Recension – Ancestors: The Humankind Odyssey

Robot
Recension – Ancestors: The Humankind Odyssey

Mannen bakom Assassin's Creed tar oss med på sin längsta historielektion hittills.

#ancestors-the-humankind-odyssey, #panache-digital-games


FM-guru
F.d. Sisyr

Blir nog ett köp. Gillar temat + att lite nytänkande uppskattas.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sisyr:

Blir nog ett köp. Gillar temat + att lite nytänkande uppskattas.

Känner samma. Kul när utvecklare testar något nytt.

Ba text som vanligt, Fredrik!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension. Det ser intressant ut, när EGS embargot är över.

Jag tänkte skriva lite genusskämt, men nöjer mig med att fråga om utvecklarna tycker de står på rätt sida om historien.


signatur

I drank what?

Medlem

Bra recension, tack.
Blir nog ett köp lite senare, på steam.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

"Ha alltid en unge på ryggen, det är de som tjänar spelets xp åt dig."

Spelet verkar intressant men saker som detta dödar verkligen intresset. "Här är en upplevelse som fokuserar på mänsklighetens ursprung - Men glöm inte att XP-optimera genom att bära ungar!"

Medlem

Intressant! Bra recension!

Finns det achievements? Jag är en achievement-jägare (speciellt i spel utan något mål) och Epic-klienten har inte support för dessa. Men finns de i själva spelet?

Redaktör
Ponny

Tack alla! Och kan hålla med om att det kan vara klokt att vänta med köp. Dels dräps en del buggar, dels får man fler alternativ för format och klienter. Win-win.

Skrivet av Mikaelh:

Intressant! Bra recension!

Finns det achievements? Jag är en achievement-jägare (speciellt i spel utan något mål) och Epic-klienten har inte support för dessa. Men finns de i själva spelet?

Precis, Epic har ju ännu inte stöd för detta. I sig finns det inte achievements i spelet men jag skulle ändå påstå att de evolutionära framstegen är en slags achievements. De kan man dock inte se på förhand, så man vet ju inte riktigt vad man jagar (även om man kan räkna ut vissa), men nog väcker de ett "villa ha"-begär.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack alla! Och kan hålla med om att det kan vara klokt att vänta med köp. Dels dräps en del buggar, dels får man fler alternativ för format och klienter. Win-win.

Precis, Epic har ju ännu inte stöd för detta. I sig finns det inte achievements i spelet men jag skulle ändå påstå att de evolutionära framstegen är en slags achievements. De kan man dock inte se på förhand, så man vet ju inte riktigt vad man jagar (även om man kan räkna ut vissa), men nog väcker de ett "villa ha"-begär.

Tack för svaret. Då blir det att vänta med ett köp för mig också. Tror att det är ett mycket dåligt beslut för affärerna att sälja sitt spel exklusivt via en klient som inte ens har de mest grundläggande funktionerna för spelarna. :/

Ambassadör
Xbox

Stabil recension!

Får ta en titt på det här när det kommer till konsol, förhoppningsvis har de benat ut lite issues då också.
jag gillar att det är något nytt, blir nyfiken.


signatur

Jump in.

Medlem

Ja, låter som ett köp om 12+ månader 😊

Medlem

Är konstigt nog riktigt taggad på detta spel!
Kanske påminner detta "no handholding" om barndomens lirande där man var tvungen att lista ut allting i spelen på egen hand. Mycket tack vare bristen på manualer och internet.
Vad vet jag, men blir nog ett dag 1 köp för min del.
Kul med lite annorlunda idéer inom spelbranchen iallafall!

Testpilot

Hade ett visst intresse för detta då det är något helt nytt och annorlunda, men mycket av spelet verkar vara busy work och det är inte så roligt alltid. Nåväl får se om jag plockar upp det, blir på Steam i så fall.

Kommer inte spela p.g.a den jäkla Ormen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Fått ganska kasst betyg överallt. Dels för att du måste spela om och om och om hela tiden. Dör du så får man börja om och lära sig allt på nytt igen och igen och igen... Nej tack

Medlem
Skrivet av robbis:

Fått ganska kasst betyg överallt. Dels för att du måste spela om och om och om hela tiden. Dör du så får man börja om och lära sig allt på nytt igen och igen och igen... Nej tack

Som typ vilken "Roguelike" som helst idag då?

Redaktör
Ponny
Skrivet av robbis:

Fått ganska kasst betyg överallt. Dels för att du måste spela om och om och om hela tiden. Dör du så får man börja om och lära sig allt på nytt igen och igen och igen... Nej tack

Jag vet inte jag. Snittet just nu är 71 hos Opencritic. En del dåliga, en del bra. Skulle nog snarare säga att åsikterna går isär.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för recensionen väldigt ubderhållande att läsa.
Kommer vänta tills den är på rea eller finns på Game Pass för xboxen

Medlem
Lära sig
Skrivet av kebbe:

"Ha alltid en unge på ryggen, det är de som tjänar spelets xp åt dig."

Spelet verkar intressant men saker som detta dödar verkligen intresset. "Här är en upplevelse som fokuserar på mänsklighetens ursprung - Men glöm inte att XP-optimera genom att bära ungar!"

Hur ska dom kunna lära sig och föra vidare om dom inte är med på resan så att säga. För mig låter det ganska självklart. Ungar lär sig när man följer vuxna och får vara med. Tycker det är konstigt hur det kan döda spelupplevelsen? Kanske hade kunnat balansera det där kanske, det kan jag kanske hålla med om.

Medlem

Tack för en bra och rolig text!

Diggar verkligen konceptet och älskar utforskning så blir ett köp så småningom. Vill gärna stötta nytänkande också


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Haha.. Själv avskyr jag Achivements.
Skrivet av Mikaelh:

Tack för svaret. Då blir det att vänta med ett köp för mig också. Tror att det är ett mycket dåligt beslut för affärerna att sälja sitt spel exklusivt via en klient som inte ens har de mest grundläggande funktionerna för spelarna. :/

Inte saken i sig, men ibland spoilar de story. Och när man är mitt i en emotionell cutscene osså dyker det upp en avhivment unlocked symbol? Nej tack.
Går säkert stänga av men inte sett var.
Inte letat så nogs heller iof

Medlem

Blir ett köp direkt natten till fredag. Hade redan bestämt mig när jag hörde om spelet för första gången.

Medlem

Köpte det för några dagar sedan, Älskar atmosfären i spelet och gameplay. Det enda jag stör mig på är att man måste göra allt minst två ggr för att låsa upp XP.

Det får en att känna sig tvungen att gå till ett vildsvin tex och hoppa undan två ggr. slå den med ett visst vapen två ggr, skapa ett spjut två ggr.. osv..

Då förlorar man själva äventyrskänslan och vissa grejer blir nästan ett tvång att köra för att maximera sin xp.

1
Skriv svar