Women in Games lanserar strategi för att göra e-sporten mer jämställd

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

@Cenorida: De du länkade till är krönikor och åsikt artiklar.
Det jag försöker säga att är det inte har med kön att göra utan det har med internet och människor att göra. jag som man innan näthat var en grej fått hot att min mamma ska bli våldtagen och jag ska dödas osv, det är vardagsmat och inget nytt, om vi nu ska ska vara jämställda så ska kvinnor också ha den delen av internet.

Och om det är så skrämmande för kvinnor så kanske det inte är deras grej att visa sig på nätet, det är ju ett aktivt val trots allt.

Nja, det är ju delvis sådant man får länka till. Finns det personer som upplever ett problem, ja då är det ett problem så varför ska folk hela tiden säga emot om de inte har något med problemet att göra? Alla problem går ju teorin att lösa.

Klart att man kan dölja sitt kön, men då bibehåller ju spelarna sin syn på att alla är män. Vilket jag tror utgör ett problem när kvinnor vill delta i E-sporten. Synen om att det bara är män som spelar tror jag också förstärker hatet mot kvinnliga spelare och även förstärker bilden utanför spelvärlden om att det är onormalt för kvinnor att spela, och att de kvinnor som spelar är annorlunda och sticker ut från mängden. Vilket ytterligare ökar kommentarerna, påpekningarna och kränkningarna.

Näthat är ett problem som drabbar alla såväl kvinnor som män, precis som du säger. Men om vi specificerar på näthatet i spel, så jag övertygad kvinnor i betydligt större utsträckning får utstå hat och kränkande kommentarer än män. Oberoende av spelprestationen.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Det bästa för spelindustrin vore om de/vi kunde hålla den cancer som feminism (och andra former av marxism f.ö) innebär utanför.

Du förstår att det inte handlar om någon kvotering?

Medlem

När jag läser det hela så är det som strålar ut, och är så självklart är att det finns människor som är intresserade av att skapa en skild kategori, skilda tävlingar, skilda events... För att tjäna pengar. För att få ett relativt välbetalt jobb som genusvetare eller något liknande nonsens.

Ifall de skulle lyckas med deras onödiga segregeringsplan, och lyckas klämma pengar ur företag... Alla dessa kvinnor som skulle jobba med kvinno e-sports... Är alla dessa kvinnor vars expertis, intellekt, självbyggd fanbase, humor/personlighet såna som skulle få jobb inom vanlig e-sports? Svaret? Nej. Nej.

Det är bisarrt att feminister på ett hörn försöker trycka in kvinnor i infanteriroller(IRL Militärt) när de så uppenbart är fysiskt underlägsna. Men samtidigt så försöker man segregera kvinnor på de virtuella slagfälten där de är fullt jämställda.

I

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Jag känner till flera stycken, och även om det bara är några få, är det några för mycket. Troligen är mörkertalet stort. Men det har också varit mycket snack om det i media. Vore märkligt om du aldrig har hört talas om det. Men samtidigt är det klart att det känns mer främmande för oss som är män eftersom vi aldrig ser det, eller är en del av det.

http://www.nsd.se/noje/kronika-kvinnor-far-dolja-sitt-kon-i-s...
https://www.idg.se/2.1085/1.609294/kvinnor-i-spelvarlden-far-...
https://www.svd.se/vag-av-hat-mot-kvinnor-i-spelvarlden
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/19/kvinnliga-e-sportar...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artik...

Fast att det publiceras anekdoter från kvinnor som uppger att de blivit behandlade illa när de spelat betyder ju inte att det bara eller mestadels kvinnor som utsätts. Jag kan inte ens räkna antalet gånger jag kallats för det ena och det andra, fått tramsiga hot och blivit skriken åt i online-spel, från både män och kvinnor.

Poängen är alltså att det inte handlar om att kvinnor utsätts för oförskämdheter när de spelar, utan att i princip alla blir det.

Är det värre att en kvinna utsätts för "trakasserier" när hon spelar än att en man blir det?

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Du förstår att det inte handlar om någon kvotering?

Fast indirekt gör det ju det. De vill att organisationer och dylikt ska dra igång serier och turneringar som är öronmärkta för kvinnor, så att deras kön ska garanteras en viss del av e-sportseliten.

Jag förstår att detta är logiskt i fysiska sporter där kvinnor helt enkelt inte kan mäta sig med män, men i e-sport är ju kön inte direkt en faktor för hur man presterar.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Fast att det publiceras anekdoter från kvinnor som uppger att de blivit behandlade illa när de spelat betyder ju inte att det bara eller mestadels kvinnor som utsätts. Jag kan inte ens räkna antalet gånger jag kallats för det ena och det andra, fått tramsiga hot och blivit skriken åt i online-spel, från både män och kvinnor.

Poängen är alltså att det inte handlar om att kvinnor utsätts för oförskämdheter när de spelar, utan att i princip alla blir det.

Är det värre att en kvinna utsätts för "trakasserier" när hon spelar än att en man blir det?

Självklart är det inte värre att en kvinna blir utsatt för trakasserier än när män blir det. Frågan är bara om det verkligen är så att trakasserierna är lika förekommande? Det mesta hatet tror jag kommer tillföljd av ens spelprestation. Spelar man dåligt, ja då är risken högre att du får hat.

Men om du skulle bekänna att du är en kvinna så är risken stor att de får "personligt" hat oberoende av hur man spelar. Alltså extra hat utför det hat som vi alla redan får.

Om du skulle bekänna att du är en vit man, skulle du få få en massa hat? Tror snarare att alla bara skulle ignorera det eftersom bilden vi alla har är att det bara är vita män som spelar.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Fast indirekt gör det ju det. De vill att organisationer och dylikt ska dra igång serier och turneringar som är öronmärkta för kvinnor, så att deras kön ska garanteras en viss del av e-sportseliten.

Jag förstår att detta är logiskt i fysiska sporter där kvinnor helt enkelt inte kan mäta sig med män, men i e-sport är ju kön inte direkt en faktor för hur man presterar.

Håller med dig delvis. Att anordna specifika tävlingar just för kvinnor är även i mitt tyckte fel, men organisationen är tydlig med att det bara ska vara tillfälligt. I syfte att locka kvinnor till E-sporten som känner att de inte passar i den mansdominerande kulturen. När tillräckligt många kvinnor tävlar, så ska man återigen övergå till mixat spelande där då andelen kvinnor blir större.

Lite oklart vad jag personligen tycker om detta. Men kvotering är det i alla fall inte.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Självklart är det inte värre att en kvinna blir utsatt för trakasserier än när män blir det. Frågan är bara om det verkligen är så att trakasserierna är lika förekommande?

Eftersom mer män/killar/pojkar verkar spela dessa spel, så är jag helt övertygad om att fler män,killar och pojkar utsätts för trakasserier än kvinnor. Det är ungefär samma som att de som utsätts för mest våldsbrott i Sverige är män, för de oftare befinner sig i tillfällen där man kan utsättas för det.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller med dig delvis. Att anordna specifika tävlingar just för kvinnor är även i mitt tyckte fel, men organisationen är tydlig med att det bara ska vara tillfälligt. I syfte att locka kvinnor till E-sporten som känner att de inte passar i den mansdominerande kulturen. När tillräckligt många kvinnor tävlar, så ska man återigen övergå till mixat spelande där då andelen kvinnor blir större.

Lite oklart vad jag personligen tycker om detta. Men kvotering är det i alla fall inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering

Hela detta förslag beskriver ju själva definitionen av kvotering, ge dig nu.

Medlem
Skrivet av goralux:

Det är bisarrt att feminister på ett hörn försöker trycka in kvinnor i infanteriroller(IRL Militärt) när de så uppenbart är fysiskt underlägsna.

Ena så är du ignorant eller är du dåligt påläst. I Sverige har det under i en väldigt lång tid varit tillåtet att vara i skytte/jägare/amf som kvinna.Inga av dessa krav har sänkts under denna tid utan de är fortfarande lika hårda fysiskt. Trots det är det ett fåtal kvinnor som klarar att komma in och genomföra utbildning på dessa förband. Även i FMs specialförband finns det kvinnor. Om vi pratar om USA så har de öppnat upp diverse platser för kvinnor. De måste dock fortfarande klara kravspecen som finns.

Vita män kanske inte ska få spela basket, amerikansk fotboll och friidrott då de tydligt är fysiskt underlägsna den de svarta. Nej så enkelt är det inte. Men det är alltid det när man pratar om kvinnor.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Eftersom mer män/killar/pojkar verkar spela dessa spel, så är jag helt övertygad om att fler män,killar och pojkar utsätts för trakasserier än kvinnor. Det är ungefär samma som att de som utsätts för mest våldsbrott i Sverige är män, för de oftare befinner sig i tillfällen där man kan utsättas för det.

Måste vara det sämsta argumentet hittills faktiskt. Självfallet räknar man ju per person. Inte det totala. Om det är 100% män som spelar är det ju uppenbart att fler män får skit.

Skrivet av kaealy:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering

Hela detta förslag beskriver ju själva definitionen av kvotering, ge dig nu.

Precis som din källa säger, kvotering är en särbehandling som innebär att en andel av platserna (i en tävling) blir öronmärka för en viss grupp. Att man gör två separata tävlingar är inte kvotering. Kvotering innebär att man "reserverar platser" i samma tävling, arbetsplats, bolagsstyrelse exc till förmån för en viss grupp.

Exempel på kvotering
40% av finalistplatserna måste utgöras av kvinnor. Även om grupp A och grupp B (som bara innehåller killar) egentligen vinner så får ändå inte grupp B gå vidare eftersom de inte har kvinnor. Istället går grupp A och grupp C (som innehåller kvinnor) vidare.

Om man skulle få för sig att göra en annan tävling för seniorer är inte heller det kvotering eftersom det är en hel annan tävling som inte har med varandra att göra.

Du borde ta och läsa din egna källa bättre, där framgår två bra exempel.

Medlem

@employed:

Ja, när det klara hotet från Sovjet försvann så var det givet att öppna alla roller för kvinnor: För att det är "ideologist sunt". Talade nu främst om det som sker i USA, men även angående problemen de har i Israel. Israel behöver verkligen folk, så de har kvinnor men för att inte ha absurt låga siffror som går in i reserven så har de sänkt både inträdeskrav och hur hård utbildningen är har sänkts.

Samtidigt så drabbas deras kvinnor mer av skador, och stämmer Israels militär avsevärt mer än männen. Ärligt talat så är jag.. Väldigt förvånad att kraven ej sänktes is Sveriges militär.

Som sagt, jag refererade mer till de mer senaste utvecklingar i USA.. Där de studier som gjorts där de kom fram till att blandade enheter presterade sämre än de som var bara män. Detta har viftats bort som nonsens från feminister för att det inte är förenligt med deras ideologi. Om män och kvinnor vore så lika borde alla seperation inom alla sporter tas bort.

Men ärligt talat var det ett sidorspår, min huvudsakliga poäng handlade inte om det.

Medlem

Ingen ska ju bli orättvist behandlad, alla ska ha samma möjligheter, men var och en efter egen förmåga, sen spelar det väl ingen roll hur många som är män eller kvinnor. Jag har aldrig riktigt förstått det där värdet man tillskriver vilket kön man har, det ska väl trots allt vara oviktigt. Frågan man lär ställa sig är; ska man göra skillnad på kön eller inte?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ingen ska ju bli orättvist behandlad, alla ska ha samma möjligheter, men var och en efter egen förmåga, sen spelar det väl ingen roll hur många som är män eller kvinnor. Jag har aldrig riktigt förstått det där värdet man tillskriver vilket kön man har, det ska väl trots allt vara oviktigt. Frågan man lär ställa sig är; ska man göra skillnad på kön eller inte?

Vore ju underbart om det var så. Men tills vi är där måste världens kvinnosyn förändras.

Medlem

Jag sitter och funderar på varför denna tråden har så mycket kommentarer, även om jag bara läst typ 10st av dessa. För detta kostar väl inget för något här i tråden eller försämrar för esport på något sätt? Eller har jag missat något här?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Hipshot: Jag skulle säga att det är för att hela tanken med hela projektet är absurd. Att skapa en könssegregering i ett fält där män och kvinnor är fysiskt jämställda. Ett fält som låter dig gå upp i rankningar och komma till tävlingar bara genom ditt eget flit och egen skicklighet. Vissa sporter kräver mycket sponsorer och stöd rätt tidigt i karriären, men inte med E-sports så för de med viljan, och skickligheten så är deras kön inte ett hinder.

Att skapa en seperat institution ger om något signalen att kvinnliga spelare inte kan platsa bland männen.

Medlem
Skrivet av goralux:

@Hipshot: Jag skulle säga att det är för att hela tanken med hela projektet är absurd. Att skapa en könssegregering i ett fält där män och kvinnor är fysiskt jämställda. Ett fält som låter dig gå upp i rankningar och komma till tävlingar bara genom ditt eget flit och egen skicklighet. Vissa sporter kräver mycket sponsorer och stöd rätt tidigt i karriären, men inte med E-sports så för de med viljan, och skickligheten så är deras kön inte ett hinder.

Att skapa en seperat institution ger om något signalen att kvinnliga spelare inte kan platsa bland männen.

Du har en mycket god poäng. De framhåller dock att det endast är tillfälligt.

Medlem

@Cenorida: Som en som varit i företag där man skapat "tillfälliga" lösningar och dess lösningar tuffar på glatt 15 år senare så är naturen av det hela suspekt.

Låt oss säga att man kör på med detta projekt i 10 år, när någon börjar försöka stänga ned det hela och integrera kvinnoligan i mänsligan, vad händer? Tänk på alla anställda, konsulter och övriga personer i projektet. Om hela ligan integreras i mansligan: Kommer alla dessa, eller ens en minoritet av dem få jobb i den nya ligan? Nej.

Kommer kvinnorna i ligan verkligen utvecklas och bli bättre när de spelar i sin egen lilla bubbla?

Tycker även att de som ser ett problem i bristen av kvinnliga egamers bör fråga sig detta. "Varför.. Varför.. Det är ont om tjejer som vill spendera 14 timmar om dagen med att at gejma. Tjejerna är helt galna.. De föredrar att ha mer tid att lägga på sina vänner, familj och sin partner... Vad är det för fel med dem? "

Att nå upp till höga nivåer inom e-sports innebär att offra/bränna mycket annat. Att kvinnor ser dessa uppoffringar som för mycket, eller sjukliga, så att- de väljer att inte göra det är inte något som jag ser som per definition fel. Jag tror att det finns fler män som är byggda så att de är villiga att offra allt, medans kvinnor i många av dessa sammanhang har en mer sundare attityd.

Medlem
Skrivet av aholman:

Ibland hatar jag dessa forum. Fullt av incels och högerpopulister😑

Är man inte feminist så är man högerpopulist?
Du resonerar som en sann kollektivist!

Om kollektivism (nationalism- och feminism-tänk)

Om individualism (klassisk liberalism, individuella rättigheter)

Se helst den undre videon om du bara ska se någon. Det bästa är att se hela filmen ifrån början till slut (och kanske mer än 1 gång). Syftet med att se filmerna är att få kännedom om att livet inte är en lagsport med vi dom goda i vår grupp och de dem onda.

Det är viktigt att förstå att alla individer som inte är feminister varken behöver kategoriseras som incels eller högerpopulister. Vi kan mycket väl vara välsinnade individer som står för individuella rättigheter (se video 2)


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Historiska konsekvenser av vänsterns utopiska kollektivism


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_and_video_games#Genre_pre...

När man ser de lägsta siffrorna, så är de inom fält som är störst inom e-sports. Att försöka "fixa" avsaknaden av kvinnor inom e-sports verkar än mer menlöst.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

Historiska konsekvenser av vänsterns utopiska kollektivism
youtube.com/watch?v=TqcRVmOpIbY&t=11m0s

Börjar tröttna på att Jordan P länkas in i varannan diskussion. Kom gärna med egna argument och diskussionspunkter istället för att i det här inlägget insinuera att mer stöd till kvinnor i esport slutar med folkmord. Tack på förhand!


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag förstår din poäng. Poängen var inte att ”mer stöd till kvinnor” i sig slutar med folkmord, utan att det accepterar ännu en framgång till de bakomliggande ideologien som pushar mot hjärnspöken som förtryck ifrån ”patriarket”, ”vitt priviligium” och att de vita heterosexuella männen är ”överrepresenterade” överallt.

Det Jordan visar är en potentiell framtid av den utopi som den Marxistiska feminismen pushar för Idag, Denna kollektivistiska ideologi är långsiktig och kommer ständigt påminna oss om att vi har långt kvar innan uppnår utopin. Problemet är att ALL Marxism i dess ”strävan efter utopi” i alla tillämpningar i vår historia hittills, eskalerat och vuxit sig mer och mer extrem desto mer makt som ideologierna byggt upp. Vi borde akta oss för Marxism lika mycket som vi gör för Nationslism! Vi kommer inte kunna stoppa någon av ideologierna när de byggt upp tillräckligt makt, hat och blindhet hos dess anhängare.

Jag länkar ofta till Jordan då han är oerhört vokabulär och har bra historier som får folk att lyssna med koncentration snarare än att spy ur sig feministiska personangrepp. Det sistnämnda är nog huvudanledningen till att jag valt att länka till Jordan P snarare än att anstränga mig att skriva långa foruminlägg. Det känns som slös på tid att själv formulera ett kvalitativt foruminlägg när det ändå ska ogiltigförklaras med ett ”usch, du är ju incel och högerpopulist!

Jag respekterar att du är trött på att se Jordan länkas hit och dit. Jag håller med om att det kan räcka nu. Alla vet vem han är och var de kan finna honom. Det blir inga mer länkningar.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sipmo:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag förstår din poäng. Poängen var inte att ”mer stöd till kvinnor” i sig slutar med folkmord, utan att det accepterar ännu en framgång till de bakomliggande ideologien som pushar mot hjärnspöken som förtryck ifrån ”patriarket”, ”vitt priviligium” och att de vita heterosexuella männen är ”överrepresenterade” överallt.

Det Jordan visar är en potentiell framtid av den utopi som den Marxistiska feminismen pushar för Idag, Denna kollektivistiska ideologi är långsiktig och kommer ständigt påminna oss om att vi har långt kvar innan uppnår utopin. Problemet är att ALL Marxism i dess ”strävan efter utopi” i alla tillämpningar i vår historia hittills, eskalerat och vuxit sig mer och mer extrem desto mer makt som ideologierna byggt upp. Vi borde akta oss för Marxism lika mycket som vi gör för Nationslism! Vi kommer inte kunna stoppa någon av ideologierna när de byggt upp tillräckligt makt, hat och blindhet hos dess anhängare.

Jag länkar ofta till Jordan då han är oerhört vokabulär och har bra historier som får folk att lyssna med koncentration snarare än att spy ur sig feministiska personangrepp. Det sistnämnda är nog huvudanledningen till att jag valt att länka till Jordan P snarare än att anstränga mig att skriva långa foruminlägg. Det känns som slös på tid att själv formulera ett kvalitativt foruminlägg när det ändå ska ogiltigförklaras med ett ”usch, du är ju incel och högerpopulist!

Jag respekterar att du är trött på att se Jordan länkas hit och dit. Jag håller med om att det kan räcka nu. Alla vet vem han är och var de kan finna honom. Det blir inga mer länkningar.

Jag håller med dig gällande att all kritik moten viss sida automatiskt kategoriseras som den allra rövigaste motpolen. Offerkofta på, polarisera, osv. Ett av de stora problemen med all debatt idag, i mitt tycke. Jag tycker dock att du hamnar lite i samma fälla här, genom att dra vidare argumenterandet från just kvinnlig esport (grundämnet) till extrem marxism. Men jag förstår dig, och är glad att du tog sig tid att förklara.


signatur
Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Classic. "Sluta referera till den världsberömda professorn, för jag kan inte bemöta hans argument".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sickness666:

@Carl Johansson-Sundelius: Classic. "Sluta referera till den världsberömda professorn, för jag kan inte bemöta hans argument".

Haha, mer klassiskt att helt och hållet missförstå poängen för att försöka ta en billig poäng. Försök igen.


signatur
Skriv svar