Biowares nya chef ska återställa utvecklarens forna ära

Robot
Biowares nya chef ska återställa utvecklarens forna ära
Medlem

Ställer mig tveksam till att man kommer ha så pass fria tyglar kreativt från EA och dess vinstkrav att de kan experimentera och ta de risker som antagligen behövs för att återigen skapa spel av den typ som krävs för att återställa förtroendet för BioWare.

Medlem

Blir väl en ny ära, inte som den gamla. Gamla spel är inte som nya spel från stora studios.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ställer mig tveksam till att man kommer ha så pass fria tyglar kreativt från EA och dess vinstkrav att de kan experimentera och ta de risker som antagligen behövs för att återigen skapa spel av den typ som krävs för att återställa förtroendet för BioWare.

Anthem var ju både experiment, massor med pengar och fria tyglar, men det betyder ju inte automatiskt att det går bra.

Medlem

Han ser ut som en good guy.

Medlem

Håller tummarna för att Dragon Age 4 går tillbaka till rötterna (DA: Origins), ett Mass Effect 4 värdigt originaltrilogin samt Star Wars KOTOR remake/reboot som bubblare!

Kollade på vad det var för studios han har arbetat med innan,

"McKay began his career in games in 1998 at EA, where he worked for seven years culminating in working as a franchise development director on FIFA. He has since held leadership positions at Roadhouse Interactive, Navigator Games, GREE International, Propaganda Games, and co-founded Cage of Monkeys Games."

Roadhouse, navigator och Gree international är alla mobilspelsföretag, Propaganda games släppte Turok 2 och i princip inget mer. Det sista har jag inte ens hört talas om.

Jag hoppas att lite nytt blod är bra för Bioware, men jag kan inte säga att det här ger mig direkt stora förväntningar på framtiden.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

working as a franchise development director on FIFA.

Där va det kört för BioWare. Förebered er på Mass Effect Ultimate Team! 😂

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Han ser ut som en good guy.

Han ser ut som Gary Busey.

Medlem

Jag behöver inte Bioware längre. Jag tackar för vad de gjorde under min uppväxt, men nu är det Obsidian Entertainment, Owlcat Games och ZA/UM jag sätter min tilltro.

Med det sagt så tackar jag inte nej till Dragon Age: Origins 2.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av eld:

Anthem var ju både experiment, massor med pengar och fria tyglar, men det betyder ju inte automatiskt att det går bra.

Anthem fria tyglar?

Vad har du fått den informationen ifrån?

Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ställer mig tveksam till att man kommer ha så pass fria tyglar kreativt från EA och dess vinstkrav att de kan experimentera och ta de risker som antagligen behövs för att återigen skapa spel av den typ som krävs för att återställa förtroendet för BioWare.

Ja, vad är det för värld vi lever i när företag väntas gå med vinst. Utgivare borde kasta pengar på skräp som Andromeda för att det är kul.

Gnällkuk
Skrivet av eddie the eagle:

Kollade på vad det var för studios han har arbetat med innan,

"McKay began his career in games in 1998 at EA, where he worked for seven years culminating in working as a franchise development director on FIFA. He has since held leadership positions at Roadhouse Interactive, Navigator Games, GREE International, Propaganda Games, and co-founded Cage of Monkeys Games."

Roadhouse, navigator och Gree international är alla mobilspelsföretag, Propaganda games släppte Turok 2 och i princip inget mer. Det sista har jag inte ens hört talas om.

Jag hoppas att lite nytt blod är bra för Bioware, men jag kan inte säga att det här ger mig direkt stora förväntningar på framtiden.

Det känns som om alla automatiskt jämställer företag som håller på med mobilspel som djävulen själv. Allt är ju inte gacha-liknande med sjuka priser och påhittade problem som de säljer lösningarna till. Finns nog massor av utvecklare, chefer osv på King som aldrig skulle drömma om att själv spendera pengar på deras egna spel, de kan ju däremot finnas begåvade människor somutvecklar produkter och människor där.

Hade varit mer intressant att veta vad han haft för roller och ansvar på de företag han representerat.

Skrivet av RaXha:

Där va det kört för BioWare. Förebered er på Mass Effect Ultimate Team! 😂

Han började där... 98. Det var ganska lååångt innan det blev vad det var. Ultimate Team låg mer än två decennier bort, tror inte han var kvar där då. Jag avskyr det som pesten, men lite trött skämt när det finns typ noll substans i det.

////////////

Jag har extremt svårt att se att storföretag kommer återfå sin glans, det är för mycket pengar idag och för många inblandade med olika intresser och visioner. Jag säger inte att de inte kan lyckas att reparera anseendet, men jag har jättesvårt att se att de kommer komma tillbaka till typ ME2-nivå, oavsett hur duktig den gode Gary än kan tänkas vara.

Framtiden är dubbeldongens!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tyvärr så är det inte de riktiga supernördarna som utvecklar RPGs längre. Förr var det de som läste tjocka programmeringsböcker på dagarna och spelade Dungeons & Dragons på kvällarna på 80-talet som utvecklade spelen. Nu är det mer hipsters som gått några år på speldesign-kurser på universitetet som utvecklar spelen, och det märks. Genren kommer förmodligen aldrig bli som den brukade vara om man inte söker sig till mindre indiespel.

Medlem

Nej Gary, BioWare har inte byggt sitt rykte på online-RPGs. Det var online-RPGs som FÖRSTÖRDE deras rykte som de byggt upp under åratals utvecklande av högkvalitativa OFFLINE-RPGs.

Han förstår ju uppenbarligen ingenting, och därför kommer heller ingenting att förändras. BioWare är ett dött, stinkande kadaver som borde begravas. Jag ÄLSKAR Mass Effect, men efter att ha sett samma utvecklare producera skit som Andromeda och Anthem så har jag inga höga förhoppningar om att nästa ME blir någonting att hänga i julgranen. Tyvärr.


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

eld
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Anthem fria tyglar?

Vad har du fått den informationen ifrån?

De experimenterade i ett antal år med anthem, ett helt nytt IP, spelet som kom ut i slutändan är inte spelet som de började med.

Men visst så är ju ett företag som bioware med splittrade mål, hela företaget sitter ju inte och tänker "Nu ska vi fan leka!", vissa har ju tankarna på hur de ska tjäna pengar.

Men att få göra ett jättedyrt nytt IP utan en prototyp är ganska mycket fria tyglar.

Medlem
Skrivet av eld:

De experimenterade i ett antal år med anthem, ett helt nytt IP, spelet som kom ut i slutändan är inte spelet som de började med.

Men visst så är ju ett företag som bioware med splittrade mål, hela företaget sitter ju inte och tänker "Nu ska vi fan leka!", vissa har ju tankarna på hur de ska tjäna pengar.

Men att få göra ett jättedyrt nytt IP utan en prototyp är ganska mycket fria tyglar.

Det känns som du missat många artiklar om hur toppstyrt detta var av EA hur de redan dag 1 tvingade dem att bygga spelet i Frostbite engine vilket många utvecklare menade att de inte går att skapa ett spel som de vill ha i den motorn.

Hur många tvingades till alla dessa ändringar som du pratar om gick in väggen och bolaget aldrig haft så många gått in i väggen, Att säga att de fått fria tyglar är lite av ett hån mot dessa stackars personer som jobbade med spelet.

eld
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Det känns som du missat många artiklar om hur toppstyrt detta var av EA hur de redan dag 1 tvingade dem att bygga spelet i Frostbite engine vilket många utvecklare menade att de inte går att skapa ett spel som de vill ha i den motorn.

Hur många tvingades till alla dessa ändringar som du pratar om gick in väggen och bolaget aldrig haft så många gått in i väggen, Att säga att de fått fria tyglar är lite av ett hån mot dessa stackars personer som jobbade med spelet.

Jo såklart så kommer det ju existera sådana requests, EA ville ju pusha för deras studios att börja använda frostbite.

Biowares problem var interna, att en studio får fria tyglar betyder inte att de anställda får fria tyglar, fria tyglar betyder inte heller att en studio mår bra.

Det blir ju såklart skitjobbigt med en ledning på bioware som ändrar sig från och av, och gör att du måste scrappa massa arbete. EA brydde sig mest om deadlines och resultat.

1
Skriv svar