Träning och gaming

Medlem
Träning och gaming

Då jag jobbar som personlig tränare och kostrådgivare är jag nyfiken på hur många här som tränar aktivt och håller viss på koll på sin kosthållning.

Om ni märkt någon skillnad på hur ni upplever erat spelande från då ni inte tränat kontra när ni tränat.

Jag personligen märker stor skillnad på min motivation att exempelvis lägga mer energi på att bli bättre på ett spel och mer fokus om jag tränat innan eller om jag bara direkt sätter mig och lirar.

Skribent

Jag är ju en RPG-spelare i grunden och har växt upp med xp-mätare och xp-poäng. Många gånger ser jag min BJJ-träning som liknande, du måste lägga in tiden för att bli bättre och stannar du upp så tappar du till och med skills (xp). Ironiskt nog så kan ju även bälten och framförallt strecken vi får på dem ses som en xp-mätare IRL.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag går till tbanan 30 sekunder, sedan går jag av denna och byter till en annan, tar ungefär 20 sekunder, sedan går jag av denna och går till kontorslokalen, det tar c;a 1 minut.
Sedan sitter jag ner hela dagen och rör mig ibland till kylen på jobbet, tar en gorby och går tillbaka till min arbetsplats, sedan går jag hem på kvällen, tar en ny gorby och sätter mig vid datorn igen. Ibland vaknar jag på natten och tar en natt-gorby med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är ju en RPG-spelare i grunden och har växt upp med xp-mätare och xp-poäng. Många gånger ser jag min BJJ-träning som liknande, du måste lägga in tiden för att bli bättre och stannar du upp så tappar du till och med skills (xp). Ironiskt nog så kan ju även bälten och framförallt strecken vi får på dem ses som en xp-mätare IRL.

Gillar ditt sätt att tänka på! Kör liknande med vissa av mina klienter som har gaming som hoppa. Bra formulerat ska ta det med mig. Känner du någon skillnad efter ett träningspass när du spelar, mer fokus/ mindre fokus? Något du märker av?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag går till tbanan 30 sekunder, sedan går jag av denna och byter till en annan, tar ungefär 20 sekunder, sedan går jag av denna och går till kontorslokalen, det tar c;a 1 minut.
Sedan sitter jag ner hela dagen och rör mig ibland till kylen på jobbet, tar en gorby och går tillbaka till min arbetsplats, sedan går jag hem på kvällen, tar en ny gorby och sätter mig vid datorn igen. Ibland vaknar jag på natten och tar en natt-gorby med.

Fan va coolt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tränar fyra dagar i veckan, tunga lyft med fria vikter (jag har byggt ett gym i garaget så tränar en timme på luncherna när jag jobbar hemifrån). Jag har dock ett stillasittande jobb, så jag behöver träna för att inte gå sönder. Har dock aldrig märkt att det påverkar mitt spelande varken positivt eller negativt. Däremot kan jag se samband och liknelser, om jag exempelvis sovit dåligt och är trött så blir både träning och spelande lidande. Orkar mindre i gymmet och mindre lust att spela.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Tränar fyra dagar i veckan, tunga lyft med fria vikter (jag har byggt ett gym i garaget så tränar en timme på luncherna när jag jobbar hemifrån). Jag har dock ett stillasittande jobb, så jag behöver träna för att inte gå sönder. Har dock aldrig märkt att det påverkar mitt spelande varken positivt eller negativt. Däremot kan jag se samband och liknelser, om jag exempelvis sovit dåligt och är trött så blir både träning och spelande lidande. Orkar mindre i gymmet och mindre lust att spela.

Vilken typ av spel brukar du köra? Ja sömnen har en enorm påverkan, efter en tuff natt så brukar jag få lov att skippa knäböj eller mark. Häftigt med en eget gym lär jag säga!

Skribent
Skrivet av LordOfNomNom:

Gillar ditt sätt att tänka på! Kör liknande med vissa av mina klienter som har gaming som hoppa. Bra formulerat ska ta det med mig. Känner du någon skillnad efter ett träningspass när du spelar, mer fokus/ mindre fokus? Något du märker av?

Jag är ganska dränerad efter ett träningspass på grund av att kampsporten kräver fullständig mental och fysisk fokus, du blir mördad annars av de andra som försöker ta huvudet av dig. Plus att jag alltid har ont i fingrar och sånt när jag kommer hem. Vill nog mest få i mig föda och duscha, sen vila. Men tränar jag på morgonen så brukar det definitivt ge mig energi för resten av dagen när jag återhämtat mig efter någon timme eller så.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av LordOfNomNom:

Vilken typ av spel brukar du köra? Ja sömnen har en enorm påverkan, efter en tuff natt så brukar jag få lov att skippa knäböj eller mark. Häftigt med en eget gym lär jag säga!

Gillar främst open world rpg, men spelar även plattformsspel och ibland lite bilspel osv. Jag brukar tvinga ner mig själv att köra knäböj och mark även dåliga dagar, men då väljer jag lite färre set eller skippar assistansövningar osv.

Medlem

Har tränat fotboll 3 ggr i veckan i snitt sen 4 års ålder ca, är 38 nu och gör min sista match nu till helgen. Sedan har det blivit annan träning som gym, löpning, innebandy periodvis under alla dessa år. Kosten har jag bara kört på schema 6mån när jag testade att deffa , annars käkar jag nog som en vanlig medelsvensson, kanske lite nyttigare. Går jag upp tränar jag bara mer, ändrar aldrig kosten men har heller aldrig haft något mål med min vikt eller kropp förutom den gången jag deffade. Vägde 94kg efter semestern och är nu nere på 88kg, min normalvikt är 86-87kg 184cm.

Skall bli väldigt intressant nu med vikten när jag lägger ner fotbollen, tanken är träna själv, löpning och gym. Otroligt mycket svårare att motivera egen löpning och gym mot fotbollen dock som inte känns som träning utan bara har varit kul.

Sedan kopplat till spel så njuter jag absolut mer av att sätta mig om jag har ett pass i mig innan. Ett löp/gympass innan man slår sig ner i soffan med en kopp gör det bara bättre för egen del, vilken typ av spel spelar mindre roll. Har alltid känt mig klarare i huvudet efter träning.

Medlem

HeatoN har haft någon intervju där han pratar om träning och alla lag han coacher så ser han till att alla medlemmar tränar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag går till tbanan 30 sekunder, sedan går jag av denna och byter till en annan, tar ungefär 20 sekunder, sedan går jag av denna och går till kontorslokalen, det tar c;a 1 minut.
Sedan sitter jag ner hela dagen och rör mig ibland till kylen på jobbet, tar en gorby och går tillbaka till min arbetsplats, sedan går jag hem på kvällen, tar en ny gorby och sätter mig vid datorn igen. Ibland vaknar jag på natten och tar en natt-gorby med.

lever fan drömlivet hör jag

Avstängd

Tycker jag spelar bättre när jag är i fysiskt bra form och äter bra, sover bra o.s.v. men det är kanske inte så konstigt.
Sen tror jag hjärnan fungerar som en muskel också, i perioder där jag inte behövt använda hjärnan mycket i arbetsliv/skola så tycker jag att det blir svårare att koncentrera sig när man spelar. Hjärnan blir slapp.

Medlem

När jag spelade tävlingsinriktade spel kunde jag aldrig göra det samma dag som jag hade tränat dragövningar för underarmarna/greppmusklerna var slut så aimen var helt off.

Medlem

Försöker träna 3-4 gånger i veckan när jag är frisk (sitter nu med skada på minisken så ingen träning på ett tag)
Företaget jag jobbar för har istället för friskvårdsbidrag ett eget gym för oss anställda som vi har gratis tillgång till 24 timmar om dygnet, och jag märkte en otrolig skillnad när det stängdes under pandemin.

Vikten sköt i höjden, orken och motivationen rasade ner i botten. Köpte en skrivbordscykel till hemmakontoret så man åtminstone rörde sig lite under dagarna när man jobbade hemifrån. Har en medfödd skelettsjukdom som tyvärr gör det svårt att hålla på med fysiska aktiviteter som belastar benen mer än en promenad. Cykling och crosstrainer funkar dock fint.

Vi hade precis fått ett nytt gym nu före semestern och man hade precis fått igång träningsrutinerna när man går och skadar knät.
Men jag skulle nog säga att träningen hjälper inte bara fysiskt utan även psykiskt både med jobb och spelande

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är ganska dränerad efter ett träningspass på grund av att kampsporten kräver fullständig mental och fysisk fokus, du blir mördad annars av de andra som försöker ta huvudet av dig. Plus att jag alltid har ont i fingrar och sånt när jag kommer hem. Vill nog mest få i mig föda och duscha, sen vila. Men tränar jag på morgonen så brukar det definitivt ge mig energi för resten av dagen när jag återhämtat mig efter någon timme eller så.

Ja den typen av träning är totalt dränerande, då tror jag samtidigt att ett rpg kan vara et bra sätt att varva ner kroppen. Få ner stresshormoner och snabba på återhämtningen. Hur ofta tränar du kampsport?

Medlem

Tränar styrka varannan dag och gång varannan dag. Äter nyttigt och när jag väl spelar känner jag mig mer alert men det är betydligt vanligare att jag inte orkat spela alls.
Efter jobb, träning och tillagning av mat är jag oftast inte sugen alls, tråkigt nog.

Medlem

Just spelandet har ingen betydelse känner jag. Mer vilket typ av jobb jag har. Oftast kontorsjobb vilket är stillasittande så då försöker jag "få in mina steg" på annat sätt dagligen. Och styrka (gym) ett par gånger i veckan

Skribent
Skrivet av LordOfNomNom:

Ja den typen av träning är totalt dränerande, då tror jag samtidigt att ett rpg kan vara et bra sätt att varva ner kroppen. Få ner stresshormoner och snabba på återhämtningen. Hur ofta tränar du kampsport?

Runt 5 ggr i veckan, men allt är inte sparring. Två pass sparring och sen blandade teknik och drillpass. Sen håller jag själv två pass i veckan för nybörjare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av LordOfNomNom:

Då jag jobbar som personlig tränare och kostrådgivare är jag nyfiken på hur många här som tränar aktivt och håller viss på koll på sin kosthållning.

Om ni märkt någon skillnad på hur ni upplever erat spelande från då ni inte tränat kontra när ni tränat.

Jag personligen märker stor skillnad på min motivation att exempelvis lägga mer energi på att bli bättre på ett spel och mer fokus om jag tränat innan eller om jag bara direkt sätter mig och lirar.

Jag försöker springa några rundor i veckan och masa iväg till gymmet minst en gång i veckan, men gymmet är svårare....Tycker det är så jävla tråkigt. Pluggar just nu och då 90% är på distans så blir det väldigt mycket stillasittande och jag måste träna för att fungera. När det kommer till spelandet så märks det oerhört tydligt om jag gjort något fysiskt eller inte, får ett mycket bättre fokus och skärpa än om jag bara suttit ner hela dagen typ. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara att jag har sprungit milen för det utan ofta räcker det ganska så bra med en rejäl långpromenad med hundarna.

Medlem

Jag löptränar några gånger i veckan blandat med styrketräning hemma med kroppen som motstånd (armhävningar, knäböj, plankan, mm), plus gummiband, ryggsäck med vikter och lite andra redskap. Det går att göra övningarna precis hur utmanande som helst så jag behöver inget gymkort.

Träningen är superviktig i och med att jag har stillasittande jobb, plus att jag spelar förstås.

Absolut bästa tillfället att spela är efter ett löppass när jag tagit ut mig på ett bra sätt, till exempel genom att springa milen i snabbare fart eller jogga på i lugnt tempo i 2-3 timmar.

Det är otroligt skön känsla efter att jag duschat och ätit när jag sätter mig i soffan och kör igång ett favoritspel när benen är skönt trötta efter löpningen. Det är även då jag spelar bäst — kroppen är trött men samtidigt är jag riktigt pigg i huvudet av alla endorfiner från träningen.

Medlem

Tränar sällan numera, men hade en period då jag spelade Battlefield 4 samtidigt som jag slog mycket på en slagpåse. Upplevde att jag blev mycket mer pricksäker efter ett träningspass.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tränar styrkelyft fyra dagar i veckan. Framförallt basövningarna tungt och några kompletterande övningar efteråt.

Innebandy två gånger i veckan (en gång i veckan sedan vi fick vårt andra barn ...)

Minimum 10 000 steg per dag, men siktar på iaf 15 000. Inget magiskt med just dessa siffror, mest ett mått på att jag är aktiv under dagarna.

Medlem

Kör på gymmet tre-fyra dagar i veckan. Har ett gäng hundar så det blir normalt sett en del promenader men jag vill bli bättre på konditionsträning som typ löpning eller cykling. Pluggar till ett stillasittande jobb för tillfället så jag vet hur viktigt det kommer att bli att hållla i träningen.

Kosten är väl sisådär, ingen katastrof men försöker att ta mindre portioner. Dricker kanske lite för mycket öl oxå 😁

Hur träning påverkar mitt spelande har jag aldrig reflekterat över men jag vet att mitt almäna mårnde blir bättre bär jag tränar regelbundet. Speciellt det mentala måendet


signatur

Cause i need to watch things die

phi
Medlem

Jag har varken tid eller ork att sitta och spela på kvällarna efter all träning. Räknar kalorier, håller koll på mina makros och prioriterar sömn.

Det är väl godkänt i alla fall.

Medlem

Själv försöker jag träna så lite som möjligt.
Låter konstigt kanske men det betyder inte att jag inte tränar alls. Jag vill ha tid över till sånt jag tycker är kul.
Jag springer på löpband och lyfter vikter hemma ibland.
Sen brukar jag och min fru vandra mycket i naturen på olika platser.
Har skog och mark att ta hand om och även fast det finns maskiner att leja in så är det mycket manuellt arbete. Det finns inga tjocka skogsarbetare om man säger så.

Och jag får mer ro att sitta och spela om jag rört på mig eller snarare mindre ro att spela om jag inte rört på mig på länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja träning behöver ju absolut inte betyda gym eller något specifikt, utan just sådant ni gör för att aktivera, om det så är en promenad eller träning hemma. Intresserat att höra hur olika folk lägger upp sin träning men framför allt hur olika det är från person till person hur de uppfattar om det ger fördel i deras spelande eller inte. Uppfattar det mycket som att spelar man mer krävande spel men mer tankeverksamhet eller snabba reflexer så är träningsform där man inte tar ut sig fullt mer av en fördel. Mycket tacksam för allas svar och reflektioner.

Medlem

Det är inget jag reflekterat över. Jag har aldrig spelat för att prestera på det sättet. Träningen är där jag presterat istället.
Jag förmodar dock att det är som med allt annat att om man har en välmående kropp med bra flås och ingen övervikt så presterar man bättre. Rent logiskt.

Medlem

Sitter hemma och kodar och hade en dip i rörligheten under covid, så sedan sommaren så har jag rört på mig mer än att bara gå till affären, brukar gå till ett köpcenter några km bort och handla istället för butiken utanför dörren för att bränna några kalorier.

Har tränat tidigare i livet, typ långskidor och Bujinkan och hade en kondis som kunde klara av att springa flera kilometer (härlig känsla), men nu nöjer jag mig att gå. Utforska mina omgivningar beyond google earth så att säga, testa restauranger, kolla in natur, hitta nya vägar att ta mig från A till B osv.

Det viktiga att hålla konditionen är att inte äta så mycket skräpmat (även om den är god) och äta lagom, något som fått mer relevans nu med hög inflation.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag går till tbanan 30 sekunder, sedan går jag av denna och byter till en annan, tar ungefär 20 sekunder, sedan går jag av denna och går till kontorslokalen, det tar c;a 1 minut.
Sedan sitter jag ner hela dagen och rör mig ibland till kylen på jobbet, tar en gorby och går tillbaka till min arbetsplats, sedan går jag hem på kvällen, tar en ny gorby och sätter mig vid datorn igen. Ibland vaknar jag på natten och tar en natt-gorby med.

Ett tips är att byta ut lunch gorbyn ibland mot en billys för en mer varierande kost. Fungerar för mig och jag känner mig piggare.

12
Skriv svar