Finns det fotografer på FZ?

Fragtjuv
Finns det fotografer på FZ?

Ett av mina intressen förutom gaming är att fotografera. När jag i förra veckan köpte en Nikon z6ii så tänkte jag höra efter här ifall det finns några medlemmar som är intresserade av foto och bildredigering.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Moderator | Testpilot

Intresserad? Ja. Duktig? Njaaaeeee.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Intresserad? Ja. Duktig? Njaaaeeee., säger samma sak som ovan intresset för stora kameror har falnat ,min d800 ligger bara o skrotar,
Köpte nikons lilla z50 för konsument o där står man,

Ska väl försöka komma ut lite när det värmt på lite


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Intresserad? Ja. Duktig? Njaaaeeee. Det hela började med en A6000 för ca 10 år sedan, "jag vill ha något litet med bra bildkvalité som ja kan ha med mig på när jag är ute i naturen". Ett par år senare: "Äsch, dags att köra på FM, det får bli en A7r2"... och ytterligare några år senare spenderar man två veckor i Himalaya med halva ryggsäcken fylld med kamerasaker och sedan länge glömda var tankarna på det där nätta lilla systemet som lämpar sig för vandringar i naturen. Men kul är det!

Medlem

I vanliga fall är jag väl hobbyfotograf men har låtit kameran ligga på hyllan ett tag nu när man inte kunnat resa. Har ändå en ganska enorm backlog att redigera så det gör väl inte så mycket egentligen.

Fragtjuv

Ja. Det är ju samma här. Är i alla högsta grad hobbyfotograg men en spegellös kamera har onekligen underlättat för att ta snygga bilder.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Har precis börjat fotografera själv. Vet inte om jag är särskilt duktig, men kul är det. Jag sparar till en Sony A6100.

Det vore kul att se lite fotografier från andra hobbyfotografer.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Jac
Medlem
Quake-konnässsör

Blir mest macrofotografering nuförtiden, lite dålig säsong för det förtillfället, men säsongen ska väl börja snart igen.

Sitter med i styrelsen för en fotografiskförening, så känns att man lägger ned mer tid så att andra kan få bättre förutsättningar att fotografera än en själv

Har väl lite halvt börjat med Fokusstacking, men tar både tid för fotograferingen och lära sig av misstagen. Ibland kan det bli mycket matematiska beräkningar för att få det bästa resultatet känns det som.

Inaktiv
Skrivet av almblad:

Blir mest macrofotografering nuförtiden, lite dålig säsong för det förtillfället, men säsongen ska väl börja snart igen.

Sitter med i styrelsen för en fotografiskförening, så känns att man lägger ned mer tid så att andra kan få bättre förutsättningar att fotografera än en själv

Har väl lite halvt börjat med Fokusstacking, men tar både tid för fotograferingen och lära sig av misstagen. Ibland kan det bli mycket matematiska beräkningar för att få det bästa resultatet känns det som.

https://live.staticflickr.com/7335/14120111005_56f212c2a2_k.j...

https://live.staticflickr.com/65535/50033417763_ff57964699_k....

https://live.staticflickr.com/65535/50973787782_32166b7f34_k....

https://live.staticflickr.com/65535/50973788072_ec9fabf1f5_k....

https://live.staticflickr.com/8341/29100680321_42f542ee87_k.j...

Jäklar vad fina bilder!

Tack för att du delar med dig!

Medlem

Tycker om att fota. Skaffade systemkamera när jag var 18. Men det var vid tiden då smartphones var på uppgång.
Idag tycker jag telefonen gör mer än rätt för sig med tanke på smidigheten och att man har den med sig hela tiden. Så systemkameran har dammat i... 8år 😅


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Kul med lite bilder att liva upp tråden med. Några från en tid före Corona, 2019 i Nepal.

Medlem

Också intresserad men kan ingenting! Vill gärna börja men tycker det är rätt så dyrt. Har en vän som är fotograf och tycker det är riktigt grymt. Dessutom skapar det också många fina minnen i grym upplösning

Medlem

Går att komma långt bara med mobilkameran, eller med kompaktkamera vilket var mitt fall , var först när jag kände att nedan satt
hyffsat som jag ville få ut mer kvalitet i bilderna , gillar själv o jobba med bilder så ju mer information i filen desto bättre.

https://digitalfotoforalla.se/fototeknik/motiv/3-kompositions...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skägg.
10 Chambers

Alltid gillat att fotografera men nu blir det mest mobilkameran. Har en Nikon D40 som är sisådär 15 år gammal, som brukar följa med till landet. Sen är det såklart kul med kamerorna på jobbet, men där blir det ju mest rörlig media. Kul tråd!


signatur
Medlem

@Almblad är djuret på den tredje bilden en humla? Jisses vad biffig den ser ut då!


signatur

Halo kompis!

Quake-konnässsör

@Bussovic, är en Vanlig Träfjäril (Cossus Cossus), men jo, nattfjärilar brukar vara ganska mustiga.

Skribent

Min passion för fotografi går i stora vågor. Under vissa perioder har jag med mig kameran överallt. Andra perioder står den och samlar damm.

Men har sagt att under 2021 ska jag börja gå igenom alla mappar med bilder och rensa och redigera. Det är ju några TB man samlat på sig under åren.

Kul tråd.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Plåtar helst med Portra 400... analogt alltså. Kul grej, men börjar bli jävligt dyrt i längden att köpa film + framkalla.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Redaktör
Skrivet av Baronova:

Har precis börjat fotografera själv. Vet inte om jag är särskilt duktig, men kul är det. Jag sparar till en Sony A6100.

https://i.imgur.com/WLUIB2q.jpg

Det vore kul att se lite fotografier från andra hobbyfotografer.

Snyggt! Får lite vibbar från några Joy Division-foton (här, här). Första fotat av Corbijn - sämre förebilder kan man ha.

Själv har jag insett att intresset för tekniken och andras foton är starkare än den egna förmågan.


signatur
Medlem

Eftersom jag suger på att dela bilder via forum och 500px brukar vara lite sisådär med bbcode

Så ni som orkar få gå in o titta själva visseligen ett tag sen jag ladda upp publikt
https://500px.com/p/jax999


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Varit ett tag sedan jag fotade något.
Inte alls duktig utan fotade för att det var kul. Ska ta tag i det igen när pandemin lättar men då utan några krav på mig själv.
Sen får vi se hur det blir.

Använder en EOS 1100D eller EOS T3 som den heter i staterna.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Fragtjuv

Här kommer några av mina foton!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Utbildad bildjournalist, så yes box Dock så hinner jag inte med att fota så mycket som jag kanske vill och i jobbet är det mer skriva än fota nu.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Blott en glad amatör även jag. Hoppas på att det blir lite resande till sommaren igen, så man får komma ut och fota lite

Lazy lion king watching out for tourists by dunder1564, on Flickr

Kristofer Hivju at Comic Con Göteborg 2019 by dunder1564, on Flickr

Skrivet av Notumforce:

Eftersom jag suger på att dela bilder via forum och 500px brukar vara lite sisådär med bbcode

Kan tipsa om Flickr istället, funkar utmärkt där.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Wow, vilka bilder. Samuel, får man säga att jag tänkte på "Uncharted 2" direkt

Jag är inte fotograf på "riktigt", men jobbar med bildredigering och illustration:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kör en D7200. Redigerar i Affinity. Tyvärr har jag inte varit ute något i vinter. Drar upp lite flickr länkar senare idag
Kul att så många på FZ fotar

Medlem

Jag fotograferade professionellt innan pandemin. Tyvärr tillhör den s k medicinska riskgruppen så jag har tvingats att lägga kameran på vänt och gå i ide så att säga. Jag fotar fortfarande då och då på eget bevåg i närområdet när jag är ute och rör på mig.
Planen är att fortsätta jobba lite lätt med foto senare, om hälsan tillåter.

Jag har även ställt ut ett antal gånger och sålt en del tryck genom åren och sålt via egen hemsida tidigare.

Tidigare fotade jag väldigt mycket landskap och naturmotiv med stora, tunga grejer när jag själv valde. Numera har jag gått över till lättare utrustning och kör främst med en Panasonic Gx9 och Olympus fina 17mm f1.7 (35mm på ff).

Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut den mot Fujifilm X100V nu.

Det är främst gatufoto och allt vad det innebär som gäller nu. Betydligt enklare att knata runt på stan än att ge sig ut på vandring.

Medlem

Fina foton i tråden!

@Emelal Det vore kul att se något av dig om du vill visa.

Själv har jag alltid haft ett stort brinnande intresse för foto, men min dyra riktiga utrustning hade inget roligt corona-2020... Tror knappt jag tog en bild förutom med mobilen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

hmm får inte flickr länkarna att funka.

12
Skriv svar