Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Va drygt!
Komplett verkade inte ha några problem alls.
Jag betalade som vanligt, allt verkade fungera och fick orderbekräftelse 5min senare.
Står att jag ska få kortet 2 okt.

Hade problem med Komplett själv faktiskt. Beställde 15:01 när det stod att det fanns 14 kort kvar utav det jag ville ha. Fick genom ordern men orderbekräftelsen dröjde till 15:50.

Står att kortet dyker upp i lager 7:e Oktober för min del. Får se hur det blir. Tiden för själva kortet på sidan verkar ha ändrats till 20 nov om man beställer nu.

Sämst måste nog vara Netonnet som tog bort korten från butiken innan släppet. Kanske de inte fick in några, eller så fick de in ett fåtal som några anställda kanske köpte? Vem vet.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det är roligt i att spekulera. Tror jag kommer fortsätta med det. Har du sett min foliehatt, jag tror jag förlagt den någonstans?

Läs gärna Sweclocker Antons åsikter kring det hela, det är välskrivet: https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

FE kostar 7800 kronor, och kommer inte att bli dyrare. Vilket följer deras MSRP.
Det han talar om har inget att göra med tillgång till produkter, utan endast att ASUS TUF kort och några andra hade ett lägre pris för att matcha FE-korten.

speciellt när vi redan vet att det inte var tal om att det fanns för lite kort, utan endast en efterfrågan som inte gick att bemöta.

Medlem
Skrivet av loerk:

FE kostar 7800 kronor, och kommer inte att bli dyrare. Vilket följer deras MSRP.
Det han talar om har inget att göra med tillgång till produkter, utan endast att ASUS TUF kort och några andra hade ett lägre pris för att matcha FE-korten.

speciellt när vi redan vet att det inte var tal om att det fanns för lite kort, utan endast en efterfrågan som inte gick att bemöta.

Att "FE kostar 7800 kronor, och kommer inte att bli dyrare" håller jag med om. Men det är rätt stor chans att Nvidia stryper tillgången snart. Så fort Internet har lugnat sig lite. Det är ett "Founders" vilket betyder att det är enbart tänkt att finnas att tillgå för de som är med på "uppstartståget". Föregående generationer ströps FE tillgången ganska snabbt. Och då finns det plötsligt inga 7800kr kort kvar... Vilket Nvidia inte bryr sig ett skit om. De har redan byggt sin hype, lite baserat på det "shyssta priset". Mest tråkigt för konsumenterna. Nvidia spelar marknaden bra helt enkelt.

Medlem
Skrivet av maq777:

Att "FE kostar 7800 kronor, och kommer inte att bli dyrare" håller jag med om. Men det är rätt stor chans att Nvidia stryper tillgången snart. Så fort Internet har lugnat sig lite. Det är ett "Founders" vilket betyder att det är enbart tänkt att finnas att tillgå för de som är med på "uppstartståget". Föregående generationer ströps FE tillgången ganska snabbt. Och då finns det plötsligt inga 7800kr kort kvar... Vilket Nvidia inte bryr sig ett skit om. De har redan byggt sin hype, lite baserat på det "shyssta priset". Mest tråkigt för konsumenterna. Nvidia spelar marknaden bra helt enkelt.

De slutade väl sälja FE kort när de stannade produktionen i slutet av 2019. Hur spelar de marknaden när det bara 3 kort av typ 10 som prismatchas?
AIB kort har aldrig gått efter Nvidias MSRP, så varför är du förvånad att det inte är fallet nu? MSRP gäller för FE och inget annat, och så har det alltid varit.

Medlem
Skrivet av loerk:

De slutade väl sälja FE kort när de stannade produktionen i slutet av 2019. Hur spelar de marknaden när det bara 3 kort av typ 10 som prismatchas?
AIB kort har aldrig gått efter Nvidias MSRP, så varför är du förvånad att det inte är fallet nu? MSRP gäller för FE och inget annat, och så har det alltid varit.

Nej, jag är inte förvånad. Det har jag väl aldrig sagt? Jag reflekterade över att folk på Internet spekulerar i att de tror att det inte kommer finnas några kort att köpa för MSRP. Asus t.ex. matchar ju bara priset fram till ett visst datum. Det spekuleras i att det är det datumet som Nvidia slutar sälja Founders och då behöver Asus inte längre matcha något pris.

Svaret på din fråga, kring hur Nvidia spelar marknaden, finns i Antons text (länkad ovan). Hint: Smoke and mirrors.

Inget - Molnstreamade spel utan nödvändig hårdvara hemifrån är framtiden när 5G satt sig.

Onlive satte igång det efter en lång debatt om huruvida det ens var möjligt att leverera en godtagbar spelupplevelse helt online. Det gick och det går och det kommer att bli standard!

Sony has acquired important parts of OnLive. Due to the sale, all OnLive services were discontinued as of April 30, 2015.

As the first-ever game streaming service of its kind, everyone who has ever played a game using OnLive has contributed to the technology and its evolution in some way. We’re immensely proud of what’s been achieved and extend our heartfelt gratitude to you for being a part of the OnLive Game Service.

Thank you from all of us at –
OL2, Inc. (aka, OnLive)

www.onlive.com

Medlem

Förstår inte den här megahypen som blivit. Folk orkar inte ens vänta att se vad AMD har att erbjuda. Är inte så långt bort ändå.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av maq777:

Nej, jag är inte förvånad. Det har jag väl aldrig sagt? Jag reflekterade över att folk på Internet spekulerar i att de tror att det inte kommer finnas några kort att köpa för MSRP. Asus t.ex. matchar ju bara priset fram till ett visst datum. Det spekuleras i att det är det datumet som Nvidia slutar sälja Founders och då behöver Asus inte längre matcha något pris.

Svaret på din fråga, kring hur Nvidia spelar marknaden, finns i Antons text (länkad ovan). Hint: Smoke and mirrors.

Återstår att se.
Det här erbjudandet kommer ju inte ens hålla året ut.
De kommer nog sälja 3080 FE ett tag till i alla fall.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Förstår inte den här megahypen som blivit. Folk orkar inte ens vänta att se vad AMD har att erbjuda. Är inte så långt bort ändå.

Spelar ingen roll om de presterar lika bra i rasterisering när de förmodligen kommer ha sämre ray tracing och ett sämre eller inte något svar alls till DLSS 2.0.

Medlem
Skrivet av loerk:

Spelar ingen roll om de presterar lika bra i rasterisering när de förmodligen kommer ha sämre ray tracing och ett sämre eller inte något svar alls till DLSS 2.0.

Glöm inte Steam-siffrorna som visade att 1080p fortfarande var kungen på toppen och 1440p med lite ökning. Visst kommer 1440p öka ytterligare men den stora skaran spelar alltså inte 1440p eller 4K idag.

Jag tycker stora siffror och häftik teknik är hype och coolt men sett ur ett business-perspektiv så är det bara pris/prestanda som gäller egentligen för folk som köper delar. Så länge AMD hamnar lägre än nVidia kommer de sälja lätt.

Sen har nVidia bättre image så det spelar såklart roll för många och avgör mycket och där är det enda som får över folk till AMD just pris/prestanda. Även om de inte har alla "bells and whistles" så kommer folk fortfarande vara intresserade.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Förstår inte den här megahypen som blivit. Folk orkar inte ens vänta att se vad AMD har att erbjuda. Är inte så långt bort ändå.

För mig personligen: AMD kan inte skriva drivare. Kommer inte ens snegla åt det hållet förens de lyckas övertalat mig att de kan skriva drivrutiner av god kvalitet igen.

Medlem

För mig blev det ett MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC. Mest priset som bestämde för min del. Det är bra nära smärtgränsen men bet ihop. Nu är det bara att vänta tills det skeppas, vet inte hur långt bak i kön jag ligger. Resten av datorbygget dyker upp i veckan.

Sitter just nu på en i7-6700K@4Ghz, 16GB RAM, 1060 6GB och åldrande 2,5 tums SSD. När mer och mer spel jag spelar börjar kräva medium-inställningar och ändå bråkar med FPS så behövdes ett nytt system. Redan väntat sedan i våras på bygget, skulle jag vänta på AMDs GPU och nästa Ryzen skulle jag kanske få vänta till nästa år för bygget beroende på hypen.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Glöm inte Steam-siffrorna som visade att 1080p fortfarande var kungen på toppen och 1440p med lite ökning. Visst kommer 1440p öka ytterligare men den stora skaran spelar alltså inte 1440p eller 4K idag.

Jag tycker stora siffror och häftik teknik är hype och coolt men sett ur ett business-perspektiv så är det bara pris/prestanda som gäller egentligen för folk som köper delar. Så länge AMD hamnar lägre än nVidia kommer de sälja lätt.

Sen har nVidia bättre image så det spelar såklart roll för många och avgör mycket och där är det enda som får över folk till AMD just pris/prestanda. Även om de inte har alla "bells and whistles" så kommer folk fortfarande vara intresserade.

Skrev aldrig att de inte kommer sälja grafikkort.
Jag skrev att det är skitsamma om folk inte väntar eftersom de uppenbarligen har pengarna att lägga på ett 3080 så sitter de antagligen inte och lirar i 1080p.
Speciellt när inget om deras svar på DLSS 2.0 har läckt ännu, vilket tyder på att de kanske inte har något att komma med.

Tar man med DLSS i ekvationen så ska AMD lägga sig bra mycket lägre än Nvidia för att komma nära deras pris/prestanda jämfört mot ett 3080.

Sen får man nog anta att väldans många inte ens vet om att AMD ska visa upp sina kort i oktober.

Medlem
Skrivet av loerk:

Spelar ingen roll om de presterar lika bra i rasterisering när de förmodligen kommer ha sämre ray tracing och ett sämre eller inte något svar alls till DLSS 2.0.

Det är ju det vi inte vet. Vi vet ingenting om deras nästa serie.
Jag skulle skratta om det visar sig att de slår nvidia på fingrarna sen. Inte så sannolikt dock men ändå.

Skrivet av maq777:

För mig personligen: AMD kan inte skriva drivare. Kommer inte ens snegla åt det hållet förens de lyckas övertalat mig att de kan skriva drivrutiner av god kvalitet igen.

Okej alltid tråkigt med krånglande drivisar. Har själv inte haft problem med deras tidigare.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skribent

Hämtade mitt kort igår (Galax 3080 SG), och jäklar vilket lyft det blev jämfört med mitt visserligen tappra 980ti. Väldigt bra ljudnivå måste jag säga, och kortet höll sig vid 70-73 grader med maxinställningar i Control (1440p-skärm + DLSS), med en rumstemperatur på runt 27.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

med en rumstemperatur på runt 27.

Spelar du i en garderob?

Skribent
Skrivet av Zidious G:

Spelar du i en garderob?

Nästan (pytteliten lägenhet), men det väsentliga är att garderoben ifråga ligger i Sydostasien

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nästan (pytteliten lägenhet), men det väsentliga är att garderoben ifråga ligger i Sydostasien

Aha. Jag är själv där fyra månader om året, främst Thailand och Bangkok så jag vet hur det är. Löööve it though.

Gen
Medlem

Beställde först MSI 3080 Gaming X Trio men efter ha läst reviews som inte inte direkt lovprisar kortet så beställde jag snabbt ett ASUS 3080 TUF också som fått grymma reviews. MSI kortet verkar levereras först pga att ASUS kortet gissningsvis är extremt mer populärt. Vet dock inte vad jag ska göra, lämna tillbaka MSI eller behålla.

Helst av allt hade man ju velat ha det biffiga Gigabyte Aorus Extreme eller ASUS Strix eller varför inte EVGA Hybrid men de dyker väl inte upp fören nästa år.

Medlem
Skrivet av Gen:

Beställde först MSI 3080 Gaming X Trio men efter ha läst reviews som inte inte direkt lovprisar kortet så beställde jag snabbt ett ASUS 3080 TUF också som fått grymma reviews. MSI kortet verkar levereras först pga att ASUS kortet gissningsvis är extremt mer populärt. Vet dock inte vad jag ska göra, lämna tillbaka MSI eller behålla.

Helst av allt hade man ju velat ha det biffiga Gigabyte Aorus Extreme eller ASUS Strix eller varför inte EVGA Hybrid men de dyker väl inte upp fören nästa år.

Själv så har jag gett upp på att roffa åt mig ett 3080 och försöker mig på 20gb varianten istället om den visas upp nu i oktober.

Medlem
Skrivet av Gen:

Beställde först MSI 3080 Gaming X Trio men efter ha läst reviews som inte inte direkt lovprisar kortet så beställde jag snabbt ett ASUS 3080 TUF också som fått grymma reviews. MSI kortet verkar levereras först pga att ASUS kortet gissningsvis är extremt mer populärt. Vet dock inte vad jag ska göra, lämna tillbaka MSI eller behålla.

Helst av allt hade man ju velat ha det biffiga Gigabyte Aorus Extreme eller ASUS Strix eller varför inte EVGA Hybrid men de dyker väl inte upp fören nästa år.

Intressant då de större reviews jag hittade direkt var just såna som lovordade kortet så min beställning behålls.

https://www.tweaktown.com/reviews/9598/msi-geforce-rtx-3080-g...

https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_3080_ga...

Gen
Medlem
Skrivet av wesslan1:

Intressant då de större reviews jag hittade direkt var just såna som lovordade kortet så min beställning behålls.

https://www.tweaktown.com/reviews/9598/msi-geforce-rtx-3080-g...

https://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_rtx_3080_ga...

I slutändan handlar det om chippet och det är ett lotteri Men kortet är helt okej tycker jag efter att ha lekt med det.

Medlem

Avstår helt personligen från MSI då jag fått flertal problem med deras produkter. Deras fläktar, och då speciellt lagret på grafikkorten är riktigt dåliga. Min msi laptop har fläkten spårat ut helt på och låter helvete när den är igång. Och mitt 2070 kort fick jag igenom en reklamation idag på där fläktens lager spårat över efter lite 1,5 år. Sen att dem inte har öppen backplate när alla andra valt det för luftflödet fattar jag inte. Sen senaste tidens liv det vart med msi nu hur dem bettet sig mot recensenter och försöker få dem ändra recensioner går över all kritik. Så nej inget msi iallafall och kan inte rekommendera det.


signatur

The King is Back

Medlem

Någon mer än jag som sett att leveranstiden på tex 3080 Tuf är inne på 2021?!

Kolla in länken: https://www.inet.se/produkt/5411673/asus-geforce-rtx-3080-10g...

2021-01-04

Sjukt att man lanserar en produkt i mitten på september men kan inte leverera förrens 3-4 månader senare. Så får det inte gå till.

Medlem

Blev lite besviken när min förväntade leverans på mitt Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING OC från komplett gick från 7e oktober till 1a November. Nåväl, bättre än 4/1 2021 antar jag iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Varje dag kl. 15:00 blir Nvidias hemsa slö som sirap. Men korten lysen med sin frånvaro.

Edit: Idag var det visst extra tryck. Det var ngt kort som slutade på 90 som skulle börja säljas...

Skrivet av Delazon:

Någon mer än jag som sett att leveranstiden på tex 3080 Tuf är inne på 2021?!

Kolla in länken: https://www.inet.se/produkt/5411673/asus-geforce-rtx-3080-10g...

2021-01-04

Sjukt att man lanserar en produkt i mitten på september men kan inte leverera förrens 3-4 månader senare. Så får det inte gå till.

Säg till Inet att de får skärpa sig!
Kanske med en arg lapp?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av maq777:

Varje dag kl. 15:00 blir Nvidias hemsa slö som sirap. Men korten lysen med sin frånvaro.

Edit: Idag var det visst extra tryck. Det var ngt kort som slutade på 90 som skulle börja säljas...

Beställde det direkt när det dök upp, hoppas man får det


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Beställde det direkt när det dök upp, hoppas man får det

Själv hade man ju missat att 3080 gick att köpa imorse.
Fan så trist. Verkar bli en månad till med 970.

Medlem
Skrivet av loerk:

Själv hade man ju missat att 3080 gick att köpa imorse.
Fan så trist. Verkar bli en månad till med 970.

Jag tror inte det fanns några (provade själv), men du ska kanske vara glad att du inte fick ngt: https://www.youtube.com/watch?v=x6bUUEEe-X8

Skriv svar