Uppgift: EA rannsakar sig själva efter Battlefield 2042-fiaskot

Robot
Uppgift: EA rannsakar sig själva efter Battlefield 2042-fiaskot

Hade "historiskt många buggar"

#battlefield-2042


Medlem

Även att jag har spenderat mer än 2 timmar som är maxgränsen för en återbetalning har jag bråkat med supporten om att få tillbaka pengarna. Dom går runt problemet hela tiden och vill aldrig besvara det jag skriver.

Nu fem mail senare (som jag har skickat) har dom frågat om kvittot för köpet fast att jag gav dom uppgifterna för mitt konto. Får se vad dom säger nu.

Medlem

Trams. 90% av dom som slutat spela spelet har gjort så pga att det är en battle royal-klon som är så långt ifrån battlefield-teamplay man kan komma. Det handlar inte om buggar, bf-veteraner är vana vid buggar.

Medlem

Att jag inte spelat BF2042 mer än ca 7 timmar totalt har inget att göra med de buggar jag stötte på. De flesta av dessa hade jag utan problem haft överseende med om jag hade tyckt spelet var roligt. Nu var det inte det.
Det är helt enkelt grundkonceptet som blivit så massakrerat och taget långt bort från sitt ursprung i kombination med tomheten, brist på innehåll och kala miljöer och ett krav på att nyttja fordon för att ta sig runt om man ska ta sig någonstans.

Vad Halo har med det hel att göra är ju frågan. Men man får väl anta att de greppar efter så många ursäkter som möjligt. Inte heller det är ett spel som tilltalar mig som gammal BF spelare.
Men känns lite lågstadie-nivå att stå o säga att man är dålig bara för att man spelar med någon som är mycket bättre eller råkade ha turen på sin sida just då..

Medlem

Det var renarama mordet som Halo Infinte gjorde på Bf2042.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Trams. 90% av dom som slutat spela spelet har gjort så pga att det är en battle royal-klon som är så långt ifrån battlefield-teamplay man kan komma. Det handlar inte om buggar, bf-veteraner är vana vid buggar.

Håller inte med. Har spelat över 50 timmar och vad som fick mig att sluta var konstant crash-2-desktop.

När spelet stängs av efter en kvart mitt en i strid och man blir tvungen starta om och köa in på nytt, så tappas allt flow. Sen spelar man 10-20 minuter till så kommer nästa krasch. Sen om och om igen.

Spelet i säg är hyfsat roligt. Men när man blivit utslängd 100 ggr och försökt allt som går för att fixa till det utan framgång så har man ingen lust något mer. För mig var det defintivt buggarna som fick mig att sluta och jag tror jag hade mer tålamod än de flesta.

Det är enormt frustrerande. I början tänker men bara det är bara hoppa in igen. Men efter x antal gånger lessnar man på att försöka starta om och hitta gamet om och om igen.

Medlem

En sak är dock säker, något som jag borde lärt mig för länge sedan, jag kommer aldrig att köpa ett Battlefield i förväg någonsin igen. Hade inte spelat Battlefield sedan BF3 och gick självklart på hypen av hur mycket de skulle "lyssna på communityn". Grundlurad känner man sig och det kommer behövas massor med gameplay som visar om spelet är bra innan jag köper ett Battlefield spel i framtiden.

Medlem

Kanske inte hjälpte att EA/DICE gav en mobilutvecklare rollen som designchef.

Och det här fiaskot kom inte över en natt, detta är konsekvensen av åratal utav hype före substans och "tja men de måste ju tjäna pengar" ursäkter.

Samt en filosofi där grafik och spektakel priorioteras över gameplay, mekanik, leveldesign, teamplay, balans, osv.

Medlem

Clownerier och spektakel. Känns inte som krig. Känns inte som Battlefield.

Har inget med buggar eller Halo att göra.


signatur

Memento Mori

Medlem

Buggarna är inte det enda problemet i spelet.

KoP
Medlem

Barnsligt att skylla på att Halo skulle ha dragit ner BF. Låter bara som en ytterst dålig undanflykt.

Medlem

De kan fixa buggar osv. hur mycket de vill, men så länge det är en hero-shooter så har de förlorat 90% av BF-spelarna..

Medlem

Hur f***n kan vissa köpa ett spel i förväg? Förlåt men jag förstår inte det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ja, jo, frostbite är ju problemet…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Buggarna är inte det enda problemet i spelet.

Håller med. Om de tror att buggarna är problemet så är de ute och cyklar.

Hela designen med spelet är problemet.

De borde börja med att skrota flera kartor och gjort nya.

Hade underlättat om de tillåtit mapeditor som på den gamla tiden ...

Medlem

Dice är en skam för Sverige. Har vi något att vara stolta över längre?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Dice är en skam för Sverige. Har vi något att vara stolta över längre?

Valheim. Vilket mästerverk.

Så underbart att det belöntes med stor framgång.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Dice är en skam för Sverige. Har vi något att vara stolta över längre?

Falukorv?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Dice är en skam för Sverige. Har vi något att vara stolta över längre?

Nu tar du väl i lite väl? Är väl knappast Dice fel att EA inte vill ge dom tid och pengar att göra ett bra spel? Det är exakt det här som händer när man stressar ut ett spel för att möta en orealistisk deadline. Vi ser det gång, på gång, på gång. Microsoft sköt fram Halo Infinite med ett helt år. Uppenbarligen såg inte EA vad som hände med Cyberpunk som något att lära sig av. Det här är 100% ledningens fel och inte utvecklarna på golvet.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Hur f***n kan vissa köpa ett spel i förväg? Förlåt men jag förstår inte det.

Så du skulle aldrig förköpa ett spel från exempelvis Rockstar, From Software, Sucker Punch eller Insomniac trots att dom gjort ganska bra spel innan? Jag är imponerad över din självdisciplin.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Kan inte FZ göra en poll där frågeställningen är vems fel man tycker det är gällande Battlefield 2042
Alltså om det är Dice eller EAs fel

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Så du skulle aldrig förköpa ett spel från exempelvis Rockstar, From Software, Sucker Punch eller Insomniac trots att dom gjort ganska bra spel innan? Jag är imponerad över din självdisciplin.

varför? varför är det så svårt att vänta iaf tills några timmar / en dag efter release och se vad folk skriver på reddit osv först? jag fattar verkligen inte detta. visst händer det att jag köper spel direkt vid midnattssläppet ibland, ifrån pålitliga utvecklare (fromsoft tex), men skulle aldrig få för mig att förboka. det finns ju verkligen ingen anledning annat än om man är ute efter limited collectors edition eller så.

Medlem

Devsen gjorde vad dom ville och inte vad spelarna/Community ville ... exempelvis.. sätta in specialister och ta bort klasser som var det största misstaget.

Medlem

Imho borde de ha rannsakat sig själva redan för 10 år sedan. Då hade de kanske haft kvar Battlefront-serien, men se hur det gick där.
Blir nog aldrig bra i det långa loppet när aktieägarna får bestämma istället för personalen närmare produktionsgolvet. Hoppas de börjar lyssna på QA och alla andra avdelningar mer i fortsättningen. Tillbaks till Pinball Dreams och börja om från grunden. Företaget har konstant ny personal som kan behöva drillas på hur man gör spel från den gamla goda tiden innan de ska sättas att göra ett AAA-spel utan erfarenhet.

Medlem
Skrivet av quadratis:

varför? varför är det så svårt att vänta iaf tills några timmar / en dag efter release och se vad folk skriver på reddit osv först? jag fattar verkligen inte detta. visst händer det att jag köper spel direkt vid midnattssläppet ibland, ifrån pålitliga utvecklare (fromsoft tex), men skulle aldrig få för mig att förboka. det finns ju verkligen ingen anledning annat än om man är ute efter limited collectors edition eller så.

Jag håller med dig om att det känns helt onödigt att förköpa ett spel två år innan det släpps typ när det visas upp på E3, men det händer ganska ofta att jag förbokar spel några dagar innan release om det jag sett från spelet verkar intressant. Mest för att jag har haft ganska segt internet under perioder och har velat ha det nedladdat när jag kommer hem från jobbet på releasedagen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

verkar inte som någon vidare uppgradering av motor då spelet är mkt sämre optimerat än 1an och 5an utan att se bättre ut eller spela bättre.

Medlem

Hela skiten med operatörer samt att det känns som alla kartor är gjorda för ett battle royal än ett battlefield spel. Kan ju undra om det var en F2P battle royal som ändrade riktning sent i utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Brona:

Nu tar du väl i lite väl? Är väl knappast Dice fel att EA inte vill ge dom tid och pengar att göra ett bra spel? Det är exakt det här som händer när man stressar ut ett spel för att möta en orealistisk deadline. Vi ser det gång, på gång, på gång. Microsoft sköt fram Halo Infinite med ett helt år. Uppenbarligen såg inte EA vad som hände med Cyberpunk som något att lära sig av. Det här är 100% ledningens fel och inte utvecklarna på golvet.

Mig veterligen har väl Dice själva valt att sälja ut sig till världens girigaste/äckligaste företag? De visste att det skulle innebära fett med cash och nu får de faktiskt ta ansvar själva för vilken dålig produkt de skickar ut.

Dice hade kunnat välja integritet och konstnärlig frihet men valde tyvärr en annan väg.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Mig veterligen har väl Dice själva valt att sälja ut sig till världens girigaste/äckligaste företag? De visste att det skulle innebära fett med cash och nu får de faktiskt ta ansvar själva för vilken dålig produkt de skickar ut.

Dice hade kunnat välja integritet och konstnärlig frihet men valde tyvärr en annan väg.

Sälja ut sig och sälja ut sig... Det är fullt möjligt att BF inte blivit den serie den är (eller var) utan en kapitalstark utgivare som EA i ryggen. EA har ju gett ut alla BF och ägt delar av Dice sen åtminstone 2003. EA:s ägandeskap kan ha haft både bra och dåliga följder.


signatur
Medlem

2 stora grejjer som ja tror fick spelarna att lägga det på hyllan i förtid är buggarna o otroliga desyncen ibland och att spelet saknar containerfartygdmängder med atandars funktioner och gamemodes som brukar finnas i battlefield spelen.
Det känns som att gruppen som gjort nya bf måste varit i storlek med en indie studio där dem tryckt ut det dem haft tid o göra.

Dice behöver mer content creators, gameplay designare o vapen och prop o fordons grafiker och level byggare.
Känndes som att bf 2042 har färre kartor än det första bf 1942 med expansions har.
Noll planering hos ea...

12
Skriv svar