Börja spela wow?

Medlem
Börja spela wow?

Är det värt att börja spela wow?
Jag spelade aldrig wow när jag var liten (är 30 nu) så jag missade den hajpen helt.
Jag vill börja lira ett mmorg och lirar just nu ffxiv men ingen jag känner spelar varken ffxiv eller wow så just nu spelar jag ensam vilket är lite tråkigt.
Jag testade wow för ett tag sedan och fokuserade alldeles för mycket för att komma till maxlevel men när jag väl blev maxad så blev jag lite lost i allt och eftersom att jag spelar själv så tröttnade jag direkt... Tips?

Medlem

Joina en guild, sök spelare på discord eller liknande

Medlem

Om du är helt såld på Warcraft-Lore så är det värd att spela WoW, mest för att få uppleva diverse platser live. Kan ju dock skippa allt efter Lich King kanske? Känns som någon tog en tripp och det blev något helt annat efter det.

Dock skulle jag säga att 2022 så är FFXIV ät bättre spel på många sätt (inte PVP dock), speciellt om du spelar ensam. Bra mycket trevligare community överlag.

Medlem

klart du ska prova WoW. bäst!

Medlem

Retail WoW är notoriskt nybörjarfientligt nuförtiden med en överväldigande mängd innehåll och lore som går kors och tvärs över expansionerna. Det är lätt at bli yr, men det är verkligen inte omöjligt att börja spela. När du väl blir varm i kläderna kommer du aldrig få slut på saker att göra.

Leta upp en casual guild så finns det säkert folk som kan hjälpa när du stöter på patrull. Nu borde det vara perfekt tidpunkt att levla en ny karaktär, då Dragonflight-expansionen är runt knuten. Knega upp dig till level 60 i egen takt och gå lite raids via raid finder för att få en känsla för hur de fungerar. Sen får du upptäcka Dragon Isles tillsammans med alla andra och behöver inte känna att du ligger efter i end game content.

Wowhead är din vän. Behandla sidan som Gröngölingsboken och konsultera den alltid ifall du behöver info om nån karaktär, mob, utrustning, quest, achievement och så vidare. Innehåller även massvis med guider.

Icy Veins har all info du behöver för din valda class, som optimala enchants, spell rotations, talents och stat priority. Har även strategier för alla raidbossar. Bekanta dig med dessa innan du börjar raida.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Retail WoW är notoriskt nybörjarfientligt nuförtiden med en överväldigande mängd innehåll och lore som går kors och tvärs över expansionerna. Det är lätt at bli yr, men det är verkligen inte omöjligt att börja spela. När du väl blir varm i kläderna kommer du aldrig få slut på saker att göra.

Leta upp en casual guild så finns det säkert folk som kan hjälpa när du stöter på patrull. Nu borde det vara perfekt tidpunkt att levla en ny karaktär, då Dragonflight-expansionen är runt knuten. Knega upp dig till level 60 i egen takt och gå lite raids via raid finder för att få en känsla för hur de fungerar. Sen får du upptäcka Dragon Isles tillsammans med alla andra och behöver inte känna att du ligger efter i end game content.

Wowhead är din vän. Behandla sidan som Gröngölingsboken och konsultera den alltid ifall du behöver info om nån karaktär, mob, utrustning, quest, achievement och så vidare. Innehåller även massvis med guider.

Icy Veins har all info du behöver för din valda class, som optimala enchants, spell rotations, talents och stat priority. Har även strategier för alla raidbossar. Bekanta dig med dessa innan du börjar raida.

Tack för noggrant svar!

Medlem

Spela isåfall classic wow inte retail. Retail är total förstört utan community och "alla ska ha allt" tänk. Hemskt.
Men classic och sen the burning crusade, och snart wotlk kan nog vara en trevlig upplevelse om man har tiden.....

Medlem

Jag tänkte haka på tåget i och med WotLK classic, häng på!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Spela isåfall classic wow inte retail. Retail är total förstört utan community och "alla ska ha allt" tänk. Hemskt.
Men classic och sen the burning crusade, och snart wotlk kan nog vara en trevlig upplevelse om man har tiden.....

Hur bra är Classic egentligen? Det finns inga servrar kvar med nån faction balance att prata om förutom Firemaw (och ett par små PvE-servrar), som är så överbefolkad att man lätt får räkna med minst tre timmars kötid när WotLK släpps. Det är jättesvårt att hitta folk som vill spendera tid i dungeons med randoms och folk betalar för boosts. GDKP dominerar i PUG-raids så ska man ha chans på epics måste man i praktiken köpa guld av skumma typer.

Jag tyckte Classic var roligt i början, men det är så toxiskt och brutalt min/maxat att man har svårt att passa in som casual. Hade jag börjat min WoW-karriär i Classic idag så hade jag vänt i dörren.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Calzune:

Är det värt att börja spela wow?
Jag spelade aldrig wow när jag var liten (är 30 nu) så jag missade den hajpen helt.
Jag vill börja lira ett mmorg och lirar just nu ffxiv men ingen jag känner spelar varken ffxiv eller wow så just nu spelar jag ensam vilket är lite tråkigt.
Jag testade wow för ett tag sedan och fokuserade alldeles för mycket för att komma till maxlevel men när jag väl blev maxad så blev jag lite lost i allt och eftersom att jag spelar själv så tröttnade jag direkt... Tips?

Definitivt inte försent. Jag skulle till och med påstå att det är perfekt att hoppa in nu eftersom vi är i slutskedet av en expansion (vilket innebär att catch-up mechanics finns på plats för att underlätta för nya spelare att komma ikapp), och vi är 4-5 månader ifrån en ny expansion.

Det finns en officiell svensk Discord-server för WoW-spelare. Jag kan skicka inbjudan över PM om du är intresserad?

Skrivet av lars_kongo:

Spela isåfall classic wow inte retail. Retail är total förstört utan community och "alla ska ha allt" tänk. Hemskt.
Men classic och sen the burning crusade, och snart wotlk kan nog vara en trevlig upplevelse om man har tiden.....

Personligen tycker jag att retail är bra mycket bättre och mer användarvänligt än classic, och det kommer från någon som har spelat WoW sen dag 1, 2005. Classic känns väldigt långsamt i jämförelse, och det tar låång tid att ta sig till maxleveln och komma ikapp andra spelare.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Perfekt att starta nu när wotlk classic snart släpps. Det kommer vara massa folk som levlar upp samtidigt som dig och du får spela igenom hela den klassiska eran av wow utan retails snabbspolning. Wow classic Communityn är även den bästa jag stött på i spelvärlden.

Medlem

Har du mer tid än du vet vad du ska göra av med och inte har något bättre att lägga din tid på så kör.

Men i mitt tycke är mmorpgs mest en timedump som inte ger tillbaka något av värde om man inte just har sköna personer att dela tiden med. Man ska ha bra mycket kul för att stänga dörren (pga tid, inget annat) till så mycket annat i livet.

Med det sagt spelade jag järnet i tre fyra år vid release och just då var det inte helt fel nyttjande av tiden. Har även testat ett antal av expansionerna efter det pga nostalgi men aldrig fått samma känsla som när det begav sig.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Definitivt inte försent. Jag skulle till och med påstå att det är perfekt att hoppa in nu eftersom vi är i slutskedet av en expansion (vilket innebär att catch-up mechanics finns på plats för att underlätta för nya spelare att komma ikapp), och vi är 4-5 månader ifrån en ny expansion.

Det finns en officiell svensk Discord-server för WoW-spelare. Jag kan skicka inbjudan över PM om du är intresserad?

Personligen tycker jag att retail är bra mycket bättre och mer användarvänligt än classic, och det kommer från någon som har spelat WoW sen dag 1, 2005. Classic känns väldigt långsamt i jämförelse, och det tar låång tid att ta sig till maxleveln och komma ikapp andra spelare.

Visst skicka länken 😁👍🏼

Medlem

Utan ett dedikerat kompisgäng skulle jag nog inte rekommendera det, nej. Spelarbasen är otroligt ovälkomnande i breda drag, och det är sällan man stöter på randoms med 2 sekunders tålamod. Allt ska gå så snabbt som möjligt och helt felfritt, sköter du inte dig åker du ut med arslet först.

Har du däremot 2-3 kompisar att lira ihop med så blir det ett helt annat spel, och förmodligen det bästa MMO:t som finns just nu. Det finns oändligt med saker att göra, det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Jag har spelat av och på sedan 2007 och kan än idag ändra lite på min spelstil för att uppleva Azeroth m. tillbehör på nya roliga sätt.

Är du någon som gillar att pusha endgame och bara maxa skulle jag nog vända mig åt ett annat håll dock, där har WoW's glansdagar tagit slut i mitt tycke.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Perfekt läge i och med det är precis innan två expansioner(classic och retail). Men för din del skulle jag rekommendera retail! Mer användarvänligt och mer att upptäcka av. Dragonflight ser just nu riktigt lovande ut.


signatur
Medlem

Nu har jag lagt min WOW-karriär på hyllan visserligen, men precis som många andra så skulle jag också säga att det nu är ett perfekt tillfälle att hoppa in och börja spela. Vi är i slutet av en expansion vilket ger dig en ypperlig möjlighet att dels kanske levla upp lite olika klasser för att se vad som passar just dig bra men också bra då många guilds och liknande "ömsar skinn" under den här tiden.

WOW idag handlar också väldigt mycket om "HUR" just du vill spela....Dagarna när det enda som fanns att göra var typ Raida eller PVP är long gone. Hell, många spelare idag spelar endast för att plocka transmog och liknande...Så testa lite olika saker och se vad som funkar bäst för dig. I sin ryggrad är World of Warcraft ett fantastiskt universum med en värld som inte någon (i min bok) kommer i närheten av.

Rörande retail kontra classic skulle jag nog råda dig till att satsa på retail ändå, spelupplevelsen där är lite mer anpassad till dagens spelmedie och är trots allt på väldigt många sätt en bättre spelupplevelse.

Har du fler frågor eller andra funderingar kring WOW så bara skicka iväg ett PM, jag tror att jag kan svara på det mesta faktiskt.

Lycka till!

Medlem

Beror på vad du är ut efter - bara lira lite och se vad hela grejen är, kör på!
Är inte så dyrt, och till att börja med behöver man ju inte committa till mera än en eller två månader avgift.
För att lira solo så är du retail Wow kanon nuförtiden med matigt content, säg vad man vill om detta.
Är du mera ut efter grupp-spel och raida och sånt, då finns det gott om i båda classic och retail.
Har du inte mycket tid över, då är dock classic kanske inte direkt rekommenderbart, tycker jag.
MEN - alla varianter ingår i spelet, så då är det bara att testa sig fram.
Var inte blyg att göra en ny karaktär om du inte gillar stilen, bara för att "du har kommit så långt med just denna"!
Lycka till!

Medlem

Nepp


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Har du inte spelat och är nyfiken, testa!
Det är kul men för min smak blivit för casual och tagit bort det roliga ifrån vanilla.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Skulle rekommendera retail. Inga problem att följa storyn. Problemet är att dom som klagar på det sitter addons så som Azeroth Auto Pilot, och som namnet antyder så är den gjord för att du ska spela som en robot och inte läsa en quest.
Vill du uppleva wow ska du ta det lugnt med levlandet. Börja helt enkelt i en starter zone för vald ras. Kör inte exiles reach.. Sen fortsätter du att levla i ditt tempo i "classic". Sen nästa gång du vill levla en ny så kör du bara Burning Crusade osv.
Under tiden kan man joina en guild om man vill ha det sociala också. Men som sagt ta det lugnt och ta dig tid att utforska, läsa quester så du vet varför du gör questen och samtidigt hänga med i storyn. Testa olika builds, spela det som passar dig och inte bara det som är meta. Communityn är ganska vänlig i levlandet. Det är när man kommit till endgame med raids och mythic + man börjar stöta på snorungar som tar spelet på för stort allvar. Men hittar man en chill guild så har man inget behov av gnälliga snorungar som boostat sig till 60.

Angående classic så kan jag inte säga så mycket mer än att det är som ett helt annat spel. Levlandet tar mycket längre tid, det är svårare, speciellt utan addons. Spelar inte classic så mycket längre eftersom det blir ganska tråkigt vid max level. Speciellt om man inte tillhör en guild med likasinnade spelare.

Medlem

JA!


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Skulle rekommendera retail. Inga problem att följa storyn. Problemet är att dom som klagar på det sitter addons så som Azeroth Auto Pilot, och som namnet antyder så är den gjord för att du ska spela som en robot och inte läsa en quest.
Vill du uppleva wow ska du ta det lugnt med levlandet. Börja helt enkelt i en starter zone för vald ras. Kör inte exiles reach.. Sen fortsätter du att levla i ditt tempo i "classic". Sen nästa gång du vill levla en ny så kör du bara Burning Crusade osv.
Under tiden kan man joina en guild om man vill ha det sociala också. Men som sagt ta det lugnt och ta dig tid att utforska, läsa quester så du vet varför du gör questen och samtidigt hänga med i storyn. Testa olika builds, spela det som passar dig och inte bara det som är meta. Communityn är ganska vänlig i levlandet. Det är när man kommit till endgame med raids och mythic + man börjar stöta på snorungar som tar spelet på för stort allvar. Men hittar man en chill guild så har man inget behov av gnälliga snorungar som boostat sig till 60.

Angående classic så kan jag inte säga så mycket mer än att det är som ett helt annat spel. Levlandet tar mycket längre tid, det är svårare, speciellt utan addons. Spelar inte classic så mycket längre eftersom det blir ganska tråkigt vid max level. Speciellt om man inte tillhör en guild med likasinnade spelare.

Jao, håller helt med.

Prova retail. Att satsa på Classic till en början, blir endast en pest när du är avskuren från alla andra inkl ny kommande content. Kör ditt eget race och njut av upplevelsen att vara en total n00b i detta riket.

Medlem
Citat:

Är det värt att börja spela World of Warcraft? Nu? År 2022?

Nej.

Om du inte är aktivt sugen på att spela World of Warcraft nu, år 2022, såklart.

Ingen aning om varför någon som är halvslak på idén skulle få för sig att göra det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Enligt mig så finns det så mycket annat bra att spela,jag lade 4 år på WOW när det begav sig.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Retail WoW är notoriskt nybörjarfientligt nuförtiden med en överväldigande mängd innehåll och lore som går kors och tvärs över expansionerna. Det är lätt at bli yr, men det är verkligen inte omöjligt att börja spela. När du väl blir varm i kläderna kommer du aldrig få slut på saker att göra.

Leta upp en casual guild så finns det säkert folk som kan hjälpa när du stöter på patrull. Nu borde det vara perfekt tidpunkt att levla en ny karaktär, då Dragonflight-expansionen är runt knuten. Knega upp dig till level 60 i egen takt och gå lite raids via raid finder för att få en känsla för hur de fungerar. Sen får du upptäcka Dragon Isles tillsammans med alla andra och behöver inte känna att du ligger efter i end game content.

Wowhead är din vän. Behandla sidan som Gröngölingsboken och konsultera den alltid ifall du behöver info om nån karaktär, mob, utrustning, quest, achievement och så vidare. Innehåller även massvis med guider.

Icy Veins har all info du behöver för din valda class, som optimala enchants, spell rotations, talents och stat priority. Har även strategier för alla raidbossar. Bekanta dig med dessa innan du börjar raida.

Enda tillägget:

På Retail är det för närvarande 50% XP buff på allt man gör, så om man vill levla ny karaktär (eller alt), nu är absolut bästa tillfället både för gamla och nya spelare.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Jag skulle säga att det är värt, med brasklappen att jag har spelat sedan 2007 och älskat både Classic och Retail.

Du har två alternativ där det finns flertalet spelare, Retail & Classic TBC.

Retail har fördelen att det är anpassat till en modern spelpublik. Du kan logga in, snabbt få en belöning med en modern action-RPG standard. Grafiken & animationerna är bättre. Nackdelen är att spelet ofrånkomligen är gammalt, spelare förväntar sig att du har stenkoll på hur spelet fungerar när du spelar i gruppaktiviteter. Spelet är Pay to win med förekomsten av wow-token, där spelare med Blizzards stöd, kan betala pengar för guld vilket har lett till att spelare hellre blir boostade av andra än att de skapar grupper med randoms. Storyn & spelet är inte anpassat för nybörjare, även om flera här inne vill göra det gällande. Du kommer att börja i Exiles Reach, en bra nybörjarstart som utspelar sig precis innan den nuvarande expansionen Shadowlands. Du kommer sedan att kastas in i storyn i Battle for Azeroth, expansionen innan Shadowlands, för att sedan vid nivå 50 kastas in i Shadowlands. Väljer du Retail bör du kolla lite på lore videos för att hänga med i vad som har hänt i WoW sedan 2004. Spelarbasen (och spelet) har främst fokus på slutspelsprogression, gillar du alternativen som då finns (Mythic+ och Raids) är detta spelet för dig.

Classic har fördelen att du får uppleva spelet som blev det största MMO-RPG fenomenet som ständigt växte, vårtor och allt. Spelet är inte lika anpassat till en modern publik, du kommer att tvingas läsa quest texter, gå långa sträckor och möta svårigheter i combat om du attackerar mer än en fiende. Storymässigt är detta bättre för en nybörjare, du börjar direkt efter Warcraft 3 storyn. Spelet är att likna med ett maraton, inte ett sprint. Dock är leveling långsam, börjar du nu kommer du kanske nå maxnivå innan nästa expansion Wrath of the lich King kommer ut. Många spelare orkar inte levla gubbar i spelet vilket leder till en ganska tom öppen värld och att folk (utan Blizzards godkännande) köper guld för riktiga pengar. Dock är communityn väldigt välkomnande när man hittar rätt personer. Finns flertalet svenska gillen man kan gå med i.

Jag föredrar Classic. Retail är ett pay-to-win spel där progression kan köpas för pengar, även om liknande problematik förekommer i Classic är det inte lika uppenbart godkänt av utvecklaren.

Är du osäker så är Retail gratis till level 20. Testa det och se vad du tycker.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Spela isåfall classic wow inte retail. Retail är total förstört utan community och "alla ska ha allt" tänk. Hemskt.
Men classic och sen the burning crusade, och snart wotlk kan nog vara en trevlig upplevelse om man har tiden.....

Synd bara att Classic versionerna av WoW är infekterat med "WTS Boost XXX" och "GDKP NOW ON WEDNESDAY BT/MH"

Skrivet av Axel_von_Färsen:

Jag skulle säga att det är värt, med brasklappen att jag har spelat sedan 2007 och älskat både Classic och Retail.

Du har två alternativ där det finns flertalet spelare, Retail & Classic TBC.

Retail har fördelen att det är anpassat till en modern spelpublik. Du kan logga in, snabbt få en belöning med en modern action-RPG standard. Grafiken & animationerna är bättre. Nackdelen är att spelet ofrånkomligen är gammalt, spelare förväntar sig att du har stenkoll på hur spelet fungerar när du spelar i gruppaktiviteter. Spelet är Pay to win med förekomsten av wow-token, där spelare med Blizzards stöd, kan betala pengar för guld vilket har lett till att spelare hellre blir boostade av andra än att de skapar grupper med randoms. Storyn & spelet är inte anpassat för nybörjare, även om flera här inne vill göra det gällande. Du kommer att börja i Exiles Reach, en bra nybörjarstart som utspelar sig precis innan den nuvarande expansionen Shadowlands. Du kommer sedan att kastas in i storyn i Battle for Azeroth, expansionen innan Shadowlands, för att sedan vid nivå 50 kastas in i Shadowlands. Väljer du Retail bör du kolla lite på lore videos för att hänga med i vad som har hänt i WoW sedan 2004. Spelarbasen (och spelet) har främst fokus på slutspelsprogression, gillar du alternativen som då finns (Mythic+ och Raids) är detta spelet för dig.

Classic har fördelen att du får uppleva spelet som blev det största MMO-RPG fenomenet som ständigt växte, vårtor och allt. Spelet är inte lika anpassat till en modern publik, du kommer att tvingas läsa quest texter, gå långa sträckor och möta svårigheter i combat om du attackerar mer än en fiende. Storymässigt är detta bättre för en nybörjare, du börjar direkt efter Warcraft 3 storyn. Spelet är att likna med ett maraton, inte ett sprint. Dock är leveling långsam, börjar du nu kommer du kanske nå maxnivå innan nästa expansion Wrath of the lich King kommer ut. Många spelare orkar inte levla gubbar i spelet vilket leder till en ganska tom öppen värld och att folk (utan Blizzards godkännande) köper guld för riktiga pengar. Dock är communityn väldigt välkomnande när man hittar rätt personer. Finns flertalet svenska gillen man kan gå med i.

Jag föredrar Classic. Retail är ett pay-to-win spel där progression kan köpas för pengar, även om liknande problematik förekommer i Classic är det inte lika uppenbart godkänt av utvecklaren.

Är du osäker så är Retail gratis till level 20. Testa det och se vad du tycker.

Ang. retail har du fel.
Du väljer själv om du vill börja i dem klassiska-startzonerna eller om du vill börja i deras nya start-zon "Exiles Reach". Därefter väljer du vilken expansion du vill levela inom. Inget tvingar dig att levela 10-50 i BfA expansionen.

Ang. classic har du också fel. Världen är inte tom för att vissa spelare inte orkar levela till max level. Jag har levelat 4 alts under TBCC tiden (fram tills nu då) och har alltid stött på spelare i varje zon (varit som minst 4 spelare och som mest 13+).
Börjar TS levela i classic nu kan han förvänta sig ~3-4 in-game dagar att dra 1-70.

Pre-patch Wrath är runt hörnet med en lovad 50% exp buff och 20-25% exp reduction (60-70) vilket kommer snabba på hans leveling.

Classic är dessutom lika mycket pay-to-win bara att det är emot blizzards policy. Alla (och då menar jag alla) köper guld för att sedan rulla GDKP's och skippa progressionen.

Ang. communityn i Classic har jag stött på mer "ovälkomnande" individer än vad jag har stött på i retail. Exempelvis folk som ninja-lootar för att sälja vidare till gruppen, folk som kickar för att det går för "långsamt", folk som snackar ner andra för att toxicity ligger i deras natur osv.

Retail är inte ett himmelrike men det är på hästlängder bättre än Classic när det kommer till aspekterna du målar upp.

Jag har spelat Classic sedan dem släppte Vanilla Classic.

Avstängd
Skrivet av Jasselito:

Synd bara att Classic versionerna av WoW är infekterat med "WTS Boost XXX" och "GDKP NOW ON WEDNESDAY BT/MH"

Ang. retail har du fel.
Du väljer själv om du vill börja i dem klassiska-startzonerna eller om du vill börja i deras nya start-zon "Exiles Reach". Därefter väljer du vilken expansion du vill levela inom. Inget tvingar dig att levela 10-50 i BfA expansionen.

Ang. classic har du också fel. Världen är inte tom för att vissa spelare inte orkar levela till max level. Jag har levelat 4 alts under TBCC tiden (fram tills nu då) och har alltid stött på spelare i varje zon (varit som minst 4 spelare och som mest 13+).
Börjar TS levela i classic nu kan han förvänta sig ~3-4 in-game dagar att dra 1-70.

Pre-patch Wrath är runt hörnet med en lovad 50% exp buff och 20-25% exp reduction (60-70) vilket kommer snabba på hans leveling.

Classic är dessutom lika mycket pay-to-win bara att det är emot blizzards policy. Alla (och då menar jag alla) köper guld för att sedan rulla GDKP's och skippa progressionen.

Ang. communityn i Classic har jag stött på mer "ovälkomnande" individer än vad jag har stött på i retail. Exempelvis folk som ninja-lootar för att sälja vidare till gruppen, folk som kickar för att det går för "långsamt", folk som snackar ner andra för att toxicity ligger i deras natur osv.

Retail är inte ett himmelrike men det är på hästlängder bättre än Classic när det kommer till aspekterna du målar upp.

Jag har spelat Classic sedan dem släppte Vanilla Classic.

Nja, det är ju en gigantisk skillnad i communityn mellan Classic och Retail och jag har tusentals speltimmar bakom mig. Classic är ju helt klart vuxnare och trevligare. Skillnaden är ju så löjligt påtaglig att jag verkligen måste undra över dina erfarenheter.

Skrivet av Jasselito:

Synd bara att Classic versionerna av WoW är infekterat med "WTS Boost XXX" och "GDKP NOW ON WEDNESDAY BT/MH"

Ang. retail har du fel.
Du väljer själv om du vill börja i dem klassiska-startzonerna eller om du vill börja i deras nya start-zon "Exiles Reach". Därefter väljer du vilken expansion du vill levela inom. Inget tvingar dig att levela 10-50 i BfA expansionen.

Ang. classic har du också fel. Världen är inte tom för att vissa spelare inte orkar levela till max level. Jag har levelat 4 alts under TBCC tiden (fram tills nu då) och har alltid stött på spelare i varje zon (varit som minst 4 spelare och som mest 13+).
Börjar TS levela i classic nu kan han förvänta sig ~3-4 in-game dagar att dra 1-70.

Pre-patch Wrath är runt hörnet med en lovad 50% exp buff och 20-25% exp reduction (60-70) vilket kommer snabba på hans leveling.

Classic är dessutom lika mycket pay-to-win bara att det är emot blizzards policy. Alla (och då menar jag alla) köper guld för att sedan rulla GDKP's och skippa progressionen.

Ang. communityn i Classic har jag stött på mer "ovälkomnande" individer än vad jag har stött på i retail. Exempelvis folk som ninja-lootar för att sälja vidare till gruppen, folk som kickar för att det går för "långsamt", folk som snackar ner andra för att toxicity ligger i deras natur osv.

Retail är inte ett himmelrike men det är på hästlängder bättre än Classic när det kommer till aspekterna du målar upp.

Jag har spelat Classic sedan dem släppte Vanilla Classic.

Jag har inte fel gällande retail för en helt ny spelare som TS är. Nya spelare/helt nya konton måste levla igenom Exiles Reach och en introduktion i Battle for Azeroth innan de åter kan prata med Chromie för att välja expansion. Default kampanjen för nya spelare är BfA.

Du lurar TS om du menar att en helt ny spelare i Classic kan nå level 70 på 3-4 in game dagar, likaså att världen kryllar med levlare. Världen och chatten är full med boosts av alla dess slag + att Blizzard själva säljer en boost i spelet för att folk ska hoppa över 1-58 content.

Smaken är väl som baken. I Classic har jag aldrig kickat eller blivit kickad av spelare, det sker oftare i Retail där de har ett system för att rösta ut människor. (Betänk också att dungeons inte är automatiserade i Classic, hur många grupper är ute efter att skrika LF1M tank i 2 timmar, om ens tank är sämre än förväntat? Då lider man hellre igenom grottan eller pratar med varandra och löser det. Har personligen mött mycket mer toxicitet i retail än Classic.)

Det är upp till TS, vad vill du hellre spela? Ett gammalt, "löst" spel, där spelarbasen kan vara hit & miss eller Retail, ett nytt spel som är mer eller mindre en svag kopia av Diablo 3 i kombination med en spelarbas som inte pratar med varandra utanför gillen.

Förövrigt är Classic 2019 på en RP-server tusen gånger bättre än TBC Classic, det var då mycket av DKP och boosting kulturen befästes (för att Blizzard inte agerat mot den).

Osäker om man får nämna specifika privatservrar eller om det går mot reglerna, dock är dessa i vissa fall att föredra eftersom de servrarna bemannas av riktiga GM:s/mods. Boosting där existerar i princip inte (för det finns inget ekonomiskt incitament).

Medlem
Skrivet av wololo:

Om du är helt såld på Warcraft-Lore så är det värd att spela WoW, mest för att få uppleva diverse platser live.

Jag vill nästan vända på det och fråga var man får tag på denna lore någonstans utan att spela spelet. Vad jag vet så finns det ju inte böcker som spelet bygger på. Så det, antar jag, följer "bara" det som är i dom andra WarCraft-spelen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar