Senaste filmen du såg

Medlem

District 9 (2009) - https://www.imdb.com/title/tt1136608/

Efter nyheterna att en uppföljare till sist är på väg så blev jag sugen att se District 9 igen då man inte sett den sedan release, för att fräscha upp minnet lite. Den var tyvärr inte lika bra som jag mindes den.

Betyg: 3/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tyckte District 9 var fantastisk när jag såg den. Det var dock på bio när den var ny, har nog inte sett den sen dess. Kanske skulle fräscha upp minnet jag med.

Victoria (2015)

Det enda jag visste om filmen på förhand var att det var en thriller, haha (valde blint bland populära thrillers på Letterboxd). Väldigt positiv överraskning, för oj vad filmen växte medan jag tittade. Filmad i en enda tagning och över två timmar lång. Sjukt imponerande att de fick till det, då de tydligen bara hade budget för tre tagningar (och den tredje var den man valde). Manuset är bara 12 sidor långt, vilket förstås betyder att nästan all dialog var improviserad. Det var även något jag misstänkte när jag såg filmen, då snacket var väldigt realistiskt och naturligt, inklusive med alla extraord/ljud ("eh", mumlanden, upprepningar osv) som normalt sett saknas i manus, och folk pratade ofta samtidigt. Andra halvan av filmen fick mig att tänka på Safdie-brödernas filmer med sitt stressiga, snudd på maniska tempo och neurotiska rollprestationer.

4/5.

Medlem

Skulle jag erkänna det blir jag för evigt "stämplad" för det. Dock var det för musikens skull medans jag gjorde annat... Och, nej, det var ingen musikal film, filmen tillhör action genren.

Medlem
Skrivet av BeckerSWE906:

Skulle jag erkänna det blir jag för evigt "stämplad" för det. Dock var det för musikens skull medans jag gjorde annat... Och, nej, det var ingen musikal film, filmen tillhör action genren.

Nu blir du i stället stämplad som han som skäms för sin filmsmak.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Timetrap.

Låter bra på beskrivningen, men allt den gjorde var att stjäla min tid med en story som blev sämre och sämre ju längre den gick och världens sämst gjorda grottmänniskor.


signatur

I drank what?

Medlem

Annihilation. Den gillade jag skarpt.

Skribent

Justice League: Snyder Cut
Bättre än Wheadons. Lite svajig CGI här och där. Mycket bättre backstory för Cyborg & Flash. Men 4 timmar är fan i det grövsta laget.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Raya and the last dragon
Ok film men inte bättre än så, fick my little pony vibbar av drakarna
annars brukar jag älska disney filmer, Soul var jättebra t.ex.

Avstängd

Highlander från 1986, godkänd popcornfilm.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Jurassic Park, tror har sett den 15 gånger minst

Det var en sån enorm upplevelse 1993, och fortfarande är. Sam Neill tillför såååå mycket karisma. Allt är så bra fram till sista biten, där blir det en mos av för mycket av allt och inget bra av det. 3 av 5


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Fezk:

District 9 (2009) - https://www.imdb.com/title/tt1136608/

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYmQ5MzFjYWMtMTMwNC00Z...

Efter nyheterna att en uppföljare till sist är på väg så blev jag sugen att se District 9 igen då man inte sett den sedan release, för att fräscha upp minnet lite. Den var tyvärr inte lika bra som jag mindes den.

Betyg: 3/5

!! Har hört ryktas ett bra tag men aldrig riktigt fått kläm hur nära i tid. Du har inte hört något mån tro?

Senaste filmen för mig var Alien Covenant. Tycker den var helt okej ändå, Inte varit stormförtjust i filmerna efter 3:an men tycker Covenant snäppade upp litegrann i alla fall från sin närmsta föregångare

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

!! Har hört ryktas ett bra tag men aldrig riktigt fått kläm hur nära i tid. Du har inte hört något mån tro?

Senaste filmen för mig var Alien Covenant. Tycker den var helt okej ändå, Inte varit stormförtjust i filmerna efter 3:an men tycker Covenant snäppade upp litegrann i alla fall från sin närmsta föregångare

Den ska tydligen vara i ett väldigt tidigt skede, manus / story håller på och skrivs. Så, räkna med ett par år bort, minst.

"Ok, so with 'District 10' the basic answer is yes," he replied to the AMA's most upvoted question. "I want to go back to that world and tell rest of the story with Wikus and Christopher. The issue right now is that I have many other projects and ideas that I also want to work on and complete ... and most importantly, the exact right REASON to make District 10 needs be very clear. The first film was based so explicitly on real themes and topics from South Africa that effected [sic] me greatly growing up there, that we need to make sure the next film does not forget that."

"District 10 screenplay also being written by
@ sharlto @ territatchell and I. Its coming...
"

https://twitter.com/NeillBlomkamp/status/1365167374421225473

https://www.indiewire.com/2021/02/neill-blomkamp-district-9-s...

https://www.space.com/district-9-sequel-is-coming-director-sa...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg Taxi Driver igen igår, har inte sett den på säkert 20-25 år. Känns fortfarande relevant.

Medlem

Vaknade tidigt, så kollade in klassiska Willow (1988) för ett par timmar sedan. En film som jag inte har sett sedan den släpptes. Helt ok film, även om den åldrats en del, så 4/5.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Godzilla vs. Kong (2021) - https://www.imdb.com/title/tt5034838/

+Häftiga och ganska episka fighter
+CGI'n såg helt OK ut
+Äntligen lite fighter i dagsljus istället för det vanliga becksvarta mörker och spöregn

-Allt med människorna sög
-Skådespeleriet undermåligt, ibland uruselt
-Manuset var skräp
-Överlag var storyn ingen höjdare, men gjorde det den skulle för att komma till det intressanta. Man skulle dock kunnat ha slopat en hel del segment och kommit fram till samma avslut, då hade vi kanske fått mer tid med Godzilla/Kong.

Betyg: 2.5/5

Vill man ha lite hjärndöd popcorn-action med episka strider mellan 'kaijus' kan det vara värt att spana in denna rulle.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Dry (2020)

En storstadspolis beger sig till sin hemstad på vischan för begravningen av en barndomsvän som fått knäppen och begått självmord efter att ha mördat sin familj. Barndomsvännens föräldrar ber polisen att nysta i fallet då de är övertygade om att fallet inte är som det verkar. Premissen med en individ med lyckad karriär som återvänder till sina hemtrakter har förstås gjorts miljoner gånger förut, och många av de tillhörande klyschorna känns igen här. Lustigt nog tyckte jag inte heller att mordgåtan var det mest intressanta, utan ett annat mysterium från polisens barndom som långsamt nystas upp via flashbacks.

2/5. Närmare en trea än en etta, men det är en rätt intetsägande film. Eric Bana f.ö. kass i huvudrollen.

----

Den skyldige (2018)

Dansk thriller där huvudkaraktären är polisen Asger som blivit tillfälligt omplacerad som SOS-operatör. En kidnappad kvinna lyckas larma SOS, kopplas till Asger som därefter försöker dirigera räddningen. En film som använder sig av gimmicken där man förlägger hela filmen till en och samma plats - i detta fall larmcentralen - och där resten av karaktärerna istället kommer till tals via telefonsamtal med Asger. Rätt välkomponerad, och tillräckligt kort (1h 25 min) för att konceptet ska funka. Jakob Cedergren funkar utmärkt som Asger, och tur är väl det med tanke på att hans nuna tar upp 90% av filmens speltid.

3/5.

Medlem

Shin Godzilla (2016) - https://www.imdb.com/title/tt4262980/

En helt klart sevärd film, men inte utan sina brister.

Den påminde en del om Godzilla från 2014, då allt kändes lite mer verklighetsförankrat och man kände hur enorma dessa titaner var, men utan det horribla mänskliga dramat, ungefär.

En del effekter såg och kändes ganska utdaterade, skådespeleriet kunde vara lite väl överspelat(kvinnan med den dåliga engelskan var ganska usel), mer av Godzilla skulle inte ha skadat, filmen kunde även kortats ned lite samt att jag blev lite besviken på slutet(jag ville har MER förstörelse och kaos). Även den politiska satiriska delen kändes lite överanvänd ibland. Trots bristerna är detta överlag en bättre film än dom amerikanska filmerna.

Musiken är fenomenal och "atomic breath"-scenen är spektakulär, högsta betyg där! Godzilla såg även riktigt badass ut.(Inte i början dock hehe)

Betyg: 3.5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Monster Hunter (2020)
https://www.imdb.com/title/tt6475714/

Om man gillar "stuket" vilket jag gör så tycker jag nog att den är värd mer än sina 5.3 på IMDB, bit på 7 av 10 skulle jag ge den.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Avstängd

The Thundering Mantis från 1980, härlig kung fu film, definitivt en av dom bästa.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

The Thundering Mantis från 1980, härlig kung fu film, definitivt en av dom bästa.

Väldigt skön titel också.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nobody (2021)

Derek Kolstad är främst känd som pennan bakom John Wick-franchisen. Han har även skrivit denna rulle, och jag såg en recension kalla Nobody för "John Wicks farbror", vilket väl är precis vad detta är. Underbara Bob Odenkirk spelar en familjefar som hamnar i onåd med ryska maffian, men vem det är som ska vara rädd för vem är oklart...

Lagom kort med högt tempo, välfilmade actionscener med bra koreografi och Nobody gör sig därtill en tjänst genom att inte ta sig själv på för stort allvar, med spridda skurar av svart humor. Storyn är banal som fan, men filmen har sina styrkor på annat håll.

4/5

It's not a lake, it's an ocean

Netflix-filmen News of the world med Hollywoods ständige good-guy Tom Hanks. Hade väntat mig lite mer, det hände inte så värst mycket och det som hände kändes ganska väntat. Rätt fin film ändå och jag gillade slutet, även om inte heller det var så oväntat.

Svag 3/5


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Avengers: Endgame.
Jag var sent ute den här gången.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Bill and Ted Face the Music. Läst att den skulle vara bäst i serien. Jag tyckte att den var rätt kass.

Love and Monsters. Den var riktigt underhållande. Fick vibbar av både Zombieland och The Last of Us.

Medlem

Znyder cut: Justice leauge. Förstår inte vad folk älskar så mycket med den. Samma platta karaktärer och samma grej med att Justice Leauge är absolut ingenting utan Superman. En bra scener har dock lagts till så den får 2,5/5 mot 2/5

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Znyder cut: Justice leauge. Förstår inte vad folk älskar så mycket med den. Samma platta karaktärer och samma grej med att Justice Leauge är absolut ingenting utan Superman. En bra scener har dock lagts till så den får 2,5/5 mot 2/5

Håller helt med, visst jag den blev något bättre, men sättet den blivit hypad så trodde jag det skulle vara mycket bättre.

Medlem

The Dead Don't Die (2019)

Netflix.

En zombie-parodi med Bill Murray och Adam Driver i huvudrollerna. Även Steve Buscemi finns med på ett hörn, liksom Chloë Sevigny, Tilda Swinton och Danny Glover med flera. Med ett sådant gäng skådisar hade det kunnat bli hur bra som helst, kanske rentav samma klass som Shaun of the Dead eller Zombieland, men tyvärr faller det platt på grund av ganska blekt manus av Jim Jarmusch som även regisserat.

Filmen är lite av en slow-burner som saknar spänning och det är rätt glest mellan skämten. Det hade gärna fått vara lite mera tempo kände jag, men det kanske är en typisk Jarmusch-grej, vad vet jag. Bill Murray & Co briljerar dock stundtals och visar att de kan få även ett blekt manus att glänsa till ibland, men det räddar ändå inte den här filmen.

2 av 5 rullande zombieskallar

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

The Dead Don't Die (2019)

Netflix.

En zombie-parodi med Bill Murray och Adam Driver i huvudrollerna. Även Steve Buscemi finns med på ett hörn, liksom Chloë Sevigny, Tilda Swinton och Danny Glover med flera. Med ett sådant gäng skådisar hade det kunnat bli hur bra som helst, kanske rentav samma klass som Shaun of the Dead eller Zombieland, men tyvärr faller det platt på grund av ganska blekt manus av Jim Jarmusch som även regisserat.

Filmen är lite av en slow-burner som saknar spänning och det är rätt glest mellan skämten. Det hade gärna fått vara lite mera tempo kände jag, men det kanske är en typisk Jarmusch-grej, vad vet jag. Bill Murray & Co briljerar dock stundtals och visar att de kan få även ett blekt manus att glänsa till ibland, men det räddar ändå inte den här filmen.

2 av 5 rullande zombieskallar

https://i.imgur.com/1aimcnO.jpg

Tradigt. Sett att den fått rätt ljummen kritik från det flesta håll. Väldigt synd, för en zombiefilm av Jarmusch låter ju rent spontant som succé. Och ja, Jarmuschs filmer är allt som oftast (alltid? kommer inte på något undantag iaf) rätt långsamma.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Tradigt. Sett att den fått rätt ljummen kritik från det flesta håll. Väldigt synd, för en zombiefilm av Jarmusch låter ju rent spontant som succé. Och ja, Jarmuschs filmer är allt som oftast (alltid? kommer inte på något undantag iaf) rätt långsamma.

Ja, det är en film jag verkligen ville gilla och första halvtimmen ÄR riktigt lovande men sedan... Jag ska inte gå in på handlingen men jag tyckte filmen började tappa efter det (svårt att gå in på mer saker utan att spoila ). Men det kanske bara är typiska Jarmusch-grejer som inte funkar på alla och gillar man det så går betyget säkert upp.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tyrannosaur (2011)

Bitter, blek och brittisk rulle om en tjurig gubbjävel (som inleder filmen med att göra något normalt sett reserverat för psykopatiska antagonister) med brokig bakgrund som hittar en oväntad bekantskap i en kassörska i en andrahandsbutik. Paddy Considines debutrulle (duktig skådis, men här är han enbart bakom kameran) där Peter Mullan och Olivia Colman spelar huvudrollerna med jävligt mycket bravur. Baserad på Considines kortfilm Dog Altogether, även där med Mullan och Colman i rollerna.

4/5.

Skriv svar