Diskutera - Vad är en 'gamer'?

Medlem

sålänge det inte är mobilen man spelar på så är man en gamer, ere mobilen då är man en wannabe gamer


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Nu pratat jag om en person som inte har barn eller några andra större intressen. Detta har hänt mig flera gånger i livet att jag känner personer som bara aldrig har tid att spela men som igentligen inte har något att att göra men medvetet prioriterar dom bort spelandet. Dom har inte ens flickvänner innom den tidsperiod jag pratar om. Självklart så skulle jag inte bli lika frustrerad om dom hade bra ursäkter som hård träning eller barn. Men nu pratar vi bara om personer som spenderar sin tid på tjatt/pc tv serier fika supa och sova på sin lediga tid istället för att spela tv spel. Sånt är väldigt provocerande för mig när dom samtidigt ska köpa det senaste och sucka över att det inte finns några roliga spel/tid till spelande. Men om dom prioriterar så skulle dom ha väldigt mycket tid över till spel. Jag spelar också ett mobil spel som kräver 30 min spelande om dagen i klanen. Då finns det personer som inte har tid för att dom är sjuka eller träning jobb mm då ska man inte gå med i en klan till att börja med. Jag har själv 8+ timmar till att spela varje dag även om jag är väldigt sjuk så kan jag klämma in 2 timmar lätt. Hur som en person som gillar den senaste konsolen eller bygger en egen pc och sen inte bryr sig speciellt mycket att spela är nog mer ett teknik freak än en gamer eller någon som gillar att skryta att dom har det senaste.

Förstår inte vad du vill säga här, men coolt?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att man vill begränsa sin existens till ett ord som kommer laddad med flera förutfattade meningar (som inte stämmer) om ens personlighet. Det känns ungefär som när folk gick runt och kallade sig för "nördar" för att det var trendigt. Jag föredrar termen "spelälskare".

Medlem

den som inte skäms för sitt spelintresse anser jag är en riktig gamer. Typ om man träffar en okänd person på fest och hobbys dyker upp i samtalet och man står upp för att man gillar spel!

oviktigt hur mycket man spelar. Har man småbarn, vovve, villa och volvo kommer den tillgängliga speltiden naturligtvis minska. Jämfört med när man som ungkarl bodde själv och inte hade så mycket annat för sig.

Medlem

Jag är 62 och har spelat större delen av mitt liv,jag måste räknas som en gamer.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av anon_119148:

En gamer är en gode vidrig individ som kan lägga uppemot 16 timmar av dygnet i digitala världar vilket ofta medför en otrolig bristfällig personhygien samt en förlegad kvinnosyn

Även bland kvinnliga gamers?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Även bland kvinnliga gamers?

Särskilt bland kvinnliga gamers.

Medlem

Det är väl en fråga om vad du prioriterar i livet. Gamern är lätt att hitta.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

En gamer är man så länge man inte enbart spelar spel så som

  • Mobilspel

  • Brädspel

  • Kortspel

  • Rollspel

Man måste givetvis a fokus på konsol och PC-spel. Är man inne och sidspelar i de andra kategorierna har man fortfarande rätt att kalla sig legitimerad gamer.

Eftersom du har så klara regler så är jag nyfiken på att veta hur du klassificerar gränsfallen.

Du har redan sagt man inte är gamer om man spelar mobilspel. Gäller det även spel som finns både på PC och mobil? Tex om du spelar Heartstone, Runeterra, Genshin impact på PC så är du en gamer man om det är samma spel på mobilen så är du inte det?

Många brädspel finns att spela på steam, räknas du som en gamer för du spelar dom på PC eller är du fortfarande en icke gamer för det är en digital version av ett brädspel?

Hur klassificerar du personer som bara spelar ett spel?
Exempelvis folk med en hobby eller intresse som också gör att dom också spelar en version av samma intresse.
Som sportintresserade personer som spelar fotboll och hockey, och därmed också spelar fifa eller nhl på konsol men inget annat. Liknande finns det folk med stort bilintresse som bara spelar bilspel. Räknas dessa som gamers eller är det bara en förlängning av deras andra hobby?

En annan one gamer grupp är folk som inte spelar något spel eller är intresserade av att spela något spel utanför World of warcraft. Räknas dom också som gamers eller använder dom WOW som ett socialt nätverk som facebook?

Inte bara riktat till dig utan om andra har åsikter om vart dom drar linjen får dom gärna dela

Medlem

Känns som en omöjlig uppgift att kunna svara på frågan, "Vad är en gamer?", när det inte ens finns en vetenskapligt konsensus ännu för "Vad är ett spel"?

Det enkla svaret skulle till synes vara att: man är en gamer om spel utgör en central del av ens dagliga tillvaro.

Men då måste man ju ändå kunna definiera vad är, och är inte ett spel? Sociologen och ludologen Roger Caillois ansåg att för att en aktivitet skulle kunna räknas som ett spel, så måste den vara improduktiv, dvs till ingen ekonomisk vinning. Dock blir ju denna definition problematisk om man tittar på professionell e-sport, då det faktiskt går att tjäna pengar på att spela.

Andra ludologer som Jesper Juul definierar spel som följande.

Citat:

A game is a rule-based system with a variable and quantifiable outcome, where different
outcomes are assigned different values, the player exerts effort in order to
influence the outcome, the player feels emotionally attached to the outcome, and the
consequences of the activity are negotiable. (Juul, 2005, p. 36)

Åsikterna är många, och problemet med att definiera spel tycker jag kan summeras med Jaakko Stenros litteraturöversikt, från 2017.

Citat:

Based on the review, I suggest that a scholar of games should address these
questions and clarify, at least to themselves, what they consider a game: What are
rules? Do games have a function? Are games an artifact or an activity of a muddle of
the two? How games exist in relation to the quotidian? What are players? What do
games produce? What is the role of competition? What about goals? What sorts of
phenomena are relevant for games? And what purpose do definitions serve?

Så hur sjutton ska man egentligen definiera vad en 'gamer' är? Det blir ju en debatt på en debatt. Räknas kortspel? Poker? Blackjack? Räknas tärningsspel? Pusselspel? Candy Crush? Ja.... ni ser.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

En gamer är en gode vidrig individ som kan lägga uppemot 16 timmar av dygnet i digitala världar vilket ofta medför en otrolig bristfällig personhygien samt en förlegad kvinnosyn. Gamern är ofta stor i orden online men fåordig när det kommer till sk IRL-sammanhang, något gamern också undviker in i det sista men ibland tvingas med på (högtider, begravningar etc). En gamer är ofta något av ett orakel på olika spelvärldars historia, något som tyvärr helt saknar värde i den riktiga världen. Jag har sett gamers ibland på mitt lokala ICA där jag bor, de är ganska lätta att känna igen av kombinationen av hur de ser ut (mörka mjuka kläder, ofta trådade stora hörlurar och blicken mest riktad i golvplattorna) tillsammans med vad man ser i varukorgen (energidryck, coca cola, doritos och frusen pizza).

Hahaha, så jäkla mycket sanning i det där.

Kan inte sluta skratta åt "något som tyvärr helt saknar värde i den riktiga världen" och "mörka mjuka kläder på ICA".


signatur

Memento Mori

Medlem

Finns väl nivåer.
Sämsta "gamern" är någon som bygger farmar på facebook och spelar candy på mobilen och stödjer all form av pay to play eller pay to win. De pratar om sexism och cancel-kultur och lever i tron om att modern feminism är något beaktningsvärt.

Någonstans i mellanmitten hittar vi "gamers" som bara spelar cod och fifa. Hela veckopengen går destruktiva företag som EA.

Riktiga gamers undviker lootlådor och "micro"-transaktioner. De har klarat ut flera singleplayerspel och har ett brett spelintresse. De ser långsiktigt på spelindustrins utveckling och förstår vilka företag som är värda att stödja. Kanske har man varit med i uppstarten av ett projekt och lagt sitt stöd tidigt. Eller donerat till en mod som verkligen gav mervärde. Eller köpt ett indiespel bara för att man ser potensialen hos utvecklarna. De är över 18 år sedan länge och klarar av både sex och våld i all form av underhållning utan att få en förändrad kvinnosyn, eller manssyn för den delen.

Men visst, alla som gillar spel är gamers. Spelar ingen roll vad man kallar sig. Detta var bara min personliga åsikt, för att ge lite nyans till debatten. Inte min mening att förminska någon, stödjer man spel långsiktigt eller bara försöker stressa av lite, det är ju upp till var och en. Men jag kallar mig inte för fotbollsspelare bara för att jag har sparkat boll några gånger, var väl lite vad jag ville komma till.

Medlem

Är en så intressant vinkel med det här att "få" kalla sig gamer. Som vore det en skyddad yrkestitel med formella krav.

Ok, då tycker jag att man måste loggat mer än 365dagar /played på en enda WoW karaktär för att få kalla sig loser... jag menar gamer. Ni kan skicka era screenshots till mig för validering. Jag tänker mig ett hemligt råd i stil med "Ladies Night"-sketchen där alla som duschat senaste veckan får automatiskt avslag.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Finns väl nivåer.
Sämsta "gamern" är någon som bygger farmar på facebook och spelar candy på mobilen och stödjer all form av pay to play eller pay to win. De pratar om sexism och cancel-kultur och lever i tron om att modern feminism är något beaktningsvärt.

Någonstans i mellanmitten hittar vi "gamers" som bara spelar cod och fifa. Hela veckopengen går destruktiva företag som EA.

Riktiga gamers undviker lootlådor och "micro"-transaktioner. De har klarat ut flera singleplayerspel och har ett brett spelintresse. De ser långsiktigt på spelindustrins utveckling och förstår vilka företag som är värda att stödja. Kanske har man varit med i uppstarten av ett projekt och lagt sitt stöd tidigt. Eller donerat till en mod som verkligen gav mervärde. Eller köpt ett indiespel bara för att man ser potensialen hos utvecklarna. De är över 18 år sedan länge och klarar av både sex och våld i all form av underhållning utan att få en förändrad kvinnosyn, eller manssyn för den delen.

Men visst, alla som gillar spel är gamers. Spelar ingen roll vad man kallar sig. Detta var bara min personliga åsikt, för att ge lite nyans till debatten. Inte min mening att förminska någon, stödjer man spel långsiktigt eller bara försöker stressa av lite, det är ju upp till var och en. Men jag kallar mig inte för fotbollsspelare bara för att jag har sparkat boll några gånger, var väl lite vad jag ville komma till.

Roligt grepp att slänga ihop en lång radda förminskande uttalanden med generösa slängar av sleven(med en helt omotiverad raljant attityd mot feminister som bara för att bevisa att lite unken misogyni hör en riktig gamer till) och sedan köra "inte meningen att förminska någon". Nehä, vad var meningen då?

Medlem

Gamer Wikipedia skriver:

En gamer (svenska. spelare) är en person som spelar TV-spel, datorspel, rollspel, brädspel och/eller kortspel. Ofta syftas på någon som tävlar i e-sport eller någon som tillhör en subkultur uppbyggd kring spel.

År 2013 listade Ungdomsbarometern vilka subkulturer som svenska ungdomar i åldern 15–24 år identifierar sig med. Att vara gamer hamnade då i topp, 25 procent av alla unga ansåg sig vara det. På andra plats kom "miljövän" med 22 procent.[1]

En svensk undersökning visade 2022 att andelen personer som spelar nöjesspel på mobil, surfplatta, dator eller spelkonsol under flera år ökat jämfört med föregående år. År 2022 hade 58 procent av alla svenska internetanvändare över 8 år ägnat sig åt nöjesspelande. Undersökningen visade även att nöjesspelandet var som störst bland de allra yngsta, där 91 procent spelade, och sjönk sedan successivt med åldern. Det var generellt fler män än kvinnor som spelar nöjesspel. I de äldre generationerna, födda från 1920- till och med 60-talet, rådde däremot det motsatta; fler äldre kvinnor spelade nöjesspel jämfört med män i motsvarande ålder. Spelplattformar är inte bara ett forum för att spela spel utan används också i hög grad för umgänge. Undersökningen visade att närmare 3 av 10 hade umgåtts med vänner på olika spelplattformar under 2022. Bland barn och ungdomar i åldern 8–19 år var det betydligt vanligare, drygt 7 av 10. Det var också vanligare att män/pojkar umgås på spelplattformar jämfört med kvinnor/flickor


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

sålänge det inte är mobilen man spelar på så är man en gamer, ere mobilen då är man en wannabe gamer

Trots att det finns spel som är minst lika avancerade på mobilen? En del spel finns på båda plattformarna. Är man en gamer om man spelar det på PC men inte om man spelar samma spel på mobilen?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Förstår inte vad du vill säga här, men coolt?

Du behöver inte ta det personligt. Du behöver inte förstå det är helt ok.

Inaktiv
Bra svar i tråden!
Skrivet av joelthor100:

Det är nog att man tycker om att spela spel :D.

Skrivet av Gregerory:

Är spel en av dina största hobbies?
Grattis! Du är en gamer.

Skall väl inte vara svårare än så?

Räckte att gå in i tråden så kom svaren som jag skulle ge.

Är man intresserad av data eller tv-spel så är man en gamer.
Spelar man bara någon gång ibland med någon kompis men inte har något intresse av att spela själv så är man ingen gamer.

Medlem

Gamer är ett så överflödigt ord. Vilken annan hobby behöver en titel?
Om någon älskar fotboll och spelar med sina kompisar varje kväll, kallas han fotbollsspelare?
Om någon kollar mycket på tv, presenterar den sig som tv-tittare?
Det finns redan ett ord för professionella spelare och det är e-sportare.
Spelande har blivit en bred vardaglig företeelse och behöver därför ingen titel på utövarna.

Medlem

Svårt att definiera. Jag tycker inte att det räcker med att "gilla" att spela för att kallas gamer. Min morsa gillar att spela Tetris och hon är verkligen ingen gamer. För att kallas gamer tycker jag att man ska ha ett djupare intresse för spel. Man skulle kunna kalla det för passion. När jag var liten använde man ordet "nörd" istället för "gamer"

Medlem
Skrivet av Kiske:

Gamer är ett så överflödigt ord. Vilken annan hobby behöver en titel?
Om någon älskar fotboll och spelar med sina kompisar varje kväll, kallas han fotbollsspelare?
Om någon kollar mycket på tv, presenterar den sig som tv-tittare?
Det finns redan ett ord för professionella spelare och det är e-sportare.
Spelande har blivit en bred vardaglig företeelse och behöver därför ingen titel på utövarna.

Du liksom hälften av svaren i den här tråden tycks inte förstå.

Det spelar ingen roll vad du tycker att ordet ska betyda. Det spelar ingen roll att du tycker ordet är överflödigt. Det spelar ingen roll att några här på FZ vill vara inkluderande och räkna in CS:GO-spelare, brädspelare och mobilspelare i begreppet "gamer" (det är inte gamers).

"Gamer" är ett etablerat uttryck både i svensk och internationell kontext, Det finns ingen officiell definition (alla sociala företeelser behöver inget officiellt godkännande), men likväl är det ett ord och ett begrepp som används vida och brett i världen och som förknippas med en specifik betydelse.

Bildvalet till den här artikeln är tex ingen slump (vilken dock ska förstås som en humoristisk, lekfull karikatyr av en "gamer").


signatur

Memento Mori

Medlem

Är du 50+ och din omgivning förstår inte varför du leker som ett barn?
Grattis, du är en gamer.
PS: du bör se över din omgivning i den mån det är möjligt...

Medlem

För att bli en riktig gamer måste man tyvärr röka cannabis.

De största gamers jag vet sitter bara där med sitt cannabis och spelar typ Tony Hawk. Det utstrålar en otrolig gamer aura att inte ens jag som spelar ca 4h om dagen vågar yttra mig. Jävla legender

Medlem
Skrivet av lonian:

Det låter lite som att du beskriver att förknippa en titel med ett jobb tex en fotograf.
En professionell yrkesfotograf som får betalt för att fotografera och livnära sig på det jämfört med en som gillar att dokumentera med mobilen. Att man kan kalla mobilfotografen för amatör. Sen finns det hobbyfotografer som är riktigt bra men inte livnär sig på foto.

Så jag kanske är hobbygamer då och min fru en amatörgamer.

Så går det också att tänka! Tackar!

Medlem
Skrivet av s0lst1ng:

För att bli en riktig gamer måste man tyvärr röka cannabis.

De största gamers jag vet sitter bara där med sitt cannabis och spelar typ Tony Hawk. Det utstrålar en otrolig gamer aura att inte ens jag som spelar ca 4h om dagen vågar yttra mig. Jävla legender

Beskriver mig och mina vänner ganska bra under gymnasietiden antar att jag var mer gamer då en vad jag är nu då 😅

Medlem
Skrivet av s0lst1ng:

För att bli en riktig gamer måste man tyvärr röka cannabis.

De största gamers jag vet sitter bara där med sitt cannabis och spelar typ Tony Hawk. Det utstrålar en otrolig gamer aura att inte ens jag som spelar ca 4h om dagen vågar yttra mig. Jävla legender

Trams.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Trots att det finns spel som är minst lika avancerade på mobilen? En del spel finns på båda plattformarna. Är man en gamer om man spelar det på PC men inte om man spelar samma spel på mobilen?

ja jag tycker det. att tex bygga sin egen dator är ju helt egen nivå av gamer. barn spelar på mobiler, är dom lika gamer? mjaa


signatur

//monster

För 20 år sedan hade jag med största allvar titulerat mig själv som hardcore gamer, det ni!

Nu bryr jag mig inte.

Skrivet av monsterbenke:

ja jag tycker det. att tex bygga sin egen dator är ju helt egen nivå av gamer. barn spelar på mobiler, är dom lika gamer? mjaa

Men spelar det så stor roll vilken typ av spel man spelar för om man är gamer eller inte? Räcker det inte med att man har ett spelintresse och lägger en del av sin fritid på att spela? Är jag, som gärna nördar in mig på simulatorspel och obskyra j-rpg-titlar, mer gamer än nån som lägger några timmar i veckan på CoD eller Fifa? Jag tycker inte det.

Det känns lite elitistiskt att vi (som är lite mer insatta) ska sitta och diktera för andra vilka spel som är "okej" eller "fina nog" för att få kalla sig gamer. Sen personligen skulle jag aldrig kalla mig för en gamer utan bara spelintresserad. Uttrycket "gamer" ger så dåliga associationer för mig. När spel idag är så accepterat och så många under typ 30-40 spelar i någon form så känns hela diskussionen ganska onödig.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Men spelar det så stor roll vilken typ av spel man spelar för om man är gamer eller inte? Räcker det inte med att man har ett spelintresse och lägger en del av sin fritid på att spela? Är jag, som gärna nördar in mig på simulatorspel och obskyra j-rpg-titlar, mer gamer än nån som lägger några timmar i veckan på CoD eller Fifa? Jag tycker inte det.

Det känns lite elitistiskt att vi (som är lite mer insatta) ska sitta och diktera för andra vilka spel som är "okej" eller "fina nog" för att få kalla sig gamer. Sen personligen skulle jag aldrig kalla mig för en gamer utan bara spelintresserad. Uttrycket "gamer" ger så dåliga associationer för mig. När spel idag är så accepterat och så många under typ 30-40 spelar i någon form så känns hela diskussionen ganska onödig.

för mig betyder gamer max hardcore, annars är man som du säger, intresserad bara. ett par steg nedåt på gamernivån


signatur

//monster

Skriv svar