Tips på bra spel från 2022 som man kanske missat (stora som små)
Hej!
Jag efterlyser tips på bra spel från i år som ni tycker har fått för lite uppmärksamhet! Det kan vara allt från indie till AAA.
Sunday Gold helt klart. Härlig mix mellan peka-och-klicka, samt turordningsbaserade strider. Har en artstyle lik Disco Elysium, bra röstskådespeleri och story.
Digimon Survive är en annan favorit från iår. Turordningsbaserade strider, med ett stort fält där man styr runt sina Digimons, blandat med en visuel novell där ens val ger olika slut och att vissa karaktärer dör eller överlever.
Jag vill slå ett slag för alla Final Fantasy Pixel Remasters. Länge har jag önskat att dessa spel ska komma till PC, och de gör det på ett fantastiskt sätt i dessa. Endast FF VI släpptes detta året.
Chained Echoes. Absolutivt det bästa Japanska rollspelet som släppts iår. Ser ut och spelas som de klassiska till Super Nintendo, men med en hel drös av moderniteter som gör det ännu roligare att spela ett sådant här spel idag. Urmysig pixelgrafik, ingen grind för levels, många karaktärer att spela som, svåra fighter, mycket nyskapande och coola idéer - bara galet bra helt enkelt.
TMNT: Shredder's Revenge. Nog för att vi fått ett gäng "beat-em-up"-spel genom åren, men inget har varit lika bra som Shredder's Revenge. I modern tid, helt klart det bästa i den genren. En kul titel att tillbringa tiden själv med, eller ett par vänner. COWABUNGA!
Infernax efterliknar Castlevania 2 till NES. Jag vet, det låter korkat då det spelet inte var så omtyckt i vissa kretsar, men Infernax tar hela den idén och gör det till ett kul spel. Genom spelet får man göra olika val som påverkar världen, storyn, slutet och olika bossar man kan möta.
Citizen Sleeper är ett renodalt textbaserat rollspel. Inget för alla, men för er som gillar tabletop RPGoch gillar att rulla runt tärningar så kan det här passa. Inte mycket till strider här alls, utan rollspelandet ligger i full fokus.
Evil Dead: The Game. Undertecknad streamade detta i våras och jag tyckte det var superkul. En lite annorlunda spin på hela "multiplayer survival horrer"-genren, där överlevarna faktiskt har vapen och levlar upp under matchens gång, och en spelare som gestaltar The Kandarian Demon vars uppgift är att leka "dungeon master". Man flyger liksom runt banan noclip-style och sätter ut fällor, spawnar monster och annat för att ta kål på överlevarna.
Finns otroligt många spel att nämna i den här tråden tycker jag. Att folk kallar det ett "mellanår" känns riktigt tråkigt, men spelar man för det mesta bara AAA-spel så kan jag förstå att man hamnet där
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Aegis Descent - Riktigt trevligt litet roguelite där man skjuter insektsliknande robotar från en experimentell bipod-tank under andra världskriget. Aningen bristfälligt när det kom till röstskådespeleri men gameplay var starkt.
20 Minutes Till Dawn - Tog Vampire Survivors-genren till en ny nivå med renare grafik, fantastisk design och manuellt sikte med flera starka kombinationer att experimentera med bland förmågorna. Fortfarande Early Access men annars hade det kunnat vara med på GOTY för min del, samtidigt finns där tillräckligt mycket innehåll för att rekommendera redan nu.
Moonscars - Blandning av Metroidvania och Souls-like som mest är värt att nämna för dess otroliga pixelgrafik och design. Gameplay var starkt det med även om spelet i sig blev aningen kort för sitt pris.
The Outbound Ghost - En hyllning till Paper Mario med mycket hjärta. Ganska enkel rollspelsmekanik i striderna men detta spelas ju främst för storyn. Hamnade lite i blåsväder under Steams höstrea då utvecklaren började radera allt innehåll i spelets butikssida efter att utgivaren satt det på rea utan utvecklarens godkännande.
Sedan kan Blacktail vara värt att nämna även om det är lite mer känt här på FZ efter att det spelades på stream. Intressant Alice i Underlandet-tolkning av slavisk folktro. Även här mycket hjärta även om handlingen väger tyngre än gameplay till varför det är värt att kolla in om man missat det.
Joakim Kilman gjorde den här listan i somras som tar upp många bra spel från den första halvan av 2022, värt att ta en titt helt klart.
Några spel som varken nämnts där eller i den här tråden:
Taiji av Matthew VanDevander, ett pusselspel som jag själv hade missat men fick nys om nyligen. Vackert, lite The Witness-vibbar men utvecklaren verkar ha gjort sin egen grej av det.
Lost in Play av Happy Juice Games, ett peka/klicka-spel som ser riktigt snyggt ut. Verkar vara ganska kort, men de som lirat det verkar väldigt positiva, i alla fall på Steam.
Roadwarden av Moral Anxiety Studio, ett narrativt RPG som nog hamnat lite i skymundan jämfört med Citizen Sleeper. För den som vill se en mer modern version av gamla textbaserade äventyr verkar detta vara ett bra alternativ.
Patrick's Parabox av Patrick Traynor, ett minimalistiskt pusselspel som verkar vara ännu ett indiespel som utmanar ens sätt att tänka, med sin egen spinn på det hela.
Stacklands av Sokpop Collective, ett management-spel med överlevnadsfokus, där man kombinerar kort för att skapa olika effekter. Trailern förklarar det nog bättre än vad jag kan.
Dome Keeper av Bippinbits, en unik version av Terraria-konceptet där man gräver neråt för att samla diverse resurser och försvarar sin bas mot fiender.
Prodeus av Bounding Box Software Inc. kom ur Early Access i år, och har kanske hamnat lite i skuggan av Metal: Hellsinger. Går mycket i Doom 2016's fotspår, men för de som bara vill ha mer av den typen av spel är det kanske inte något negativt.
Regiments
Om man gillar mekanisersd krigsföring under kalla kriget så är det här en liten guldklimp.
Fått fina omdömen på Steam och flyter på bra på lite halvgamla burkar.
https://store.steampowered.com/app/1109680/Regiments/
Tinykin är ett trevligt tidsfördriv.
Bravery and Greed
Dungeon Crawling
Action
Roguelite
Brawler
1-4 spelare
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]