Slightly Mad ger sig på galet konsolprojekt

Robot
Slightly Mad ger sig på galet konsolprojekt

Vill konkurrera med jättarna Sony och Microsoft med The Mad Box

#konsol, #mad-box, #slightly-mad


Medlem

Räkna med flopp.

Medlem

Ian Bell tar sig vatten över huvudet som vanligt. Alla hans uttalande är i samma stil: "this is going to be the most insane thing ever". Inte för att project cars floppade direkt men det revolutionerade verkligheten inte heller. "VR @ 60fps" va???

Medlem

Tjock-Steffe har klätt på sig Ian Bells lekamen? Som en slags onepiece?

Nyfiken dock

Medlem

Jag är skeptisk. Om de inte har väldigt djup plånbok kommer konsolen bygga på PC-liknande hårdvara, precis som XB1 och PS4. Om hårdvaran skiljer sig för mycket från de andra konsolerna och användarbasen samtidigt är begränsad (vilket den troligtvis kommer vara) kommer många utvecklare inte bemöda sig med att porta sina spelserier. Om den släpps om tre år kommer den troligtvis få konkurrera med nästa generation från Sony och MS, som vi hittills inte vet så mycket om. Allt handlar ju även om vilka stora utgivare som hakar på. Om de bara lyckas intressera mindre utgivare och indieutvecklare kommer konsolen troligtvis inte ha några spel alls som inte finns på Steam. Nej, det här låter som ett beslut de tog klockan 4.30 på morgonen på företagets julfest.

Medlem

Entusiasmen luktar tyvärr flopp. Såhär presenterar man inte en ny konsol.

Medlem

Ouya 2: Electric Flopparo

Medlem

Svårt. Vilken jävla finansiering de behöver. Utvecklare behöver ju sjuka incentament för att utveckla spel till en konsol. Microsoft har ju problem med sina plattformar trots att de har i princip One click program att använda för att konvertera mellan plattformar i vissa fall.

Medlem

60 fps 4K ? seriös waste of power som inte ens monsterdatorer klarar att dra runt på höga inställningar, och vad man får tycker inte jag är värt det.

Sattsa på 2560x1440 144hz istället i så fall. Oavsett så känns detta som ett osannolikt projekt.

Medlem

Jag välkomnar konkurrens, men var kommer prislappen hamna med de prestandamålen? Nu är det i och för sig ett par år bort och nästa generation av de andra konsolerna borde ligga nära samma, men ändå. Vill inte avskriva det som flopp redan, men är skeptisk.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@heady89: Finns inga vanliga TVs som stödjer 2560x1440 144hz.. Så där om något skulle vart waste of power.

Medlem
Skrivet av heady89:

60 fps 4K ? seriös waste of power som inte ens monsterdatorer klarar att dra runt på höga inställningar, och vad man får tycker inte jag är värt det.

Sattsa på 2560x1440 144hz istället i så fall. Oavsett så känns detta som ett osannolikt projekt.

60fps 4K har han inte nämnt. Det är två frågor i samma mening, men oberoende av varandra:
You want 4K, you want VR at 60 fps?

I artikeln på Variety jämför han prestandan med en "väldigt snabb PC om 2 år".

Skribent

Konkurs så det skriker om det. För övrigt lär det inte handla om någon "konsol", utan om en PC i ett mindre chassi.

Medlem

Bra att dom lever upp till sitt namn.

Medlem

Så han ska göra en högpresterande steambox.

Lycka till!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bra med konkurans men vet inte om marknaden klarar en fjärde konsol. Enda gången det skulle funka är om Kina skulle hela öppna portarna men det kommer dom aldrig göra.

Medlem

Ouja det går nog bra.

Medlem
Skrivet av Bennii:

60fps 4K har han inte nämnt. Det är två frågor i samma mening, men oberoende av varandra:
You want 4K, you want VR at 60 fps?

I artikeln på Variety jämför han prestandan med en "väldigt snabb PC om 2 år".

oavsett 4k, så har ju VR en "lägre gräns" på 90 fps på PC idag. alla datorer når ju naturligtvis inte upp dit konstant, men det är den gränsen alla utvecklare siktar på, eftersom allt under 90 fps riskerar orsaka illamående hos vissa.

att skryta med VR i 60 fps visar ju på hur oseriöst hela det här projektet troligen är.

Medlem
Skrivet av quadratis:

oavsett 4k, så har ju VR en "lägre gräns" på 90 fps på PC idag. alla datorer når ju naturligtvis inte upp dit konstant, men det är den gränsen alla utvecklare siktar på, eftersom allt under 90 fps riskerar orsaka illamående hos vissa.

att skryta med VR i 60 fps visar ju på hur oseriöst hela det här projektet troligen är.

Om du läser källartikeln så förtydligar han där att han självklart menar 60fps "per öga" i ett litet förvirrat uttalande.

Alltså 120fps VR.

Medlem

Alla verkar haka upp sig på 4K 60 fps. Ja, det är krävande idag. Men om tre år? Tror inte det.

Sen nämns det inte från Slightly Mad om spelen ens kommer se realistiska ut, då menar jag fotorealism. Trots det finns det alltid sätt att lösa något att hela tiden rulla på i verklig 4k 60fps. Då tänker jag på dynamiska grafikinställningar som exempelvis Forza Horizon har.

Att antyda att det är en flopp är väl okej. Men jag tycker fler konsoler borde släppas, monopol är aldrig välkommet, Xbox lär väl sluta med att bli en hemmadator/mediastation utan läsare vid tv:n medan Sony PS5 kommer frossa med exklusiva titlar med fortsättningar på denna generations spel.

Sen är priset en annan femma. Om folk köpte Nintendo Switch med rätt horribel hårdvara för 5000kr när den lanserades så tror jag att Slightly Mad Studios komma undan med rätt mycket. Sen är det vad jag tror inte många "casual gamers" som ens vet vad framerate är. Diskussionen kan bli lång. Men jag tycker de är välkomna att visa detta om tre år. Kanske första spelet till konsolen blir Project Cars 3 med fullt och perfekt VR-stöd?

Medlem

@Bennii: Du kan ha 60 fps på hur många ögon du vill, det är fortfarande bara 60 fps Ja han verkar lite förvirrad om han på riktigt trodde att 60 fps per öga innebar en total på 120fps

Medlem

Prisklass 500 - 600$ skulle jag tippa på.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av Freffo:

Sen är priset en annan femma. Om folk köpte Nintendo Switch med rätt horribel hårdvara för 5000kr när den lanserades så tror jag att Slightly Mad Studios komma undan med rätt mycket. Sen är det vad jag tror inte många "casual gamers" som ens vet vad framerate är. Diskussionen kan bli lång. Men jag tycker de är välkomna att visa detta om tre år. Kanske första spelet till konsolen blir Project Cars 3 med fullt och perfekt VR-stöd?

Fast det är ju en skillnad på om det är en stationär låda eller en portabel konsoll, och jag är helt säker på att slightly mad inte kommer släppa en portabel maskin.

Medlem

@eld: PS3 var stationär, den kostade 6000kr(minns att den var uppe i nästan 8000kr ett tag) på den svenska marknaden då den släpptes. Men bra att du tog upp det med hybrid konsol. Därav det högre priset på switch.

Redaktör
Skrivet av Freffo:

@eld: PS3 var stationär, den kostade 6000kr(minns att den var uppe i nästan 8000kr ett tag) på den svenska marknaden då den släpptes. Men bra att du tog upp det med hybrid konsol. Därav det högre priset på switch.

Bluray-spelaren bidrog till PS3:ans höga startpris.

Nintendo har trogna kunder, därför kan och tar de högt pris. En joycon med diskutabel kvalitet kostar ca 200 kr eller 25 % mer än kontrollerna till PS4 och Xbox One, och en Switch Pro-kontroll minst 100 kr mer.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Stämmer, sen är Sony ett rätt stort företag också. Hade säkert trogna kunder de med, precis som Nintendo.

1
Skriv svar