Fifa öppna för nya relationer när förhållandet med EA knakar

Robot
Fifa öppna för nya relationer när förhållandet med EA knakar
Medlem

Haha, FIFA blev säkert vita som spöken när dem tänkte på hur mycket pengar dem skulle kunna förlora.
Sopor🗑️

Medlem

Konami behöver något...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Konami behöver något...

Viljan att göra något annat än Pachinko.

Medlem

Så Hideo tillbaka igen på Konami för att göra fotbollsspel?

Medlem

Tror att EA öppnar plånboken i sista sekund. Målgruppen för fotbollsspel är villiga att köpa skräp så länge rätt namn står på rätt tröja, de bryr sig mer om licenserna än spelkvaliteten.

FM-guru
F.d. Sisyr

Lär väl mest handla om mobilspel i så fall. Blir svårt för en annan utvecklare att utmana EA annat än på väldigt lång sikt med tanke på hur pass många år EA har haft på sig att förfina sin modell.

Eller så överskattar jag svårighetsgraden i att leverera ett bra fotbollsspel.

Medlem

Tror många kommer förknippa EA med FIFA lång tid oavsett om de gör dem i fortsättningen eller ej. Har typ alltid varit EA o FIFA

Skribent
Skrivet av kebbe:

Tror att EA öppnar plånboken i sista sekund. Målgruppen för fotbollsspel är villiga att köpa skräp så länge rätt namn står på rätt tröja, de bryr sig mer om licenserna än spelkvaliteten.

Fast den licensen är klar redan, spelarnamnen. Det här handlar om att få ha namnet FIFA på spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast den licensen är klar redan, spelarnamnen. Det här handlar om att få ha namnet FIFA på spelet.

Kände till från tidigare nyhet att vissa spelare+lag fanns säkrade genom andra avtal men fick för mig att andra var kopplade till FIFA-licensen. Handlar det bara om namnet på spelet så kan EA nog sitta ganska lugna. De kanske kan återuppliva Super League-projektet virtuellt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast den licensen är klar redan, spelarnamnen. Det här handlar om att få ha namnet FIFA på spelet.

Förmodligen gäller det även rätten till herrarnas och damernas VM. Det förra är idrottsvärldens absolut största evenemang.

ndr
Medlem

Vänta bara tills föräldrar som inte kan nåt om spel går och köper nyaste FIFA till sina kids nästa år, tror det kommer finnas en och annan missnöjd unge där ute

Medlem

Hade varit coolt om rockstar gjorde ett fifa, lite tråkigt när man inte är fotbollsintresserad, men med deras animation physics system och motor hade dom nog kunnat utklassat EA

Medlem

Vilken grej att bevittna!

Medlem

Kom igen nu NHL och Madden, haka på! 🙂

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Hade varit coolt om rockstar gjorde ett fifa, lite tråkigt när man inte är fotbollsintresserad, men med deras animation physics system och motor hade dom nog kunnat utklassat EA

Skulle kunna bli bra. Man spelar en småbrottsling som ska göra karriär på fotbollsplanen, samtidigt som man är insyltad i knarkdeals och mord vid sidan om. Kanske kan man dra vapen när domaren dömer fel, och kräva motståndarlagets coach på pengar?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Undrar vem som har mest att förlora på det? Känns lite som FIFA har mer att förlora på det än EA, tänker i marknadssyfte. Alla föräldrar osv vet ju vad FIFA är i princip så hade man bytt bort namnet till något annat så hade FIFA nog förlorat på det i längden. EA kan ju fortfarande slänga ut fotbollsspel för man har en trogen skara spelare antar jag ändå? Lite som PES hade innan.

Medlem

Bethesda borde få FIfa, då kan de göra ett fotboll spel i skyrim motorn, så det blir giant smash effect (Up i himmeln och landa på andra sidan kontinenten) när man blir träffad av bollen.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Bethesda borde få FIfa, då kan de göra ett fotboll spel i skyrim motorn, så det blir giant smash effect (Up i himmeln och landa på andra sidan kontinenten) när man blir träffad av bollen.

Skyrim: Fifa!


signatur

I drank what?

Medlem

Som organisation har FIFA tappat greppet för länge sen. Idéen att spela VM varannat år med 48 lag är bisarr, för att ta ett exempel. Minns också när gamle Sepp Blatter på en presskonferens drog igång ramsan "Let's go FIFA!, Let's go FIFA!". Den grandiosa självbilden är total i den där organisationen.

Jag tror ju att folk i allmänhet egentligen skiter i FIFA som varumärke. Med tanke på det lär FIFA ha mer att förlora på en skilsmässa än vad EA skulle ha. Och därför hoppas jag det sker.

Medlem

Först slarvar EA med Star Wars-licensen. Visst vi har fått Fallen Order och några halvdanna Battlefront-spel sen 2013, men jag tycker att man kunnat göra mycket mer. Hade inte Disney tröttnat hade väl EA tuffat på med Star Wars som man gör med Fifa. Nya spel hela tiden med minimala förbättringar. Oinspirerat och slentrian säger jag. Nu vet jag inte vem som kunnat göra Fifa bättre än EA när det inte finns mycket kvar av Konami.

Skribent
Skrivet av Nomman:

Skulle kunna bli bra. Man spelar en småbrottsling som ska göra karriär på fotbollsplanen, samtidigt som man är insyltad i knarkdeals och mord vid sidan om. Kanske kan man dra vapen när domaren dömer fel, och kräva motståndarlagets coach på pengar?

Street Soccer för fan!

Sen har ju Rockstar gjort table tennis, så de kan faktiskt sport!


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av delli:

Undrar vem som har mest att förlora på det? Känns lite som FIFA har mer att förlora på det än EA, tänker i marknadssyfte. Alla föräldrar osv vet ju vad FIFA är i princip så hade man bytt bort namnet till något annat så hade FIFA nog förlorat på det i längden. EA kan ju fortfarande slänga ut fotbollsspel för man har en trogen skara spelare antar jag ändå? Lite som PES hade innan.

Alla pratar om föräldrarna, jag är lite osäker på om dessa spelar så stor roll egentligen? Tycker det känns som fotbollsfansen och de som spelar fotbollsspel är en äldre målgrupp som själva har koll på läget. Sen tror jag de föräldrarna snarare går på omslaget än på namnet. De ser Zlatan, spelet heter något med fotboll eller soccer och plockar spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Brona:

Först slarvar EA med Star Wars-licensen. Visst vi har fått Fallen Order och några halvdanna Battlefront-spel sen 2013, men jag tycker att man kunnat göra mycket mer. Hade inte Disney tröttnat hade väl EA tuffat på med Star Wars som man gör med Fifa. Nya spel hela tiden med minimala förbättringar. Oinspirerat och slentrian säger jag. Nu vet jag inte vem som kunnat göra Fifa bättre än EA när det inte finns mycket kvar av Konami.

Klart det är oinspirerat, det är ju trots allt fotboll det handlar om. Det är inte den mest förändringsvänliga sporten. FIFA vill inte ha något som orsakar oreda när det kommer till fotboll, så de är jäkligt nöjda med att håva in miljoner på sitt varumärke när folk får spela samma sport år ut och år in.

En simpel tidslinje för fotbollens större regelförändringar:
År 1869 - Utspark tillåts
År 1875 - Målen förses med ribba
År 1891 - Straffspark införs
År 1990 - Offsideregler införs

Frågan är vad FIFA ens kan erbjuda längre när till och med EA tröttnat på att hosta upp stålar till dem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Nomman:

Skulle kunna bli bra. Man spelar en småbrottsling som ska göra karriär på fotbollsplanen, samtidigt som man är insyltad i knarkdeals och mord vid sidan om. Kanske kan man dra vapen när domaren dömer fel, och kräva motståndarlagets coach på pengar?

hahaha hade det varit nästa fifa hade jag garanterat lirat! 😂

Medlem

Man saknar ju tiden med påhittade spelare. Var det månntro i Olympic Soccer Sverige hade en spelare som hette Taube. Det tycker jag är roligt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Klart det är oinspirerat, det är ju trots allt fotboll det handlar om. Det är inte den mest förändringsvänliga sporten. FIFA vill inte ha något som orsakar oreda när det kommer till fotboll, så de är jäkligt nöjda med att håva in miljoner på sitt varumärke när folk får spela samma sport år ut och år in.

En simpel tidslinje för fotbollens större regelförändringar:
År 1869 - Utspark tillåts
År 1875 - Målen förses med ribba
År 1891 - Straffspark införs
År 1990 - Offsideregler införs

Frågan är vad FIFA ens kan erbjuda längre när till och med EA tröttnat på att hosta upp stålar till dem.

Jag menar såklart inte att man ska förändra fotbollen i sig utan andra funktioner i spelet. Det är ganska enkelt att jämföra de mest populära e-sport-titlarna med Fifa och se att det finns en hel del man kan göra för att det ska bli mer engagerande för tittare. Man borde fråga sig varför världens största sport är så irrelevant som e-sport.

1
Skriv svar