Vi rankar God of War-sagan - från bäst till sämst!

Robot
Vi rankar God of War-sagan - från bäst till sämst!

Idag släpps Ragnarök. FZ firar med att ranka Kratos tidigare mytologiska slag.

#god-of-war, #santa-monica-studios, #topplista


Medlem

Jag har bara spelat God of war 3 remaster på PS4 och God of war 2018. Av de två är det sistnämnda överlägset bäst, och kanske det bästa jag spelade på PS4.

Medlem

Första God of War är såklart bäst.

Medlem

Tyckte personligen att samtliga God of war innan 2018 var ganska enformiga, qucktime events och bash bash bash bash.
Däremot God of war 2018, ett av mina favoritspel genom alla tider

Medlem

Har spelat God of War 3 (PS4) och God of War från 2018. Trean hade sjukt feta bossar och blir därmed favoriten än så länge även om det från 2018 var grymt bra också. Hoppas Ragnarök kan toppa listan. Återstår att se!

Medlem

Helt klart 3:an, underbart spel helt igenom.

Medlem

Jag har bara spelat God of War 3 och God of War (2018). Av de två håller jag 3:an som det bästa/roligaste faktiskt.

- Tycker om det enkla linjära upplägget.
- Slipper också att hålla på så mycket med sitt inventory.
- Bättre variation på fiender.
- Tycker fienderna är bättre förankrade i den grekiska mytologin.

Medlem

Trean var klart bäst.... Tills året 2018 inkom och golvade mig!

Spelar Ragnarök just nu och det finns en risk att 2022 golvar mig igen!

Medlem

Har bara kört 2018

Medlem

Jag håller på spela gow 2018.
Tror jag bara spelat tidigare gow på ps2 eller var det ps3? Inget som jag spelat genom helt.
2018 har jag iaf avsint att fullfölja och kanske köpa ragnarök till PS5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

2018, lätt. Av de övriga håller jag nog tvåan högst tror jag, märktes att ettan testade något nytt. Båda var dock oerhört bra, kändes som att spela Zelda-dungeons fast våldsamt. 3:an kändes mer som att man försökte dra våldet till sin spets, och det gick nästan lite för långt. Kratos ska vara våldsam och brutal, men ibland kändes det som att han dödade bara för att han kunde snarare än för att det gagnade honom. Då kändes de första två mer som att jag faktiskt kunde se tanken bakom våldet.

2018 tog dock allt till en helt ny nivå. Topp 5 spel jag nånsin spelat.

Medlem

Varför är inte nyaste med på listan? Den borde lätt vara topp 3, om inte allra högst?


signatur

Memento Mori

Medlem

Blir förvånad av att så många endast spelat GoW 3 och GoW 2018.
Vem börjar en spelserie med del tre?
Är som att vilja se sagan om ringen men man börjar med konungens återkomst och fortsätter sedan med Rings of Power.

Medlem

Hahaha! Tillåt mig att syrligt skratta åt den där listan. 😅
Jag fattar att man egentligen inte ska jämföra GoW 1-3 med 2018-Ragnarök, då de är väldigt olika... men de första i originaltrilogin är ju överlägset bättre spel.
Otroligt tempo, varierande miljöer, utmaningar som ibland får en att bli vansinnig, överlag mycket mer intressant gameplay. Medan rebootsen bara är tröga och klumpiga med totalt ointressant historia som knappt existerar trots att spelen lutar sig mycket mot att "berätta nån slags story".
GoW-18 var ett ordentligt magplask och kändes ungefär som att SantaMonica hade tagit NaughtyDog's absolut sämsta gameplayinslag och gjort spel av det. En walking-simulator med kass combat ((BEHIND YOUUUUUUUU!!!!!)).
Nej fy bubblan för det bottenskrapet.

Skulle nog ranka spelen i den ordning de kom i, dvs Nr1 GoW Nr2 GoW2 Nr3 GoW3. Resten kan man skippa.

Medlem
Skrivet av Hoobabalooba:

Blir förvånad av att så många endast spelat GoW 3 och GoW 2018.
Vem börjar en spelserie med del tre?

Jag har aldrig ägt en Playstation och fick sticka hem till polarna för att lira tsm. Tror inte GoW var populärt bland mina kompisar på "den tiden". Var mest CS och World of Warcraft vi PC gamers lirade.

Skrivet av Razken:

.
.
.
En walking-simulator med kass combat ((BEHIND YOUUUUUUUU!!!!!)).
Nej fy bubblan för det bottenskrapet.

Skulle nog ranka spelen i den ordning de kom i, dvs Nr1 GoW Nr2 GoW2 Nr3 GoW3. Resten kan man skippa.

Haha! Såååå farligt var det väl ändå inte..GoW 2018 var ju ett grymt bra spel även om hela spelet var en evig uppbyggnad för vad som komma skall (=Ragnarök).

Medlem
Skrivet av Hoobabalooba:

Blir förvånad av att så många endast spelat GoW 3 och GoW 2018.
Vem börjar en spelserie med del tre?
Är som att vilja se sagan om ringen men man börjar med konungens återkomst och fortsätter sedan med Rings of Power.

Jag spelade Uncharted 3 först

Redaktör
Ponny
Skrivet av Slimebeast:

Varför är inte nyaste med på listan? Den borde lätt vara topp 3, om inte allra högst?

Vi låter det marinera en stund. Att det är SNUSKIGT bra är solklart, men inte rättvist mot de andra att sätta det i ett historiskt perspektiv. Men som du känner jag också: lätt topp tre, kanske allra högst?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har bara spelat God of war 3 remaster på PS4 och God of war 2018. Av de två är det sistnämnda överlägset bäst, och kanske det bästa jag spelade på PS4.

Samma här. Spelade inte ens klart GoW 3 men GoW 2018 var en riktig fullträff.

Skrivet av scaryfoot:

Jag spelade Uncharted 3 först

4an först här.


signatur

I drank what?

Medlem

visste bara att det fanns en


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Hoobabalooba:

Blir förvånad av att så många endast spelat GoW 3 och GoW 2018.
Vem börjar en spelserie med del tre?
Är som att vilja se sagan om ringen men man börjar med konungens återkomst och fortsätter sedan med Rings of Power.

3:an släpptes på PS4:an och ingick gratis i PS+ en månad, så många har nog fått tag på spelet där. 1:an och 2:an har krävt antingen att man äger en PS3:a vilket många (inkl jag) inte gör eller har gjort. De gick dock streama genom PS+ Premium vilket jag själv gjorde i somras, men inte så många har den tjänsten, så där är vi nu.

Skrivet av Razken:

Hahaha! Tillåt mig att syrligt skratta åt den där listan. 😅
Jag fattar att man egentligen inte ska jämföra GoW 1-3 med 2018-Ragnarök, då de är väldigt olika... men de första i originaltrilogin är ju överlägset bättre spel.
Otroligt tempo, varierande miljöer, utmaningar som ibland får en att bli vansinnig, överlag mycket mer intressant gameplay. Medan rebootsen bara är tröga och klumpiga med totalt ointressant historia som knappt existerar trots att spelen lutar sig mycket mot att "berätta nån slags story".
GoW-18 var ett ordentligt magplask och kändes ungefär som att SantaMonica hade tagit NaughtyDog's absolut sämsta gameplayinslag och gjort spel av det. En walking-simulator med kass combat ((BEHIND YOUUUUUUUU!!!!!)).
Nej fy bubblan för det bottenskrapet.

Skulle nog ranka spelen i den ordning de kom i, dvs Nr1 GoW Nr2 GoW2 Nr3 GoW3. Resten kan man skippa.

1-3 har ju extremt button-mashiga strider fullsmäckade med QTE's, enformiga fiender och värdelös hantering av kameran. 2018 har bättre berättande och djupare story (min sambo satt helt klistrad och tittade på när jag spelade det)med tydlig utveckling, djupare combat med EXTREMT mycket bättre känsla av tyngd och kraft i varenda rörelse som görs. Allt man gör i det spelet känns kraftfullt och tillfredsställande.

1-3 är dock fortfarande bland de bästa spelserier jag nånsin spelat så jag menar inte att såga det, men det finns helt klart punkter där det kändes nästan larvigt att gå tillbaka efter att ha kört 2018. Gillade framförallt Zelda-dungeon-känslan som fanns i 1:an och 2:an.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

1-3 har ju extremt button-mashiga strider fullsmäckade med QTE's, enformiga fiender och värdelös hantering av kameran. 2018 har bättre berättande och djupare story (min sambo satt helt klistrad och tittade på när jag spelade det)med tydlig utveckling, djupare combat med EXTREMT mycket bättre känsla av tyngd och kraft i varenda rörelse som görs. Allt man gör i det spelet känns kraftfullt och tillfredsställande.

Ganska lustigt att du nämner de saker som jag tyckte rebooten totalt misslyckades med.
"Buttonmashiga" är just vad jag tycker 2018 är. Det saknas ett combosystem. Ett system som binder samman combaten med uppgraderingssystem. Man svingar sin yxa, kastar iväg den och kallar tillbaka den. Om inte det är "buttonmashigt" så vet jag inte vad som är det.

GoW1-3 kretsar ju enbart kring combaten och combo-mekaniken.
Där du belönas när du spelar snyggt och smart, men blir bestraffad ifall du spelar "buttonmashigt".
Är nog inte alls många som ens har tänkt på att det existerar, därav många som säger att det känns buttonmashigt och hjärndött. Finns otroligt många olika kombinationer som bidrar till ett fantastiskt stridsystem. Även magierna är ju väldigt snyggt inbakade. Och man måste alltid tänka på att strida strategiskt, eftersom det är ingen av magi-eller-livsmätarna som fylls på "for free" som i 2018.
Men du får gärna förklara vad som är "djupare combat" i de nyaste.
Bland de största problemen med 2018 jag har är att man själv konstant ska jobba med kameran, som är så begränsad med skrämmande liten vidvinkel. Du ser alltid i samma perspektiv, som blir grymt tråkigt väldigt fort.
Kameran är mer anpassad för en shooter.
Medan i originalen så blir det ett helt annat berättande med den dynamiska kameran som ger scenerna ett helt annat "scope" och liv. Du ser också vart alla fiender befinner sig, istället för att behöva höra på en skrikande unge och ständigt titta efter attackerande-fiender-indikatorn som blinkar...

Enformiga fiender? Jag antar att du skojar. 😀
Tycker samtliga fiender i 2018 känns som en och samma. Alla är ju typ tvåbenta gubbar med olika rustning och ibland flyger dom. Även många av bossarna är ju ständigt återkommande hysteriskt många gånger under spelets gång.
Är inte det enformigt om något?

Menysurfandet är också en detalj i 2018 som bara känns överflödig.
Istället för ett fokuserat system som ger dig några olika alternativ så blir man översjöld av statistik på otaliga items som man ska hamstra efter.

Om inte God of War rebooten hade hetat GoW så hade jag inte haft något problem med det.
För mig är det så fjärran från GoW man kan komma med forcerade walking-inslag och ett skämt till platformande (automatiska hopp), där ingenting är något man själv utför (riskfritt klättrande Uncharted style), långa tråkiga väntetider när man paddlar runt i en kanot etc...
Storyn kretsar kring att man ska bära någons aska och strö den på ett berg, av en person man aldrig ens har fått se... varför ska jag öht bry mig. 😐
GoW 2018 är ett ok spel, men inte ett bra GoW-spel.

Medlem
Skrivet av Razken:

Ganska lustigt att du nämner de saker som jag tyckte rebooten totalt misslyckades med.
"Buttonmashiga" är just vad jag tycker 2018 är. Det saknas ett combosystem. Ett system som binder samman combaten med uppgraderingssystem. Man svingar sin yxa, kastar iväg den och kallar tillbaka den. Om inte det är "buttonmashigt" så vet jag inte vad som är det.

Kände lite samma när jag spelade Ragnarök igår. Jahapp, ännu ett spel med quick time-events. Det gjorde jag redan 2000 med Shenmue det.
Ändrade inställningarna när man ska buttonmasha, så nu håller jag bara in knappen. Kul.
Första God of War är bäst. Man hade aldrig sett nåt liknande när det dök upp. Nu ser alla såna här stora spel likadana ut.

Medlem
Skrivet av Razken:

...
Enformiga fiender? Jag antar att du skojar. 😀
Tycker samtliga fiender i 2018 känns som en och samma. Alla är ju typ tvåbenta gubbar med olika rustning och ibland flyger dom. Även många av bossarna är ju ständigt återkommande hysteriskt många gånger under spelets gång.
Är inte det enformigt om något?
...

Exakt!

Medlem
Skrivet av Razken:

Ganska lustigt att du nämner de saker som jag tyckte rebooten totalt misslyckades med.
"Buttonmashiga" är just vad jag tycker 2018 är. Det saknas ett combosystem. Ett system som binder samman combaten med uppgraderingssystem. Man svingar sin yxa, kastar iväg den och kallar tillbaka den. Om inte det är "buttonmashigt" så vet jag inte vad som är det.

GoW1-3 kretsar ju enbart kring combaten och combo-mekaniken.
Där du belönas när du spelar snyggt och smart, men blir bestraffad ifall du spelar "buttonmashigt".
Är nog inte alls många som ens har tänkt på att det existerar, därav många som säger att det känns buttonmashigt och hjärndött. Finns otroligt många olika kombinationer som bidrar till ett fantastiskt stridsystem. Även magierna är ju väldigt snyggt inbakade. Och man måste alltid tänka på att strida strategiskt, eftersom det är ingen av magi-eller-livsmätarna som fylls på "for free" som i 2018.
Men du får gärna förklara vad som är "djupare combat" i de nyaste.
Bland de största problemen med 2018 jag har är att man själv konstant ska jobba med kameran, som är så begränsad med skrämmande liten vidvinkel. Du ser alltid i samma perspektiv, som blir grymt tråkigt väldigt fort.
Kameran är mer anpassad för en shooter.
Medan i originalen så blir det ett helt annat berättande med den dynamiska kameran som ger scenerna ett helt annat "scope" och liv. Du ser också vart alla fiender befinner sig, istället för att behöva höra på en skrikande unge och ständigt titta efter attackerande-fiender-indikatorn som blinkar...

Enformiga fiender? Jag antar att du skojar. 😀
Tycker samtliga fiender i 2018 känns som en och samma. Alla är ju typ tvåbenta gubbar med olika rustning och ibland flyger dom. Även många av bossarna är ju ständigt återkommande hysteriskt många gånger under spelets gång.
Är inte det enformigt om något?

Menysurfandet är också en detalj i 2018 som bara känns överflödig.
Istället för ett fokuserat system som ger dig några olika alternativ så blir man översjöld av statistik på otaliga items som man ska hamstra efter.

Om inte God of War rebooten hade hetat GoW så hade jag inte haft något problem med det.
För mig är det så fjärran från GoW man kan komma med forcerade walking-inslag och ett skämt till platformande (automatiska hopp), där ingenting är något man själv utför (riskfritt klättrande Uncharted style), långa tråkiga väntetider när man paddlar runt i en kanot etc...
Storyn kretsar kring att man ska bära någons aska och strö den på ett berg, av en person man aldrig ens har fått se... varför ska jag öht bry mig. 😐
GoW 2018 är ett ok spel, men inte ett bra GoW-spel.

Finns ju väldigt många sätt att kombinera attacker, kasta yxan, slå med skölden, kalla tillbaka yxan och klippa nån på vägen hem, köra runic attacks och bygga rotationer av dessa, plus att Atreus olika färdigheter kan vara vitala beroende på fiendetyp. De första tre har combos, det vet jag, men i 2018 kunde man kombinera och göra mer kreativa saker utifrån situationen. Varulvarna, häxorna och alverna bland annat gav bra variation. Paddlandet förgylls av Mimer, och storyn handlar inte om att strö aska. Det är bara målet. Berättelsen handlar om Kratos och Atreus relation och hur de båda utvecklas.

Men jag gillar verkligen alla spel och håller dom högt. Det enda jag vill mena är att du verkar såga spelet som om det vore fakta att allt det du säger är brister, när du varken verkar förstå vilket djup det har eller vad storyn betyder för dom. Det är helt ok att du inte gillar det för att du tycker tempot är lågt eller vad det nu är, inga problem, men bara för att du vill ha högoktanig hack'n'slash och för att spelet tog en ny riktning betyder det inte att spelet per definition är sämre än de första. Enda anledningen till att jag pratade ner om de första 3 spelen var för att visa att man kan vrida vad som helst till att se ut som skit om man väljer att ignorera dess kvalitéer. Tycke och smak, du vet 🙂

Medlem

Jag har spelat igenom de tre första på en vecka och herregud vilken upplevelse! Tvåan var den absolut bästa av alla dom tre, snart är jag klar med God Of war (2018) men hittils känns det som att god of war 2 var bättre helt enkelt på grund av tempot men samtidigt förstår man att man kan inte göra om samma recept alldeles för många gånger

Medlem

God of War 1-3 är såklart bäst. 2018 var inte ens ett riktigt God of War, bara generiskt äventyr i GoW-kostym.

1
Skriv svar