fortfarande kvar merparten av sin laddning efter detta.
Kontroll 4: Vänster styrspak lossnar i princip. Väldigt mycket glapp i mitten. Om man lyfter den för att byta joystick så följer plattan under med ett par mm för att sedan klicka tillbaka. Samma om man vänder komntrollen upp och ner.
Kontroll 5. Den jag spelar med nu. Vänster styrspak börjar visa tendenser som Kontroll 4.

Trots detta är det den skönaste kontrollen jag spelat med. Har spelat mer RL med mina 5-år gamla 360-kontroller än jag gjort med ngn av Elite kontrollerna och de är fortfarande i bättre skick rent funktionellt.

Jag väntar bara på att MS ska släppa en Elite v2 som lever upp till deras forna kvalité, men i Eliten's känsla och gedigna känsla.

Tack för recensionen iaf. Man hoppas ju att det ska dyka upp alternativ

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Ringo: Oj, det är förvånande att läsa om de problem som flera av er verkar haft med Wireless Elite, vi är ett gäng här på redaktionen som använder den kontrollen och vi har inte upplevt några kvalitetsproblem alls. Vissa av dessa används flitigt och har gjort så under lång tid, så det verkar som att ni haft särdeles otur med måndagsexemplar. Antingen det eller så har vi på redaktionen haft särdeles tur med exceptionellt bra kontroller. Men jag har tre Xbox One-kontroller hemma, en klassisk och två vita av Xbox One S-variant, och har inte haft några kvalitetsproblem med dessa heller. Kan kanske vara så enkelt att ni haft otur att få kontroller från en dålig batch?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Kommer ni även recensera Nacon Revolution Pro som också är officiellt licensierad samt billigare?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@NamiC: Jag har försökt få tag på en Nacon Revolution Pro, men svenska Playstation distribuerar inte den och de har inga kontakter till de/den som gör det. Har även testat att kontakta Nacon via den officiella webbsidan, hittills utan svar. Om vi får tag på en kontakt som kan bistå med ett testexemplar ska vi definitivt testa Nacon Revolution Pro.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Ringo:

@Jonis @Loevet
Jag tycker att jag behandlar min Elitekontroll som en baby. Men spelar i princip uteslutande Rocket league på den vilket iofs kan vara påfrestande. Inte minst för vänster styrspak.

Felen jag har haft på mina är följande:
Kontroll 1: LT knappen lossnade helt. Använder den inte överdrivet mycket heller.
Kontroll 2: Vänster styrspak tappar full range i nedre högra kvadranten. Rocket League blir ospelbart
Kontroll 3: Batteriindikatorn bedömer laddningsbara batterier som tomma. Splirrans oladdningsbara batterier kan man spela 2 timmar med innan de bedöms som tomma. Batterierna hade fortfarande kvar merparten av sin laddning efter detta.
Kontroll 4: Vänster styrspak lossnar i princip. Väldigt mycket glapp i mitten. Om man lyfter den för att byta joystick så följer plattan under med ett par mm för att sedan klicka tillbaka. Samma om man vänder komntrollen upp och ner.
Kontroll 5. Den jag spelar med nu. Vänster styrspak börjar visa tendenser som Kontroll 4.

Trots detta är det den skönaste kontrollen jag spelat med. Har spelat mer RL med mina 5-år gamla 360-kontroller än jag gjort med ngn av Elite kontrollerna och de är fortfarande i bättre skick rent funktionellt.

Jag väntar bara på att MS ska släppa en Elite v2 som lever upp till deras forna kvalité, men i Eliten's känsla och gedigna känsla.

Tack för recensionen iaf. Man hoppas ju att det ska dyka upp alternativ

Helt sjukt. Jag kunde skrivit majoriteten av det där själv.

Använder min Elitekontroller uteslutande till Rocket League likaså, och behandlar den som en baby. Mina gamla X360-kontrollers har hållit sen X360 lanserades, och de håller än. När jag tvingades returnera den första hoppades jag att Microsoft skulle ha uppdaterat Elitekontrollern precis som de gjorde med den "vanliga" för Xbox One. :/


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar