Mystisk uppföljare från Xbox kan ta 10 år att utveckla – kan vara Elder Scrolls VI

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Tror du verkligen på det där PR-snacket? Klart som fan att de bryr om hur många konsoler de säljer och vad deras konkurrent gör. Hade de inte brytt sig så kunde de lika bra lägga ner planerna på nästa generations konsol, och istället satsat på att bara vara en app eller en utgivare. Hade de sålt mer än PS5:an så hade de gjort stora rubriker om det.

Så här såg det ut globalt under bara mars månad och glappet bara ökar mellan konsolerna. Obs: siffrorna är uppskattad försäljning:

1) PlayStation 5 - 2,012,787 (35,804,643)
2) Switch - 1,135,507 (123,911,268)
3) Xbox Series X|S - 556,014 (21,351,543)

https://www.vgchartz.com/article/456959/ps5-sells-over-2m-ns-...

Ju fler sålda konsoler, desto fler kommer in i ekosystem, vilket leder till en ökning av både Gamepass medlemmar och spelförsäljningar, detsamma gäller på PlayStation. Du tror väl inte att de flesta vill streama spel som CoD, med massa lagg?

För några år sedan sa Phil, att Gamepass ledde till ökad spelförsäljning. Det första jag tänkte på redan då, var att det måste vara skitsnack, för jag behövde bara titta på mig själv och mina vänner som knappt köpte spel längre pga tjänsterna.

Det visade sig senare att MS/Phil erkände i senaste dokumenten att GP kannabiliserar spelförsäljningen. Några veckor sedan kom det en rapport om att Xbox stod för endast 20% av spelförsäljningen i europa under detta år, jämfört med Sonys ca 65 % (om jag inte minns fel).

Tror inte på allt som Phil säger, för mycket av det han eller Aaron Greenberg säger är rent PR-snack, att få saker att se bättre än vad de kanske är. Nu går det dessutom lösa rykten om att Microsoft är missnöjda med hur speldivisionen har presterat. Hur sant det må vara är svårt att säga, så en stor nypa salt på det.

Jag bryr mig inte om MS vs. Sony öht. Jag pratar utifrån mina erfarenheter av att arbeta med marknadsföring och affärsutveckling i energibranschen. En av de största branscherna som står inför omfattande förändringar där just produktfokuset är förlegat och allt du arbetar för är en tjänstefiering av hela din produktkatalog. Spelbranschen är inget undantag.

Alla vill åt samma sak. Ett flöde av pengar. Inte enskilda köp. Du vill tjäna pengar på de kunder som betalar för tjänsten, men inte nyttjar den. Cash är inte king. Cashflow är king. Det är bara att se dig om. Alla branscher går samma väg. Musik = Spotify. Film/serie = otaliga tjänster. Telefoni = abonnemang. Fordon = Leasing. Mat = Matkassar. Glasögon = prenumerationer. Tidskrifter = Readly m.m. Varför tror du att spelbranschen skulle vara ett undantag?

Det är exakt därför handhållna datorer kommer slå så stort. Kunderna vill kunna spela sina spel där de är, inte där din konsol står. Det är spelen du redan äger eller köper via en tjänst som hägrar, inte nya spel för just den plattformen.

Alla vill göra som gymmen och försäkringsbolag gjort i alla år. Tjäna pengar på de kunder som betalar för tjänsten, men inte använder dina produkter. Alla som använder dem i hög utsträckning är en kostnad, men den får du tillbaka i form av att de användarna är ambassadörer för ditt varumärke. De som använder din tjänst i stor utsträckning är en försvinnande liten skara mot den stora massan.

Medlem
Skrivet av vamp:

Jag bryr mig inte om MS vs. Sony öht. Jag pratar utifrån mina erfarenheter av att arbeta med marknadsföring och affärsutveckling i energibranschen. En av de största branscherna som står inför omfattande förändringar där just produktfokuset är förlegat och allt du arbetar för är en tjänstefiering av hela din produktkatalog. Spelbranschen är inget undantag.

Alla vill åt samma sak. Ett flöde av pengar. Inte enskilda köp. Du vill tjäna pengar på de kunder som betalar för tjänsten, men inte nyttjar den. Cash är inte king. Cashflow är king. Det är bara att se dig om. Alla branscher går samma väg. Musik = Spotify. Film/serie = otaliga tjänster. Telefoni = abonnemang. Fordon = Leasing. Mat = Matkassar. Glasögon = prenumerationer. Tidskrifter = Readly m.m. Varför tror du att spelbranschen skulle vara ett undantag?

Det är exakt därför handhållna datorer kommer slå så stort. Kunderna vill kunna spela sina spel där de är, inte där din konsol står. Det är spelen du redan äger eller köper via en tjänst som hägrar, inte nya spel för just den plattformen.

Alla vill göra som gymmen och försäkringsbolag gjort i alla år. Tjäna pengar på de kunder som betalar för tjänsten, men inte använder dina produkter. Alla som använder dem i hög utsträckning är en kostnad, men den får du tillbaka i form av att de användarna är ambassadörer för ditt varumärke. De som använder din tjänst i stor utsträckning är en försvinnande liten skara mot den stora massan.

Fy fan vad deppigt det låter! Kapitalism när den är som vackrast🤢.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Fy fan vad deppigt det låter! Kapitalism när den är som vackrast🤢.

Japp, tjänsterna kannibaliserar inte bara på spelförsäljning utan även på underhållningen och kvaliten på spelen i det långa loppet gissar jag.
Rösta med plånboken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp, tjänsterna kannibaliserar inte bara på spelförsäljning utan även på underhållningen och kvaliten på spelen i det långa loppet gissar jag.
Rösta med plånboken.

Tyvärr är det nog så.

12
Skriv svar