Logitech Pro Racing Wheel + Pedals

Robot
Logitech Pro Racing Wheel + Pedals

Efter 15 år är Logitech tillbaka i rattarns finrum!

#logitech, #pro-racing-pedals, #pro-racing-wheel


Quake-konnässsör

Fin recension, som det låter verkar pedalerna vara den svaga länken. Men tror att de ska fungera bra vid normalt använande.

Det skulle vara intressant och se tillvalet att får möjligheten att köpa andra rattar till basen, Formula 1 exempelvis.

Hur har Logitech med handbroms och växelspak? Vet att det finns möjlighet att växla på ratten, men om man kör truck simulator så känns det kanske lite fel och växla med pedaler på ratten.

Medlem

16 lök för att köra bil i vardagsrummet? Nästan värt priset! 😜

Medlem

Jag har dömt ut detta direkt när det kom pga priset. Inte värt det med stormsteg! Tittar jag hellre med intressanta ögon på Mozaracing och deras bundles.

Medlem

Billigare att köpa en Volvo 740 och åka brett i vinter
Skämt åsido, det verkar vara en väldigt nice ratt men det känns som att man spelar för lite bilspel (eller spel överhuvudtaget) nu för tiden...

Medlem

I början verkar Logitech vilja kräma ur så mycket det går ur en förmodad liten produktionsserie och bara sälja via sin egen webbshop. Jag tänker mig att det kommer bli billigare inom en snar framtid, då deras shop alltid är mycket dyrare. Det här är liksom inte närheten av prisvärt.

Medlem

Tack för recensionen, skön läsning.

Fått klämma på en och håller med om att ratten känns väldigt "o-Logitech-ig" och stabil. Men pedalerna? Bara testat en inställning på pedalerna men, tykte dom verkade på tok för dyra för vad dom levererar i jämförelse med vad man kan få för samma peng av andra tillverkare. :/

Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Tack för recensionen, skön läsning.

Fått klämma på en och håller med om att ratten känns väldigt "o-Logitech-ig" och stabil. Men pedalerna? Bara testat en inställning på pedalerna men, tykte dom verkade på tok för dyra för vad dom levererar i jämförelse med vad man kan få för samma peng av andra tillverkare. :/

Tack för att du läser!

Jag tycker pedalerna är riktigt bra, men prislappen är svettig. Har tyvärr inte testat andra dryrare pedaler, bara Fanatecs CSL (med loadcell-broms), men de här känns mycket smidigare och polerade. Men om det är värt ett par tusenlappar till? Vet ej.


signatur
Medlem
Skrivet av lerb:

Jag tror Logitech kan få svårt här, jag får känslan att de gick ut för hårt och levererade en första produkt i det här segmentet som är för dyr.

Vad jag menar är att Fanatec redan är extremt etablerat bland entusiaster, och när de (Fanatec) erbjuder en instegsmodell för ca 7000kr (hela 9000kr billigare än dessa prylar) förstår jag inte varför någon ny skulle välja Logitech istället. Inte när det enda som skiljer är Trueforce och 4 Nm vridmoment.
Dessutom kan man ju tänka sig att de som köper in sig i Fanatecs billigare instegsmodell är mer villiga att punga ut för Fanatecs dyrare modeller (Podium etc) när de redan är investerade i deras ekosystem.

En annan fördel för de som köper Fanatec är ju även deras redan breda sortiment av rattar etc medan Logitech inte har något alls att erbjuda just nu.

Nä du Logitech, här tror jag du gjort bort dig lite. Om jag inte missar något uppenbart vill säga.

Måste nog hålla med här, priset är nästan det dubbla mot Fanatecs DD-ratt + pedaler (som i sig redan är skarpt gränsfall för min personliga plånbok/ hobbybudget, men alla är ju olika) - Även om det är kul att se dem äntligen ta sig an toppsegmentet och sluta sälja mindre uppgraderingar på g25 (första upplagan kom ut i herrens år 2006 (!!) ) så tror jag att Logitech sköt sig själva i foten just genom att börja med en "värstingratt" och inte inledningsvis försöka konkurrera med just Fanatecs DD-lösning.

Redaktör
Skrivet av lerb:

Jag tror Logitech kan få svårt här, jag får känslan att de gick ut för hårt och levererade en första produkt i det här segmentet som är för dyr.

Vad jag menar är att Fanatec redan är extremt etablerat bland entusiaster, och när de (Fanatec) erbjuder en instegsmodell för ca 7000kr (hela 9000kr billigare än dessa prylar) förstår jag inte varför någon ny skulle välja Logitech istället. Inte när det enda som skiljer är Trueforce och 4 Nm vridmoment.
Dessutom kan man ju tänka sig att de som köper in sig i Fanatecs billigare instegsmodell är mer villiga att punga ut för Fanatecs dyrare modeller (Podium etc) när de redan är investerade i deras ekosystem.

En annan fördel för de som köper Fanatec är ju även deras redan breda sortiment av rattar etc medan Logitech inte har något alls att erbjuda just nu.

Nä du Logitech, här tror jag du gjort bort dig lite. Om jag inte missar något uppenbart vill säga.

Du säger exakt det jag också känner. De har gjort en skitbra produkt som kan få svårt att hitta köpare. Visst, Logi är stora, men inte i detta segment med kunniga, krävande köpare. Fanatecs billiga kan locka folk som vill testa DD (där är denna för dyr), och för de som struntar i priset saknar denna valfriheten. Jag tor det hade varit bättre att gå in med en 5 Nm-ratt för 7-10 000 som möter CSL DD, och kanske sen satsa på premiumspelarna.

Men jag hoppas verkligen att den här säljer, större utbud är alltid bra. Och Logi är ju välkända hos gemene racer.

Ser fram mot Thrustmasters DD-satsning i år!

Edit: Fanatecs budgetratt kostar mycket mer än 7 000 kr om den ska ha jämförbara specs. CSL DD-bas (8 Nm) kostar 500 euro, Clubsport- eller Podium-rattar minst ca 300 euro, Clubsport-pedaler från 400 euro - så minst 12-13 000 kronor. Billigare, men skillnaden är inte sååå stor.


signatur
Redaktör
Skrivet av almblad:

Fin recension, som det låter verkar pedalerna vara den svaga länken. Men tror att de ska fungera bra vid normalt använande.

Det skulle vara intressant och se tillvalet att får möjligheten att köpa andra rattar till basen, Formula 1 exempelvis.

Hur har Logitech med handbroms och växelspak? Vet att det finns möjlighet att växla på ratten, men om man kör truck simulator så känns det kanske lite fel och växla med pedaler på ratten.

Nja, inget fel på pedalerna. Loadcell-bromsar är stenhårda, inte gjorda för att användas fristående.

Jag vet inte om Logi har några kompatibla pedaler, basen har bara tre USB A-ingångar (inga RJ-r45). Men alla USB-pedaler kan ju köras separat på pc (i spel som stödjer det, så ratten behöver inte dessa pedaler. Går även att använda kopplingspaddlarna som gas/broms om man vill.


signatur
Medlem

Pedalerna måste vara bra till det priset. Har fanatecs clubsport, men bytte ut dom temporärt iom f1 22s problem med allt vad styrdon hette vid release, mot thrustmaster loadcells variant pga just ville testa bromsen. Men Gav bara 1800 på en Amazon rea.

16 000 för ett set som är relativt statiskt (för nu) utan nya rattar osv ter sig ju rätt dyrt må man säga.

Ser fram emot thrustmasters variant på direct drive som sägs komma ... nån gång...

Redaktör
Skrivet av Macenso:

Pedalerna måste vara bra till det priset. Har fanatecs clubsport, men bytte ut dom temporärt iom f1 22s problem med allt vad styrdon hette vid release, mot thrustmaster loadcells variant pga just ville testa bromsen. Men Gav bara 1800 på en Amazon rea.

16 000 för ett set som är relativt statiskt (för nu) utan nya rattar osv ter sig ju rätt dyrt må man säga.

Ser fram emot thrustmasters variant på direct drive som sägs komma ... nån gång...

Thrustmaster visar sin dd-ratt i november.
https://www.fz.se/nyhet/291544-thrustmasters-direct-drive-rat...


signatur
Medlem

1000kr rabatt på pedalerna om man köper ihop med ratten+bas så totalt ca 15000kr. Fortfarande mycket pengar men jag är ändå lite sugen om dom släpper en rund ratt också. Mer power än Fanatec CSL och förhoppningsvis bättre kvalitet då Fanatec verkar ha en del problem.

Sugen, men inte 15k sugen. G25an från 2006 funkar än.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Sugen, men inte 15k sugen. G25an från 2006 funkar än.

Skönt och veta att jag är inte den enda som fortfarande kör med G25an!

Medlem

Jag kör med G27.


signatur

autograph

Medlem

Bra recension! Jag sitter på en Logitech G29 (som är en bra basic och allround ratt att börja med) och just nu och funderat på en Fanatec som nästa steg (för att köra F1 först och främst). Min budget för nästa ratt blir nog mellan 7.000 - 10.000! Vet inte om det räcker för en duglig F1-ratt med pedaler.

Känns som nästa generations bil spel kommer bli magiska efter som true force 0 CSL DD och GT DD Pro verkar komma i de flesta titlar framöver och rattarna blir bara bättre och bättre. Simracing känns som det bara kommer bli bättre, särskilt med VR också!

Skulle vara kul om FZ kunde göra nån video och jämföra Logitech och några Fanatec rattar (kör känslan i olika titlar).

Är vansinnigt taggad på vad framtiden har i sitt sköte. Jag har precis klivit in i racing-världen med en Thrustmaster T248 och är väldigt nöjd. Men man är ju skadad och blickar hela tiden mot DD-alternativ.
Moza lovar gott men tyvärr ej stöd för konsol idag.

Medlem

Rätt bra pris faktiskt med tanke på hur stark bas modellen är. Fanatec börjar på 8nm och behöver extra kostnad för en starkare. Lägger hellre 16k på detta än överpris på 3080ti eller likande

Medlem

Tack för en välskriven recension!

Känns tyvärr som att dom har prissatt detta lite högt.
Fanatec CLS DD 8Nm + CSL Elite V2 pedaler + CSL WRC ratt alternativt CSL Mclaren V2 ratt blir 1100€ + frakt.
Hade dom lagt sig på 1000-1100€ hade dom blivit en farlig konkurrent. Oavsett, kul att Logitech lanserat en DD-produkt!
Ska bli spännande att se vad dom släpper för rattar framöver.

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Bra recension! Jag sitter på en Logitech G29 (som är en bra basic och allround ratt att börja med) och just nu och funderat på en Fanatec som nästa steg (för att köra F1 först och främst). Min budget för nästa ratt blir nog mellan 7.000 - 10.000! Vet inte om det räcker för en duglig F1-ratt med pedaler.

Känns som nästa generations bil spel kommer bli magiska efter som true force 0 CSL DD och GT DD Pro verkar komma i de flesta titlar framöver och rattarna blir bara bättre och bättre. Simracing känns som det bara kommer bli bättre, särskilt med VR också!

Skulle vara kul om FZ kunde göra nån video och jämföra Logitech och några Fanatec rattar (kör känslan i olika titlar).

Skrivet av lerb:

Håller med, Simracing är stort nu för tiden och med de olika aktörerna på marknaden nu på gång med bra material vore det väldigt intressant med en sann sida-vid-sida djupdykning! Även Moza borde inkluderas i så fall, om det är möjligt.

Fanatec VS Moza VS Logitech VS Thrustmaster

FIGHT!

(vet att det finns andra märken men de är mestadels en klass dyrare än ovanstående)

Kul att ni gillar! Jag håller ett öga på Thrustmasters DD-satsning. Mozas nya billiga fick jag inget svar om när jag frågade, men ska försöka igen så får vi se. Nån videogrej skulle vara bra, men osäker om vi kan få till det i nuläget. Kräver en del arbete för att få tag på allt samordnat, med mera. Men kul förslag.

@xverminator: Jämfört med G29 kommer en basic-Fanatec vara ett par rediga kliv framåt - det är klasskillnad. Sen är det ju dina krav som avgör hur nöjd du blir: rattbasen i sig är fantastisk, men har du krav på ratt, pedaler och annat så vill/bör du köpa dyrare grejer. De billigaste CSL-pedalerna t.ex. är rätt grovhuggna (men gör jobbet bra).


signatur
Skrivet av superapan:

I början verkar Logitech vilja kräma ur så mycket det går ur en förmodad liten produktionsserie och bara sälja via sin egen webbshop. Jag tänker mig att det kommer bli billigare inom en snar framtid, då deras shop alltid är mycket dyrare. Det här är liksom inte närheten av prisvärt.

Tror detta stämmer och tror att de kommer komma ett paket med 5nm inkl pedaler för typ 5-6k för att brösta upp mot Moza och deras insteg.
Thrustmaster lurar ju runt hörnet med.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kul att ni gillar! Jag håller ett öga på Thrustmasters DD-satsning. Mozas nya billiga fick jag inget svar om när jag frågade, men ska försöka igen så får vi se. Nån videogrej skulle vara bra, men osäker om vi kan få till det i nuläget. Kräver en del arbete för att få tag på allt samordnat, med mera. Men kul förslag.

@xverminator: Jämfört med G29 kommer en basic-Fanatec vara ett par rediga kliv framåt - det är klasskillnad. Sen är det ju dina krav som avgör hur nöjd du blir: rattbasen i sig är fantastisk, men har du krav på ratt, pedaler och annat så vill/bör du köpa dyrare grejer. De billigaste CSL-pedalerna t.ex. är rätt grovhuggna (men gör jobbet bra).

Vet du när Logitech Pro Racing Wheel finns i butik?

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Vet du när Logitech Pro Racing Wheel finns i butik?

Har ingen koll där. Frågat butiken? De lär ju få besked direkt från Logitech.


signatur
Medlem
Skrivet av xverminator:

Vet du när Logitech Pro Racing Wheel finns i butik?

Hej!

Vet inte om du har koll men det verkar gå att beställa från Logitechs hemsida nu - för 15 208,25 kr (någon form av rabatt + gratis frakt/retur). Det kanske var just specifikt fysisk butik du menade dock


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

1
Skriv svar