Return to Monkey Island får riktigt bra betyg

Robot
Return to Monkey Island får riktigt bra betyg
Medlem

96% positiva omdömen på Steam i skrivande stund. Ron Gilberts kreativitet har åldrats som ett fint vin, och man kunde aldrig tro att det är över 30 år sen han jobbade med Monkey Island sist.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag gillade det jag såg på Cohh's stream igår.

Medlem

Skulle vara kul att återvända till Monkey Island men tyvärr gör den grafiska stilen mig direkt avtänd, utan att vara hatisk för det.

Medlem

Började lira idag (är en dålig hemmajobbande anställd ibland ja veet). Verkar lovande och jag hade kul den timmen jag körde. Så ser fram emot att köra mer ikväll. Scrapbook funktionen i början va smart, körde ju 1an och 2an tidigt 90tal nångång så jag kan ju inte säga att jag mindes exakt vad som hände där

Medlem
Skrivet av hero:

Skulle vara kul att återvända till Monkey Island men tyvärr gör den grafiska stilen mig direkt avtänd, utan att vara hatisk för det.

Ser ju typ exakt ut som dom tidigare spelen? Har dock bara kört det första, och utan att gå tillbaka och kolla hur det såg ut tycker jag dom ser väldigt lika varandra.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Ser ju typ exakt ut som dom tidigare spelen? Har dock bara kört det första, och utan att gå tillbaka och kolla hur det såg ut tycker jag dom ser väldigt lika varandra.

När var du senast till optikern/ögondoktorn?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag har sett tillräckligt med pixlar i mina dagar. Jag tycker detta är skitsnyggt! Dessutom är det roligt.

International
Man of Mystery

Funkade kanonfint på Steamdecket! Började kolla på Wakkaahs stream igår men ville inte spoila så jag började spela själv, la ner vid halv ett men ville egentligen fortsätta

Riktigt nöjd med det so far


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

OH har detta släppts? Blir köp direkt efter jobbet


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Får se om det blir något köp vid något tillfälle. Grafiken har jag svårt med, men kanske med tiden så kan det bli att det inte är så farligt och tar till och spelar det. Men just nu har jag ingen hype till spelet öht.

Avstängd
Skrivet av Rakoon:

Ser ju typ exakt ut som dom tidigare spelen? Har dock bara kört det första, och utan att gå tillbaka och kolla hur det såg ut tycker jag dom ser väldigt lika varandra.

Nja..

Medlem

Kan någon skriva ner i vilken ordning jag ska börja spela hela serien inkl denna så jag kan ta tag i det en gång för alla!

Medlem

Lol

Medlem

Från början hade jag väldigt svårt att acceptera den grafiska stilen. Men efter att nu ha spelat det några timmar så gillar jag det mer och mer. Det finns något med det hela som ger en mysig stämning helt klart. Från att ha fått känslan av något gratis flashspel till att faktiskt uppskatta den nya stilen, det trodde jag inte. Tummen upp på detta nya Monkey Island spel från mig.

Medlem

Jag kommer ihåg att jag från början inte var ett dugg intresserad av att spela Curse of Monkey Island. Det såg ju inte på något sätt ut som dom gamla spelen. Dessutom voice acting? Sådär lät ju inte Guybrush i mitt huvud....
Det tog lång tid innan jag spelade det, men när jag väl gjorde det så gillade jag det väldigt mycket.

Annat är det idag, idag är jag intresserad av att spela direkt. Och jag gillar verkligen det jag spelat hittills !

Medlem
Skrivet av DaffyD:

Kan någon skriva ner i vilken ordning jag ska börja spela hela serien inkl denna så jag kan ta tag i det en gång för alla!

Enligt mig i ordningen spelen släpptes, men istället för dom första två från early 90's hade jag kört special edition på dom.

Secret of monkey island; Special edition (2009)
Monkey island 2: Lechuck's Revenge; Special edition (2010)
Curse of monkey island (1997)
Escape from monkey island (2000)
Tales of monkey island (2009)
Return to monkey island (2022)

I special edition har jag för mig att du kan trycka på typ f1 eller tab för att byta till old school grafiken, vilket är lite halv coolt

Medlem

Lirade 4h igår (är nu på kapitel 2) och är mycket positiv hittills. Håller serien (främst MI 1-3) som några av de bästa spelen någonsin.

Skrivet av Pjotor:

96% positiva omdömen på Steam i skrivande stund. Ron Gilberts kreativitet har åldrats som ett fint vin, och man kunde aldrig tro att det är över 30 år sen han jobbade med Monkey Island sist.

Verkligen. Man sitter i vanlig ordning och smågarvar för sig själv.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

7 timmar här men fastnat lite i kapitel 4 Enormt mycket saker i inventoryt och liknande frustration som i orginalen, haha. Enda skillnaden är väl att man inte har 2395879485 olika interaktionsmöjligheter (skönt)

Medlem

Jag vill bara skriva att jag tycker det är snyggt, gillar det grafiska. Tror det växte på mig för första gången jag såg det var jag inte lika mottagen till den.

Chefredaktör

Kommade spelhelg är räddad!

Medlem

Detta är alltså ett spel som blev hårt sågat av fans (även på detta forum), så pass hårt att skaparen fick mottag hot. Nu är det släppt, grafiken är den samma men plötsligt är det ett superspel!?

För min egen del gillade jag allt jag såg första gången så detta är såklart ett givet köp.

Medlem

Har bara spelat ett tag men det är väldigt trevligt att vara tillbaka!

Medlem

Supermysigt! Verkligen en nostalgitripp. Startar kapitel 2 ikväll. Dock tycker jag inte det var så mycket att göra i kapitel 1, känns som de gamla spelen var "svårare" att lösa och mer grejer att göra. men kanske tar sig

Medlem

Antagligen lite löjligt men jag hade hoppats de lekt mer med titeln o kallat det return to monkey iceland...

Medlem
Skrivet av Lokander:

Enligt mig i ordningen spelen släpptes, men istället för dom första två från early 90's hade jag kört special edition på dom.

Secret of monkey island; Special edition (2009)
Monkey island 2: Lechuck's Revenge; Special edition (2010)
Curse of monkey island (1997)
Escape from monkey island (2000)
Tales of monkey island (2009)
Return to monkey island (2022)

I special edition har jag för mig att du kan trycka på typ f1 eller tab för att byta till old school grafiken, vilket är lite halv coolt

Tacksam för svaret

Medlem
Skrivet av mrmanman:

Supermysigt! Verkligen en nostalgitripp. Startar kapitel 2 ikväll. Dock tycker jag inte det var så mycket att göra i kapitel 1, känns som de gamla spelen var "svårare" att lösa och mer grejer att göra. men kanske tar sig

Skillnaden är att du är äldre och lite smartare än sist


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Skulle gärna se att det släpps till iOS så jag kan spela det på paddan. Som Broken Age!

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Skulle gärna se att det släpps till iOS så jag kan spela det på paddan. Som Broken Age!

Ron har gjort Return to Monkey i samma egenkodade spelmotor som han gjorde Thimbleweed Park i, och det har ju kommit till iOS (och typ allt annat), så hoppet finns ju att det ska komma inom kort

Medlem

Jag minns i princip bara ettan och tvåan, måste jag spela något mer innan jag ger mig in i detta spel?

12
Skriv svar