Programmering.

Medlem
Programmering.

Som titeln hintar om lite grann - programmerar du?

När startade du? Eller hur länge hard du hållit på?

I vilka språk kodar du i - eller har kodat i?

Vad utvecklar du för någonting: Professionellt eller hobby? Spel? Web-applikationer eller desktop?

Vill du börja programmera? I så fall vad vill du göra?

Medlem

Är utbildad spelprogrammerare och har programmerat i typ 30 år till och från. Har det mest som hobby. Använder c#, gdscript, python, Java... Innan mycket c++

Medlem

Jag kommer nog lära mig det lite längre fram, är begränsad av att jag inte kan det, kan allt annat inom att göra spel annars. Blue-print och andra lösningar är inte gott nog.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Till er som funderar på att ha det som ett yrke: Håll er borta så långt som ögat når

Trust me on this one. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Till er som funderar på att ha det som ett yrke: Håll er borta så långt som ögat når

Trust me on this one. 🙂

Varför är det flera programmerare som säger så? Är det för att man ska låta bli ifall man inte är naturligt intresserad?

Jag hörde någon sa att bli professionell programmerare är inget man bara magiskt lär sig genom gå 3 år på ett universitet. Ett exempel är att detta skulle va ungefär lika märkligt förväntning som att gå omkring utan att aldrig vidröra ett piano och sedan förvänta sig att bli professionell pianist efter man läst 3 år på en högskola. Vill man så kan man ha det som en hobby, men att bli professionell kräver många år och en viss personlighet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av A1200G:

Till er som funderar på att ha det som ett yrke: Håll er borta så långt som ögat når

Trust me on this one. 🙂

Skrivet av Hanzo:

Varför är det flera programmerare som säger så? Är det för att man ska låta bli ifall man inte är naturligt intresserad?

Jag hörde någon sa att bli professionell programmerare är inget man bara magiskt lär sig genom gå 3 år på ett universitet. Ett exempel är att detta skulle va ungefär lika märkligt förväntning som att gå omkring utan att aldrig vidröra ett piano och sedan förvänta sig att bli professionell pianist efter man läst 3 år på en högskola. Vill man så kan man ha det som en hobby, men att bli professionell kräver många år och en viss personlighet.

Skulle säga att Hanzo är något på spåret.

Som alla yrken om du ska bli bra krävs intresse och fallenhet, duktiga och framförallt självgående programmerare är bristvara och har varit så under lång tid, det gör att om nu råkar passa in och inte är stark som person och har oturen att inte ha kloka arbetsgivare (ont om) så kan du lätt hamna i en sits där du verkligen får jobba livet ur dig, är du en plikttrogen typ vilka många av oss är blir det lätt huvudet i väggen.

Många arbetsgivare är väldigt duktiga på att få dig att känna hela ansvaret för vad som nu ska utföras, och kanske är det verkligen så att du är den enda som klarar av det men det gör det inte mindre betungande vid sjukdom och under semestertider eller under en vanlig arbetsdag.

Jag har känt många duktiga genom åren och en gemensam nämnare är att ofta så har man extremt svårt att få/ta den betalning som de är värd, beror ofta på en väldigt trevlig personlighetstyp i grunden men har inte tänder nog att ta för sig.

Själv har jag gjort lite av varje, en hel del programmering och utveckling, men skulle inte säga att det är min starkaste sida.
Hade turen att på lite bananskal bli min egen, vilket inte gjorde det direkt lättare att få rätt betalt, mindre ansvar eller ens mindre timmar, snarare hårt åt andra hållet, men egen gjorde ändå en del positivt åt situationen och har varit rätt nöjd.

För mig har dock vetskapen att det jag skapat används av många också varit en lön i sig.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag är programmerare till yrket och har kodat sen jag tog examen 2007.

Personligen rekommenderar jag yrket varmt, men som med allt annat kräver det väl ändå ett visst intresse för att det ska vara något man väl pyssla med hela livet. Menar inte att man ska ha skrivit assembler sen man var sju men ja, ni förstår. Jag har alltid varit datorintresserad men det var först på universitetet som jag fastnade även för programmering. Första året eller två var programmeringskurserna mer något jag tyckte var ok men kanske inte superkul. Det var nog inte förrns kanske år tre som jag började gilla grejen och se det som en potentiell framtida karriär.

Pluggade civilingenjör med IT-inriktning så det kändes inte solklart att man skulle bli kodare i början.

Är mestadels .NET-utvecklare, 90% av det jag gjort efter skolan har nog varit C#. I övrigt lite Java, VB.NET och C++. Kodar i princip enbart professionellt, men har blivit några små "hjälpapplikationer" av olika slag jag känt varit praktiskt ha hemma privat. Har familj och hus så orken för sånt är rätt liten

Har varit en rejäl blandning av vad som gjorts, mest desktop-applikationer och backend-grejor. Lite webbprogrammering, varit programmeringslärare på en YH-skola, lite hårdvarunära saker. Har mest varit konsult så har fått vara lite här och där. Har kommit undan skitjobb/övertid rätt bra även om alla grejor givetvis inte varit fantastiska heller. En del har varit riktigt skoj också!

Nu orkar jag inte skriva mer, men om någon undrar något så fråga på bara!

Medlem

Jag är programmerare till yrket sedan 2007. Dessförinnan programmerade jag på hobbybasis i 6-7 år under högstadie och gymnasium.

Allt tog sin början något år innan millenieskiftet med att jag kom över en bok om ASP (den gamla versionen, före .NET). Därefter sadlade jag om till Java kring 2001/2002. Och numera jobbar jag som Java-utvecklare med fokus på webb.

Yrket är varken bu eller bä. Ganska bra betalt, flextider, kan jobba hemma. Tidvis stressigt, omöjligt att vara 100% borta ens på semestern (eftersom jag är ensamt ansvarig för vissa system).

Kan också konstatera att jobbet har utraderat programmering som hobby. Minns inte ens när jag senast kodade något just for fun. Tyvärr.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag är programmerare, ca 5år i yrket. Arbetar med inbyggda system, samma inriktning gick jag på högskolan. Sitter med ARM 32bitars processorer, mest low/mid-rangekort. utvecklar för det mesta i C. C++, python händer att jag stöter på ibland när man ska göra diverse tools.

Just lågnivåprogrammering hade jag ingen kontakt med innan högskoleutbildningen. Höll på lite med webbutveckling, javascript och liknande under högstadie/gymnasietiden.

Just hobbyprogrammering blir det ganska lite av. Har några projekt i pipen, men det tar emot att lägga tid på programmering efter man suttit 8h och eventuell pendling på det. Eller under någon av sina få helt fria dagar.

Angående att man borde hålla sig borta/höga krav/förväntas arbeta på fritiden eller att vara ett geni så håller jag inte med. (Visst, det kan vara monotont och tråkigt, men det blir i slutändan vad man gör det till. Man kan gräva ner sig i många olika delar av programmering.) Kan man ta sig igenom en högskoleutbildning, är intresserad och vill lära sig/verkligen försöker lära sig så kommer polletten tillslut att trilla ner och programmering blir som vilket annat arbete som helst.

Medlem

Är Backendutvecklare, jobbar i C# just nu mest. Suttit en del med frontend också, gjort lite webappar osv i diverse verktyg och språk.

Håller med många i tråden, det krävs ett visst intresse för att trivas i rollen men skulle inte säga att det annars kräver något speciellt från dig rent kunskapsmässigt mer än att man såklart lär sig att programmera.

Har bara jobbat med detta dom senaste 5 åren, innan det rörde jag mig runt i IT industrin inom olika yrken där och testade lite.

Utbildade mig för länge sen till spelutvecklare men följde aldrig upp det efteråt utan höll det mest som hobby(gör fortfarande), så det gör jag på fritiden när ork och tid finns. Använder då främst Godot(GDScript, typ python), Unreal Engine 4(C++) eller Unity(C#).

Är relativt självlärd inom programmering, gjorde spel ihop med min pappa på amiga 500 när jag var liten i Amos(Typ BASIC vill jag minnas som programmeringsspråk), detta gav blodad tand och jag började lära mig C++ när man väl hade datorer hemma. Satt mycket med Allegro då och gjorde små c++ spel. Fortsatte senare med att lära mig olika språk och backend och frontend teknologier själv.

Har gått diverse kurser osv för att få min kunskap på skrift också för att underlätta arbetssökande. Visar sig att kontakter är bättre än papper och tack vare min tid i IT-sektorn så fick jag kontakter med bra personer som kunde hjälpa att få in mig i utvecklingen(dvs. fick faktiskt visa att jag kunde det jag påstod att jag kunde) och sen dess är man tydligen väldigt attraktiv på marknaden.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varför är det flera programmerare som säger så? Är det för att man ska låta bli ifall man inte är naturligt intresserad?

Jag hörde någon sa att bli professionell programmerare är inget man bara magiskt lär sig genom gå 3 år på ett universitet. Ett exempel är att detta skulle va ungefär lika märkligt förväntning som att gå omkring utan att aldrig vidröra ett piano och sedan förvänta sig att bli professionell pianist efter man läst 3 år på en högskola. Vill man så kan man ha det som en hobby, men att bli professionell kräver många år och en viss personlighet.

Det kräver en viss typ av person. Arbetet är monotont och tråkigt. Som att ständigt lösa ett pussel som många gånger saknar logik.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag är avundsjuk på alla som är bra på programmering. Men jag har försökt lära mig tre gånger med distansutbildningar men det är något som inte klickar i min hjärna.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Programmerar lite smått kan jag nog säga. Jobbar mest i supporten för ett företag som använder MS Dynamics som affärssystem.
Blir lite små programmerings ärenden här och där. Så det är C# som används mest.

Medlem

Började runt 1990/1991 med AMOS på Amigan, sedan blev det lite assembler, C, Ada, Java osv. Ibland ångrar jag att jag pluggade till dataingenjör och började jobba med programmering, då det ganska snabbt tog död på min motivation att programmera på fritiden. Har inte gjort någon hobbyprogrammering sedan 2003.

Medlem

Började nyligen hobby programmera vid 32 års ålder, tog en distanskurs på konvux (programering 1, distans 25%) på kvällen för skojs skull, de är ju gratis så bara att testa om man är sugen. De va super kul så nu gör jag de på kvällarna. Gör program som framförallt underlättar alla moment som spelledare för pen and paper rollspel, sen har jag pillat och testat mig runt i Unity med små testproject jag programmerar med Java, C++ men framförallt använder jag C# p.g.a. att jag fastna för det efter jag lekte runt med Unity

Inaktiv

Blev just varslad och börjar tröttna på bilbranschen. Så funderar lätt på att lära mig något programmeringsspråk.
Har intresse, men har egentligen inte programmerat nåt förutom i Arma 3 editorn, där har jag skriptat många uppdrag, så man har väl lite koll på hur det ska se ut och så åtminstone. Är dock riktigt kass på matematik och har hört att man borde ha mattehjärna.

Tips och råd mottages gärna!

Medlem

Alltid velat kunna programmera och läste faktiskt en kurs för en massa år sedan som hette programmering C++ A som var väldigt grundläggande men efter det blev det inget mer tyvärr.
Lite surt då jag hade haft stor nytta av det idag då jag faktiskt är med och driver ett spel, har gjort en del grejer i XML men annars fått förlita mig på andras kunskaper.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varför är det flera programmerare som säger så? Är det för att man ska låta bli ifall man inte är naturligt intresserad?

Jag hörde någon sa att bli professionell programmerare är inget man bara magiskt lär sig genom gå 3 år på ett universitet. Ett exempel är att detta skulle va ungefär lika märkligt förväntning som att gå omkring utan att aldrig vidröra ett piano och sedan förvänta sig att bli professionell pianist efter man läst 3 år på en högskola. Vill man så kan man ha det som en hobby, men att bli professionell kräver många år och en viss personlighet.

Att bli programmerare kräver nog att man är rätt person för det, men att jobba i ett yrke där du får programmera som en del av jobbet skulle jag rekommendera för många. Det finns jättemånga jobb som utvecklare och exempelvis många plattformar som har en kombination av konfigurering och scriptning där du får programmera mindre grejer. Att däremot bara sitta och skriva kod hela dagarna skulle nog få mig personligen att sluta tycka om programmering

OT: Jag började "programmera" hemsidor nån gång i mitten på 90-talet när vi fick vår första dator med windows 95. Då blev det naturligt med HTML, CSS, Javascript och sen ett hopp till PHP (mitt första stora språk som jag blev riktigt bra på) och Perl. Sen vidare till Java och en del C++ på universitetet och lite Python av nyfikenhet. Sen så klart en hel del SQL, lite shell scripting och en del specifika scriptspråk här och där. Har man lärt sig ett logiskt språk så är det lätt att hantera övriga också. Jag har jobbat med utveckling inom olika platformar och med olika språk i över tio år, men har gått från utvecklare till arkitekt. Jag upptäckte att det inte var själva kodandet i sig jag uppskattade utan att komma på hur det borde se ut och hur behoven borde lösas. Naturligt steg då att kliva över som arkitekt och få designa lösningar, men jag är fortfarande med och utvecklar till viss del. Det blir mindre kod än tidigare, men jag skriver ändå några rader nästan varje dag.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det kräver en viss typ av person. Arbetet är monotont och tråkigt. Som att ständigt lösa ett pussel som många gånger saknar logik.

Håller inte med där, om det är monotont och tråkigt så beror det nog på vad du utvecklar för något, om du hela tiden gör nya produkter eller löser nya problem för kunder så är det kul. Arbetar du på något industriföretag så är chansen inte så stor för sånt, du har större chans att göra nya roliga saker på små innovativa utvecklingsföretag.

Skrivet av anon_79617:

Är dock riktigt kass på matematik och har hört att man borde ha mattehjärna.

Det där är skitsnack. Du måste vara bra på att lösa problem och ha en del systemkunskaper. Det är extremt sällan du använder matematik i företagsmiljöer, det är mest skyffla data från A till B och behandla den med funktion C. Vill du ha matematik i dina arbetsuppgifter som programmerare då får du söka hårt efter arbete, eller sätta dig ner hemma och utveckla din egna spelmotor eller något sånt. Många gånger så klarar du dig med dagis nivå-algebra (typ A = A + B) och de fyra räknesätten.

Medlem

Har aldrig drömt om att jobba som programmerare men håller på att lära mig python för att primärt bearbeta data. Utbildningen jag befinner mig i ska ta upp Java men det känns lite missriktat utifrån utbildningens inriktning.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Håller inte med där, om det är monotont och tråkigt så beror det nog på vad du utvecklar för något, om du hela tiden gör nya produkter eller löser nya problem för kunder så är det kul. Arbetar du på något industriföretag så är chansen inte så stor för sånt, du har större chans att göra nya roliga saker på små innovativa utvecklingsföretag.

Ja det är ju en subjektiv åsikt såklart. Men det är min erfarenhet som delas med alla jag känner.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja det är ju en subjektiv åsikt såklart. Men det är min erfarenhet som delas med alla jag känner.

Saken är den att de programmerare jag träffat som jobbar med spel, det är väldigt många som tycker det är väldigt kul. Skall sägas att jag även känner programmerare som inte alls gillar att jobba med spel, men en majoritet gillar det helt klart. Kanske för att jag känner många på mindre företag som är i position att styra ganska mycket själva och har saker att säga till om, spel är ju också alltid spel, gillar man spelet man jobbar på så blir det så klart roligare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Saken är den att de programmerare jag träffat som jobbar med spel, det är väldigt många som tycker det är väldigt kul. Skall sägas att jag även känner programmerare som inte alls gillar att jobba med spel, men en majoritet gillar det helt klart. Kanske för att jag känner många på mindre företag som är i position att styra ganska mycket själva och har saker att säga till om, spel är ju också alltid spel, gillar man spelet man jobbar på så blir det så klart roligare.

Just spel har jag inte arbetar med, det har varit inom e-handel. Samma för vänner. Kan mycket väl vara där skon klämmer.

Spel är kul att pilla med privat då man slipper tidspress och prestationskrav. Att faktiskt arbeta med det vet jag ej. Det du skriver låter sant.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kodar inte längre. Har gått över till ledarskap och leder nu en grupp programmerare istället. Men dessförinnan jobbade jag som utvecklare (på konsultbasis) i 10 år för att sedan gå in i ett produktbolag och bli anställd för ytterligare ett par år programmering innan jobbet som teknisk chef tog över.
Körde 10 år C# och blandade på senare år upp det en del med Ruby, Java och Go.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja det är ju en subjektiv åsikt såklart. Men det är min erfarenhet som delas med alla jag känner.

Och min samt vänners erfarenhet är den motsatta. Det handlar alltid om den större bilden och aldrig dig själv. Jag har också haft dödstråkiga arbetsuppgifter tidigare, men låter inte det färga av sig på min syn på arbete som utvecklare. Jag hittade något annat jobb istället.

Livet är för kort att slösa bort på tråkigheter, dvs. om man inte kan fylla det med något meningsfullt på fritiden istället.

Medlem

Jag har lekt lite med online-resurser, C# och Unity senaste månaderna. Nästa vecka börjar jag programmering 1 på komvux 25%.
Till hösten är tanken att jag ska påbörja en utbildning. Det står mellan YH eller Högskola. Jag lutar mot YH för vill snabbt ut.

Väl på YH finns det massor att välja dock. Jag tittar på .net utvecklare eller spelprogrammerare. Sistnämnda verkar mycket roligare men jag vet inte hur nischat/svårt det blir att få jobb efter?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Har aldrig drömt om att jobba som programmerare men håller på att lära mig python för att primärt bearbeta data. Utbildningen jag befinner mig i ska ta upp Java men det känns lite missriktat utifrån utbildningens inriktning.

Java låter ganska fel om du ska bearbeta data. Vad går kursen ut på? Ibland sitter det en lärare på kurser där som har lärt sig ett språk och när de lärt sig "använda hammaren" då ser alla problem ut som en spik.

Medlem

Började på gymnasiet så för drygt 20 år sedan men var egentligen inte förän för typ 12 år sen som jag började peogrammera dagligen i o m studier. Jobbar sen 7 år som systemutvecklare samt har en drös hobbyprojekt som aldrig blir klara I jobbet är det .net och react framförallt. För egna saker främst Go, react, rust och kotlin.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Och min samt vänners erfarenhet är den motsatta. Det handlar alltid om den större bilden och aldrig dig själv. Jag har också haft dödstråkiga arbetsuppgifter tidigare, men låter inte det färga av sig på min syn på arbete som utvecklare. Jag hittade något annat jobb istället.

Livet är för kort att slösa bort på tråkigheter, dvs. om man inte kan fylla det med något meningsfullt på fritiden istället.

Ja, som sagt, det är subjektivt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har arbetat som programmerare i ca 15 år och kan inte tänka mig jobba med något annat som det känns nu iaf. Java är det språk jag har mest erfarenhet av men de tre senaste åren är det c# och angular som gäller.

Jobbar idag med en web-applikation som utvecklas mycket där vi inte jobbar mot fasta deadlines utan släpper när det är färdigt. Har tidigare haft arbetsgivare som ville att man skulle vara klar igår och det är stressigt.

Har inte mycket tid att pyssla med programmering på hobby-basis och gör jag något är det mest för att testa något jag har funderat på/hört talas om. Skulle jag ha oändligt med tid hade jag velat hitta något roligt spel-projekt att pyssla med. Har tidigare lekt lite med spelutveckling för Android och hade nog satsat på Unity om jag skulle göra något idag.


signatur

PSN: Swede_78

Skriv svar