Sony ger oss en titt på några funktioner hos PS VR2

Robot
Sony ger oss en titt på några funktioner hos PS VR2

Se omgivningen, skräddarsy spelområdet och spela in dig själv.

#Ps-vr2, #nyhetstips


Grymt sa grisen !

Avstängd

Synd man behöver köpa en konsol för använda headsetet, men om det funkar till PC blir jag gott överraskad.

Medlem

Ring mig när VR grejerna ser ut så här, tills dess lägger jag allt vad virtual reality heter långt ner
i den berömda kanske-lådan.

Medlem

Känns som en game-changer

Medlem
Skrivet av s3ng:

Ring mig när VR grejerna ser ut så här, tills dess lägger jag allt vad virtual reality heter långt ner
i den berömda kanske-lådan.
https://i.ibb.co/tJ7wZy7/qewfwwfwef.png

Då kan du vänta till den dagen då konsoler är i den storleken. Du behöver dessutom täcka ögonen för att inte få ljus från omgivning. Men för mig får du gärna vänta så länge...

Medlem

Man längtar till PSVR2 släpps. Då blir det äntligen lite värde i själva PS5 konsolen man införskaffat.
Tror VR som spelplattform kommer hoppa upp ett snäpp tack vare Sony så folk kommer inte vilja missa detta förhoppningsvis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fejksson:

Synd man behöver köpa en konsol för använda headsetet, men om det funkar till PC blir jag gott överraskad.

Det kommer säkert PC stöd ska du se. Sony har ju ökat närvaron på PC sidan på sistone samt att det brukar alltid finnas antingen tredje part eller privata personer som lägger ner sin själ på att ge support. Hade inte PSVR1 PC support?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hade inte PSVR1 PC support?

Nej, kontrollerna och trackingen är så annorlunda jämfört med PCVR så det skulle bli svårt att få till. Men det finns program som iVRy ich Trinus som låter en använda headsetet och det funkar ganska bra i spel där man kan använda vanlig handkontroll.

Medlem

Synd att den fortfarande har sladd.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Synd att den fortfarande har sladd.

Tro mig, detta glömmer du efter 30 sekunder. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tro mig, detta glömmer du efter 30 sekunder. 🙂

Beror på vad man spelar men sladden "stör" mer eller mindre 99% av gångerna då man vant sig utan.
Men men det är inget som hindrar en från att införskaffa. Man kan jubdessutom takmontera så slipper man sladden kring fötterna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Synd att den fortfarande har sladd.

På min tid kunde man inte ens prata i telefon utan sladd...

OT: Allt de pratar om är sådant jag saknade på PSVR. Att vi äntligen kommer slippa de gamla klumpiga movekontrollerna är en gudagåva. Sladd? Eh vem bryr sig?

Kan det vara detta vr-set som gör att jag ger mej in på Vr!!?
Blir allt sugen, ska se hur slut produkten blir med nyfikenhet!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tro mig, detta glömmer du efter 30 sekunder. 🙂

Som Xbox gubbe så får man väl ta mina kommentarer med en nypa salt i en sådan här tråd. Men efter att ha betat av ett antal headset och slutligen landat i Quest 2 just för att de är trådlösa så håller jag inte med. Hoppas dock att headsetet blir bra ändå så att Phil Spencer fattar att det behövs på Xbox också.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tro mig, detta glömmer du efter 30 sekunder. 🙂

Jag tror dig inte. Visst kan man leva med det men kompromissar hellre med annat än att ha sladd igen.
Jag har kört vr sedan vive släpptes i Sverige. Och köpte sedan till wireless adaptern är väldigt nöjd med det . Även om bilden troligtvis är mycket bättre på en psvr2 så kommer jag aldrig köpa ett headset som inte är trådlöst.

Medlem
Skrivet av Cortex:

På min tid kunde man inte ens prata i telefon utan sladd...

OT: Allt de pratar om är sådant jag saknade på PSVR. Att vi äntligen kommer slippa de gamla klumpiga movekontrollerna är en gudagåva. Sladd? Eh vem bryr sig?

Men att du idag har tillgång till trådlösa telefoner är väl en uppgradering? Och vad menar du med din tid? Jag antar att du fortfarande finns.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hoppas dock att headsetet blir bra ändå så att Phil Spencer fattar att det behövs på Xbox också.

PSVR 2 kommer få Phil att käka sin hatt. Just att Sony stödjer streamers med balla funktioner kommer hjälpa marknadsföringen enormt och att initialt ge Sony alla marknadsandelar i hela VR-segmentet blir svårt att ta ikapp sen när marknaden exploderar.

Enda reella hotet mot PSVR 2 är scalpers. Hade personligen bokat ett set för ett år sedan, om jag kunnat.

Medlem

En sak jag är lite nyfiken på, det finns ju några idag som har kameror på själva headsetet, men borde den inte tappa vart kontrollerna är om man håller dom mot t.ex. höfterna? Ser inte ut som att kamerorna har bra vision där?

ZF
Medlem

Sladd är king.

Sladd som inte går att ta loss är bäng..

Jag har bytt sladd på ett PSVR, och fy tusan vilket mackel det var.

Skrivet av Lindhenberg:

PSVR 2 kommer få Phil att käka sin hatt. Just att Sony stödjer streamers med balla funktioner kommer hjälpa marknadsföringen enormt och att initialt ge Sony alla marknadsandelar i hela VR-segmentet blir svårt att ta ikapp sen när marknaden exploderar.

Enda reella hotet mot PSVR 2 är scalpers. Hade personligen bokat ett set för ett år sedan, om jag kunnat.

Nja.. PSVR hade visserligen typ 90% av VR-marknaden ett par år efter att det släpptes.

Men idag är det nog inte så troligt att vare sig PSVR2 eller något annat kommer i närheten av Meta VR. För just nu är det ju istället dom som har runt 90. ?

Tror en sådan nischprodukt kan kännas lite för riskabel investering för skalpning.

ZF
Medlem
Skrivet av Lokander:

En sak jag är lite nyfiken på, det finns ju några idag som har kameror på själva headsetet, men borde den inte tappa vart kontrollerna är om man håller dom mot t.ex. höfterna? Ser inte ut som att kamerorna har bra vision där?

Dom är rätt rejält vidvinklade.

Men det är inte bara kamerorna som håller koll på var kontrollerna är. Och utom synhåll så är generellt behovet av precision mindre ändå.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nja.. PSVR hade visserligen typ 90% av VR-marknaden ett par år efter att det släpptes.

Men idag är det nog inte så troligt att vare sig PSVR2 eller något annat kommer i närheten av Meta VR. För just nu är det ju istället dom som har runt 90. ?

Tror en sådan nischprodukt kan kännas lite för riskabel investering för skalpning.

Nja, nischprodukt skulle jag inte kalla PSVR 2. Sony lär sälja lika snabbt som de kan tillverka och åtkomsten kommer säkert bli lidande ett bra tag, precis som med PS5.

Att Meta/FB och andra driver VR framåt ser jag inte som något negativt, bra komplettering till marknadsbehovet. Det visar mest att det finns ett sug efter bättre VR. Risken är ganska stor att Sony missbedömmer hur många som skippade första iterationen i väntan på nästa steg. Sedan dess har tekniken förbättrats avsevärt och PS5 är i runda slängar tio gånger bättre på uppgiften, så efterfrågan kommer garanterat vara större än tillgången. Lägg därtill smartare renderingmetoder och betydligt bättre kontroller osv med riktiga spelstudios så har vi nu en produkt som kommer få folk att öppna plånboken i en helt annan utsträckning än tidigare.

Tyvärr kommer det nog representeras i priset. Då är farhågan för scalpers påslag ganska reell.

ZF
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Nja, nischprodukt skulle jag inte kalla PSVR 2. Sony lär sälja lika snabbt som de kan tillverka och åtkomsten kommer säkert bli lidande ett bra tag, precis som med PS5.

Att Meta/FB och andra driver VR framåt ser jag inte som något negativt, bra komplettering till marknadsbehovet. Det visar mest att det finns ett sug efter bättre VR. Risken är ganska stor att Sony missbedömmer hur många som skippade första iterationen i väntan på nästa steg. Sedan dess har tekniken förbättrats avsevärt och PS5 är i runda slängar tio gånger bättre på uppgiften, så efterfrågan kommer garanterat vara större än tillgången. Lägg därtill smartare renderingmetoder och betydligt bättre kontroller osv med riktiga spelstudios så har vi nu en produkt som kommer få folk att öppna plånboken i en helt annan utsträckning än tidigare.

Tyvärr kommer det nog representeras i priset. Då är farhågan för scalpers påslag ganska reell.

Visst, det hänger inte så lite på förväntningar som du säger, och initialt främst Sonys alltså, inte marknadens. Men man får nog ändå räkna med att tillgången på PS5 bromsar behovet avsevärt. PSVR var som sagt en relativt sett enorm framgång, men det är å andra sidan ändå fortfarande bara ett par % av PS4-ägarna som har skaffat dem.

Exakt vilka komponenter som utgör kapacitetsbromsar är såklart ofta säkert svårt att förutsäga. Men om inte Metas VR har några större tillverkningsproblem så kan man ju kanske anta att det inte borde vara några större hinder för PS VR heller. Det är en enklare produkt, och det kommer trots allt heller inte behövas levereras lika många på samma tid även om den skulle bli en betydligt större framgång än föregångaren.

1
Skriv svar