Diskutera - Vad är en 'gamer'?

Medlem

Vem bryr sig, vill man kalla sig gamer, varsågod jag bryr mig inte.

Medlem

Stort intresse för spel på riktiga plattformar, det vill säga stationära konsoler eller stationär PC. Ger inte mycket för försöken att tvinga in trams som mobilspel/Facebookspel/sportspel i begreppet eller för den delen folk som ser ”gamer” som någon merit att vara stolt över. Är bara ett begrepp som omfattar en grupp av människor som delar någon form av intresse, där är det ganska tydligt att de som endast sitter med Candy Crush, Farmville eller FIFA inte är samma människor som spelar allt möjligt från indie till AAA.

It's not a lake, it's an ocean

En person som har TV- och/eller datorspel som sitt primära intresse.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ett fånigt ord.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Någonstans måste man dra en gräns någonstans och vid telefoner är ett ett bra ställe att dra den på. Man gjorde ett försök vid Nokia N-Gage och sedan dess har inget trovärdigt eller bra försök gjorts.

Förstår hur du tänker och jag personligen spelar mer eller mindre inget på telefonen då en kraftig majoritet av allt som finns där är rent skräp.

Men, det finns ändå en del spel som erbjuder en mycket bra upplevelse. Heartstone, Marvel Snap, Vampire Survivors, Dandara, Grand Mountain och Diablo Immortal (förlåt) för att nämna några.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Hej alla glada!

Jag är en fotbollsspelare som drömmer om att en dag lyckas bli professionell fotbollsspelare som Zlatan, Messi och Ronaldo.

Jag älskar spela fotboll så fort det finns tid, varje sommar rör jag mig till närmsta publika fotbollsplan och förhoppningsvis får man ihop två lag! Minst 2-3 ggr per sommar kan man kallt räkna med, en sommar blev det säkert 5-6 gånger jag spelade!

Annars på dagarna kör jag 40h kontorsjobb i veckan, tar hand om ungarna och chillar film. Men så fort jag är tråkad och har dötid över, så ser man mig på fotbollsplanen om det inte är för dåligt väder. Oftast brukar jag nöja mig med att se fotboll på TV, om det är nån bra match som går.

Utöver fotbollsspelare är jag även en gamer, varje gång jag sitter på bussen och inte har nått annat göra kommer ni se mig sitta spelandes utan tvekan! Om jag inte lyckas bli professionell fotbollsspelare så är drömmen en professionell karriär som gamer, och då kommer jag absolut uppgradera min Mac!

MvH
En fotbollsspelare och gamer

Medlem

När du väljer bort andra aktiviteter för gaming så tycker jag att man kan kalla sig för gamer. Sen ska man skilja på gamer och professionell gamer. Mobilspel räknar jag inte som gaming, candy crush och fruit ninja klassar jag lika mycket gaming som att slö-scrolla Instagram, det är nåt man gör när man är uttråkad.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Skaffa ett par ungar och återkom sen igen.

Har två ungar med speciella behov. Jag finner tid. Prova igen.

Med det sagt:

En gamer är du om du har elektroniska spel som intresse. Brädspelare, kortspelare, rollspelare... det är inte gamers. De spelar spel ja, men inte det som definerar en gamer.

Som sist: du måste inte spela Elden Ring för att vara en gamer


signatur

I drank what?

Medlem

En som tycker det är roligt att spela t ex dator, tv, mobilspel och har det som en hobby.

Patiens harpan räknas dock inte med

Medlem

Alla vet ju att kan man inte rocketjumpa och raila en noob, då är man ju typ bara sämst liksom och ingen riktigt gaaaaaymer.

Medlem

Jag skulle nog inte kalla min fru för en gamer. Visst tycker hon om att spela när jag väl visar henne något som hon klarar av, men hon lägger inte ner mer tid än någon timme och sedan nästa gång hon spelar kanske blir ett halvår senare medan jag spelar åtminstonne någon gång varje vecka, beroende på om jag kommit in i något spel så kan jag sitta några timmar varje dag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Skaffa ett par ungar och återkom sen igen.

Onödigt att skaffa ungar om man vill spela spel hela dagarna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Ordet gamer känns väl inte så fräscht numera. Inget jag säger att jag är iaf trots att jag spelat nästan dagligen i 4 decennier.

Medlem

Så sjukt omodernt att ge någon/något en titel. Ungefär som att kalla någon tjej eller kille. Nej usch. Man ska identifiera sig själv efter vad man själv känner, inte efter någon annans åsikt. Va fria istället, kom igen!🫶

Medlem
Skrivet av lonian:

Onödigt att skaffa ungar om man vill spela spel hela dagarna.

Har du tur så blir de ju spelintresserade om 10 år så har du några att spela coop med. Så slipper du vänta på att vännerna ska ha tid.

Medlem
Skrivet av lonian:

Onödigt att skaffa ungar om man vill spela spel hela dagarna.

Jag har två kids, båda är gamers. Har MER ursäkter att spela idag än innan jag hade kids. Vi har ett gamer-rum med 3 spelstationer och annat smått och gott som TV-hörna etc.

Medlem

Jag har nog aldrig kallat mig en gamer men har ändå spelat spel sedan 80 talet. Uttrycket känns så fruktansvärt nördigt och töntigt, rakt emot det vi vill att spelmediet ska vara - inbjudande till alla.

Trevlig helg!

Medlem

Förknippar begreppet främst som det förmedlas i folkmun och i media.
Jag har spelat spel i stort sett dagligen sedan 83-84 någon gång (testade även spel tidigare som riktigt liten) Jag tycker inte att jag är en "gamer".
En gamer är en yngre person som satsar helhjärtat på spel och som har spelmediet som sin kultur.
Ungefär som man på min tid var hårdrockare/syntare, punkare, mod mm
Ett uttryck.
Idag har inte musiken samma genomslag så att den visar vilken grupp man vill tillhöra.
Andra kulturer är viktigare.
Man kan vara en musikintresserad ungdom och på så vis tillhöra dessa subkulturer fortfarande, men man kan också gilla något annat som sport eller datorspel/tvspel - en gamer.
Det är en livsstil för dom som går in helt och hållet där RGB och vulgära skrivbordsstolar är ett måste.
En gamer gillar tävlingsinriktade spel och vill gärna hävda sig i dessa.
Man har även ett visst vokabulär med specifika uttryck som tillhör subkulturen som exempelvis frag 😉

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Själv tycker jag det bör krävas mer lite mer än att säga att "Jag spelar Fortnite/Fifa/NHL/CoD" för att kalla sig en Gamer.
Som det sagts, idag är det många som spelar något slags Spel, men tycker en 'Gamer' skall ha spel som intresse, och där även spela fler än bara 1 spel eller serie. Problematiken för mig är de som är "MMO-Gamers" som skapar problem då många endast spelar det MMO't och inget mer, men de har extrem mängd tid i det spelet. Klart det finns E-sports spelare som typ bara spelar CS, DOTA, LOL etc men även där går jag hällre in och klassar dem som respektive sport spelare, som te.x hockey/fotboll/basket -spelare.

Så för mig, som ser mig Själv som en Gamer enligt min egna syn, klart har ok tid i Destiny, men spelar även Assassin's Creed spelen i stor mängd, samt diverse andra spel som GTA, Total War Warhammer, Survival Spel av olika slag samt mycket fler. (Ja även kört Elden Ring i 270+ timmar, trotts att jag inte gillar dem. Gillar även inte Dark Souls spelen, ser dem som en tråkigare version av Zelda spelen, där det största nöjet är att äntligen Klara boss J*vln som man varit fast på. Anledningen för mig att det blev så mycket tid är Open World, biten där det är en del att utforska.

Men detta är min vy

Du har helt rätt, liksom någon ett par inlägg före som inte räknar dem som bara spelar mobilspel som gamers.

Finns många människor som spelar enbart FIFA, CS eller WOW och det är absolut inga "gamers".


signatur

Memento Mori

Medlem

Gamer är bara ett ord för folk som spelar spel. På samma sätt som bilist är ett ord för folk som kör bil.

Vi bör dock försvenska det lite som vi gjorde med "mejl". Då kan det bli:

gejmare - person som gejmar.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Förknippar begreppet främst som det förmedlas i folkmun och i media.
Jag har spelat spel i stort sett dagligen sedan 83-84 någon gång (testade även spel tidigare som riktigt liten) Jag tycker inte att jag är en "gamer".
En gamer är en yngre person som satsar helhjärtat på spel och som har spelmediet som sin kultur.
Ungefär som man på min tid var hårdrockare/syntare, punkare, mod mm
Ett uttryck.
Idag har inte musiken samma genomslag så att den visar vilken grupp man vill tillhöra.
Andra kulturer är viktigare.
Man kan vara en musikintresserad ungdom och på så vis tillhöra dessa subkulturer fortfarande, men man kan också gilla något annat som sport eller datorspel/tvspel - en gamer.
Det är en livsstil för dom som går in helt och hållet där RGB och vulgära skrivbordsstolar är ett måste.
En gamer gillar tävlingsinriktade spel och vill gärna hävda sig i dessa.
Man har även ett visst vokabulär med specifika uttryck som tillhör subkulturen som exempelvis frag 😉

Nej. Uttrycket "gamer" handlar inte om att vara del av en subkultur som typ hårdrockare eller skejtare.

Gamer har inte heller nåt att göra med att gilla tävlingsinriktade spel.

Att gilla gejmingprylar o hårdvara kan känneteckna en gamer men är absolut inget krav.

Du är en gamer! En person som älskar spel som fritidssysselsättning, som spelar åtminstone måttligt mycket räknat i tid, som har intresse för fler än en genre och som i någon, åtminstone liten grad, följer med det som sker kring gaming (sajter som Fz, bryr sig om utbudet, dvs vad som finns där ute att spela, läser recensioner, nyheter, analyser, Youtube etc).


signatur

Memento Mori

Medlem

Gaymer


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Först och främst kallar jag nog bara folk för "gamers" på skämt, men oftast när någon nördar in sig i ett spel eller gör något imponerande (eller "imponerande"). Har svårt att anse hur en person kan vara en 'gamer' på allvar om man inte arbetar med det inom typ esport eller som professionell streamer kanske. Klipper jag gräset, är jag trädgårdsmästare då?

Spelar du spel så är du väl en gamer, I guess. Inte riktigt vad jag kallat någon dock.

Medlem

Jag skulle nog säga att man kan använda titeln "gamer" eller dylika titlar som "datorspelare" om intresset för datorspel går steget förbi typ enbart flyktigt tidsfördriv ellet sekundära hobbys/intressen.

Om spel är en del av din identitet och/eller tar anspråk på en betydande del av ditt liv, ja då är du nog en "gamer, om du gillar den titeln. Sen om det är de senaste AAA "hardcore"spelen, bara indie-spel, gamla amiga-spel, raid shadow legends, fifa/NHL-serier, 100% WoW i 20 år eller en salig blanding av allt ovan och lite till, så kan titeln passa.

Dock personligen så tycker jag ordet Gamer klingar illa, jag föredrar faktiskt spelare/ datorspelare/ tvspelare som använts sedan länge. Jag vet inte när gamer började användas i svenskan. Men det låter som något man använder om (och används av) barn/tonåringar som ska vara lite tuffa såsom många andra engelska ord i svenskt bruk...
Jag tror jag aldrig någonsin använt den termen i svenskan heller annat än på skämt eller akademiskt såsom just här...

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Dock personligen så tycker jag ordet Gamer klingar illa, jag föredrar faktiskt spelare/ datorspelare/ tvspelare som använts sedan länge. Jag vet inte när gamer började användas i svenskan. Men det låter som något man använder om (och används av) barn/tonåringar som ska vara lite tuffa såsom många andra engelska ord i svenskt bruk...
Jag tror jag aldrig någonsin använt den termen i svenskan heller annat än på skämt eller akademiskt såsom just här...

Har använt ordet gamer sedan jag plockade upp första utgåvan av tidningen PC Gamer.

Men många i tråden verkar lägga en otroligt tyngd i ordet. Gamer är inget mer än en person som gillar att spela och därmed gör det.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Jag har två kids, båda är gamers. Har MER ursäkter att spela idag än innan jag hade kids. Vi har ett gamer-rum med 3 spelstationer och annat smått och gott som TV-hörna etc.

Måste man ha en ursäkt för att spela tvspel? Låter nästan som att det skulle vara något dåligt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Först och främst kallar jag nog bara folk för "gamers" på skämt, men oftast när någon nördar in sig i ett spel eller gör något imponerande (eller "imponerande"). Har svårt att anse hur en person kan vara en 'gamer' på allvar om man inte arbetar med det inom typ esport eller som professionell streamer kanske. Klipper jag gräset, är jag trädgårdsmästare då?

Spelar du spel så är du väl en gamer, I guess. Inte riktigt vad jag kallat någon dock.

Det låter lite som att du beskriver att förknippa en titel med ett jobb tex en fotograf.
En professionell yrkesfotograf som får betalt för att fotografera och livnära sig på det jämfört med en som gillar att dokumentera med mobilen. Att man kan kalla mobilfotografen för amatör. Sen finns det hobbyfotografer som är riktigt bra men inte livnär sig på foto.

Så jag kanske är hobbygamer då och min fru en amatörgamer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Kravet för att bli en certifierad gamer kräver ju att man hänger på FZ och Sweclockers. Sedan ska man erlägga ett prov för att bli godkänd.

Inaktiv

En gamer är en gode vidrig individ som kan lägga uppemot 16 timmar av dygnet i digitala världar vilket ofta medför en otrolig bristfällig personhygien samt en förlegad kvinnosyn. Gamern är ofta stor i orden online men fåordig när det kommer till sk IRL-sammanhang, något gamern också undviker in i det sista men ibland tvingas med på (högtider, begravningar etc). En gamer är ofta något av ett orakel på olika spelvärldars historia, något som tyvärr helt saknar värde i den riktiga världen. Jag har sett gamers ibland på mitt lokala ICA där jag bor, de är ganska lätta att känna igen av kombinationen av hur de ser ut (mörka mjuka kläder, ofta trådade stora hörlurar och blicken mest riktad i golvplattorna) tillsammans med vad man ser i varukorgen (energidryck, coca cola, doritos och frusen pizza).

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Skaffa ett par ungar och återkom sen igen.

Nu pratat jag om en person som inte har barn eller några andra större intressen. Detta har hänt mig flera gånger i livet att jag känner personer som bara aldrig har tid att spela men som igentligen inte har något att att göra men medvetet prioriterar dom bort spelandet. Dom har inte ens flickvänner innom den tidsperiod jag pratar om. Självklart så skulle jag inte bli lika frustrerad om dom hade bra ursäkter som hård träning eller barn. Men nu pratar vi bara om personer som spenderar sin tid på tjatt/pc tv serier fika supa och sova på sin lediga tid istället för att spela tv spel. Sånt är väldigt provocerande för mig när dom samtidigt ska köpa det senaste och sucka över att det inte finns några roliga spel/tid till spelande. Men om dom prioriterar så skulle dom ha väldigt mycket tid över till spel. Jag spelar också ett mobil spel som kräver 30 min spelande om dagen i klanen. Då finns det personer som inte har tid för att dom är sjuka eller träning jobb mm då ska man inte gå med i en klan till att börja med. Jag har själv 8+ timmar till att spela varje dag även om jag är väldigt sjuk så kan jag klämma in 2 timmar lätt. Hur som en person som gillar den senaste konsolen eller bygger en egen pc och sen inte bryr sig speciellt mycket att spela är nog mer ett teknik freak än en gamer eller någon som gillar att skryta att dom har det senaste.

Skriv svar