Xcom-regissören: "Serien är definitivt inte död"

Robot
Xcom-regissören: "Serien är definitivt inte död"

Men det låter heller inte som att de jobbar på ett nytt spel.

#Firaxis, #Marvels-midnight-suns, #Xcom


Medlem

Det är inte dumt att studion förnyar sig och gör andra titlar. Det finns ofta en skara fanns som bara vill ha mer av samma, men jag gillar variation. Jag är till exempel Total War-trött. Köpte inte Warhammer 3 och vet inte om jag kommer göra det heller. Total War är en serie som kanske hållt på lite för länge utan större förnyelse. I alla fall för min del.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte dumt att studion förnyar sig och gör andra titlar. Det finns ofta en skara fanns som bara vill ha mer av samma, men jag gillar variation. Jag är till exempel Total War-trött. Köpte inte Warhammer 3 och vet inte om jag kommer göra det heller. Total War är en serie som kanske hållt på lite för länge utan större förnyelse. I alla fall för min del.

Du har en poäng men känner inte att xcom är i närheten av det ännu. Det har kommit 2 spel på 10 år (även om exp nästan var lika stort som ett eget spel). Tycker det är helt ok att de prövar nytt men min besvikelse blir att det jag älskar i xcom till synes saknas i midnight sun. Jag hade inte behövt ett xcom 3 men jag vill ha något som kliar på samma ställe. Turn based strategi på stora-ish kartor med permadeath på enheterna. Finns många liknande spel nu men vill ha det från mästarna själva. Sen är det faktiskt så att, marvel i all ära, named superhjältar är inte för alla hur populära de än må vara.

Medlem
Skrivet av Govein:

Du har en poäng men känner inte att xcom är i närheten av det ännu. Det har kommit 2 spel på 10 år (även om exp nästan var lika stort som ett eget spel). Tycker det är helt ok att de prövar nytt men min besvikelse blir att det jag älskar i xcom till synes saknas i midnight sun. Jag hade inte behövt ett xcom 3 men jag vill ha något som kliar på samma ställe. Turn based strategi på stora-ish kartor med permadeath på enheterna. Finns många liknande spel nu men vill ha det från mästarna själva. Sen är det faktiskt så att, marvel i all ära, named superhjältar är inte för alla hur populära de än må vara.

Kanske beror på att jag spelat en del kloner av andra utgivare. Nya XCOM var väl en succe, det lär väl komma fler spel längre fram på samma sätt som att det så småningom kommer ett CIV7.

Medlem

Fan vad deprimerande, har hoppats på en utannonsering av Xcom 3 länge nu....bara glömma det antar jag.

Önskar innerligt att det släpps ett nytt xcom! Tyvärr var inte chimera squad min kopp te, kändes som smurfversionen av xcom.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Önskar innerligt att det släpps ett nytt xcom! Tyvärr var inte chimera squad min kopp te, kändes som smurfversionen av xcom.

Känner lika. Chimera Squad var inget dåligt spel egentligen, men det kändes som att de försökte sikta på en helt ny målgrupp med ett ännu med nedskalat och strömlinjeformat spel än de andra "nya" XCOM spelen. Vilket är raka motsatsen till vad jag vill ha i mitt XCOM.

Jag vill hellre ha dom långsamma, storskaliga och komplexa på sätt som andra relativt nya "XCOM-likes" lyckas med bättre än de nyare XCOM-spelen. T.ex. Xenonauts, Phoenix Point eller den ultimata XCOM-upplevelsen sedan originalet: modden Long War 2.

Kommer det ett XCOM3 så vore det fantastiskt om de kunde skruva upp komplexiteten ett par snäpp, så att alla vi som spelat mycket XCOM får något att sätta tänderna i... men det lär väl knappast gå åt det hållet.

Inaktiv

Skaffade precis Phoenix Point som verkar väldigt lovande. Liknar Xcom i mycket men i en annan setting. Skapat av Julian Gollop.

Medlem

Xcom och och xcom 2 är så pass omspelsbara och modvänliga, så jag personligen klarar mig. Men det klart, en ny story hade varit kul.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Känner lika. Chimera Squad var inget dåligt spel egentligen, men det kändes som att de försökte sikta på en helt ny målgrupp med ett ännu med nedskalat och strömlinjeformat spel än de andra "nya" XCOM spelen. Vilket är raka motsatsen till vad jag vill ha i mitt XCOM.

Jag vill hellre ha dom långsamma, storskaliga och komplexa på sätt som andra relativt nya "XCOM-likes" lyckas med bättre än de nyare XCOM-spelen. T.ex. Xenonauts, Phoenix Point eller den ultimata XCOM-upplevelsen sedan originalet: modden Long War 2.

Kommer det ett XCOM3 så vore det fantastiskt om de kunde skruva upp komplexiteten ett par snäpp, så att alla vi som spelat mycket XCOM får något att sätta tänderna i... men det lär väl knappast gå åt det hållet.

Ja, vi vill ha djup och komplexitet och nya XCOM-spel som tar över hundra timmar att ta sig igenom.

Så sorgligt att se utvecklare vara så out of touch med spelmarknaden och upprepa samma misstag om och om igen.

Vem tusan tror att Marvelfantaster har passion för långsam metodisk strategi? 🤭

Detta Marvel-XCOM är en garanterad flopp.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Skaffade precis Phoenix Point som verkar väldigt lovande. Liknar Xcom i mycket men i en annan setting. Skapat av Julian Gollop.

Jag har försökt spela det mer än en gång, men något i det kliar mig på fel ställe, kan inte sätta fingret på det. Avskydde verkligen det i slutändan.

XCOM däremot, mumma!

Skrivet av Slimebeast:

Ja, vi vill ha djup och komplexitet och nya XCOM-spel som tar över hundra timmar att ta sig igenom.

Så sorgligt att se utvecklare vara så out of touch med spelmarknaden och upprepa samma misstag om och om igen.

Vem tusan tror att Marvelfantaster har passion för långsam metodisk strategi? 🤭

Detta Marvel-XCOM är en garanterad flopp.

Snacka om förutfattade meningar. Jag älskar marvel, och jag älskar XCOM.

Däremot är Firaxis nya Marvel spel INTE ett XCOM spel, det är snarare Magic the Gathering.


signatur

I drank what?

Medlem

Håller mig till Phoenix Point. Det spelet är allt jag vill ha i ett Xcom liknande lir.
Fick lite dålig smak i munnen av både Gear Tactics och Chaos Gate - Daemonhunters som var alldeles för ytliga, och jag gissar att nästa Xcom spel kommer bli lika ytligt det med.

Medlem

Jag har lite svårt för aliens. Jag vill ha ett nytt Jagged Alliance, som visserligen är på utveckling, men finns det något liknande idag?

Police Tactics och uppföljaren Rebel Cops är väl i samma stuk?

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Känner lika. Chimera Squad var inget dåligt spel egentligen, men det kändes som att de försökte sikta på en helt ny målgrupp med ett ännu med nedskalat och strömlinjeformat spel än de andra "nya" XCOM spelen. Vilket är raka motsatsen till vad jag vill ha i mitt XCOM.

Jag vill hellre ha dom långsamma, storskaliga och komplexa på sätt som andra relativt nya "XCOM-likes" lyckas med bättre än de nyare XCOM-spelen. T.ex. Xenonauts, Phoenix Point eller den ultimata XCOM-upplevelsen sedan originalet: modden Long War 2.

Kommer det ett XCOM3 så vore det fantastiskt om de kunde skruva upp komplexiteten ett par snäpp, så att alla vi som spelat mycket XCOM får något att sätta tänderna i... men det lär väl knappast gå åt det hållet.

Chimera Squad får man nog se som en spin-off och sidospel. Om Chimera Squad är polisen i EN stad så är XCOM militären som skyddar hela planeten. Nästa XCOM kommer nog vara i samma stil som de andra två. Med tanke på slutet i 2an så lär det bli en re-tell av Terror from the Deep. Däremot kan jag tycka att de kan väva in Chimera Squad i nästa spel. Att vissa soldater man rekryterar kan komma från den gruppen etc.

Personligen vill jag ha ett nytt X-Com Interceptor. Det spelet anser jag är grymt underskattat och lite bortglömt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Chimera Squad borde grävas ner i New Mexico bredvid E.T. the Extra-Terrestrial.

Hade stora förhoppningar på Phoenix Point men det spelet är verkligen inte bra, tyvärr.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Chimera Squad borde grävas ner i New Mexico bredvid E.T. the Extra-Terrestrial.

Hade stora förhoppningar på Phoenix Point men det spelet är verkligen inte bra, tyvärr.

Håller med om båda. Verkligen.


signatur

I drank what?

Medlem

Hoppades på XCOM 3 som andra, men jag tror att utvecklare vill jobba med något annat då och då.

1
Skriv svar