Medlem

Ja slutet hadde jag väntat mig något riktigt jävla bra belönande hända. Krävde minst att jag skulle få en fantastisk FMV video med riktiga b skådisar typ Resident Evil samt att fått låsa upp massa nya grejer. New game + med massa nytt hadde vart nice med men har för mig new game + inte var något speciellt. eller var den det? minns inte. Åh saknar b skådisar i FMV videos i spel

One
Medlem

Fin recension! Blev sugen på att lira detta nu då jag aldrig testat. Hoppas PSnow släpper det!

Medlem

En riktig fullträff. 10/10.

Medlem

Jag har provat Alien som jag fick från Epic, tillsammans med Oculus Quest 2. Jag kan säga så här, jag har bara kommit någon timme eller så, men jag vågar inte spela det riktigt. Det är riktigt läskigt.

Om du tänker dig en filmduk som spänner från horisont till horisont, som en halv sfär. Då ser du filmen i vilken riktning du än tittar, bakåt, framåt, sidan, etc. Är det så här, VR, är? Nej. VR är bättre. Därför att filmduken är i 2D. Det är inte så VR är.

VR är ju 3D. Så objekt är olika långt bort, precis som när man tittar på 3D film på bio med glasögon. Man ser ju bokstäver flyga ut ur rutan mot dig. Så är VR.

Så tänk dig denna halvsfär som spänner från horisont till horisont i alla riktningar. Plus att allting är i 3D. Det känns nästan som att du kan röra saker. Och, omvänt, det känns nästan som att saker kan röra dig...

Folk som spelar AI med VR, har skrikit och slitat av sig VR headsetet och sprungit ut ur rummet. En del säger att när de spelar VR, så när de tänker tillbaka, så är deras minne inte som en film de upplever igen. Utan det är som riktiga minnen, som att de var där i världen på riktigt.

Problemet är at man kan bli riktigt åksjuk. Därför spelar jag väldigt långsamt, rör mig sakta. Då blir det bättre. Det finns dock små plattformar som du kan gå runt på. Då förflyttar du dig inte med mus, utan med dina fötter. Och då blir du inte åksjuk. När du spelar VR med mus, så är det omöjligt att gå i en riktning och titta i en annan riktning. Men detta kan du göra med plattformen. Då blir du inte heller åksjuk.

Ni som tycker AI är läskigt. Testa det med VR. Det är en helt annan känsla. Tänk er känslan ni har, men gör den 5-10x starkare. Typ så är VR.

Skribent

Fantastiskt spel, det enda jag har som kritik är att spelet var lite väl långt i och med att det är i stort samma smygande hela spelet. Lite mer variation så hade det dock funkat bra, nu kände jag i alla fall att jag var redo att spelet skulle avslutas 2-3 h innan jag faktiskt fick slutet.

Men vi får inte glömma att det var första FPS-spelet utvecklarna gav sig på och i det perspektivet så är det imponerande!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fantastiskt spel och härlig recension! Har varit frälst av Alien-universumet sedan jag såg första filmen på VHS som liten grabb i början på 80-talet…hade mardrömmar lång tid efter det 😂🙈

Började lira spelet men hade inte nerver att fortsätta så mycket längre än när monstret dök upp för första gången. Fick istället bli att sträckkolla på Youtube när nån betydligt modigare körde igenom spelet 😆

Medlem

Underbart spel med fantastisk atmosfär. 70-tals tekniken i en framtid är spot on. Allt är bara så jävla rätt för en som växte upp under tidigt 80-tal!

Chefredaktör

Tack för fin recension, KUL!

Medlem

Mästerligt spel minst sagt. I sin genre helt ohotad och absolut topp 5 genom alla tider. Har svårt rangordna kan va i topp det är så brutalt välgjort. Jag körde igenom halva liret i vorpx (fejkad 3d för vr) och halva liret på plattskärm. vorpx gav alla möjliga fel men det gav ju ändå rätt känsla överlag. Mother 0.9 modden har jag testat snabbt och det är hundra resor bättre. Tyvärr verkar den aldrig slutföras. Liret är i grunden uppbyggt för VR men sen ändrade de spår.

Starkaste minnet var en tur ut till lv-571 för att bli ansiktskramad. Tog på mig min virtuella rymdhjälm och sen ut på en promenad i natt och sandstorm. Det var så episkt och äkta jag grät i hjälmen medan jag gick. Lutade mig fram för att bli ansiktshuggen med en sådan glädje reagerade helt fel men jag hade fått va med om en sådan realism vi gamers bara kunnat drömma om i så många år.

Ska också säga att jag gick ut hårt med hard som svårighetsgrad. Brukar inte va särskilt lättskrämd eller särskilt känslig för jump scares men detta var en ren terror med sin oöverträffade realism... Blev för mycket jag var tvungen fixa ett fusk som dödade AIn för drottningen och gjorde henne till statist. Hon var fortfarande närvarande och sprang runt och hade sig så liret var ändå tätt och skrämmande men psyket bara pallade inte sitta och vänta i garderober tyst som en mus och sen ändå bli upptäckt utan något sätt att försvara sig på. DLC:erna körde jag på riktigt om än inte på hard.

Amnesia: Black plague är det enda andra lir som haft samma effekt men det är exakt samma grej. Odödligt spöke som du inte har några motmedel emot

Inaktiv
Skrivet av Shodan:

Blev för mycket jag var tvungen fixa ett fusk som dödade AIn för drottningen och gjorde henne till statist.

Drottningen? Är det nån mod som lägger till den?
Jag hade ingen drottning i mitt Isolation.

Medlem

En fullpoängare. Mysigt äckligt som Alfons Åberg hade sagt.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

En fullpoängare. Mysigt äckligt som Alfons Åberg hade sagt.

Mysigt vete gudarna. Kan även tipsa om zens alien flipperbord till pinball fx 3

12
Skriv svar