CD Projekt-butiken Gog går med förlust

Robot
CD Projekt-butiken Gog går med förlust

Handplockade spel ska vända kurvan uppåt.

#cd-projekt, #cdpr, #gog, #nyhetstips


Medlem

Vad händer med köpta spel om GoG läggs ner? Försvinner med tjänsten?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ja, det var ju inte förvånande, den gjorde det redan för några år sedan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Issue:

Vad händer med köpta spel om GoG läggs ner? Försvinner med tjänsten?

Ladda ner dina spel, det kan du göra där, lägg de på en HDD eller bränn skiten på en skiva.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Att sälja spel DRM fritt är en god idé men som man sett tidigare bryr sig folk inte tillräckligt mycket om detta för att inte hellre köpa spelen på EGS eller Steam.

Medlem

Personligen tycker jag det är väldigt synd och hoppas de lyckas vända trenden. Försöker köpa allt från GOG och ofta beredd att vänta för att det ska komma dit. Anledningen är helt enkelt för att jag tycker idéen med DRM-fritt är så pass viktigt men också för att jag uppskattar deras klient och gränssnitt mer än t.ex. Steam. Det är en väldigt ren upplevelse på något vis och jag har även valet att installera helt utan klient. Sedan förstår jag att det måste vara jättesvårt att livnära sig när man kör DRM-fritt för antal spel blir begränsat.

Steam är alltid backup men kan inte säga att jag tycker Steam hängt med, utan känns som en bloatad upplevelse som jag bara inte uppskattar särskilt mycket längre.

Skrivet av Issue:

Vad händer med köpta spel om GoG läggs ner? Försvinner med tjänsten?

GOG är ju faktiskt ända tjänsten man kan köpa ett spel och faktiskt utan problem behålla det. Du kan ladda ned installeraren och denna beror inte på klienten, så du äger verkligen spelet på riktigt.

Medlem

Ja, det enda sättet att se till att man kan få fler kunder är att släppa det där DRMmålet och ta in större spel, annars går det inte. ELLER, som jag skulle föredra, klipp företaget från cdp, lägg ner galaxy och kicka hälften av alla anställda.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Går bra för CD Projekt nu...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, det var ju inte förvånande, den gjorde det redan för några år sedan.

Gick med vinst förra året; "Overall, it’s lost about $2.21 million over the past three quarters compared to a $1.37 million profit over the same period in 2020.". Men det handlar inte om några jättesummor sett till det hela.

Medlem
Skrivet av Striva:

Att sälja spel DRM fritt är en god idé men som man sett tidigare bryr sig folk inte tillräckligt mycket om detta för att inte hellre köpa spelen på EGS eller Steam.

Du menar hyra sina spel på EGS eller Steam. Med DRM skydd så kan du bli av med det när som helst.

Medlem
Skrivet av Pettor:

GOG är ju faktiskt ända tjänsten man kan köpa ett spel och faktiskt utan problem behålla det. Du kan ladda ned installeraren och denna beror inte på klienten, så du äger verkligen spelet på riktigt.

Kan man ladda ner spelet på nytt? Säg att disken krashar, datorn blir snodd. Eller är det upp en till själv att ha backup på spelen?

EDIT: Förstår ju själv att du inte kan veta vad som händer med binärer om dom lägger ner tjänsten. är mer bara en tankeställning.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Kan man ladda ner spelet på nytt? Säg att disken krashar, datorn blir snodd. Eller är det upp en till själv att ha backup på spelen?

Har du inget gog konto eller?
Spelen man köpt kan man ladda ner, hur många ggr du vill.
Försvinner tjänsten så går det nog inte ladda ner utan du får se tilk att ha reda på det redan nedladdade.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det som gör att jag inte har köpt flera spel där är att jag har hört att spel på GOG inte får samma behandling som på t.ex steam. GOG versionen får inte uppdateringar som andra plattformar får.

Medlem

gog är helt klart bästa butiken.

Skrivet av jehuty:

Det som gör att jag inte har köpt flera spel där är att jag har hört att spel på GOG inte får samma behandling som på t.ex steam. GOG versionen får inte uppdateringar som andra plattformar får.

Det kan nog vara fallet. GOG gör sig bäst med gamla spel ändå, och då spelar det mindre roll.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Gick med vinst förra året; "Overall, it’s lost about $2.21 million over the past three quarters compared to a $1.37 million profit over the same period in 2020.". Men det handlar inte om några jättesummor sett till det hela.

Jo men 2019 eller 18 så var det samma visa, då gick det ut med varsel eller så, sedan dess har inte mycket skett ändå. Det går att kolla upp, det stod här då en gång i tiden, det kommer upp ibland.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ladda ner dina spel, det kan du göra där, lägg de på en HDD eller bränn skiten på en skiva.

Trodde inte folk använde skivläsare/brännare längre i datorerna, allt va ju så bra digitalt i molnet hette det

Medlem
Skrivet av xdrive:

Du menar hyra sina spel på EGS eller Steam. Med DRM skydd så kan du bli av med det när som helst.

Tyvärr bryr sig inte tillräckligt med människor om det.

Redaktör
Skrivet av Fulci:

Gick med vinst förra året; "Overall, it’s lost about $2.21 million over the past three quarters compared to a $1.37 million profit over the same period in 2020.". Men det handlar inte om några jättesummor sett till det hela.

CP2077 lär har bidragit rätt rejält då.


signatur
Medlem

Förstår inte varför de lanserade butiken från början, CDPR har väl inte de ekonomiska musklerna för att ta sig an Epic och Steam?

Redaktör
Skrivet av GarfieldPower:

Förstår inte varför de lanserade butiken från början, CDPR har väl inte de ekonomiska musklerna för att ta sig an Epic och Steam?

Det var inte meningen heller. Good Old Games skulle göra gamla spel spelbara på moderna datorer, utan DRM-skydd. Att de växt kan bero på att de måste av ekonomiska skäl.


signatur
Medlem
Skrivet av Striva:

Tyvärr bryr sig inte tillräckligt med människor om det.

Jag är en av dom som inte bryr mig så speciellt mycket.

De flesta spel spelar man bara en gång. De spel som man återkommer till har jag aldrig än så länge haft problem med att de inte finns där jag köpt det.

Det jag däremot starkt ogillar med DRM är när skyddet skapar problem (lägre prestanda eller singleplayer spel ej spelbart pga någon auth server är nere). Men de största problemen med DRM känns det som att de har lyckats att lösa. För 10 år sen hatade jag dessa DRM skydd pga alla problem men idag är det inte direkt något man märker av att det finns där.

Jag skulle till och med vara okej med att använda tjänster så som game pass där det är ännu tydligare att du bara hyr spelen.

En stor del är även att det finns ett sådant enormt utbud av spel idag. Så även om ett gammalt favoritspel försvinner så känns det inte som det är hela världen. Ser finns ju så mycket annat att spela.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det som gör att jag inte har köpt flera spel där är att jag har hört att spel på GOG inte får samma behandling som på t.ex steam. GOG versionen får inte uppdateringar som andra plattformar får.

Mjaeh, nya spel är det lite grann så med ja...
...men äldre spel är det precis tvärtom med, och det var där de började. De "fixade" gamla spel så de fungerade på nyare OS/maskiner, medan varianter på t.ex. Steam ibland inte går att få igång numer. GOG är en glädjekälla för oss som gillar gamla klassiker och eller vill kunna ladda ner och behålla spelen utan att behöva installera en klient. Ska erkänna att jag inte har så många av mina gog-spel liggande på backup förvisso.

Men nog är det lite förvånande att de går med förlust? När väl gränssnitt/klient, serverprogram osv är färdigt borde själva "butiken" inte vara så dyr att driva eller kräva särskilt mycket personal eller underhåll. Visst kostar servrarna och många av deras spel har väldigt låga priser, men.... känns lite märkligt.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

CP2077 lär har bidragit rätt rejält då.

Exakt. Jag gillar inställningen till GOG och med tanke på Witcher 3 så tyckte jag att de var värda alla mina pengar varför jag köpte CP2077 via dem. Efter fiaskot med CP2077 har jag aktivt valt att inte köpa där ifrån alls eftersom jag inte känner att de är värda mina pengar tills de påvisar att man faktiskt kan lita på dem igen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Minns när GOG testade så att allt som såldes fungerade på moderna system, äldre spel var nästan garanterade att strula på Steam medan GOG alltid levererade. Slutade handla på GOG när det började bli ett lotteri om spelen skulle fungera även där.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Går bra för CD Projekt nu...

Ja det får man väl säga! 287 miljoner i vinst. Inget som varken du eller jag, kommer göra på våra fonder under ett år


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jo men 2019 eller 18 så var det samma visa, då gick det ut med varsel eller så, sedan dess har inte mycket skett ändå. Det går att kolla upp, det stod här då en gång i tiden, det kommer upp ibland.

En speltjänst handlar väldigt mycket om antal användare och om de en gång vänt skutan till vinst är det konstigt att det går neråt igen. Kan bero på spelsläpp förstås, men GOG är inte en mainstream tjänst oavsett.

Medlem

Gog har en backup download av varje spel, som är en bin fil tror jag. Inte kollat så noga, men fick ner en bin fil sist då jag trodde det var installern av spelet när jag ville hoppa över gog galaxy på laptopen.

Gog har en del gamla spel, synd bara att många inte fungerar så bra på moderna system. Istället så brukar det finnas en remasterd att köpa, som istället brukar vara sämre, fattas grejer. Typ commandos serien.

Medlem

Alltså, jag laddade ner från gog senast i går, det är bara att ladda ner, man måste inte ha galaxy och man får ingen binfil. Man får ett spel som går att installera helt normalt som det var tidigare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja det får man väl säga! 287 miljoner i vinst. Inget som varken du eller jag, kommer göra på våra fonder under ett år

Pengar är ju inte det enda dock
Deras anseende har ju skadats enormt sedan turerna kring Cyberpunk. De skulle inte vara en i mängden bland alla skräp publishers (EA, Activision Blizzard mfl.) men nu är vi där.
Sjukt tråkigt. Man får ha fina minnen kring Witcher 3 i alla fall.

12
Skriv svar