Kirby and the Forgotten Land

Avstängd
Kirby and the Forgotten Land

Allas älskade rosa sfärliknande gullboll är tillbaks i ett nytt spel. Av det jag fick uppleva så finner jag ro och frid i Kirbys värld, om än längden i spelet hade kunnat vara något kortare

Det är väldigt svårt att kalla Kirby-serien underskattad. Sedan 1992 har våran rosa gulliga huvudkaraktär varit en älskad Nintendo-maskot och hans popularitet fortsätter att öka. Genom alla dessa spel har vi fått bekanta oss med flera figurer som Meta Knight, King Dedede för att nämna några. Men det serien fått mest utstå är att hamna i skuggan av större spel som inkluderar Donkey Kong eller Mario. Visserligen är Kirby-serien inte lika mångfaldig som andra, men det finns mycket glädje att hämta. Det är precis vad Hal Laboratory försöker åstadkomma genom att lägga stort fokus på enorm lekfullhet, tempo och ultra-super-gullig Kirby-action.

Redan i början så kastas du direkt in i äventyret. Det finns inga invecklade dialoger eller långdragna cutscenes som verkligen tänjer ut på det man kom för: Att återse Kirby igen. Det dröjer inte många sekunder innan du får börja slå saker, hoppa, äta allt, och flyta fram mot ditt mål. Alla levels är i och för sig mindre att utforska jämfört med jättetitlar som Odyssey, men ju längre in du kommer, desto mer får man upptäcka fler bossar och hemligheter.

Världen i Forgotten Land är liten, men urmysig att få besöka.

Banorna känns väldigt kompakta och pedagogiska, vilket gör att du kan ta dig igenom på ungefär en kvart om du vill bara köra rakt fram utan att utforska. Variationen i uppdragen du får gör att du alltid hamnar på en del olika platser, allt från förfallna köpcentrum till soliga sandstränder. Du kommer alltid hitta något i The Forgotten Land, allt från hemliga gångar till skatter, så du har mycket spelglädje att hämta här. Men förutom huvuduppdragen så har du alltid extra-quests som gör att du kan få några bonus-belöningar. I vissa av dom krävs olika speciella förmågor för att knäcka olika pussel. Belöningarna består oftast av mynt och stjärnor, vilket du kan använda för att uppgradera dina förmågor till ännu mäktigare och starkare varianter.

Allt som du gör sker i byn Waddle Dee Village där du i många fall ska befria dessa kallade ''waddles'' och ju mer av sådana du räddar, desto mer butiker, hus och invånare ökas i byn. Det finns även också mindre sidospår att utforska. Det kanske är inte något stort att låta Kirby vara servitör på ett lokalt konditori, men det ger ett par minuters lugn och ro bort från huvudäventyret, vilket passar mig perfekt.

En annan nyhet är att numera så kan Kirby inhalera objekt som normalt är för stora. Och då snackar vi flygplan, bilar och bergochdalbanor m.m och man kan styra dessa efter eget önskemål. Detta tillför därav åter enorm variation i alla olika uppdrag du gör.

Om jag ska yttra mig här på japanska: Super-mega-ultra-kawaii.

Om vi snackar på den grafiska sidan så finns inte mycket att säga egentligen. Något grafiskt mästerverk är det inte, men på Switchen så färgerna otroligt livfulla, speciellt när man kör i bärbart läge. I många fall så kan spelet verka lite lågupplöst på TV-skärmen men det är inget som stör en. Soundtracket är dock en bonus, och det finns ett par låtar som ger ett slags sömnigt lugn medan andra är mer intensivare. Sen kan jag säga att längden i det hela drar ner lite på mitt betyg. Spelet klockar nästan på 10 timmar plus några extra om man utforskar.

Min slutbetyg i det hela för att hålla mig kort är att The Forgotten Land är som en gullig liten cupcake bakad med extra kärlek. För yngre spelare finns det mycket att häma, men för äldre så finns det ett slags terapeutiskt lugn att åter få spela som Kirby. Denna serie har en bit att gå för att vara i lika stor nivå som Mario eller Metroid, men under en dyster tid som vår så kan det kännas skönt att bara se Kirby göra urgulliga saker. Om du har en Switch (givetvis har du det) så är detta en skön titel som du bör titta lite extra på.

Lekfullheten tar aldrig slut.

Kirby and The Forgotten Land
4
Mycket bra
+
Kirby är lika urgullig som alltid
+
Variationen i alla uppdrag
+
Jätte-charmig design
+
Nya inhale och andra roliga förmågor
+
Stämningsfullt soundtrack
-
Lite väl för långt
-
Något lågupplöst på TV
-
Inga större utmaningar
Det här betyder betygen på FZ

Trevligt! Har sett ut att vara ett kanonspel. Står tyvärr över då jag vet med mig att Kirby inte är min grej.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Ser fram emot att spela detta någon gång. Ibland efter att ha spelat deppiga gråa spel så är det skönt att bara spela något färgglatt och trevligt, och Kirby är det perfekta alternativet för det.

Chefredaktör

Kul, tack för recension!

Gnällkuk

Inte min typ av spel heller, men kollade Metacritic och det snittar ett betyg på 84 hos kritiker och 8.8 hos spelare. "Oj, vad lågt" tänkte jag nästan. Säger en del om hur otroligt hög kvalité Nintendo har på sina produktioner :>

https://www.metacritic.com/game/switch/kirby-and-the-forgotte...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kriby brukar alltid leverera, givet köp om jag någon gång sitter med en Switch. Kirby-spelen har ju annars en tendens att vara för korta så ser det ändå som trevliga nyheter att detta ändå innehåller lite fler timmar.

Medlem

Finns som demo också. Kirby var inte min grej heller till jag testade. Huvudet på spiken i recensionen med frasen ”terapeutiskt lugn”.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Ska vi räkna denna som den officiella recensionen då redaktionens lyser med sin frånvaro?

Bra recension för övrigt.

10 timmar = för långt?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

10 timmar = för långt?

Eller hur, hade gärna tagit upp mot det dubbla när det låter som dom lyckats så bra med spelet.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

@jjeg6804
Med för "lågupplöst" på stor tv ... menar du låg spelgrafik eller låg skärmupplösning/skalning?


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

I 7 dagar höll det stt dpela demot om och om igen, nu blev det köp efter lätt tjat från 7-åringen. Jag tycker också det är kul, bra med det lätta spelläget då det inte alltid är superlätt för en ung och färsk spelare. Enligt Tove 10/10.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Jag blev snarare lite förvånad över hur bra det såg ut faktiskt. 65" 4k - tv.
Nu sitter jag kanske 4-5 meter ifrån, men man blev ju helt fångad i världen. Musik och lugn och ro. Som Kirby ska vara

Är det nån som kör coop med sitt barn?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar