Nintendo Switch når halva mängden sålda Wii U på bara ett halvår

Robot
Nintendo Switch når halva mängden sålda Wii U på bara ett halvår

Nu sålde inte Wii U särskilt bra men det är ändå imponerande.

#switch, #wii, #wii-u


Medlem

Tio miljoner sålda konsoler det första året känns inte alls långsökt eller avlägset.

Sen blir det intressant hur Switch klarar sig om 2-3 år när Playstation 5 och Xbox 4 antagligen släpps och Switch blir ännu mer avhängd i teknikracet. Men den har ju en fördel i och med att den är portabel, men hardcore-spelare bryr sig mer om prestanda och spelar oftast hemma, tror jag.

Och hur tänker Sony och Microsoft kring hybridkonsoler nu? Sony kanske i första hand vill koppla samman PS5 med sina mobiltelefoner och släppa appar till mobiler snarare än en hybridvariant. Man skulle kunna släppa huvudspelet till PS5 och sen någon mobilvariant som är enklare men som knyter an till huvudspelet. Microsoft skulle kunna göra nåt liknande. Kanske dra nytta av Surface och alla laptops med Windows som operativsystem.

Medlem

Frågan är även hur Nintendo tänker. Tänker de sänka priset på Switch om några år och låta den ta över som instegskonsol samtidigt som de fasar ut 3DS och släpper ännu en ny konsol år 2021 som svar på Microsoft och Sony?

Eller låter de 3DS-linjen vara kvar, kanske med ännu en ny 3DS-konsol med bättre prestanda (en "3DS 2" med bakåtkompabilitet som säljs billigt, för låt säga 150 dollar) samtidigt som Switchen får fortsätta vara konsolen för de äldre ochh mer kräsna spelarna?

En Nintendo Switch Pro eller Nintendo Switch X vore kanske ett alternativ om några år för Nintendos del för att inte halka efter. D.v.s. att de gör precis som Microsoft och Sony nu gjort. Att spelen fungerar till alla konsoler, men har bättre grafik på de dyrare modellerna.

Medlem

Tittar man på försäljningen till Wii U också så leder Mario Kart 8 (om man slår ihop försäljningen med det och Mario Kart 8 deluxe) klart över Zelda. Jag tror att försäljningen av Mario Kart 8 var så hög att den motsvarade nästan hälften av alla sålda Wii U. Alltså typ sex miljoner sålda Mario Kart 8 på Wii U.

Attach raten för Mario Kart 8 och Zelda på Switch är ju också otroligt imponerande. Det blir intressant att få veta om Super Mario Odyssey kan spela i samma liga. Nu finns ju ett bredare spelutbud och flera val än när Mario kart och Zelda släpptes. Nu finns väl 5-6 trevliga titlar från Nintendo själva ute, Switchens utbud börjar växa till sig sakta men det går åt rätt håll.

Mario & Rabbids, Arms och Fire Emblem Warriors är kanske inga supertopptitlar (eller superduperspel... ) men de verkar roliga. Splatoon 2 har ju nästan nått samma höjder som Mario, mario Kart och Zelda när det gäller recensioner. Nintendo har ett rätt fint år. Fast nu och fram till nyår är det kanske lite mer knapert. Animal Crossing till mobiler och Xenoblade Chronicles 2 släpps ju men det känns som att de bästa spelen till Nintendos konsoler redan finns ute nu.

Fast jag har inte full koll på vad som släpps till 3DS. Ett nytt Mario Party, ett slags "best of" vet jag är på ingång.

Medlem

Fattar inte varför Wii U inte sålde bättre, spelen var ju superbra!

Det kan ju inte endast berott på att Nintendo gjorde en kass lansering, då många tydligen trodde att det var ett tillbehör till Wii.
Jag själv som inte ens följt Nintendo fattade att det var en ny konsol, så för mig är detta ett mysterium! Nintendo fansen kan ju inte gått ovetande i flera år utan att komma på att det var en ny konsol?

De som köpt Switch idag är helt lyriska över spel som MK8 fast det är ett Wii U sepl som bara gått från 720p till 1080p samt några nya figurer, annars inget nytt. De missade flera år på det viset.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Tio miljoner sålda konsoler det första året känns inte alls långsökt eller avlägset.

Sen blir det intressant hur Switch klarar sig om 2-3 år när Playstation 5 och Xbox 4 antagligen släpps och Switch blir ännu mer avhängd i teknikracet. Men den har ju en fördel i och med att den är portabel, men hardcore-spelare bryr sig mer om prestanda och spelar oftast hemma, tror jag.

Och hur tänker Sony och Microsoft kring hybridkonsoler nu? Sony kanske i första hand vill koppla samman PS5 med sina mobiltelefoner och släppa appar till mobiler snarare än en hybridvariant. Man skulle kunna släppa huvudspelet till PS5 och sen någon mobilvariant som är enklare men som knyter an till huvudspelet. Microsoft skulle kunna göra nåt liknande. Kanske dra nytta av Surface och alla laptops med Windows som operativsystem.

Vi har nått en punkt där saker och ting i många fall ser tillräckligt bra ut. Vi kan exempelvis sedan många år tillbaks trycka ut tillräckligt många polygoner för att en boll skall se rund ut och en boll kan inte bli mer än rund. Så tekniska framsteg är idag inte lika relevanta som dom en gång var.

Folk har alltid spelat spel dom tycker är roliga oavsett.
Det hade inte funnits någon marknad för indiespel, CS:GO, Dota 2, LoL, WoW etc om teknisk briljans och prestanda varit det drivande hos kunderna.
Om man spelar på konsol så har man dessutom redan nöjt sig med "att det duger" och det förklarar verkligen livslängden på den föregående konsolgenerationen.

Om jag kommer ihåg rätt så sade väl Sony i ett uttalande (relativt nyligen) att dom inte hade några som helst planer på att ersätta Vita?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Vi har nått en punkt där saker och ting i många fall ser tillräckligt bra ut. Vi kan exempelvis sedan många år tillbaks trycka ut tillräckligt många polygoner för att en boll skall se rund ut och en boll kan inte bli mer än rund. Så tekniska framsteg är idag inte lika relevanta som dom en gång var.

Folk har alltid spelat spel dom tycker är roliga oavsett.
Det hade inte funnits någon marknad för indiespel, CS:GO, Dota 2, LoL, WoW etc om teknisk briljans och prestanda varit det drivande hos kunderna.
Om man spelar på konsol så har man dessutom redan nöjt sig med "att det duger" och det förklarar verkligen livslängden på den föregående konsolgenerationen.

Om jag kommer ihåg rätt så sade väl Sony i ett uttalande (relativt nyligen) att dom inte hade några som helst planer på att ersätta Vita?

Nä, alla bryr sig inte om grafik. Nintendo 3DS framgångar är ett exempel på det. Men om Nintendo vill tävla om hardcorespelare kan de inte halka för långt efter heller. Switch har FIFA, Skyrim, snart Doom och Wolfenstein. Den börjar få lite mer bredd. Ett mer komplett spelutbud är inte oviktigt. Nintendo har förstått det. Nästa år kanske vi får se Madden också på Switch. Det handlar om pengar, om EA tjänar på det lär det hända (om teknikglappet inte är alltför stort). Vi fick ju Call of Duty: Modern Warfare på första Wii! Trots att den inte alls klarade av det på ett tillfredställande sätt... Pengar.

Wii U hade också bredd. Men den saknade väl kanske snarare spets? Det första riktiga toppspelet till den var kanske Super Mario 3D World. Vid det laget hade konsolen funnits i ett år och lanseringen gick väl okej men sedan trampade de vatten länge. Det var speltorka i mer eller mindre ett halvår, och sedan PS4 och Xbox One runt hörnet. Samtidigt som det släpptes nya spel till Xbox 360 och PS3 fanns det inte mycket nytt att spela på Wii U. Tredjepartstillverkare drog in eller sköt upp spel när försäljningen gick väldigt dåligt. Nu sker det motsatta, Switch säljer bättre än många väntat och fler och fler ansluter sig till Switch när de märker att det finns en marknad där. Zelda är en del av förklaringen, men knappast den enda förklaringen. Nintendo har på egen hand släppt åtminstone ett nytt eget spel varje månad med undantag för i maj. (Mario Kart i April, Arms i Juni, Splatoon 2 i juli, Mario vs Rabbids i augusti, Fire Emblem i september...? Eller dök det inte upp förrän i oktober) Zelda driver nog fortfarande på försäljningen en del.

Visst, spel säljer konsoler. Men få spelare vill spela tredjepartsspel som är direkt dåliga jämfört med hur de ser ut på andra konsoler. Spelen till Switch är inte alltför långt efter de andra konsolerna, om man tittar på t.ex. Skyrim, Fifa och NBA 2K. Och Nintendo gör sällan spel med realistisk grafik. Men om glappet ökar igen kan det bli ett problem. Vi vet ännu inte vad nästa generations konsoler från Microsoft och Sony öppnar upp för möjligheter heller.

Det handlar inte endast om grafik heller, utan också om processorkraft och RAM som möjliggör t.ex. stora, detaljerade världar. Jag tror att detta lär bli en allt större faktor ju mer tiden går. Med tiden lär folk sakna Assassin´s Creed, The Witcher III m.fl. mer och mer när de spelat sig trötta på Zelda och Mario.

Men det kan också vara så att de köper både PS4 och Switch, och ser Switch som ett komplement. Eller som ett måste för att spela Nintendos egna spel. Skulle man göra en Vennbild över konsolernas spelutbud och funktioner så skulle Xbox One och PS4 överlappa varandra mycket mer. PS4 har visserligen VR-hjälmen men annars är de konsolerna och spelutbudet på konsolerna rätt lika.

Men du har rätt i att grafiken numera är så pass snygg att man nöjer sig med mindre. Att det går att få något som ser acceptabelt och skapligt ut även med begränsade resurser. Utvecklingen går framåt, men den är inte lika påtaglig från ett år till ett annat längre. Man kan jämföra spel från 1997 med 2007 och sen jämföra spel från 2007 med 2017 och glappet är inte alls lika stort. Så att spel ser okej ut trots sämre hårdvara kan vara en faktor till Switchens fördel, men hur stor den faktorn är blir intressant att se. Om skillnaden blir för stor lär det vara till Nintendos nackdel om 2-3 år när Switchens spel börjar se mer påtagligt omoderna ut jämfört med ny hårdvara från Sony och Microsoft (åtminstone när det gäller de spelare som bryr sig mycket om grafik. Själv har jag blivit mer och mer kräsen de senaste åren tyvärr, jag tycker att spel till PS3 och 360 ser rätt omoderna ut om jag går tillbaka nu men jag var mer nöjd när de var nya. Först när man går tillbaka märker man att det faktiskt hänt rätt mycket tycker jag). Och när nyhetens behag med Switch lagt sig. Switch är fortfarande inne i en inledande hypeperiod tycker jag, lite som med Wii de första två åren när den sålde väldigt väl.

Det blir intressant att se hur Wolfenstein och Doom blir, de kan bli indikatorer för hur mycket man får offra när man gör actionspel till Switch jämfört med PS4/X1.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Fattar inte varför Wii U inte sålde bättre, spelen var ju superbra!

Det kan ju inte endast berott på att Nintendo gjorde en kass lansering, då många tydligen trodde att det var ett tillbehör till Wii.
Jag själv som inte ens följt Nintendo fattade att det var en ny konsol, så för mig är detta ett mysterium! Nintendo fansen kan ju inte gått ovetande i flera år utan att komma på att det var en ny konsol?

De som köpt Switch idag är helt lyriska över spel som MK8 fast det är ett Wii U sepl som bara gått från 720p till 1080p samt några nya figurer, annars inget nytt. De missade flera år på det viset.

De hamnade väl i en negativ cirkel. Först en okej lansering i slutet av 2012 men utan riktiga toppspel och fördelarna med att spela med två olika skärmar framgick inte (eller så uppskattade spelarna det inte utan tyckte det kändes som en gimmick). Wii U var ej lika revolutionerande som Wii. Den var en hårdvarugeneration efter, kan man väl säga även om den hade stöd för 1080 p. Nintendo land var inget Wii Sports, inget spel som alla spelade och pratade om.

Sen under 2013 efter lanseringen så tvärstannade försäljningen när alla Nintendoälskare köpt konsolen och alla casual gamers fortsatte spela Wii Sports på Wii (eller började tröttna på Wii). Vissa av dem kanske blandade ihop lite. När konsolens försäljning tvärstannade började fler och fler utvecklare lämna det sjunkande skeppet. Nintendos egna spel blev försenade flera månader, det släpptes inga nya spel som kunde driva på försäljningen. Kanske trodde Nintendo att konsolen skulle sälja av sig själv i kraft av varumärket Wii och Nintendo Land.

Egentligen var det ganska orättvist. För Nintendo började under sena 2013 och 2014 släppa och visa upp fler och fler höjdarspel. Men loppet var redan kört och hypen kring PS4 och Xbox One var enorm.

Sen var Wii U ganska dyr också. Till att börja med. Men ett tag såldes den riktigt billigt för att sälja slut på lagren, priserna sjönk ju massor ett tag innan de drog ner på produktionen för att bättre matcha den svala efterfrågan. Jag tror den var nere på så lite som 1700 kr i Sverige mindre än ett år efter lanseringen... Inga officiella sänkningar av rekommenderade priser dock tror jag. Det handlade mer om att sälja slut på sina lager tror jag. (Den lanserades för 3000 kr)

Det som driver på försäljningen av Switch är nog flera faktorer... Dels är de andra konsolerna inte lika heta och hype:ade längre, dels har Switch något nytt i och med att man kan ta med den, och dels har både Zelda och nu Mario hela tiden verkat lovande. Zelda drev på försäljningen vid lanseringen något enormt tror jag. Det kan vara så att många äldre spelare under 2016 fick upp ögonen för Nintendo igen också kanske, i och med Pokemon Go och NES Classic Mini? Och därför vill spela nya Zelda och Mario Kart...

Sen även att Nintendo släppte en strid ström av spel efter lanseringen, inget uppehåll, och kanske var det klokt att inte lansera till julen och istället få all uppmärksamhet för sig själv i mars.

Men egentligen är jag lite förvånad över att Switch har sålt så bra. Den är rätt dyr, hårdvaran är inte bäst trots att den är betydligt dyrare än konkurrenterna, och spelutbudet är förutom just Zelda och Mario Kart ganska knapert (inte nu längre dock med nya Mario Odyssey, nu börjar det ta fart mer och mer. Men spelutbudet har varit lite magert). Dessutom saknas många tredjepartsspel.

Men de har ridit på vågen av en lyckad lansering, Zelda fick helt fantastiska recensioner, de har lyckats sprida Nintendo-varumärket tack vare mobilspel och retrokonsoler och så har Switch en rätt fin design och är lite exklusiv och har funktionen med bärbarheten som ett ess... De lyckades marknadsföra den på ett bra sätt och de överproducerade inte enheter utan tog det försiktigt och kunde sälja slut, vilket skapar en slags buzz. Folk blir mer sugna på nåt som är svårt att få tag på tror jag. Att sälja slut på något är nästan alltid bra PR. Visst, de trogna kunderna blir kanske lite missnöjda, men det skapar ett sug också. Många är nog sugna på NES Classic just eftersom den är svårtillgänglig.

Jag håller med om att Wii U förtjänade bättre. Den hade förlegad hårdvara och den extra skärmen var sällan särskilt användbar, men spelen i sig borde resulterat i fler än 13 miljoner sålda exemplar. Wii U har Super Mario 3D World, Zelda, Mario Kart, Smash Bros och Super Mario Maker. För att nämna några.

Medlem
Skrivet av Banjo:

De hamnade väl i en negativ cirkel. Först en okej lansering i slutet av 2012 men utan riktiga toppspel och fördelarna med att spela med två olika skärmar framgick inte (eller så uppskattade spelarna det inte utan tyckte det kändes som en gimmick). Wii U var ej lika revolutionerande som Wii. Den var en hårdvarugeneration efter, kan man väl säga även om den hade stöd för 1080 p. Nintendo land var inget Wii Sports, inget spel som alla spelade och pratade om.

Sen under 2013 efter lanseringen så tvärstannade försäljningen när alla Nintendoälskare köpt konsolen och alla casual gamers fortsatte spela Wii Sports på Wii (eller började tröttna på Wii). Vissa av dem kanske blandade ihop lite. När konsolens försäljning tvärstannade började fler och fler utvecklare lämna det sjunkande skeppet. Nintendos egna spel blev försenade flera månader, det släpptes inga nya spel som kunde driva på försäljningen. Kanske trodde Nintendo att konsolen skulle sälja av sig själv i kraft av varumärket Wii och Nintendo Land.

Egentligen var det ganska orättvist. För Nintendo började under sena 2013 och 2014 släppa och visa upp fler och fler höjdarspel. Men loppet var redan kört och hypen kring PS4 och Xbox One var enorm.

Sen var Wii U ganska dyr också. Till att börja med. Men ett tag såldes den riktigt billigt för att sälja slut på lagren, priserna sjönk ju massor ett tag innan de drog ner på produktionen för att bättre matcha den svala efterfrågan. Jag tror den var nere på så lite som 1700 kr i Sverige mindre än ett år efter lanseringen... Inga officiella sänkningar av rekommenderade priser dock tror jag. Det handlade mer om att sälja slut på sina lager tror jag. (Den lanserades för 3000 kr)

Det som driver på försäljningen av Switch är nog flera faktorer... Dels är de andra konsolerna inte lika heta och hype:ade längre, dels har Switch något nytt i och med att man kan ta med den, och dels har både Zelda och nu Mario hela tiden verkat lovande. Zelda drev på försäljningen vid lanseringen något enormt tror jag. Det kan vara så att många äldre spelare under 2016 fick upp ögonen för Nintendo igen också kanske, i och med Pokemon Go och NES Classic Mini? Och därför vill spela nya Zelda och Mario Kart...

Sen även att Nintendo släppte en strid ström av spel efter lanseringen, inget uppehåll, och kanske var det klokt att inte lansera till julen och istället få all uppmärksamhet för sig själv i mars.

Men egentligen är jag lite förvånad över att Switch har sålt så bra. Den är rätt dyr, hårdvaran är inte bäst trots att den är betydligt dyrare än konkurrenterna, och spelutbudet är förutom just Zelda och Mario Kart ganska knapert (inte nu längre dock med nya Mario Odyssey, nu börjar det ta fart mer och mer. Men spelutbudet har varit lite magert). Dessutom saknas många tredjepartsspel.

Men de har ridit på vågen av en lyckad lansering, Zelda fick helt fantastiska recensioner, de har lyckats sprida Nintendo-varumärket tack vare mobilspel och retrokonsoler och så har Switch en rätt fin design och är lite exklusiv och har funktionen med bärbarheten som ett ess... De lyckades marknadsföra den på ett bra sätt och de överproducerade inte enheter utan tog det försiktigt och kunde sälja slut, vilket skapar en slags buzz. Folk blir mer sugna på nåt som är svårt att få tag på tror jag. Att sälja slut på något är nästan alltid bra PR. Visst, de trogna kunderna blir kanske lite missnöjda, men det skapar ett sug också. Många är nog sugna på NES Classic just eftersom den är svårtillgänglig.

Jag håller med om att Wii U förtjänade bättre. Den hade förlegad hårdvara och den extra skärmen var sällan särskilt användbar, men spelen i sig borde resulterat i fler än 13 miljoner sålda exemplar. Wii U har Super Mario 3D World, Zelda, Mario Kart, Smash Bros och Super Mario Maker. För att nämna några.

Vad var relvolutionerande med Wii ???? För att den hade trådlösa kontroller? Den var ju efter Xbox redan då! Samt den fick dåligt rykte pga alla dåliga 3:e parts portar till Wii.

Wii U är ju billigare än Switch som är på tok för dyr i förhållande till prestanda.

Om Wii U var efter hårdvarumässigt, så vad är Switch då??? Den är mitt emellan en Wii U och Xbox One!

Wii U hade Wii U party som förmodligen är det bästa partyspelet någonsin, tyvärr har det gått förbi mångas ögon.

Mario Kart 8 till Wii U är ju samma som till MK8 Deluxe med minimala skillnader. Det titlar som fanns till Wii U var enormt välgjorda. Med tanke på att Switch funnits i snart ett år och det finns typ 3 titlar att prata om för den breda massan så kunde de väntat med släppa Switch och peta i bättre hårdvara samt hunnit ha fler titlar vid lansering.

1
Skriv svar