Robot
Returnal

Playstation 5-spelet omfamnar nextgen och forntiden. Resultatet både tar och ger.

#housemarque, #playstation-5, #returnal


Medlem

Super recension, är så taggad på att testa detta!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Redaktör
Ponny
Skrivet av Force:

Super recension, är så taggad på att testa detta!

Stort tack! Fint att höra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

87 på metacritic hittils, men intressat att du nämner att du blir yr. Just detta som får mig att tveka på ett köp, jag har nästan blivit yr bara av trailersarna. Det är nått med ljuset och blinkandet som inte kommer överrens med min hjärna.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lars_kongo:

87 på metacritic hittils, men intressat att du nämner att du blir yr. Just detta som får mig att tveka på ett köp, jag har nästan blivit yr bara av trailersarna. Det är nått med ljuset och blinkandet som inte kommer överrens med min hjärna.

Såg det! Blev överraskad, då jag ju har ett par invändningar, men kan ju vara värdefullt att veta att veta att en del fallit som furor.

Bullet-hell-grejen i den här spektakulära 3d-formen gör det lätt (åtminstone för mig) att göra misstag.
Och när sådana misstag sumpar någon timmes nötande blir jag vred.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Om man dör börjar man ända från början?

Finns det inga punkter man kommer till så man börjar där istället?

Hur lång tid tar det att köra igenom hela?

Medlem

Åh jag är grymt sugen på Returnal men också orolig för att det ska va för jävla svårt och att jag ska tröttna!
Jag gillade Hades skarpt för att de alltid va något nytt när man dog och fick börja om. Är det så i Returnal med? Eller är de mer "grind" som i Souls spelen?

Skribent
Skrivet av Karmak:

Om man dör börjar man ända från början?

Finns det inga punkter man kommer till så man börjar där istället?

Hur lång tid tar det att köra igenom hela?

EDIT: Se Fredriks svar istället.

Skribent

Instämmer för övrigt i Fredriks trea i betyg. Är inte lika golvad som många andra kritiker. Tycker att spelet är lite ojämnt. Bra men inte bäst, trots en ovanligt påkostad kostym för den här sortens spel.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Karmak:

Om man dör börjar man ända från början?

Finns det inga punkter man kommer till så man börjar där istället?

Hur lång tid tar det att köra igenom hela?

Första frågan: ja. Åtminstone till en början. Men kommer man tillräckligt långt kan... det hända att möjligheter låses upp. (Hör du hur kryptisk jag försöker vara?) Låt oss säga att en del bör upplevas och inte spoilas. Vissa vapen och verktyg behåller du och kan därigenom låsa upp genvägar. Att ta sig från första biomen till andra kan till exempel gå på ett par minuter när man väl fixat svärd och låst upp en portal (beroende på hur kartan blir, i och för sig). Det är ett tidigt exempel på att man inte startar om barskrapad.

Men ont gör det ändå, förstås.

Hur lång tid det tar är extremt individuellt i det här fallet. Roguelite är ju av en lite speciell natur. Men ska jag gissa landar man nog på 35–40 timmar. Men är man skickligare kan det gå snabbare – eller tvärtom.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Deekar:

Åh jag är grymt sugen på Returnal men också orolig för att det ska va för jävla svårt och att jag ska tröttna!
Jag gillade Hades skarpt för att de alltid va något nytt när man dog och fick börja om. Är det så i Returnal med? Eller är de mer "grind" som i Souls spelen?

Ja, fattar att du tvekar. Det är ju inget superbilligt spel heller, som ju den nya generationens titlar inte är. Det ÄR en investering, och man vill ju helst få valuta för pengarna (och inte tvingas pröjsa ännu mer när Dualsensen flugit i väggen...).

Det är ju inte roguelike, utan roguelite. Framsteg kommer att låsas upp, små som stora. Även om mycket tas ifrån en när man dör behåller man till exempel svärdet. Och som Jocke sa lite högre upp slipper man nöta bossar igen. Samtidigt smärtar det när man blir av med bonusar som satt så sabla fint. Det är ju dock en del av tjusningen. Man uppskattar dessa verkligen, för snabbt kan de tas ifrån en...


signatur

En Bamseponny av folket

Gen
Medlem

Fan, man skulle nappat när spelet kostade 499kr i butik. Verkar bra men inte tillräckligt bra för fullpris.

Medlem

Har gått emot mina principer och förbokat spelet för 699.

Jävla Valborg som skapar en ledig helg...

Är inte speciellt hypad, vilket känns bra. Kan bli positivt överraskad.

Behöver något nytt efter fantastiska Doom Eternal.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Som vanligt underlättar det om man läser recensioner från flera källor innan man bestämmer sig för ett köp. Betygssnittet pekar ändå på att spelet är värt sitt pris. Verkar vara ett spel i sann Housemarque-anda i alla fall, men i annat perspektiv den här gången.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Som vanligt underlättar det om man läser recensioner från flera källor innan man bestämmer sig för ett köp. Betygssnittet pekar ändå på att spelet är värt sitt pris. Verkar vara ett spel i sann Housemarque-andra i alla fall, men i annat perspektiv den här gången.

Jag tänkte jag skulle fixa din sign,

SJUK MONSTER DATOR
Xbox Series X
Playstation 5
Oculus Quest 2


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Ponny
Skrivet av matt76:

Som vanligt underlättar det om man läser recensioner från flera källor innan man bestämmer sig för ett köp. Betygssnittet pekar ändå på att spelet är värt sitt pris. Verkar vara ett spel i sann Housemarque-andra i alla fall, men i annat perspektiv den här gången.

Så är det, definitivt. Att skopa upp flera intryck än att zooma in på ett ger ju en bättre överblick. Att detta skulle vara ett av årets hittills bästa spel (som åtminstone snittet talar för) tycker jag är tokigt. MEN! Det finns några ruskigt höga betyg som pekar på just detta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag tänkte jag skulle fixa din sign,

SJUK MONSTER DATOR
Xbox Series X
Playstation 5
Oculus Quest 2

Det är annars en vanlig "Sweclockers" signatur (som jag använder även där), då den underlättar diskussioner i de fall man behöver hjälp med något


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Bra recension, känner mig lite oroad för min handkontroll kommer bli kortlivad då jag har lätt att få humörsvängningar.

Vill de pusha Ps5:ans snabba laddningstider genom att visa hur korta laddningstiderna är när man dör vilket man verkar göra ofta. Tror det här spelet kan vara bra att köra med en kompis så spelar man varannat liv så man inte blir så frustrerad och kan istället skratta när polarn "klantar sig" ?:D

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:

Tror det här spelet kan vara bra att köra med en kompis så spelar man varannat liv så man inte blir så frustrerad och kan istället skratta när polarn "klantar sig" ?:D

Ingen dum idé! Vissa sessioner kan dock bli rejält långa, så risk för orättvisa. Men då får man sluta dö å andra sidan!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hade inte tänkt köpa spelet vid release men av någon anledning sålde både Elgiganten och Power det för 499:- en kort stund igår.

Det är skickat nu så hoppas på att kunna testa det imorgon 🙂

Medlem

Housemarque:
"In the age when game publishers are taking less and less creative risks, we are truly thankful to our publishing partner Sony, who has given us an opportunity to work on something very risky and has given fantastic support during the whole project."

Lite skillnad från det man läste om Sony för några dagar sedan.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Housemarque:
"In the age when game publishers are taking less and less creative risks, we are truly thankful to our publishing partner Sony, who has given us an opportunity to work on something very risky and has given fantastic support during the whole project."

Lite skillnad från det man läste om Sony för några dagar sedan.

Åh, vad glad jag blir. Sony <3
Det är på tok för många som i evig tid skall köra på säkra kort..... samma skit om och om igen


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra recension, jag förslår att om man tvekar över detta så kika in tex ACG som brukar ha vettiga reviews. En snabbsummering säger att ja det är riktigt bra för vad det är, det betyder inte att det är för alla, det har ett väldigt speciellt upplägg och det är givetvis medvetet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Första frågan: ja. Åtminstone till en början. Men kommer man tillräckligt långt kan... det hända att möjligheter låses upp. (Hör du hur kryptisk jag försöker vara?) Låt oss säga att en del bör upplevas och inte spoilas. Vissa vapen och verktyg behåller du och kan därigenom låsa upp genvägar. Att ta sig från första biomen till andra kan till exempel gå på ett par minuter när man väl fixat svärd och låst upp en portal (beroende på hur kartan blir, i och för sig). Det är ett tidigt exempel på att man inte startar om barskrapad.

Men ont gör det ändå, förstås.

Hur lång tid det tar är extremt individuellt i det här fallet. Roguelite är ju av en lite speciell natur. Men ska jag gissa landar man nog på 35–40 timmar. Men är man skickligare kan det gå snabbare – eller tvärtom.

Tackar för svaren

Blir då ett köp i framtiden

Medlem

En fråga. Förstår att man inte kan spara, helt i linje med denna typ av spel.
Men, om man stänger av spelet/konsolen så förlorar man alltså alla framsteg och får börja om på nytt?

Är sugen, man har svårt att se mig nöta 30-40 timmar i en sittning, eller ens kunna lira något annat om man blir för frustrerad. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

ZF
Medlem

Träd snabbare än hundar. Pinnarna vinner. Den planeten har evolutionen dragits till sin spets på.

ZF
Medlem
Skrivet av Tassel:

En fråga. Förstår att man inte kan spara, helt i linje med denna typ av spel.
Men, om man stänger av spelet/konsolen så förlorar man alltså alla framsteg och får börja om på nytt?

Är sugen, man har svårt att se mig nöta 30-40 timmar i en sittning, eller ens kunna lira något annat om man blir för frustrerad. 🙂

Spelet rekommenderar faktiskt till och med maskinens sovläge just på grund av detta.

Medlem
Skrivet av ZF:

Spelet rekommenderar faktiskt till och med maskinens sovläge just på grund av detta.

Ok, tack för svaret.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tassel:

En fråga. Förstår att man inte kan spara, helt i linje med denna typ av spel.
Men, om man stänger av spelet/konsolen så förlorar man alltså alla framsteg och får börja om på nytt?

Är sugen, man har svårt att se mig nöta 30-40 timmar i en sittning, eller ens kunna lira något annat om man blir för frustrerad. 🙂

Som ZF svarat så rekommenderas att vi har viloläge under pågående session. Stänger man av startar man från kraschen. Ingen titelskärm, inget "load game". Lite uppfriskande ändå!

Vissa framsteg (dräpta bossar, vissa vapen och så) sparas även när man stänger totalt av, så du förlorar inget (förutom pågående session) om du stänger av. Du behöver alltså inte nöta alla timmar i ett huj.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Som ZF svarat så rekommenderas att vi har viloläge under pågående session. Stänger man av startar man från kraschen. Ingen titelskärm, inget "load game". Lite uppfriskande ändå!

Vissa framsteg (dräpta bossar, vissa vapen och så) sparas även när man stänger totalt av, så du förlorar inget (förutom pågående session) om du stänger av. Du behöver alltså inte nöta alla timmar i ett huj.

Tack, det lät lite mer uppfriskande. Kanske ska hoppa på spelet ändå. 👍


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skriv svar