PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

Fan, snart får man nästan lägga sig platt och köpa av någon idiot-scalper...
Ofattbart kass release detta.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Uppdatering Ginza:

"Du har köplats 6.
Vi har fått enstaka leveranser än så länge med få konsoler vid dessa leveranser.
Vi förväntas få 12 st till konsoler framöver som jag kan se, men vi har tyvärr inte fått ett bekräftat leveransdatum."

Jag hade köplats 18 för ca en månad sen.

Digital eller standard?

Är själv på plats 1 på en digital, hos just Ginza

Medlem
Skrivet av Swempet:

Digital eller standard?

Är själv på plats 1 på en digital, hos just Ginza

standard

Medlem

Min affärspartner är från Litauen. Under festliga former för 7-8 år sen så berättade han några historier om kommunismen och hur det hade varit för hans äldre släktingar som tvingats leva under denna tragiska tidsepok.
Jag minns en historia speciellt som fick mej att kikna av skratt. Det var stor bist på cyklar och en dag kom statens tjänstemän till byn för att kontrollera att alla skötte sitt jordbruk. Med sej hade dom också två cyklar som dom skulle belöna byn med. Eftersom staten hade satt ett så lågt pris på cyklar så ville alla byns innvånare köpa dessa cyklar.
Man fick således anordna ett lotteri där alla byns innvånare över 15 år fick skriva sitt namn på en lapp som man la i en kista.
Staten tjänstemän drog sedan en lapp och ropade ut namnet och -GRATTIS, DU FÅR NU KÖPA EN CYKEL🍾🚲

Vi kom fram till att det är tur att vi lever under kapitalism när efterfrågan styr priset.
MEN‼️Nu sitter jag här 70 år senare och är glad som en unge på julafton att jag har vunnit ett lotteri som ger mej rätt att köpa en pryl till ett pris under marknadsvärdet.
Hur kunde det gå så jävla fel med denna konsollansering🤷🏼‍♂️

Medlem

Nitlott fjärde gången helt hopplöst.....

Vänta några dagar så kommer de nya PS5 på tradera och blocket😂

Medlem
Skrivet av vkkid:

Fan, snart får man nästan lägga sig platt och köpa av någon idiot-scalper...
Ofattbart kass release detta.

Fast Sony har väl sålt ungefär lika många PS5or som PS4or, under lanseringsperioden?

Med tanke på omständigheterna låter det nästan som en orimligt lyckad release.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast Sony har väl sålt ungefär lika många PS5or som PS4or, under lanseringsperioden?

Med tanke på omständigheterna låter det nästan som en orimligt lyckad release.

Absolut. Nu tänkte jag inte utifrån perspektivet att jag jobbar för Sony. Att de gnuggar händer under ett pengaregn undgår väl ingen.
Kan dock inte tänka annat än att de hade velat ha påfyllda lager överallt?

Medlem
Skrivet av vkkid:

Absolut. Nu tänkte jag inte utifrån perspektivet att jag jobbar för Sony. Att de gnuggar händer under ett pengaregn undgår väl ingen.
Kan dock inte tänka annat än att de hade velat ha påfyllda lager överallt?

Jag tänkte inte så mycket på det monetära. Sony skulle säkerligen vilja sälja mycket mer.

Vad jag syftade till är att trots pandemi och fler svårigheter än normalt har Sony lyckats att få ut minst lika många enheter som för PS4 under lanseringsperioden till ivriga spelare runtom i världen.
Det om något anser jag göra denna lansering till nästintill orimligt lyckad med hänsyn till rådande situation.

Medlem

Nu vet jag inte hur Sonys strategi är för denna lansering.

Men Jag jobbar som utvecklingsingenjör, i en annan branch dock. När vi ska utveckla och lansera nya produkter så har vi en strategi att hålla nere volymen med en eller ett par förserie först vid lansering. Det beror på att oavsett hur mycket tester och verifieringar man gör så kommer man ha ett högre utfall när det finns new content med produkten.
Det kan kosta hiskliga pengar att behöva återkalla produkter och köra good will kampanjer.

Våra seniora doktorer och ingejörer som har varit med sen ritbordens / ritplankas tid brukar alltid säga.

"Rita inte mer på förmiddagen än det du hinner sudda på eftermiddagen, och sälj inte mer dag 1 än du hinner laga dag 2"


signatur

IngenjörsFace med perverst intresse av "jymden" och fysik.

Medlem

Nu är min ps5 snart på väg från Inet . Fick sms att den håller på att plockas och inga ändringar kan göras. Jag la min order den 1/6 2020. Oh happy day 😀

Hoppas ni får glada nyheter snart också gällande ps5.

Medlem

Inet har även plockat min SE som bokades den 11/6 2020, de verkar fått in ett större antal nu. Nu kan man i alla fall sova lite lugnare i helgen även om den först kommer till veckan.

Medlem

Jag bokade 8/6 (ps5 SE) på komplett. Att beställa hos Inet verkar vara en vinnare.

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

Jag bokade 8/6 (ps5 SE) på komplett. Att beställa hos Inet verkar vara en vinnare.

Inet skrev själva att deras inköpare gjort ett kanonjobb. Det innebär alltså att de lyckats övertala distributör att skicka fler enheter till dem än till andra återförsäljare.
Vilket onekligen gör att man ställer sig frågan: Vad håller de andra slöfockarna på med?? De har ju bevisligen massivs med förbokningar. Sitter de ändå och slöar till det med disti när det väl är dags att beställa?!?

Det påminner mig om när jag beställde en taxi en vecka i förväg men ändå var taxin sen. "Det spelar ingen roll när du ringer och bokar en taxi, vi går ut med en förfrågan 10-15 minuter innan. Är alla bilar redan uppbokade då... ja då får du vänta".
Så även om jag bokar en taxi ett år i förväg. Ringer det 100 pers en halvtimme innan tiden jag bokat, då får de taxi men inte jag.

Medlem

Uppdatering komplett:

Digital ed. beställd 16/6, har nu skickats idag.

Medlem

Prisa gud! Vann norska Elgigantens lotteri och fick köpt mig ett PS5! Får det om 3-4 dagar. Kan äntligen avboka från Komplett!

Medlem

Sinnessjukt att det finns så många som inte lyckats få tag på en PS5 och andra får vänta så långt som till maj för att få en.
Jag måste ha haft extremt med flyt eftersom jag själv har jag lyckats få tag på 4st, tre vid release (två från Webhallen (DE och standard), en standard från MediaMarkt) och en DE igår från ElGigantens utlottning.
Jag har inte sålt de på blocket för orimligt mycket pengar, jag hatar sånt! En DE behöll jag för mig själv.
Två standard lät jag mina polare köpa för samma pris som i butik och den andra DE ska jag skänka bort till en polare.


signatur

okram39
PS | PS2 | PS3 | PS4 | PS5

Medlem

Nu har Elgiganten fått Xbox Series X i stora lass, finns på runt 38varuhus, YES !!
Nu blir det stå o vänta utanför precis när de öppnar

SoL
Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Prisa gud! Vann norska Elgigantens lotteri och fick köpt mig ett PS5! Får det om 3-4 dagar. Kan äntligen avboka från Komplett!

Varför har ingen sagt att dom också lottar ut?? När, var, hur?

EDIT: hittade. Blev konsollen dyrare?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nu har Elgiganten fått Xbox Series X i stora lass, finns på runt 38varuhus, YES !!
Nu blir det stå o vänta utanför precis när de öppnar

Jag beställde en från Mediamarkt för ca en vecka sedan. Det fanns då inga i lager men igår fick jag besked att den skickats. Ifall du missar på Elgiganten.

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

”Lite” frustrerad... Jag skulle eventuellt sitta inne om det hände mig 😅

Haha! Blivit en hel del gubb-surande

Fortfarande inget playstation. Paketet är på vift och dom har lite olika teorier.
Fick iaf bekräftat igår att dom kommer att skicka ett nytt till mig.
Enligt webhallens kundtjänst räknar dom med att nästa sändning kommer runt den 20/2.
Så får snällt vänta lite till

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Jag beställde en från Mediamarkt för ca en vecka sedan. Det fanns då inga i lager men igår fick jag besked att den skickats. Ifall du missar på Elgiganten.

Vill helst köpa på Elgiganten då de har exklusivitet på All Access.

Medlem
Skrivet av SoL:

Varför har ingen sagt att dom också lottar ut?? När, var, hur?

EDIT: hittade. Blev konsollen dyrare?

Ramla själv över det av en slump. Den kosta 5,8k-isch norska, men det är ju ungefär samma i dagens kurs tror jag.

Medlem
Skrivet av okram39:

Sinnessjukt att det finns så många som inte lyckats få tag på en PS5 och andra får vänta så långt som till maj för att få en.
Jag måste ha haft extremt med flyt eftersom jag själv har jag lyckats få tag på 4st, tre vid release (två från Webhallen (DE och standard), en standard från MediaMarkt) och en DE igår från ElGigantens utlottning.
Jag har inte sålt de på blocket för orimligt mycket pengar, jag hatar sånt! En DE behöll jag för mig själv.
Två standard lät jag mina polare köpa för samma pris som i butik och den andra DE ska jag skänka bort till en polare.

Bara att gratulera. Tycker att det kan vara läge att köpa en trisslott.

Medlem

Kom 25min försent till öppningstid på EG så när jag kom fram bland spelhyllorna såg jag bara Xbox Seriers S. Blev lite besviken och vänder mig om och ser då en i personalen komma med en lite pirra där 3 st Serier X va staplade. "Precis vad jag letade efter sa jag" bara att ta en sa hon. Lycka !!!!

Kommer skaffa en Ps5 senare också men ingen brådska då inga exklusives finns än. Xbox kommer vara min huvudplatform så blev glad att få tag på xbox först

Medlem
Skrivet av Gaara:

Kom 25min försent till öppningstid på EG så när jag kom fram bland spelhyllorna såg jag bara Xbox Seriers S. Blev lite besviken och vänder mig om och ser då en i personalen komma med en lite pirra där 3 st Serier X va staplade. "Precis vad jag letade efter sa jag" bara att ta en sa hon. Lycka !!!!

Kommer skaffa en Ps5 senare också men ingen brådska då inga exklusives finns än. Xbox kommer vara min huvudplatform så blev glad att få tag på xbox först

Grattis, fick själv tag på en Xbox Series X i förra veckan.

Av ren nyfikenhet angående att du inte har någon brådska att få tag på en Playstation 5 då inga exklusiva spel finns än (förutom ett fåtal spel då antar jag).
Vad var argumentet till att skaffa en Xbox Series X?
Finns det något exklusivt alls till X/S?

För egen del hade jag väldigt svårt att rättfärdiga ett köp av Xbox Series X då jag har en högpresterande pc men samtidigt är det kul med nya prylar och det finns en del spel på game pass som enbart är tillgängliga för konsol så antar att det för nu finns en anledning för mig.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Grattis, fick själv tag på en Xbox Series X i förra veckan.

Av ren nyfikenhet angående att du inte har någon brådska att få tag på en Playstation 5 då inga exklusiva spel finns än (förutom ett fåtal spel då antar jag).
Vad var argumentet till att skaffa en Xbox Series X?
Finns det något exklusivt alls till X/S?

För egen del hade jag väldigt svårt att rättfärdiga ett köp av Xbox Series X då jag har en högpresterande pc men samtidigt är det kul med nya prylar och det finns en del spel på game pass som enbart är tillgängliga för konsol så antar att det för nu finns en anledning för mig.

Jag ska lägga ner PC spelandet, orkar inte med uppgraderingar längre när grafikorten bland annat börjat skena iväg till ocker priser. Har ej haft någon Xbox mer än xbox360 mindre än ett år då jag fick disc read error och gav upp spelander på xbox.

Game Pass... fin start med 10kr för 3månader och tillgång till massor spel.

Xbox Series X kommer ge mig tillgång till spel från tidigare generationer jag missat. På digital foundry har Xbox överetag på flesta multiplatform spel. Visst Ps5 är "good enough" och man ser troligen inte mycket skillnad alls men skillnaden finns där.

MS har köpt upp många utvecklare nu bland annat Bethesda så jag förväntar mig bättre utbud på spel än tidigare generation. Tänk tex om Elderscrolls blir exklusivt för WIndows/Ps5 ?
Även om det inte blir exklusivt kan du ge dig fan på MS ger PC/Xbox något övertag i stil med time exclusive eller extra content som bara finns på PC/windows, knappast de köpte upp alla dessa utvecklare för att släppa spel på Ps5 vad är liksom mening med ge ut en egen maskin...

Maskinens form tilltalar mig även mer. Mer stilren och mindre. Enligt andra användare som fick den tidigare så är den tyst medans Ps5 inte är tyst. Med det sagt så än en gång så kommer jag i framtiden skaffa även en Ps5, Ps5-Pro ?:D

Medlem

Väljer att inte avboka min förhandsbokning nu när jag fått tag på ett ps5, jag ”ger” min plats i kön till en kompis.

Medlem
Skrivet av Ernst_jr:

Haha! Blivit en hel del gubb-surande

Fortfarande inget playstation. Paketet är på vift och dom har lite olika teorier.
Fick iaf bekräftat igår att dom kommer att skicka ett nytt till mig.
Enligt webhallens kundtjänst räknar dom med att nästa sändning kommer runt den 20/2.
Så får snällt vänta lite till

Var det en SE eller DE du hade beställt? Väntar själv på en DE och misstänker att jag får en vid nästa leverans!

Medlem
Skrivet av Cotech:

Var det en SE eller DE du hade beställt? Väntar själv på en DE och misstänker att jag får en vid nästa leverans!

En standard 🙂

Medlem

Nu hände något helt jäkla otroligt!
Min brorsa ringde och berättade att hans polare undrade om han ville köpa ett PS5 SE för butikspris.
Brorsan var inte så sugen så ringde mig! <3
Imorn eller Måndag har jag ett!!

Skriv svar