Gearbox-chef: PS5 och Xbox Series X är helt overkliga

Medlem
Skrivet av loerk:

Du fattar att DirectStorage kommer användas till PC ungefär samtidigt som de första spelen som nyttjar asset streaming kommer va? Du tror inte utvecklarna får tillgång till det innan det patchas till windows? Ungefär som att de hade tillgång till DXR innan oss konsumenter.
Tror det är du som borde läsa på lite, du är helt ute och cyklar.

Eller så läser du vad jag svarade på och inte bara hittar på vad jag skrev.
Jag påstår ingenstans att det är före på konsol.

Dock så är inte Direct storage eller RDNA 2 något gammalt, vilket Rakoon inte verkade ha koll på.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nä, men bytte du ut hddn i den till ssd gjorde det underverk, när jag gjorde detsamma för min ps4a blev det knappt märkbart. Trodde det var uppnenbart att förstå

Jag gjorde samma som du och bytte till SSD på PS4 och jag är ingen jättekunnig "datorpulare". Men det var förvånansvärt lätt att byta. Det var väl mest för att få lite mer minne primärt men hoppades att det även drog ner laddtiderna. Vilket jag hoppas att det gjort. Men har ju ingen vanlig PS4 att jämföra med.
Vad var det som "blev knappt märkbart"? Enligt din erfarenhet som kunnigare nörd än jag som inte så kunnig nörd.

Gnällkuk
Skrivet av CARTMAN:

Ah jo jag ser i texten nu och borde förstått från början. Sedan fanns det väl kanske inga SSD då PS3an lanserades 2006-2007.

Hmm, det kanske fanns men tveksamt om de låg på en nivå som kändes rimlig för att investera. Jag stoppade in min SSD i PS3an 2013, så defenitivt inte vid launch

Skrivet av Över45:

Jag gjorde samma som du och bytte till SSD på PS4 och jag är ingen jättekunnig "datorpulare". Men det var förvånansvärt lätt att byta. Det var väl mest för att få lite mer minne primärt men hoppades att det även drog ner laddtiderna. Vilket jag hoppas att det gjort. Men har ju ingen vanlig PS4 att jämföra med.
Vad var det som "blev knappt märkbart"? Enligt din erfarenhet som kunnigare nörd än jag som inte så kunnig nörd.

Ja, det var lika lätt med PS3an så det är skönt att det inte är någon svår eller komplicerad process. Min erfarenhet är att det på pS3an blev ett enormt lyft. Utöver att det kapade laddtiderna något enormt så fick man även bättre och mer stabil fps i spel. Bytet i min PS4a kortade ned laddtiderna, men det var verkligen marginellt och gav inget till stabiltetennär det gällde fps.

Sidnot, primärminne, eller minne syftar till RAM eller arbetsminne som det också kallas. Lagringsutrymme som jag antar du syftar till är något helt annat


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det var lika lätt med PS3an så det är skönt att det inte är någon svår eller komplicerad process. Min erfarenhet är att det på pS3an blev ett enormt lyft. Utöver att det kapade laddtiderna något enormt så fick man även bättre och mer stabil fps i spel. Bytet i min PS4a kortade ned laddtiderna, men det var verkligen marginellt och gav inget till stabiltetennär det gällde fps.

Jag kör också med SSD på PS4 och det skiljer rätt mycket i vissa spel, medans i vissa så skiljer det väldigt lite.
I till exempel RDR2 så tar det hälften så lång tid att starta spelet.

Jag upplever också att menyer och PS Store flyter på rätt så mycket bättre.

Det kanske är större skillnad på PS3, men jag tycker helt klart att det var värt att installera SSD på PS4 också.

Jag är dock lite känslig för väntetider och ser inte på media med reklam pauser, ifall man är mindre känslig så kanske man pallar att vänta.

Medlem

Jag tackar för svaren ovan, @trickeh2k och @Fearnox.
Jag har iaf tyckt att det inte var ngt dåligt beslut jag gjorde som bytte. PS4an har funkat stabilt, snabbt och sällan strulat. Så valet är jag nöjd med.

Medlem

Konsoler kommer nog aldrig vara bättre än en riktig gaming PC. Men kul för dom som lirar på konsol att det blir lite fart på dom med.
Har ju svårt att tro att PS5 och Xbox Series X slår ett RTX 3080.

Medlem
Skrivet av shelter:

Konsoler kommer nog aldrig vara bättre än en riktig gaming PC. Men kul för dom som lirar på konsol att det blir lite fart på dom med.
Har ju svårt att tro att PS5 och Xbox Series X slår ett RTX 3080.

Optimeringar som kan göras på ett konsollspel kan inte göras på PC pga den enorma antal olika hårdvarukonfigureringar som en dator kan bestå av. PC har ofta löst detta förut genom "brute force" prestanda.
Denna generations konsoller presterar redan ungefär som förra generationens värsting RTX 2080Ti men har dessutom potential för mer prestanda per spel via just optimering. RTX 3080 är väl kanske 25-30% snabbare än 2080Ti och 3090 var faktiskt en överraskande liten förbättring över 3080, jag tror inte att rå kraft räcker den här gången för att toppa konsollernas prestanda utan lösningen heter istället DLSS, Nvidias AI-baserade uppskalningsteknik.
Med DLSS får RTX korten en ordentlig boost i prestanda, en bra bit över konsollerna men då krävs att utvecklare lägger till stöd för DLSS i varje spel.

Medlem

"Jag tror kunder kommer inse hur stor skillnad det är att ha genomströmningskapaciteten som dessa nya plattformar medför. Det är helt overkligt. Klivet med PS5 och Xbox Series X är det största klivet jag sett i konsolgenerationernas historia. Och då inkluderar jag klivet från 2D till 3D. Det kommer förändra sättet vi tänker på varje del av våra upplevelser."

Håller med. Detta kommer bli ett helt grymt steg framåt!

Då är jag ändå främst PC-spelare, men ändå otroligt pepp (även om jag själv inte köper konsol nu i år).

Skrivet av shelter:

Konsoler kommer nog aldrig vara bättre än en riktig gaming PC. Men kul för dom som lirar på konsol att det blir lite fart på dom med.
Har ju svårt att tro att PS5 och Xbox Series X slår ett RTX 3080.

Inte en chans! Kommer inte hända!

Men ändå en trevlig utveckling, och ser det som en grym utveckling i prestanda/krona för de nya konsolerna.

Blir nog otroligt fina och kraftfulla - för att vara konsoler alltså.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Gnällkuk
Skrivet av Fearnox:

Jag kör också med SSD på PS4 och det skiljer rätt mycket i vissa spel, medans i vissa så skiljer det väldigt lite.
I till exempel RDR2 så tar det hälften så lång tid att starta spelet.

Jag upplever också att menyer och PS Store flyter på rätt så mycket bättre.

Det kanske är större skillnad på PS3, men jag tycker helt klart att det var värt att installera SSD på PS4 också.

Jag är dock lite känslig för väntetider och ser inte på media med reklam pauser, ifall man är mindre känslig så kanske man pallar att vänta.

Ah, ja så kan det ju förstås också vara att det är lite beroende på spel. För min egen del så var det inte någon nämnvärd skillnad i de spel jag spelade då (gav sedan bort min ps4:a till min lillebror).

Skrivet av Över45:

Jag tackar för svaren ovan, @trickeh2k och @Fearnox.
Jag har iaf tyckt att det inte var ngt dåligt beslut jag gjorde som bytte. PS4an har funkat stabilt, snabbt och sällan strulat. Så valet är jag nöjd med.

Absolut, det kan ju omöjligt bli sämre! Anledningen till varför jag bytte till SSD var för att det tog som bekant år och dar att starta och ladda saker i GTA V. Skillnaden blev ganska markant i just det spelet.

System: PS3 3001-B with FW 4.80
Game: Blu-ray GTA5 with update 1.26 and similar SaveData
320GB 5.4K Hitachi: Load from XMB to in-game ≈ 2:15 min / Switch Character ≈ 16 sec
Samsung 750 EVO 120GB: Load from XMB to in-game ≈ 1:30 min / Switch Character ≈ 8 sec

Gick att kapa ytterligare om man sedan gick över till den digitala versionen.
GTA5 Digital Download:
Samsung 750 EVO 120GB: Load from XMB to in-game ≈ 1:10 min / Switch Character ≈ 5-6 sec


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av shelter:

Konsoler kommer nog aldrig vara bättre än en riktig gaming PC. Men kul för dom som lirar på konsol att det blir lite fart på dom med.
Har ju svårt att tro att PS5 och Xbox Series X slår ett RTX 3080.

Ja men det skiljer ju en "smula" på pris med enbart RTX 3080 kostar ju 8-9 tusen. Vad kostar en komplett gamingPC kompatibel med detta kortet + ny mus, tangentbord och en UHD spelare? Det är en mer rättvis jämförelse prismässigt.

Det finns väl ingen som menar att en gamingdator för 25-30k är sämre än en spelkonsoll för 5-6k?

Det fina är att även konsollkrigarna får känna på 120 hz, 4k och bättre grafikeffekter.

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja men det skiljer ju en "smula" på pris med enbart RTX 3080 kostar ju 8-9 tusen. Vad kostar en komplett gamingPC kompatibel med detta kortet + ny mus, tangentbord och en UHD spelare? Det är en mer rättvis jämförelse prismässigt.

Det finns väl ingen som menar att en gamingdator för 25-30k är sämre än en spelkonsoll för 5-6k?

Det fina är att även konsollkrigarna får känna på 120 hz, 4k och bättre grafikeffekter.

Precis, tänkte faktiskt skriva att man får nog rätt mycket hårdvara för pengarna med en konsol just nu.

Medlem

Tror inte han vet vad han pratar om, han vill nog bara hamna i medialjuset.

Medlem
Skrivet av shelter:

Precis, tänkte faktiskt skriva att man får nog rätt mycket hårdvara för pengarna med en konsol just nu.

Jo. På så sätt så är det nog det som är revolutionen tänker jag. Hängde själv i 2d till 3d och jag är fortfarande frälst av att ha upplevt det. Att kunna spela riktigt high end grejjer i 4k på en konsol för 4000-6000kr är otroligt prisvärt. En dator har ju betydligt mer som måste till innan du kan köra nya fina spel på, än något du får för 5700kr

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja men det skiljer ju en "smula" på pris med enbart RTX 3080 kostar ju 8-9 tusen. Vad kostar en komplett gamingPC kompatibel med detta kortet + ny mus, tangentbord och en UHD spelare? Det är en mer rättvis jämförelse prismässigt.

Det finns väl ingen som menar att en gamingdator för 25-30k är sämre än en spelkonsoll för 5-6k?

Det fina är att även konsollkrigarna får känna på 120 hz, 4k och bättre grafikeffekter.

Skrivet av shelter:

Precis, tänkte faktiskt skriva att man får nog rätt mycket hårdvara för pengarna med en konsol just nu.

Håller med! Känn som om man har potential att få extremt mycket prestanda/krona med PS5 & XSX jämfört med allt annat.

Skall bli grymt kul att följa launchen av dessa (även om jag personligen kommer satsa på RTX-3K-serien, istället för konsol i höst, när nu Nvidia kan börja lyckas leverera lite volymer)


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av shelter:

Konsoler kommer nog aldrig vara bättre än en riktig gaming PC. Men kul för dom som lirar på konsol att det blir lite fart på dom med.
Har ju svårt att tro att PS5 och Xbox Series X slår ett RTX 3080.

Nae, det verkar ju som att PS5 ligger runt samma nivå som ett RTX 2060 Super.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Min fru kommer inte se nån skillnad alls.

Näe exact så. Vi inbitna kommer säkert se endel skillnad på grafik, flyt och laddningstider.
Men den största skillnaden mellan generationer någonsin ? Den har jag svårt att se att många kommer hålla med om.
Hoppet från 2D till 3D måste ju vara betydligt större, eller bara från 8 till 16bitars såg man ju med ögat en brutal stor skillnad på.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nae, det verkar ju som att PS5 ligger runt samma nivå som ett RTX 2060 Super.

Ok, inte mer?

Då håller jag med er helt om att varken PS5 eller XSX lär ha en chans emot ett RTX3080.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

"Jag tror kunder kommer inse hur stor skillnad det är att ha genomströmningskapaciteten som dessa nya plattformar medför. Det är helt overkligt. Klivet med PS5 och Xbox Series X är det största klivet jag sett i konsolgenerationernas historia. Och då inkluderar jag klivet från 2D till 3D. Det kommer förändra sättet vi tänker på varje del av våra upplevelser."

Håller med. Detta kommer bli ett helt grymt steg framåt!

Då är jag ändå främst PC-spelare, men ändå otroligt pepp (även om jag själv inte köper konsol nu i år).

Inte en chans! Kommer inte hända!

Men ändå en trevlig utveckling, och ser det som en grym utveckling i prestanda/krona för de nya konsolerna.

Blir nog otroligt fina och kraftfulla - för att vara konsoler alltså.

Även för att vara beräkningsmaskiner kommer de att vara kraftfulla. Stampa på majoriteten av PC-konfigurationer ute i världen. SSDn är inte som att gå från NTFS-partition från -93 på mekanisk till NTFS-partition från -93 till SSD under windows subsystem för lagring från 1999.

12
Skriv svar