Diskutera – Lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?
Anledningen är att som det ser ut som att Playstation 5 bara kommer vara bakåtkompatibel med närmare 4000 Playstation 4 titlarna i början
Fixade åt dig
MPMG - MultiPlatform MasterGamer
Lär bli båda vad det lider, men blir nog en PS5a till att börja med, mycket för att jag kommer vilja spela de givna(?) PS5-varianterna av Last of Us 2 och Ghost of Tsushima. En xbox får det bli senare, om det inte blir som så att jag köper en vettig PC för första gången på 15 år, då känns det relativt onödigt med en Xbox.
Sony har väl egentligen det mest intressanta spelbiblioteket med många unika titlar, medans Xboxen oftast haft sin styrka i hårdvaran, Xbox Live and nu Game Pass.
Men tror det är svårt att vända någon, senast jag hade ett Playstation var det allra första. Troligtvis blir det ingen konsol alls, knappt 50 speltimmar på min Xbox One X.
Båda på release!
Spelsar extremet lite på min PC sedan jag köpte en LG Oled 65" TV.
Även fast att jag har en 32" 16:9 (1440p) skärm vid datorn så känns det så litet och budget jämför mot sitta i soffan med 65" vacker oled
Det är darför man har pcn kopplad till både tv och skärm
Brukar köpa båda men lutar åt att det bara blir Xbox nästa gen. Kände aldrig att det kom några killer-titlar av personligt intresse nuvarande PS generation (förutom kommande The Last of Us 2). :/ Känner inte till några kommande titlar till PS5 som skulle vara av intresse heller.
För mig lutar det bara åt vilka exklusiva spel dom släpper, om jag gå efter vilken som är starkast då väljer jag att uppgradera min pc istället. Dom senaste konsolerna ligger i närheten av vad dom starkaste datorerna ligger idag. Dock så är den hårdvaran snart 2 år gammal så det kommer nog något nytt på pc snart som är ännu bättre.
Senast köpte jag en konsol bara för den var bättre än den andra, slutade med att man bara köpte ett spel till den.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Inget svårt val för mig. Xbox all the way.
Lilla anledningen är kontrollen. Den är så mycket skönare.
Men den stora anledningen är game pass ultimate.
CA 200 spel till xbox och än så länge ca 100 till PC. Plus live guld. För typ 135 spänn i månaden.
Men sedan så kommer ju xCloud att ingå också, vilket kan bli riktigt intressant.
Har ju ett monsterorakel till PC numera. Xbox one agerar bara mediaspelare åt projektorn.
Men varit sugen på ps4 länge pga exklusiviteten. Dock känner man att det börjat ge resultat det här att inte köpa grejen. Alltid känt att de varit för trögskallade för att inse att de tjänar mer på att släppa titlar till pc också. Nu börjar ju titlar rullas ut. Så kanske bara borde fortsätta vara tjurskallig och hålla i pengarna. Men ps5 lär det säkert bli. Kanske.
- pixelfantast
Jag själv är och har alltid ägt och spelat mest på Xbox's konsoler. Det blir en till nästa gång också. Fast inte det första året. Och ja PS5 är på pappret en grymt bra konsol med sin hårddisk. Men på alla andra områden är Xbox Series X verkligen överlägsen. Sony har faktiskt inte så många AAA-spel för next-gen utannonserade. Microsoft har där flera AAA-spel next-gen utannonserade, det trodde man inte alls. Men så är läget. Allt finns på svart och vitt.
Xbox har inte en enda spelserie som intresserar mig så tills de släpper något som verkar intressant och som inte släpps på PC så avvaktar jag, kommer inte bli PS5 på release antagligen med tanke på att de brukar har hårdvaruproblem på första versionerna så efter ett par månader och man ser hur stablia de verkar så blir det ett köp.
Xbox, utan tvekan. Uppskattningsvis 90% av de spel jag spelar är multiplatformsspel och de är oftast bättre på min Xbox One X än PS4an i de fall en skillnad föreligger. Verkar inte bli någon skillnad där nästa generation. Därutöver tycker jag om Xbox-kontrollen mer. Har haft båda konsoler denna generation men PS4an agerar mest brevpress, jag är inte heller något jättefan av actionspel i tredjeperson vilket Sony verkar gå all in för. Säger inte att Bloodborne, Horizon, Uncharted 4, Persona 5, Spider-man och God of War inte är välgjorda spel men jag har köpt samtliga och bara orkat spela ut två av dem (och egentligen bara verkligen älskat Bloodborne).
Borde vara båda eftersom det brukar bli alla konsoler. Frågan är vilken det blir först, det beror på spelutbudet vid den givna tiden för valet. om spelutbudet är lika lockande så blir det en Xbox. Men å andra sidan borde det inte bli nån med tanke på hur lite speltid jag lagt på denna generationens konsoler. Min speltid är nog fördelad PC>Switch>PS4>XBOX, i allafall denna generationen.
Jag har spelat på Xbox sedan den 14 mars 2002, då den första Xbox släpptes i Sverige. Xbox 360 var ett självklart val. Men 2013 köpte jag en PS3 för The Last of Us och sedan gick det som det gick med Xbox One. Jag köpte en PS4 och väntade ända till 2015 innan jag slutligen köpte en One. Den blev ändå min primära plattform under denna generation tack vare att Microsoft skärpte till sig, släppte Xbox One S, Game Pass och sedan toppade allt detta med Xbox One X. Och så har vi ju Elite-kontrollen...! Så det skulle luta åt Xbox Series X.
Men. Just eftersom jag köpt en One X, att alla spel som redan är bakåtkompatibla kommer förbli det och att nya Series X-spel även kommer fungera till One X gör det paradoxalt nog att jag känner ett större behov av PS5 initialt.
I slutändan avgör pris och framför allt lanseringsspelen frågan om vilken jag köper först (jag kommer köpa båda, dock inte samtidigt). Både PS4 och Xbox One hade en rätt skral lineup när de släpptes, ärligt talat. Dessutom vet vi att det brukar vara bäst att vänta ett tag för att slippa de barnsjukdomar som ofta finns där direkt från start.
Men visst... känslan av att packa upp en konsol på lanseringsdagen är svårslagen.
Det har alltid varit PlayStation hos mig i första hand, så även denna gång. Men har köpt både xbox 360 och xbox one x mot slutet av deras livsscykler för att avnjuta forza spelen. Kan säkert bli så även denna gång.
🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700