Provspelad - Playstation VR2 + Horizon Call of the Mountain

Medlem

Om man ska köra vr videos(utanför Youtube)från start så måste man tyvärr ladda ner på usb på rätt sätt och sen sätta i ps5an och följa instruktionerna på någon Youtube video. Har aldrig prövat själv och jag är väldigt osäker på ifall dom någonsin fixar en riktigt webbläsare till ps5an. Både Nintendo och Sony verkar inte vilja ha webbläsare längre på grund av att det är omöjligt för dom att styra den delen. Och dom kan säkert bli stämda om någon råkar illa ut mm. Bara för att ps5an har en Youtube app så betyder det inte att den fungerar med Psvr2/Youtube vr. Är väldigt glad om det gör det från start men förvänta er inte det. För Sony är kända för att vara väldigt sena med avtal mm när det handlar om sånt. Psvr1 hade inte det från start är jag rätt säker på.

Medlem
Skrivet av Coppertooth:

Hur funkar det med textandet av tal för mig som är hörselskadad, om det nu finns något sådant?

Skrivet av Tomas Helenius:

Undertext för dialog finns i Horizon, om det är det du menar? (Jag har noll koll där är jag rädd.). Förklara gärna annars så kan jag försöka kika på det när vi har ett eget headset.

Det är det du skriver, undertext för dialog. Vore tacksam om du kunde testa det med Playstation VR2.

Medlem
Skrivet av Coppertooth:

Det är det du skriver, undertext för dialog. Vore tacksam om du kunde testa det med Playstation VR2.

Sonys studios brukar ju ha bra lösningar nu för tiden.
Vet inte hur det var med forbidden West, det var väl något spel som dem fixa det i efterhand.

Så jag tror helt klart att det finns hopp om viss accessibility options.

Avstängd

Yrsel eller illamående?

Skrivet av Calez:

Yrsel eller illamående?

Beror mer på individen än systemet, även om det givetvis beror på båda.

Avstängd
Skrivet av johanAndersson:

Beror mer på individen än systemet, även om det givetvis beror på båda.

Japp. Jag testade första generationen för fem-sex år sen och det var skithäftigt. Gjutet köp, tänkte jag då. Men en stund efteråt kom illamåendet och då kunde jag inte köra det.

Jag är nyfiken på om tekniken förbättrat läget med yrsel och illamående?

Medlem
Skrivet av Calez:

Japp. Jag testade första generationen för fem-sex år sen och det var skithäftigt. Gjutet köp, tänkte jag då. Men en stund efteråt kom illamåendet och då kunde jag inte köra det.

Jag är nyfiken på om tekniken förbättrat läget med yrsel och illamående?

Illamående och yrsel beror ofta på "åksjuka" och det måste man vänja sig från.
Att köra, blir dålig och sen ge upp då blir det inte mycket mer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Illamående och yrsel beror ofta på "åksjuka" och det måste man vänja sig från.
Att köra, blir dålig och sen ge upp då blir det inte mycket mer

Ok, så jag vänjer mig efter ett tag?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De som provat GT7 beskriver att de är positivt överraskade när de kommer till den biten och då fick de spela en timme utan att bli illamående. Ända jag hört är att det var något hopp på en bana som påverkade lite, annars så verkar det ha gått framåt.

Hur mycket VR har du lirat, har du provat att träna VR legs?
Finns ju exempel på att extremt känsliga har vänt helt och spelar varje dag efter träning.
PSVR2 verkar ju bättre när det kommer till illamående, men det är ju tråkigt att man bara kan visa vissa spel och lägen för de som inte är vana eftersom många är känsliga i början.

Tror att bland annat Molotov har skrivit en bra miniguide för att träna VR legs. Sedan funkar väl åksjukepiller och ingefära tillfälligt om man är desperat annars.

Var är Molotovs guide? Och vad betyder "VR legs"?


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Calez:

Ok, så jag vänjer mig efter ett tag?

De flesta vänjer sig, men vissa gör det aldrig. Likt min fru, hon klarar inte ens flytts klossar i VR och jag verkar inte vänja mig vid bilspel. Vi har försökt allt möjligt för att vänja henne i VR men har fått ge upp tillslut. Jag har vänjt mig och fått rätt hyfsade VR-ben...dock inte VR-hjul.

Åksjuka är ju lömskt, men ska också ha att göra med ditt balanssinne. Har du bra balans så har du lättare att bli åksjuk. Vilket stämmer in på mig och frugan. Jag är kampsportare och hon gammal dansare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Var är Molotovs guide? Och vad betyder "VR legs"?

Jag har inte skrivit nån guide, däremot har jag skrivit ganska detaljerade svar till folk som frågat här på forumet tidigare.
Det är i VR-tråden men jag kan försöka hitta vad jag skrivit eller skriva om det. Kanske i första inlägget i VR-tråden

VR-Legs kallas det när man kan röra sig i VR utan att drabbas av åksjuka.
Det är när man står/sitter still och men går/kör i spelet som åksjukan uppstår oftast. Det kan också vara i kombination med optiken och skärmarna i VR-headsets så därför vissa aldrig blir av med åksjukan, plus att användaren kan ha nått synfel. Jag tror dock att är man en sådan så kan ett headset med bättre optik och skärmar hjälpa en del. Men många vågar inte prova på nytt då man blev dålig av den "gamla" generationens headsets


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte skrivit nån guide, däremot har jag skrivit ganska detaljerade svar till folk som frågat här på forumet tidigare.
Det är i VR-tråden men jag kan försöka hitta vad jag skrivit eller skriva om det. Kanske i första inlägget i VR-tråden

VR-Legs kallas det när man kan röra sig i VR utan att drabbas av åksjuka.
Det är när man står/sitter still och men går/kör i spelet som åksjukan uppstår oftast. Det kan också vara i kombination med optiken och skärmarna i VR-headsets så därför vissa aldrig blir av med åksjukan, plus att användaren kan ha nått synfel. Jag tror dock att är man en sådan så kan ett headset med bättre optik och skärmar hjälpa en del. Men många vågar inte prova på nytt då man blev dålig av den "gamla" generationens headsets

Tänkte främst på att man bara ska köra tills man börjar känna tecken på åksjuka/illamående och sluta direkt då. Upprepa efter ett tag(några timmar eller dagen efter?), Sedan så bygger man upp toleransen över tid.
Aldrig pusha sig själv genom illamåendet typ, då blir det inte bra..

Tror du har nämnt det och man hör liknande från flera källor.
Men PSVR2 verkar också ha flera saker som motverkar illamående jämfört med många andra headset.

Vet inte om bra balans grejen håller, finns hur många som helst med bra balans som klarar VR bra.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tänkte främst på att man bara ska köra tills man börjar känna tecken på åksjuka/illamående och sluta direkt då. Upprepa efter ett tag(några timmar eller dagen efter?), Sedan så bygger man upp toleransen över tid.
Aldrig pusha sig själv genom illamåendet typ, då blir det inte bra..

Tror du har nämnt det och man hör liknande från flera källor.
Men PSVR2 verkar också ha flera saker som motverkar illamående jämfört med många andra headset.

Vet inte om bra balans grejen håller, finns hur många som helst med bra balans som klarar VR bra.

Det är helt korrekt.
Man kan inte fortsätta spela och tro det går över, det slutar i katastrof (egna erfarenheter).
Man vilar vid minsta känning sen när allt känns normalt igen så kan man prova igen 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har du bra balans så har du lättare att bli åksjuk.

Intressant! Har aldrig hört förut. Kanske därför jag har lätt för att bli åksjuk då får se om man klarar PSVR2. E lite nojjig för åksjuka...

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Intressant! Har aldrig hört förut. Kanske därför jag har lätt för att bli åksjuk då får se om man klarar PSVR2. E lite nojjig för åksjuka...

Det är en omskriven myt att folk med bra balans lättare lider av sjösjuka.
Det har inget med "bra balans" att göra det har att göra med att "världen rör på sig" men ditt balanssinne inte blir stimulerat, eller tvärt om.
Balansenstimuleras fast du är stilla.
Det gäller oavsett VR, Bil, båt osv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Calez:

Yrsel eller illamående?

Klättringen var lite yrslig, ja. jag blir typ aldrig illamående av vr längre, kan både vara vana och att headsetsen och spelen är mycket bättre i dag än förr. Men det är individuellt, omöjligt för andra att säga hur du kommer klara det.


signatur

Frågan är ju om det kommer gå att nyttja typ "Buy and try" grej.
D:

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Frågan är ju om det kommer gå att nyttja typ "Buy and try" grej.
D:

Vore ju väldigt bra att ha demos till VR titlar.
Cities VR, Puzzling places, Townsmen mer mera hade jag gärna viljat prova först.

Känns som Townsmen är lite som Black and white?

Skrivet av Fearnox:

Vore ju väldigt bra att ha demos till VR titlar.
Cities VR, Puzzling places, Townsmen mer mera hade jag gärna viljat prova först.

Känns som Townsmen är lite som Black and white?

Alltså, jag har typ spanat de vapen-spelen som finns, Pavlov, pistol whip och sedan såklart Horizon. Men det som fick mina juices flowing var verkligen VR2 varianten av GT7. Hoppas på fler bilspel som får stödet för där lever jag.

Redaktör
Skrivet av Coppertooth:

Det är det du skriver, undertext för dialog. Vore tacksam om du kunde testa det med Playstation VR2.

Horizon har valbar undertext, som sagt. Vi kikar på det när vi testar headsetet skarpt, peta gärna på mig eller @Fredrik Eriksson när vi testat den.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Horizon har valbar undertext, som sagt. Vi kikar på det när vi testar headsetet skarpt, peta gärna på mig eller @Fredrik Eriksson när vi testat den.

Får man fråga när ni får testa skarpt om ni vet? jag har en teori om att det börjar mitten av nästa vecka?

Redaktör
Skrivet av Chipsgeneralen:

Får man fråga när ni får testa skarpt om ni vet? jag har en teori om att det börjar mitten av nästa vecka?

Kan inte svara på det.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Kan inte svara på det.

Typiskt att man har rätt hehe

123
Skriv svar