Slightly Mad ger sig på galet konsolprojekt
Jag är skeptisk. Om de inte har väldigt djup plånbok kommer konsolen bygga på PC-liknande hårdvara, precis som XB1 och PS4. Om hårdvaran skiljer sig för mycket från de andra konsolerna och användarbasen samtidigt är begränsad (vilket den troligtvis kommer vara) kommer många utvecklare inte bemöda sig med att porta sina spelserier. Om den släpps om tre år kommer den troligtvis få konkurrera med nästa generation från Sony och MS, som vi hittills inte vet så mycket om. Allt handlar ju även om vilka stora utgivare som hakar på. Om de bara lyckas intressera mindre utgivare och indieutvecklare kommer konsolen troligtvis inte ha några spel alls som inte finns på Steam. Nej, det här låter som ett beslut de tog klockan 4.30 på morgonen på företagets julfest.
Svårt. Vilken jävla finansiering de behöver. Utvecklare behöver ju sjuka incentament för att utveckla spel till en konsol. Microsoft har ju problem med sina plattformar trots att de har i princip One click program att använda för att konvertera mellan plattformar i vissa fall.
Jag välkomnar konkurrens, men var kommer prislappen hamna med de prestandamålen? Nu är det i och för sig ett par år bort och nästa generation av de andra konsolerna borde ligga nära samma, men ändå. Vill inte avskriva det som flopp redan, men är skeptisk.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
60 fps 4K ? seriös waste of power som inte ens monsterdatorer klarar att dra runt på höga inställningar, och vad man får tycker inte jag är värt det.
Sattsa på 2560x1440 144hz istället i så fall. Oavsett så känns detta som ett osannolikt projekt.
60fps 4K har han inte nämnt. Det är två frågor i samma mening, men oberoende av varandra:
You want 4K, you want VR at 60 fps?
I artikeln på Variety jämför han prestandan med en "väldigt snabb PC om 2 år".
60fps 4K har han inte nämnt. Det är två frågor i samma mening, men oberoende av varandra:
You want 4K, you want VR at 60 fps?
I artikeln på Variety jämför han prestandan med en "väldigt snabb PC om 2 år".
oavsett 4k, så har ju VR en "lägre gräns" på 90 fps på PC idag. alla datorer når ju naturligtvis inte upp dit konstant, men det är den gränsen alla utvecklare siktar på, eftersom allt under 90 fps riskerar orsaka illamående hos vissa.
att skryta med VR i 60 fps visar ju på hur oseriöst hela det här projektet troligen är.
oavsett 4k, så har ju VR en "lägre gräns" på 90 fps på PC idag. alla datorer når ju naturligtvis inte upp dit konstant, men det är den gränsen alla utvecklare siktar på, eftersom allt under 90 fps riskerar orsaka illamående hos vissa.
att skryta med VR i 60 fps visar ju på hur oseriöst hela det här projektet troligen är.
Om du läser källartikeln så förtydligar han där att han självklart menar 60fps "per öga" i ett litet förvirrat uttalande.
Alltså 120fps VR.
Alla verkar haka upp sig på 4K 60 fps. Ja, det är krävande idag. Men om tre år? Tror inte det.
Sen nämns det inte från Slightly Mad om spelen ens kommer se realistiska ut, då menar jag fotorealism. Trots det finns det alltid sätt att lösa något att hela tiden rulla på i verklig 4k 60fps. Då tänker jag på dynamiska grafikinställningar som exempelvis Forza Horizon har.
Att antyda att det är en flopp är väl okej. Men jag tycker fler konsoler borde släppas, monopol är aldrig välkommet, Xbox lär väl sluta med att bli en hemmadator/mediastation utan läsare vid tv:n medan Sony PS5 kommer frossa med exklusiva titlar med fortsättningar på denna generations spel.
Sen är priset en annan femma. Om folk köpte Nintendo Switch med rätt horribel hårdvara för 5000kr när den lanserades så tror jag att Slightly Mad Studios komma undan med rätt mycket. Sen är det vad jag tror inte många "casual gamers" som ens vet vad framerate är. Diskussionen kan bli lång. Men jag tycker de är välkomna att visa detta om tre år. Kanske första spelet till konsolen blir Project Cars 3 med fullt och perfekt VR-stöd?
Sen är priset en annan femma. Om folk köpte Nintendo Switch med rätt horribel hårdvara för 5000kr när den lanserades så tror jag att Slightly Mad Studios komma undan med rätt mycket. Sen är det vad jag tror inte många "casual gamers" som ens vet vad framerate är. Diskussionen kan bli lång. Men jag tycker de är välkomna att visa detta om tre år. Kanske första spelet till konsolen blir Project Cars 3 med fullt och perfekt VR-stöd?
Fast det är ju en skillnad på om det är en stationär låda eller en portabel konsoll, och jag är helt säker på att slightly mad inte kommer släppa en portabel maskin.
@eld: PS3 var stationär, den kostade 6000kr(minns att den var uppe i nästan 8000kr ett tag) på den svenska marknaden då den släpptes. Men bra att du tog upp det med hybrid konsol. Därav det högre priset på switch.
Bluray-spelaren bidrog till PS3:ans höga startpris.
Nintendo har trogna kunder, därför kan och tar de högt pris. En joycon med diskutabel kvalitet kostar ca 200 kr eller 25 % mer än kontrollerna till PS4 och Xbox One, och en Switch Pro-kontroll minst 100 kr mer.
@Tomas Helenius: Stämmer, sen är Sony ett rätt stort företag också. Hade säkert trogna kunder de med, precis som Nintendo.