Domstol hindrar Apple från att blockera Unreal Engine

Robot
Domstol hindrar Apple från att blockera Unreal Engine

Epic får både en liten vinst och en lavett.

#epic-vs-apple, #fortnite


Medlem
Medlem
Citat:

För närvarande kan alla som har spelet installerat på sina enheter lira vidare men Epic kommer inte kunna skicka ut större uppdateringar.

Större uppdateringar? Epic kan inte skicka ut några uppdateringar alls. I samma stund som de gör det kan mobilspelarna inte längre spela ihop med PC/konsoll. Inte bra men kanske ingen katastrof?

Medlem

Helt rätt av domaren och ett pissigt drag av Apple.

Medlem

Löjligt av Apple att banna unreal engine.
Jag vet inte men det lär vara rätt många spel bla som är gjort i den motorn, även på app Store?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Löjligt av Apple att banna unreal engine.
Jag vet inte men det lär vara rätt många spel bla som är gjort i den motorn, även på app Store?

Det är väl så enligt deras terms of services, rätten att stänga av en utvecklare och dess produkter helt samt dra tillbaka dev kits även om de bryter mot den, även om det bara är i en produkt.

Precis samma sak som brukar hända med andra utvecklare.

Just i denna situation så kommer konsekvenserna vara rätt stora, men det är väl det epic hoppas på.

Medlem

gillade inte apple innan direkt men nu hatar jag bara det satans företaget suck...

Inaktiv

Verkar gå helt enligt den plan Epic verkar ha haft.

Hur var det med Google/Android, hade man gjort mer än att ta bort spelet?

Medlem
Skrivet av sebrock:

Helt rätt av domaren och ett pissigt drag av Apple.

Ja, det var lågt av Apple - liksom dina påhopp igår.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Löjligt av Apple att banna unreal engine.
Jag vet inte men det lär vara rätt många spel bla som är gjort i den motorn, även på app Store?

Dom stänger ju av appar för dom ej har microtrasaktioner på sina appar så.... inte något nytt direkt.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Dom stänger ju av appar för dom ej har microtrasaktioner på sina appar så.... inte något nytt direkt.

Gör de verkligen det? Låter ju helt sjukt! Att det finns bra gratisappar borde ju vara något positivt för Apple och deras användare ...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Gör de verkligen det? Låter ju helt sjukt! Att det finns bra gratisappar borde ju vara något positivt för Apple och deras användare ...

Hur är det positivt för Apple med gratis appar?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Dom stänger ju av appar för dom ej har microtrasaktioner på sina appar så.... inte något nytt direkt.

Vad har det med unreal engine att göra?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av sebrock:

Helt rätt av domaren och ett pissigt drag av Apple.

Pissigt drag av båda parter.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Dom stänger ju av appar för dom ej har microtrasaktioner på sina appar så.... inte något nytt direkt.

Jag har en känsla av att det här är flamebait, men jag måste ändå be dig om källa på detta.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag har en känsla av att det här är flamebait, men jag måste ändå be dig om källa på detta.

Nja om jag inte minns det fel så måste apparna ha någon form av inkomstkälla vare sig det är baspris, mtx eller in-game annonser så att Apple kan tjäna något på det.

Dock är inte Epic mycket bättre då det blev rubriker om indie spelet Darq, Epic ville ha det exklusivt via sin vanliga deal men utvecklaren ville inte göra det Epic exklusivt, då sa Epic helt enkelt att han inte finns säljs den alls via EGS.

OT: Bra beslut, bara för att Epic och Apple inte kan vara överens så bör det inte gå ut över alla de utvecklare som följer dem riktlinjer Apple har för sin Appstore men råkar använda UE i detta fall.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Hur är det positivt för Apple med gratis appar?

Eftersom det ger kunderna mervärde, vilket ökar incitamentet för dem att stanna kvar hos Apple snarare än att söka sig till alternativa mobil-OS där det finns fler gratisappar.

(Men kanske behandlar Google gratisappar lika illa? Om Apple ens gör det?)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nja om jag inte minns det fel så måste apparna ha någon form av inkomstkälla vare sig det är baspris, mtx eller in-game annonser så att Apple kan tjäna något på det.

Nej det måste dom inte alls, däremot får man inte längre ha ord som ”Free” och liknande i namnet som antyder att det är en gratisversion av en betalapp.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nja om jag inte minns det fel så måste apparna ha någon form av inkomstkälla vare sig det är baspris, mtx eller in-game annonser så att Apple kan tjäna något på det.

Nope, det är helt okej att göra appar / spel utan någon form av kostnad vid köp eller via microtransactions eller annonser. Men om du börjar tjäna pengar så vill de ha en bit av kakan.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nja om jag inte minns det fel så måste apparna ha någon form av inkomstkälla vare sig det är baspris, mtx eller in-game annonser så att Apple kan tjäna något på det.

Nej, det är inte sant. Apple har noll problem med gratisappar, det finns inget krav på att Apple måste tjäna pengar på varje app.
https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#busi...

Däremot kan man kanske argumentera att det kostar något, eftersom man måste ha "Apple Developer"-konto vilket kostar $99 per år, men appar i sig själva kan vara gratis i App Store utan att det kostar något extra.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Verkar gå helt enligt den plan Epic verkar ha haft.

Hur var det med Google/Android, hade man gjort mer än att ta bort spelet?

Google's fall är ju inte lika allvarligt då de redan tillåter andra butiker och att kunna ladda ner appar från nätet. Så de har ju inte kunnat bli lika hårt stämda som apple.

Android användare påverkas ju inte så mycket av detta då det dels går att ladda ner från epics sida och dels från Samsung Store för dem som har Samsung.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Löjligt av Apple att banna unreal engine.
Jag vet inte men det lär vara rätt många spel bla som är gjort i den motorn, även på app Store?

Jag är rätt säker på att det aldrig hade hänt, utan bara var ett strategisk sätt för Apple att slå tillbaka mot Epics dumheter. Typ: "gör ni såhär så tvingas vi även utesluta annan mjukvara från er då ni begår villkor/avtalsbrott mot våra regler på app Store". Epic hade såklart aldrig kunna gå vidare ifall UE skulle uteslutas då "konsumenterna" skulle revoltera...fast mot Epic istället för Apple.
Jag spekulerar förstås...det skulle skada Apple och många andra, men Epic mest av allt, och det är Epic som fått för sig att bussa "folket" på Apple enbart för att de vill ha mer klirr i kassan.

Någon la upp denna tidigare och den är mycket talande: https://www.youtube.com/watch?v=v96QyJczIi4

Skrivet av FuzioN:

Dom stänger ju av appar för dom ej har microtrasaktioner på sina appar så.... inte något nytt direkt.

jag citerar mig själv i den andra tråden:

Skrivet av Ender:

...
En snabb sökning på vår vänlige kvartersbrowser hittar istället b la. det här:
https://www.theverge.com/2020/8/22/21397424/apple-wordpress-a...
och...
https://www.hugheshubbard.com/news/apple-backs-down-on-contro...
där man bl. a kan läsa att: "if developers wanted to use content purchased outside of the app, they also had to offer the content for in-app purchase and it had to be offered at the same price or less than it was offered elsewhere"

Som jag förstår det så handlar det om exakt samma sak som Epic försökte göra (fast antagligen lite mer avsiktligt från Epic) när de försökte kringgå Apple regler genom att erbjuda köp till en app utanför app store.

Så att Apple "tvingar" stackars apputvecklare att lägga till ett iap-avtal till sina "gratis"-appar/spel ser jag som rent struntprat tills jag ser något mer substantiellt bevis för motsatsen.

Medlem

apple har alltid varit lite kräkiga mot kunderna, pengarna går alltid tydligt i första hand. därför jag undvikit allt av apple i en livstid, dom behövs ej


signatur

//monster

Medlem

@monsterbenke: Kräkiga mot kunder? Mot kunderna har de väl varit väldigt bra då de inte gör sin profit på att samla in och sälja persondata som t.ex. Google och Facebook gör. Jag betalar hellre mer pengar för mina produkter för att slippa Googles produkter som jag vet samlar in allt om mig.

Sen tycker jag det är tråkigt att de ska bråka om detta. Jag har inget emot Epic eller Unreal Engine som Apple-användare. Onödigt tjafs är vad det är.

Medlem

@Dralion: Vad gäller persondata gör Apple helt klart ett bättre jobb än många andra, men det beror ju på att deras affärsmodell är en annan. Att de är konsumentvänliga vet jag emellertid inte om jag håller med om. T.ex. tycker jag att deras produkter är omotiverat hårt låsta vad gäller access till filer, vad program får göra och vad man får installera. Därtill har de alldeles vansinniga marginaler, vilket innebär onödigt dyra produkter för konsumenten (vilket vissa iofs betalar).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Nomman: Man har ju valet att inte köpa deras produkter. Ja, jag håller med om att de är vansinnigt dyra. Köper jag dem ändå? Ja. Varför? Jag är ändå väldigt nöjd med det jag använder dem till. Visst hade jag också velat haft mer frihet och kunnat välja mer vad jag installerar. De har dock blivit lite bättre vad det gäller filer, du kan numer skapa egna mappar och lagra nedladdade filer mm. Det var omöjligt för ett par år sedan. På iPad så går det att koppla in externa hårddiskar, minnen, möss, tangentbord, skärmar mm, så där är det ännu mer "öppet".

Men för att återgå till pris så verkar ju Samsung ha hakat på Apple-trenden och ligger nästan i par med iPhone på sina flaggskeppsmodeller.

Jag är inget inbitet Apple-freak, jag kör PC hemma och har flera Android-devicer (använder dem inte jättemycket just nu dock). Det jag vill säga är att jag ser för och nackdelar med båda ekosystem. Jag har börjat investera in mig i Apples och då liksom rullar det bara på Skulle jag bli extremt missnöjd med något de gör så kommer jag se över mina alternativ.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Nej, det är inte sant. Apple har noll problem med gratisappar, det finns inget krav på att Apple måste tjäna pengar på varje app.
https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#busi...

Däremot kan man kanske argumentera att det kostar något, eftersom man måste ha "Apple Developer"-konto vilket kostar $99 per år, men appar i sig själva kan vara gratis i App Store utan att det kostar något extra.

Jaha, har en polare som utvecklade spel solo på iOS för många år sedan som sa något sådant.
Fast det kan ju ändrats sedan dess, det var typ Iphone 3/GS tiden och jag kanske mindes fel också.
Som sagt hade inte full koll utan bara var något jag hade för mig att jag hört.

Medlem

Finns ju en ganska enkel lösning på detta problem. Sluta släppa spel till iPhones.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

apple har alltid varit lite kräkiga mot kunderna, pengarna går alltid tydligt i första hand. därför jag undvikit allt av apple i en livstid, dom behövs ej

Min iMac tuffade på i närmare 10 år utan större bekymmer, aldrig en hängning eller krasch, aldrig en formatering eller ominstallation. Logic Pro kostade en spottstyver av motsvarande cubase, och jag fick alltid uppdatera operativsystemet till senaste versionen helt gratis.
Det är billigt i mina ögon. Och konsumentvänligt.
Iphone likaså, fantastiska telefoner som alla andra kopierat.
Väljer Apple före annat så ofta jag kan.

Förutom iTunes.....iTunes skulle jag inte ens pissa på om det brann.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Min iMac tuffade på i närmare 10 år utan större bekymmer, aldrig en hängning eller krasch, aldrig en formatering eller ominstallation. Logic Pro kostade en spottstyver av motsvarande cubase, och jag fick alltid uppdatera operativsystemet till senaste versionen helt gratis.
Det är billigt i mina ögon. Och konsumentvänligt.
Iphone likaså, fantastiska telefoner som alla andra kopierat.
Väljer Apple före annat så ofta jag kan.

Förutom iTunes.....iTunes skulle jag inte ens pissa på om det brann.

och för mig tvärtom, alltid kört android/windows, ja allt utom apples grejer. aldrig haft problem med något. och man slipper att bara apples grejer funkar


signatur

//monster

12
Skriv svar