Intervju med spelande regionråd Mikael Ekvall (V)

Medlem
Intervju med spelande regionråd Mikael Ekvall (V)

Historien började i tråden nedan. Snabbt kände jag att den här killen är intressant. Jag har aldrig sett en politiker vara så öppen med sitt spelintresse. Så jag bestämde träff och här kommer intervjun!!!
https://www.fz.se/forum/trad/449646-regionrad-mikael-ekvall-v...

Vem är du och vad betyder spel för dig?

Den var en stor fråga, men man kan väl säga att jag är 37 år, gift sedan ganska många år, har tre barn och bor i Huskvarna. Dessutom älskar jag spel i allmänhet och Soulsborne i synnerhet. Jag arbetar som regionråd för Vänsterpartiet i Region Jönköpings län och är folkvald. Dessutom är jag numera icke-praktiserande legitimerad lärare i samhällskunskap och historia. Har funnits på FZ.se sedan 2012 men fick överge mitt gamla konto på grund av lösenordsglömska. Och så heter jag Mikael förstås.

Du jobbar som politiker, berätta för oss vad det innebär!

Det innebär att jag arbetar med politik hela dagarna. De flesta som är politiker har inte den förmånen utan de får hålla på med politik vid sidan av sitt vanliga arbete. Just nu representerar jag oppositionen och min uppgift är egentligen att se till att det finns ett vettigt alternativ till de som just nu har makten. Så jag gnetar på med budgetar, motioner, interpellationer och försöker på andra sätt att påverka och väcka opinion. Så snackar jag en hel del med folk också.

Vilket är det bästa politiska budskap som framförts i ett spel du spelat?

Först och främst vill jag förtydliga att jag inte nödvändigtvis gillar politiska budskap i spel, det kan lätt bli krystat. Men om det passar bra in i berättelsen och inte är moraliserande så finns det plats för politiska budskap i spel. Uppdateringen som lade till Fortuna i Warframe kändes ganska politisk, ”We all lift together…” och så vidare. Sedan finns så klart en viss förkärlek till moletariatet i Guild Wars. Dessutom vill jag som boende i jönköpingstrakten lyfta fram Iconoclasts. Ett mycket bra indiespel utvecklat av en kille i Jönköping. I huvudrollen en stark kvinna, Robin, som utmanar den rådande samhällsordningen på ett sätt som känns väldigt mycket ”fight the power”. Köp det.

Snackas det någonsin spel på partiluncher, partigården eller på andra politiska event (t.ex. på raster)?

Ja, det händer men det beror på om intresset är delat eller inte. Spel är så stort idag så det finns ju nästan alltid någon i närheten som delar förkärleken till gaming.

Med tanke på att jämlikhet har en framträdande roll i Vänsterpartiets partiprogram. Tycker du spel är tillgängligt för alla, eller vad kan göras?

Det går att göra mycket mer för att tillgängliggöra spel, och det finns många faktorer som spelar roll. Prislappen på spel och de helt sanslösa priserna på hårdvara i och med kretsbristen är en sådan sak. Vad gäller kretsar är vi idag helt beroende av Kina vilket är oroande. Det behövs avancerad kretstillverkning i Europa, och det tar tid att bygga upp. Denna fråga följer ju vännerna på Sweclockers noga. Sedan finns det gott om spelutvecklare som gör makalöst mycket för att deras spel skall kunna spelas av så många som möjligt. Så en del utvecklare är riktigt duktiga på att anpassa spel.

Jag har förstått att du är negativt inställd till lootlådor och andra lotteriliknande moment inom dataspel. Vad behövs göras? Jobbar du aktivt mot detta?

Det behövs en mycket bättre och effektivare lagstiftning. Det finns en del länder som försöker gå före så som Nederländerna, eloge till dem för det. Men det är inte bara Sverige som behöver vakna det gäller resten av Europa också. Simulerad gambling i spel riktat till barn är förkastligt i mina ögon och ännu värre när det faktiskt blir gambling på riktigt så som i vissa lootlådesystem. Är också kritisk till spelvalutor så som diamanter, gems med mera, det som säljs ska ha en tydlig prislapp.

Gör Vänsterpartiet något för oss spelintresserade/gamers?

Vänsterpartiet är ett parti som värderar kulturpolitik högt. Spel en av de största kulturformerna idag så det blir ju naturligt att vi också gillar sådant som gaming, brädspel, roll- och konfliktspel. Men vi är ju inte ensamma om att gilla spel. Men vi har en politik som syftar till att motverkar ekonomiska orättvisor vilket gör att fler ha råd att ägna sig åt gaming som ju faktiskt ibland kan vara ganska dyrt. Sedan tror jag att alla spelälskare också vill ha en bra skola eller för den delen att morsan och farsan skall få bra äldreomsorg när de behöver det. Det svenska spelundret hade inte varit ett under utan välfärdsstaten, det vågar jag nästan ta gift på.

Finns det några frågor som är spelrelaterade som skulle ha en chans att nå ända fram och bli en valfråga i uppkommande riksdagsval?

Utöver frågor som rör förutsättningar för kultur och skapande så tror jag att fler riksdagsledamöter skulle ta i frågor som rör simulerad gambling och dylikt om de bara visste mer om hur skeva systemen är och hur många barn som utnyttjas ekonomiskt. Här tror jag att spelmedia kan göra en insats för att påverka politikerna i riksdagen i rätt riktning. Kanske skulle FZ.se skicka ut ett faktablad till riksdagsledamöterna?

Hela anledningen till denna intervju var ju att jag alldeles nyligen hittade dig iklädd en supersnygg fz t-shirt i ett tidningsreportage. Valde du t-shirt med omsorg inför bilderna?

Nej, men tröjan är en del av min garderob och jag har på mig den med stolthet. Just den tröjan köpte jag nyligen på rean, jag är ändå smålänning trots allt. Sen ligger det en och annan sliten Sweclockers-tisha i byrålådan också.

Om Vänsterpartiet skulle göra ett AAA spel. Hur tror du det skulle bli? Vilken genre? Vad tror du om berättelsen?

Det skulle sannolikt bli ganska dåligt. Men vi är bra på många andra saker istället. Men om vi leker med tanken att Vänsterpartiet vore något slags spelutvecklarkollektiv så skulle det säkert bli något storslaget rollspel. Mitt enda krav skulle vara att Patches dyker upp och knuffar någon stackare ut för ett stup.

@maq777 & Mikael @Nimin Ekvall

Medlem

Stort tack till @Nimin. Vänner, håll god ton i kommentarerna!

Skribent

Grym intervju, och riktigt härligt av Nimin att ställa upp

Medlem

Skulle vilja se en intervju med spelade regionråd för Kalle Anka-partiet...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle vilja se en intervju med spelade regionråd för Kalle Anka-partiet...

Fritt för dig att göra det och posta svaren här Maq777 har utfört intervjun själv och den har inget med FZ att göra.

Medlem

Trevlig intervju!

Gnällkuk

Trevlig interjvu, kul att det blev av


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Fragtjuv

Trevlig intervju!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bra jobbat
👍👍👍👍👍 av 5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Relik 📜

Mysig intervju, fint jobbat @maq777 & @Nimin!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle vilja se en intervju med spelade regionråd för Kalle Anka-partiet...

Finns de representerade här på forumet så gör det känt så kan säkert någon annan arrangera en intervju, för jag antar att du inte tänkt engagera dig själv i det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Appropå politiker och spel så blev jag påmind om när något spel program på TV visade när Socialdemokrater och Moderater skulle spela Sim City och båda lyckades köra ner ekonomin i sopkorgen.

Medlem

Bra intervju och kul initiativ, bra jobbat:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Geeks Gaming

Skön och avslappnad intervju, mycket bra jobbat @maq777 @Nimin ❤️

Skägg.
10 Chambers

Sånt här blir man ju glad i hela ansiktet av.


signatur
Ambassadör
Xbox

Väldigt trevligt @maq777 !


signatur

Jump in.

Medlem

Riktigt roligt! Bra jobbat!

Medlem

Kul intervju att läsa och schysst Slayer T-shirt!


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av maq777:

Stort tack till @Nimin. Vänner, håll god ton i kommentarerna!

Tack själv för en trevlig lunch. @maq777 är en jävligt trevlig kille. Sjukt att vi hade så lika gaming-förutsättningar. Även om du verkar varva en hel del mer spel än jag

Skrivet av Hipshot:

Skulle vilja se en intervju med spelade regionråd för Kalle Anka-partiet...

Jag också!

Skrivet av Kolsvart:

Kul intervju att läsa och schysst Slayer T-shirt!

Tack! Reign in Blood

Redaktör

Superbra frågor av dig, @maq777! Och kul att @Nimin ställer upp.

Jag tänker inte kommentera innehållet (FZ handlar om spel, inte politik), men jag måste säga att du övertygar igen på tshirt-fronten @Nimin. För att inte säga musiksmaken - Slayers "Reign in Blood" är uppe där i toppskiktet bland de hårdare skivorna. Skulle säga topp tre. Eller högre.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Superbra frågor av dig, @maq777! Och kul att @Nimin ställer upp.

Jag tänker inte kommentera innehållet (FZ handlar om spel, inte politik), men jag måste säga att du övertygar igen på tshirt-fronten @Nimin. För att inte säga musiksmaken - Slayers "Reign in Blood" är uppe där i toppskiktet bland de hårdare skivorna. Skulle säga topp tre. Eller högre.

Tack! Slayer är ett av mina favoritband. Du har så rätt både angående Reign in blood och det här med politik på forumet. Jag brukar vara noga med att följa reglerna. Med det i åtanke gjorde jag mitt allra yttersta för att inte dra in mer politik än vad intervjufrågorna krävde. Under intervjun snackade vi därför mest om spel. Tycker @maq777 la det på en väldigt väl avvägd nivå.

Chefredaktör

Vad roligt att läsa! Tack @maq777 och @Nimin!

Anställ maq777 & Nimin


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

NuZ
Testpilot

Vad man än har för politisk syn så är denna intervjun saklig och för gaming. Mycket bra jobbat @Nimin och @maq777.

Väldigt trevlig läsning!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vad man än har för politisk syn så är denna intervjun saklig och för gaming. Mycket bra jobbat @Nimin och @maq777.

Väldigt trevlig läsning!

♥️

Medlem

Först och främst tack till @maq777 för intervjun, det var ett trevligt inslag bland det vanliga flödet av spelnyheter.

Sedan tänkte jag hijacka tråden (sorry) och tipsa om en annan spelintresserad politiker som dök upp i nyheterna häromdagen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nu-vill-lulea-et...

@Redaktionen Finns det någon skribent i norra delen av Sverige som kan ta sig an uppgiften för en likande intervju ?
Lorentzon bor väl i trakterna om jag inte minns fel.

1
Skriv svar