Spelarnas utbredda missnöje med Battlefield 2042 har fått EA att rannsaka sig själva. I tisdags hölls ett internt möte med personalen, där det uttrycktes att det misslyckats betydligt rakare och tydligare än vad som brukar vara fallet när det pratas offentligt om såna här saker. Det uppger Xfire som fått reda på vad som sades på mötet.

Så här sa Laura Miele, chief studio officer:

Det är väldigt viktigt att erkänna när vi misslyckas. Det är sannerligen fallet med Battlefield-lanseringen, som inte mötte förväntningarna hos våra spelare och som också klart missade att möta våra egna förväntningar.

Flera orsaker till problemen lyfts upp. För det första Frostbite, den egenutvecklade spelmotorn som ska ha varit för omodern för att realisera idéerna med BF2042 och som därför behövde uppdateras så mycket att den i praktiken var en ny motor. Det kan vara orsak till buggigheten.

Andra områden, som saknade features, togs också upp, men innehållet i Xfires artikel nämner inte om det reflekterades över problemen. Exempelvis varför spelet släpptes i det skick det då var - på mötet sades att mängden buggar var på "historiska nivåer för ett Dice-spel". Miele ska också ha sagt att "spelet var stabilt" och att "det tidiga mottagandet var bra", och att feedbacken från sommarens beta var positiv.

Sen görs en märklig vändning angående det tidiga positiva mottagandet: Miele sa att inställningen till spelet blev mer negativ efter att Halo Infinite släpptes. Hon ska ha antytt att BF2042 missgynnades av jämförelsen med Halo eftersom BF var buggigt och opolerat medan Halo inte var det. Som om spelarna inte skulle ha insett det ändå...

Det är ändå en ovanligt självkritiskt storföretag som artikeln målar upp, även om självkritiken inte genomsyrar allt som togs upp på mötet. Men självreflektion är ändå ett bra första steg för att få till en förändring till det bättre. Om det nu blir i BF2042 eller nästa Battlefield-spel - eller båda - återstår att se.