Diskutera – Hur mycket får PS5 eller Xbox Series X kosta?

Medlem

När jag köpte min första PS3:a la jag runt 8000:- med tillbehör, spel. Satte 7 papp som gräns men börjar vid det här laget känna mig själv och vet att jag om det behövs är beredd att lägga betydligt mer...
Köper normalt sett 2-3 versioner av varje konsol med då det kommer uppdaterade versioner så en eventuell PRO-version är bara välkommet

Medlem

´bout threefiddy


signatur

Meep!

Medlem

Om Microsoft löser uppspelning av UHD bättre så kan jag betala mer än 5000kr nu är det bedrövligt. Att inte konsolen själv väljer ljud ut tex. För väljer man bitstream atmos så ger den ju alltid den signalen till receivern oavsett om källan har den typen av ljud. Lika med PC också. Vet inte hur PS4 är men den kan inte spela upp uhd film så det är ju skit samma.

Medlem

Eftersom jag är en renodlad consolgamer så får ett playstation kosta vad det vill!

It's not a lake, it's an ocean

Jag köpte den allra första Xbox för 5000 kr. Med spel och DVD-fjärr blev slutpriset 6700 kr om jag minns rätt. Då var jag student och det var en helt galen summa. I dag skulle jag ha råd med mer, men det finns förstås en smärtgräns ändå. Jag skulle nog kunna pröjsa 6000 kr för en Xbox Series X eller en PS5.

Med alla skatter och elände ska vi kanske inte vänta oss att de blir så mycket billigare än så. Landade inte Xbox One X på runt 5500 kr?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Brukar enbart spela på PC men har haft ett par Playstations i egenskap av DVD och bluray spelare samt för att Gran Turismo är f**ing awsome, allt under 10000 känns billigt när man vet hur mycket det kostar att bygga en ny PC.

Medlem

Max 10.000 men nya xboxen kommer nog hamna där vid 5-6 tror jag

jbx
Medlem
Skrivet av breahl:

Jag köper nog inte vid release, väntar antagligen tills den går ner lite i pris om den blir för dyr.

Då får du nog vänta, både ps4 pro och Xbox One X har knappt sänkts i pris sen release...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

UUUUJ så dyrt! Bättre å köpa en Iphone 11 Pro för 12.000+ kr, eller en Samsung S20 Ultra för 14.000+kr.
Sen byter jag dem om ett år igen mot nått ännu bättre. mycket billigare!

Medlem
Skrivet av jbx:

Då får du nog vänta, både ps4 pro och Xbox One X har knappt sänkts i pris sen release...

Jag köpte min Xbox x för 3800 bara för att den va bundlad med Fallout 76. Och det va ett tag sedan. Så nog har de sjunkit i pris alltid.

Medlem

Köper bergart för max upp till kanske 3000.
Över det är bara glömma, köper hellre ny gpu ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

5000 är verkligen max jag kan tänka mig för en konsoll typ..

Medlem

Avstår röst...sådana där frågor känns som ett prisunderlag till företagens prissättning, även om det inte är FZ's avsikt. Pengarna är inte nödvändigtvis problemet, den stora frågan är ju hur väl pengarna blir investerade.
När jag vet vad man får för pengarna kommer jag ta det beslutet, inte innan.

Medlem
Skrivet av robbis:

skulle aldrig betala för en konsol längre... inte efter man testat geforce now och google stadia... kommer nog aldrig mera köpa en gaming pc ens... är inte i competitive grejen så. La nyss 40k på 2 datorer till mig och frugan.. men framtiden ligger i streaming så nej...

Man kan använda en PC till annat, exempelvis till att läsa e-post eller dylikt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Backloggens befriare

Jag valde "hur mycket som helst" men det ska ju motsvara förväntningarna. PC har jag redan, men föredrar ju att spela på konsol. Och har ju en One X så har inte jättebråttom med att köpa nästa generation, som det verkar i nuläget.


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd
Skrivet av jbx:

Då får du nog vänta, både ps4 pro och Xbox One X har knappt sänkts i pris sen release...

Du kan hitta en ps4 pro för 3690:-
Sen hittar du One X för 2990:-

Om inte det har gått ner i pris.
Så vet jag inte vad som har

Medlem

6000 tusen max.
Högre så börjar man närma sig priset för en okay PC.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

7000 kr max om prestandan känns okej och kan hålla i flera år framöver.

Medlem

Jag spekulerar lite nu.

Jag tror att PS5 kommer säljas för 499$ då den har en tillverknings kostnad på 450$. Jag tror inte att Sony har råd att tillverka för 450$ och sälja den för 399-450$. Men...... Vem vet. Sedan....

Vad jag vet har det inte "avslöjats" vad Xbox Series X tillverkas för men jag tror att Microsoft kan ta initialt den tillverknings kostnaden och sälja kanske jämnt upp eller lite billigare. Skulle inte förvåna mig om det blir 449-499$. Sedan finns det ju Xbox Series S (ja jag vet har inte avslöjats än men vi vet att den finns) som jag tror hamnar på 249-349$. Nu är det så här att Microsoft bryr sig inte alls om deras konsoler säljer eller ej. Fast Microsoft är nog revansch sugna. I det stora hela tror jag att Series S hamnar runt 299$-ish. När den väl utannonseras. PS5 på 499$-ish eller 449$. Och sedan Series X på 499$. Fast även om PS5 och Series X hamnar på exakt lika mycket 499$ så har Series X ingen chans att hänga med i försäljningen. 110 miljoner PS4 säger så.

Notera. Mina spekulationer/åsikt.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Du kan hitta en ps4 pro för 3690:-
Sen hittar du One X för 2990:-

Om inte det har gått ner i pris.
Så vet jag inte vad som har

Nej det har inte gått ner i pris på Xbox One X. En del affärer har sänkt sina priser för att få bort SKUs. Riktpriserna är fortfarande 5395kr.

Medlem

Förväntar mig vid lanseringen att ett PS5 kostar 4999kr och den lite bättre Xbox Series X 5499kr.
Xbox Series S (om den kommer) tror jag landar på 3499kr, då kommer den nog ha samma ray tracing hårdvara som Series X men ha lägre upplösning.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Xbox kommer jag med största sannolikhet inte köpa, men PS5 skulle jag önska ett pris på runt 5000-6000kr.
Tycker det är svårt innan man vet vad man får för pengarna.

Medlem

För mig om jag vore intresserad av att skaffa en konsol på release; 4000~5000kr.
Håller mig dock gärna runt 3000kr likt Switch. Jag har dock inte något emot att betala mycket för datordelar, lika användningssyften och jag gillar datorn mer helt enkelt. Hade jag brunnit för att enbart spela så hade jag säkert kunnat betala mer än 5000 för en konsol också.

Medlem

Lär väl hamna på 5990 eller 6990 vid release. Är bra pris oavsett om de levererar 4K i 60fps. Dock återstår detta att se. När X modellen och Pro släpptes så låg fokus på lira i 4K 30fps. Nu är det många titlar som inte klarade köras i 4K på de starkare konsollerna, framförallt på Pro modellen dessvärre. Sen kan jag väl känna att PS5 ligger närmst köp då de exklusiva titlarna avgör helt för min del

Medlem

Jag kommer köpa oavsett pris tror jag. Har alltid köpt PS vid release sen den första och har aldrig blivit besviken.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Egentligen tycker jag 4000 kr är lagom. Men lär väl ligga uppemåt 7-8500 kr vid release kan jag tänka mig. (I Sverige). Ps5 lite dyrare än Xbox.

Medlem

Hoppas på 5-6 papp men kommer nog köpa ps5an oavsett.

Medlem
Skrivet av Marfy:

Numera ser vi folk lägga 15 000 kronor på en mobiltelefon.

$4000


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag övervägde ett PS en gång i tiden då den hade blu-ray, men det blev inget. Nu är inte blu-ray så angeläget längre så incitamenten till att handla konsol har blivit ett färre.

Nu köper inte jag sprojlans nya konsoler, de får gärna mogna ett tag och få undan barnsjukdomarna. Men jämförelsen med mobilerna, som vissa gör här, är inte riktigt rättvisa. De flesta köper mobiler genom att mobilen bakas in i abonnemangskostnaden, så de kör en hög månadskostnad (eller vad det nu blir i en förhandling med telefonbolaget) istället för en engångskostnad på uppåt 15 000kr. Mobilen är en sådan sak vi gärna skuldsätter oss för att ha och då passar många på att skaffa en cool mobil (inget fel med det).

Jag tror inte att vi köper konsoler på samma sätt. Jag hoppas fan att vi inte gör det...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar