Byta grafikkort och processor

Medlem
Byta grafikkort och processor

Hej, jag funderar på att köpa lite nya grejer till min dator. Jag började då fundera på om man kan byta processorer och grafikkort hur som helst. För att vara på den säkra sidan så skriver jag hit vad mina datorer heter och har för processorer och grafikkort just nu.

Min stationära dator:

Processor: AMD Athlon(tm) II X2 215 Processor 2.70 GHz.

Grafikkort: ATI Radeon HD 5450

Windows-version: Windows 7

Min Laptop (Lenovo):

Processor: Intel(R) Core(TM) i3-4030U CPU@ 1.90 GHz

Grafikkort: Intel(R) HD Graphics Family

Windows-version: Windows 10.

Jag funderar på att köpa ett GeForce GTX 970-grafikkort och en Intel i5 3550-processor. Fungerar de till båda datorerna eller är det någon skillnad vilken dator jag lägger in dem i? Vilken dator rekommenderas (stationär eller laptop) för den typen av processor och grafikkort som jag nämnde?

Medlem

I laptopen blir det svårt där allt oftast sitter fast i moderkortet, då får du byta ut hela grejen isåfall vilket är både dyrt och bökigt. I din stationära burk hade jag hellre hoppat över köpet av enstaka komponenter och hellre satsa på ett uppgraderingspaket, dessa hittar du lite överallt t.ex Komplett eller Webhallen


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Gnällkuk

Du sitter på sån uråldrig stationär att det är lika bra att köpa en helt ny dator. Dessutom kan du inte ha Intel-processor till ett moderkort för AMD-processor. Som unforgotten skriver så är laptops väldigt begränsade när det gäller vad du kan byta, hårddisk/ssd samt minne kan man byta enkelt, men processor och grafikkort/del är (om det går) väldigt svårt att göra själv.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Haha, byt ut hela stationära

Glöm den bärbara.

Medlem

Som dom andra sagt så är det nog ingen ide att uppgradera laptopen.

Med den stationära så är det mer än bara processorn du behöver byta om du gör ett stor lyft, en ny processor kommer då oftast med en annan socket typ vilket innebär att du behöver köpa ett nytt moderkort som stödjer den socketen. Sedan kan dina ram minnen också vara av fel typ för att passa i det ny moderkortet, dessutom kan de bli en flaskhals om de är för gamla och slöa ner hela datorn. Därför brukar det vara bäst att uppgradera processorn, moderkortet och ram minnena samtidigt.

Grafikkortet är lättast att byta ut men med en långsam processor och moderkort så kan det även bli en flaskhals där så grafikkortet bara använder hälften av sin kapicitet.

Din dator verkar dock vara så gammal så det kan vara värt att uppgradera hela, vissa delar kan du återanvända men se till att nätaggregatet klarar av de nya delarna. Blir det för dyrt så kan du kanske dela upp uppgraderingen och vänta med grafikkortet och uppgradera det senare

Medlem

@Morti: mycket vettigt svar!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

@Morti: Bra svar. Angående grafikkortet bör det vara enklast att vänta med som du skriver.
Men om jag minns rätt så fanns HD5450 i en standard PCI variant när det släpptes. Så kan vara bra att ha koll på om det är ett sånt eller ett senare PCI-E kort.
Finns adapters för att slotta PCI kort i PCI-E slots; men det blir extra pengar att slänga ut lite i onödan.

Medlem

Och ska du bygga en stationär dator själv - dvs byta hela innanmätet, så behöver du även köpa ett operativsystem också (om du inte har windows 7 på skiva)

@Morti skrev ett väldigt vettigt inlägg till dig.

Enda tipset förutom vad han skrev är att se dig omkring bland dina vänner och se om du kan få hjälp att välja ut och bygga ihop en komplett dator. Uppgraderingspaket är oftast lite dyrare än om man väljer sakerna själv, har man en kunnig vän så kan denne säkert plocka ihop en inköpslista åt dig och förhoppningsvis hjälpa dig att installera delarna också.

Avstängd
Skrivet av Fanskap:

Och ska du bygga en stationär dator själv - dvs byta hela innanmätet, så behöver du även köpa ett operativsystem också (om du inte har windows 7 på skiva)

@Morti skrev ett väldigt vettigt inlägg till dig.

Enda tipset förutom vad han skrev är att se dig omkring bland dina vänner och se om du kan få hjälp att välja ut och bygga ihop en komplett dator. Uppgraderingspaket är oftast lite dyrare än om man väljer sakerna själv, har man en kunnig vän så kan denne säkert plocka ihop en inköpslista åt dig och förhoppningsvis hjälpa dig att installera delarna också.

Windows 7? Trådskaparens datorskkunskaper är nästintill obefintliga (hoppas han inte tar illa vid sig), därför bör han ha senaste Windows, d v s Windows 10.

Medlem

@xtrem11: Håller med!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

@xtrem11: Windows 7 kan installeras på flera datorer samtidigt med samma nyckel. Windows 10 är strikt 1 dator per nyckel. Då spelar det ingen roll om han har windows 10skiva liggandes någonstans, han måste ändå ha en ny nyckel om han ska installera windows 10. Speciellt om han ska byta moderkort.

Avstängd

@Fanskap: Nej, du har fel win 10 kan installeras på flera datorer precis som win 7, bara det är en retail version. Dessutom stöds directx 12 endast på win 10. Det version av win 10 som man fick gratis hade sina begränsningar men inte retail versionen.

Medlem

@xtrem11: Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak.

Windows 7 vet jag att man kan installera på flera datorer utan problem. Köper jag Windows 10 så fungerar det endast på en dator, försöker jag med samma nyckel på en annan dator så kommer felmeddelandet att nyckeln redan används.

Anledningen till att jag nämnde windows 7 till trådskaparen är för att inte behöva lägga en extra tusenlapp på ett operativsystem om han redan har ett liggande som går att installera på fler datorer.

Men du får -gärna- dela med dig av källan som säger att man kan använda samma windows 10nyckel på flera datorer samtidigt.

Avstängd

@Fanskap: Det blev lite missförstånd. En dator i taget kan man installera både win 7 och win 10, endast win 7 familj pack kan installeras på högst 3 datorer samtidigt. Det är inte säkert att trådskaparen har win 7 familj pack. Om det är OEM oavsett vad det är för windows då kan man endast installera på en dator, men det har hänt att folk har kommit runt det här.

Medlem

@xtrem11: Har själv en skiva med Windows 7 Pro. Som jag har installerat på minst 5 datorer samtidigt, utan problem eller meddelanden om att nyckeln används av annan dator.

Däremot gäller inte det Windows 10, då dom tagit bort den möjligheten.

Avstängd

@Fanskap: Men man kan avinstallera win 10 från en dator och installera på en annan dator, ibland behöver man kontakta supporten bara.

Edit: Jag menar inte att han kan installera win 10 från sin laptop på en ny dator, det går inte att aktivera det lagligt. Men trådskaparen bör köpa en ny dator med win 10 istället för en med win 7.

Medlem

Jag var i samma sits som dig för någon månad sedan. Hade ungefär samma spec fast inte ADM på min stationära.
Slog först till på ett grafikkort som var lite budgetkort och fick faktiskt igång en hel del spel som jag inte kunnat spela innan. Men när jag väl börja peta i det så insåg jag att jag ville byta upp mig ytterligare.
Jag köpte då detta uppgraderingspaket på webbhallen, finns liknande på komplett.se inet.se netonet.se mm..:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/271755-webhallen_upgrade_kit_i5 Hårddiskar, nätagg och låda behöll jag som de var. Glöm inte att du oftast måste köpa till en processorfläkt till dessa uppgraderingspaket.
Om du är någotsånär teknisk tror jag du kan youtuba hur man bygger ihop grejerna och göra det själv. Men kolla upp en gång för mycket innan du chansar på hur man gör. Det svåraste var nog att montera fläkten som jag köpte, men det löste sig det med.
Nu klagar faktiskt Windows 10 på mig att jag måste köpa det.. eftersom jag flyttade över min 7a till 10an när gratisversionen begav sig. Den låste sig till det gamla moderkortet och när jag nu satte i ett nytt har windows klagat. Dock låter de mig ännu hållas med i princip allt utom uppdateringar, men jag ska köpa en licens snart.. (prioriteringar)


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Om du ska bygga en ny stationär: Vad har du för budget? Enbart chassi+komponenter då, inte kringutrustning såsom skärm, tangentbord osv.

Vad har du för skärm idag? 1080p? 1440p? 60HZ? 144HZ?

Vad ska du ha datorn till? Uteslutande spel? Spel+produktivitet? Enbart produktivitet?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD: Jag har en BenQ 24'' LCD G2320HD-skärm. (1920x1080) Budgeten är cirka 5000 kr. Jag ska huvudsakligen ha datorn till att spela in och ladda upp videor till YouTube.

1
Skriv svar