FZ testar sju VR-headsets!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Ser fram emot en recension.
Vad för spel? På vilket sätt kändes fingertrackingen fel?
Tycker personligen att index kontrollen har konstigt placerad styrspak, borde den inte vara där tryckplattan är ?

Testade Aperture Hand Gesture-grejen, och tycker bara att de digitala fingrarna lydde mig till 85 %. Körde också lite Budget Cuts 2. Håller med dig om styrspaken, den där touchkänsliga urgröpningen ser jag ingen direkt mening för.


signatur
Medlem

Fick associationer till en spelkaraktär när jag såg bilden på inlägget. Någon som instämmer?

https://imgur.com/a/Yaf4UcB vs https://imgur.com/a/f2XSqAy


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag kör WMR nu och hade Vive innan. Jag skulle säga att med undantag för vissa spel (Budget Cuts) som verkar ha någon knasig kodning för att kasta saker så fungerar trackingen minst lika bra med WMR som Lighthouse.

Minst lika bra som Quest skulle jag säga.

Medlem

Är priset det som drar ner betyget mest på Index? Hade kanske annars tänkt skaffa ett på en rea.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Är priset det som drar ner betyget mest på Index? Hade kanske annars tänkt skaffa ett på en rea.

Nu är det främst Tompa som testat men av de timmarna jag har med det är det flera faktorer. Dels priset men också kontrollerna. En superb idé på pappret men knapplayouten känns väldigt off. Och jag tycker inte VR-upplevelsen är dubbelt så bra som Quest/Rift S.


signatur
Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Är priset det som drar ner betyget mest på Index? Hade kanske annars tänkt skaffa ett på en rea.

Det tekniska strulet, fingerspårningen och kontroll-layouten drar ner. Om den hade funkat perfekt hade jag haft mindre problem med priset.


signatur
Redaktör
Skrivet av neocon:

Från artikeln: " tracking-tekniken från Vive där två sensorer i rummet följer dina rörelser"

Kan vara värt att poängtera att lighthouse-systemet är Valves uppfinning.

Fyrarna är inga sensorer och följer inte ens rörelser. De sveper bara rummet i vertikal och horisontell riktning med laserljus. Just därför de bara behöver strömkontakt. Det är sensorerna på kontroller och headset som detekterar laserljuset och hur lång fördröjning det är mellan att en sensor blir belyst till en annan. Med gammal hederlig matematik kan systemet då räkna ut position och riktning.

Bra där. Jag uppdaterar. Tack!


signatur

Varför testar ni inte HP Reverb eller Pimax, har väl bästa upplösningen av alla headsets eller?

Jag har Reverb och skulle då inte vilja ha lägre upplösning än så. Klar grafik i alla lägen även om
vissa objekt har sämre kant utjämning men jag har heller ingen värstingdator.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NordicStormtrooper:

Varför testar ni inte HP Reverb eller Pimax, har väl bästa upplösningen av alla headsets eller?

Jag har Reverb och skulle då inte vilja ha lägre upplösning än så. Klar grafik i alla lägen även om
vissa objekt har sämre kant utjämning men jag har heller ingen värstingdator.

Fokus har varit på de mest populära headseten men får vi tag i dessa modeller uppdaterar vi testet. Personligen tycker jag att upplösning är det minst intressanta sedan Oculus Rift och framåt, den är good enough i de flesta fall.


signatur
Medlem

det känns tydligt att VR är en bra bit ifrån redo för folket än


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

det känns tydligt att VR är en bra bit ifrån redo för folket än

Jag vill nog påstå att det är i startgroparna.
Personligen så tycker jag Oculus har visat ut vad det är som kommer gå hem i stugorna inom VR och det är det trådlösa spelandet.
Och det kan både handla om egen enhet som Quest eller att "Streama" från en dator/konsol.
Ska jag gissa lite vilt så tror jag att Sony's nästa VR-lösning blir standalone eller iaf möjligt till standalone.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ang Index.
I denna recension tar ni exakt upp "farhågorna" jag själv haft om Index.
Mycket annat man läst om index osv har ofta känns "färgat" speciellt när det varit lovordat till skyarna.
många måste försvara den dyra investering man gjort.
Jag hade också köpt en index om den inte varit slut men ångrar idag inte att jag fick tag och valde en Quest ist.
Index är väll bättre i det stora hela för PCVR men jag vet inte om det är ca 5000kr bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Varför testar ni inte HP Reverb eller Pimax, har väl bästa upplösningen av alla headsets eller?

Pimax suger ju! Den höga fov'en gör att bilden blir extemt utsträckt.

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Varför testar ni inte HP Reverb eller Pimax, har väl bästa upplösningen av alla headsets eller?

Jag har Reverb och skulle då inte vilja ha lägre upplösning än så. Klar grafik i alla lägen även om
vissa objekt har sämre kant utjämning men jag har heller ingen värstingdator.

Reverb är WMR, mjukvaran uppdateras inte och trackingen av kontrollerna är inte i närheten av lika bra som Oculus. Dessutom har HP haft mycket QC-problem med Reverb. Så det är mest till för simulatorentusiaster, så att det är lättare att läsa liten text.

Pimax har haft enorma QC-problem och sketchy kundsupport, mjukvaran är heller inte helt där.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Reverb är WMR, mjukvaran uppdateras inte och trackingen av kontrollerna är inte i närheten av lika bra som Oculus. Dessutom har HP haft mycket QC-problem med Reverb. Så det är mest till för simulatorentusiaster, så att det är lättare att läsa liten text.

Pimax har haft enorma QC-problem och sketchy kundsupport, mjukvaran är heller inte helt där.

Trackingen till WMR är lite beroende på hur det ser ut i rummet man spelar.
När jag körde med WMR så fick det inte vara för mörkt.
Hukar man sig ner och har man en mörk enfärgad matta så tappas trackingen efter en kort stund tills man ställer sig upp.
Med en mönstrad ljus matta blev det lite bättre.
så det går att få det att fungera, spelade Boneworks med WMR ett bra tag, men som du säger inte i närheten av hur bra Oculus trackar.
Oculus har gjort så bra jobb när det gäller inside out tracking att det här med outside in (externa sensorer) är överflödigt för dagens spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det tekniska strulet, fingerspårningen och kontroll-layouten drar ner. Om den hade funkat perfekt hade jag haft mindre problem med priset.

Tack för infon! Då jag väntar till en stor rea, alternativt en uppdaterad version som löser dessa problem. Känns lite B att lägga över 10k på en nischprodukt som fortfarande har sådana tekniska bekymmer.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tack för infon! Då jag väntar till en stor rea, alternativt en uppdaterad version som löser dessa problem. Känns lite B att lägga över 10k på en nischprodukt som fortfarande har sådana tekniska bekymmer.

Om du vill ha bekymmer-fritt så testa på Oculus ist.
Rift S för bara PC.
Quest för Standalone & även PC, antingen trådlöst eller med Oculus-link.
betydligt billigare också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du vill ha bekymmer-fritt så testa på Oculus ist.
Rift S för bara PC.
Quest för Standalone & även PC, antingen trådlöst eller med Oculus-link.
betydligt billigare också.

Vill dock ha högre fov, upplösning, hz, bättre och skarpare bild / linser. Testat HTC Vive och tyckte det var på gränsen där. Som jag fattar det som är Index bästa valet nu gällande bildkvalitén.

Rift S är nog mer prisvärd, dock fortfarande rätt dyr sak och då lägger jag heller ut lite extra för något bättre, eller då väntar på att priserna går ner eller en ny bättre uppdaterad produkt kommer.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vill dock ha högre fov, upplösning, hz, bättre och skarpare bild / linser. Testat HTC Vive och tyckte det var på gränsen där. Som jag fattar det som är Index bästa valet nu gällande bildkvalitén.

Rift S är nog mer prisvärd, dock fortfarande rätt dyr sak och då lägger jag heller ut lite extra för något bättre, eller då väntar på att priserna går ner eller en ny bättre uppdaterad produkt kommer.

ja det kan vara vettigt.
Jag har inte själv testat HTC Vive men samtliga andra jag hört säger att "dagens" är betydligt bättre.
Får hoppas du får möjlighet att prova nån oculus eller index nån dag kanske du ändrar uppfattning jag förstår man vill inte köpa på "chans" alltid


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Märks att ni bara testade indexen i 5min typ. Känner inte igen nån av problemen ni tar upp.

Medlem

Måste ha en ny dator och Index kommer ju aldrig i lager så väntar och ser om det visas upp någon ny headset q4 -19/q1 -21.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Testade Aperture Hand Gesture-grejen, och tycker bara att de digitala fingrarna lydde mig till 85 %. Körde också lite Budget Cuts 2. Håller med dig om styrspaken, den där touchkänsliga urgröpningen ser jag ingen direkt mening för.

Leta up närmaste 3d printer, och printa index boosters asap.
Dessa är ett måste för personer med större händer, och gör en satans skillnad.

https://github.com/ValveSoftware/IndexHardware/blob/master/Co...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av TheJudge:

Märks att ni bara testade indexen i 5min typ. Känner inte igen nån av problemen ni tar upp.

Haha, vi säger så. Eller så har vi testat och älskat VR sedan första DK1. Om du skulle bemöda dig att vidga perspektivet utanför ditt eget ”jag har inga problem” skulle du se att det finns gott om folk som upplever samma installationsstrul, samma Knuckles-problematik och mer. Men e, det enklare att påstå att vi ljuger och fabricerar våra tester.

Skrivet av xermalk:

Leta up närmaste 3d printer, och printa index boosters asap.
Dessa är ett måste för personer med större händer, och gör en satans skillnad.

https://github.com/ValveSoftware/IndexHardware/blob/master/Co...

Oh, intressant!


signatur
Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

det känns tydligt att VR är en bra bit ifrån redo för folket än

Mja. Quest är definitivt redo för folket. Den är så där smidigt att man plockar fram den spontant och bara kör, utan krångel. Sånt har potential att nå brett, särskilt om priset sjunker och det kommer riktigt namnkunniga spel.

Index och de andra tror jag har en framtid hos nischade entusiaster, för flygsimmar och liknande. Folk som inte avskräcks av att mecka en del och betala högre pris. Men dessa får nog svårare att slå brett. Det är för dyrt och för krångligt.

Skrivet av TheJudge:

Märks att ni bara testade indexen i 5min typ. Känner inte igen nån av problemen ni tar upp.

Menar du att vi inte haft de problem vi haft för att du inte haft dem?

Om du tycker annorlunda eller att vi missar saker - skriv eller filma en medlemsrecension om du vill. Den kommer garanterat uppskattas på en så ovanlig produkt som Index.


signatur
Medlem

Enligt denna video ryktas det att Index ska vara åter i lager på måndag.
lär ta slut snabbt så vill man ha ett beställ.

Även Oculus Quest finns i lager https://www.oculus.com/quest/
Rift S är slut.
Även den officiella Link-kabeln för Quest är slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tvivlar inte på att Calle och Tompa har gjort gedigna tester och är ärliga, men det finns ett ganska stort buyers bias när vissa har betalat ett berg av pengar för en produkt och känner att dom behöver försvara inköpet. Måste svida lite att Index inte var en 5/5 som vissa okritiskt påstår

Redaktör
Skrivet av Gesturr:

Jag tvivlar inte på att Calle och Tompa har gjort gedigna tester och är ärliga, men det finns ett ganska stort buyers bias när vissa har betalat ett berg av pengar för en produkt och känner att dom behöver försvara inköpet. Måste svida lite att Index inte var en 5/5 som vissa okritiskt påstår

Tycke och smak spelar ju rätt stor roll också. Jag, exemeplvis, har svårt för teknik som krånglar, och det färgar förstås omdömet. Det är bra om man som läsare tänker på det, att olika personer värderar saker olika. Är man inte rädd för tekniskt strul spelar den kritiken förstås mindre roll.

Slutligen gillar jag Index väldigt, väldigt mycket, framförallt den suveräna komforten, och hade gladeligen höjt betyget ett snäpp.


signatur
Medlem

Intressant med upplevelsen kring svajig teknik, köpte index direkt när den släpptes och den har inte krånglat EN gång. Funkat perfekt både med gamla lighthouses och nya(orkade inte byta dag 1, den funkade ju med 1.0). Inga issues med något, handremmen gick att sätta i olika lägen beroende på hur man vill att den ska sitta i handen.

Ska man hitta något att klaga på så är det väl att det inte går att ta loss tygdelen i nacken på samma sätt som masken runt ögonen när man vill göra rent saker(använder en kudde i nacken av det skälet)
(edit: och att svärtan inte är lika djup som med oled såklart, numera kan man justera brightness i inställningar för att förbättra det dock)

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Intressant med upplevelsen kring svajig teknik, köpte index direkt när den släpptes och den har inte krånglat EN gång. Funkat perfekt både med gamla lighthouses och nya(orkade inte byta dag 1, den funkade ju med 1.0). Inga issues med något, handremmen gick att sätta i olika lägen beroende på hur man vill att den ska sitta i handen.

Ska man hitta något att klaga på så är det väl att det inte går att ta loss tygdelen i nacken på samma sätt som masken runt ögonen när man vill göra rent saker(använder en kudde i nacken av det skälet)
(edit: och att svärtan inte är lika djup som med oled såklart, numera kan man justera brightness i inställningar för att förbättra det dock)

Hej Rainbearer
Har du haft problem med att kontrollerna pajjat? Tänker att man läst och sett mycket på Youtube med att det är nå fel på styrspakarna med dom som levererades med index från början.
Ska tydligen vara en ny revision av kontrollerna som levereras nu till dom som reklamerar med bättre och mer hållbarare styrspakar.

Frågan är vilken FZ fått i sitt paket?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hej Rainbearer
Har du haft problem med att kontrollerna pajjat? Tänker att man läst och sett mycket på Youtube med att det är nå fel på styrspakarna med dom som levererades med index från början.
Ska tydligen vara en ny revision av kontrollerna som levereras nu till dom som reklamerar med bättre och mer hållbarare styrspakar.

Frågan är vilken FZ fått i sitt paket?

Molotov!

Det som folk klagat på från början är att "klicket" i spakarna inte fungerat i extremlägen, har aldrig "haft problem" med det i spel men det kan ju vara så enkelt som att spelen jag kört inte behövt just den kombinationen.
Sett att folk moddat kontrollerna för att åtgärda det men det har inte stört mig än iaf, vi får väl se om alyx ändrar på det.

Skriv svar