Officiell siffra: PSVR2 såldes i 600 000 ex på sex veckor

Robot
Officiell siffra: PSVR2 såldes i 600 000 ex på sex veckor

Vilket är snäppet snabbare än första PSVR.

#Psvr2


Medlem

Bloombergs siffror är konstiga, 2 miljoner nästan helt utan marknadsföring låter ju suspekt.
Det fanns väl betydligt fler PS4:or när PSVR1 släpptes också.
Jag tror på push till holiday 2023.

Hoppas Sony är nöjda och att spelen fortsätter att rulla ut, själv är jag väldigt nöjd än så länge.
Den lever klart upp till förväntningarna och det finns så fruktansvärt mycket kul att spela.
Spelar nästan bara VR sedan headsetet släpptes.
Rekommenderas varmt!

Medlem

Tror väldigt många sitter och hoppas på prissänkning till Black Friday.

Medlem

Det är ju nu grovjobbet börjar. Man har sålt headsetet till hypade spelare/early adopters. Det fanns få bra storspel att spela, hur många storspel är på väg som faktiskt kommer få fler att vilja köpa ett headset i dessa tider?

Redaktör
Ponny

Tycker det är en grym liten mackapär. Men som @Håkan säger: nu börjar grovgörat. Stora, bra spel i en strid ström behövs.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Då får man även ha i åtanke att enheten i flertalet länder, bland annat USA och UK, enbart såldes via Playstation Direct. Det är inte förrän väldigt nyligen som den nu äntligen går att köpa i butiker. Detta i kombination med knappt någon marknadsföring gör att siffrorna är rätt imponerande, för min del.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Inga dåliga siffror, hoopas det håller i sig.
Och det visar vilket svammel bloombers 200k sålda förata månaden var också. (som inte heller är dåligt om man tänker efter)

Finns gott om spel till PSVR2, men många finns så klart redan på andra vr plattformar. Men har man inte redan spelat dom spelen så finns det mycket värde i att köpa headsetet nu.
Dessutom gillar man multiplayer så kan man i princip bo o headsetet i spel som Pavlov och Walkabout Mini Golf.
I september ryktas det om att Ghosts of Tabor släpps till PSVR2, det är allt som behövs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Undrar om de får mer sålda enheter om de öppnar upp för pc användning precis som deras handkontroller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Undrar om de får mer sålda enheter om de öppnar upp för pc användning precis som deras handkontroller.

Det tror jag helt klart skulle bidra tillnförsäljning också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tycker det är en grym liten mackapär. Men som @Håkan säger: nu börjar grovgörat. Stora, bra spel i en strid ström behövs.

Gief Alyx!


signatur
Redaktör
Skrivet av lonian:

Undrar om de får mer sålda enheter om de öppnar upp för pc användning precis som deras handkontroller.

Definitivt. Den har bra teknik och entusiaster lär inte backa för priset. Den är dessutom flera tusen billigare än Valve Index.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Gief Alyx!

Skulle vara kul, men Alyx är klart överskattat i sammanhanget. Det finns och börjar komma många spel som får Alyx att sticka ut mindre och mindre.

Att Red Matter 2 inte syns på vanliga spelsidor men hyllas till skyarna av de som testat är ju bara ett exempel på hur skevt det är.
Nu är det ju mest de som inte är intresserade som klagar på utbudet, eftersom att dem inte heller har någon koll då det inte rapporteras om ens de bästa VR spelen på de största sidorna.

Skrivet av Tomas Helenius:

Definitivt. Den har bra teknik och entusiaster lär inte backa för priset. Den är dessutom flera tusen billigare än Valve Index.

Sony tjänar väl inget på att öppna upp för den på PC, ifall de inte startar en egen butik där?
Det finns ju Playstationspel på Steam så Dualsense stöd har ju en vis logik där.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Skulle vara kul, men Alyx är klart överskattat i sammanhanget. Det finns och börjar komma många spel som får Alyx att sticka ut mindre och mindre.

Att Red Matter 2 inte syns på vanliga spelsidor men hyllas till skyarna av de som testat är ju bara ett exempel på hur skevt det är.
Nu är det ju mest de som inte är intresserade som klagar på utbudet, eftersom att dem inte heller har någon koll då det inte rapporteras om ens de bästa VR spelen på de största sidorna.

Sony tjänar väl inget på att öppna upp för den på PC, ifall de inte startar en egen butik där?
Det finns ju Playstationspel på Steam så Dualsense stöd har ju en vis logik där.

Åhå. jag håller Alyx som bland det bästa jag spelat på senare år, men tror väl kanske inte att det kommer till PSVR2. Men hoppas gör jag, både på det och andra bra, stora spel.

Bristen på täckning hänger ihop med läsarintresse. Det krävs nästan välkända spelnamn eller utvecklare för att recensioner ska lyfta, hur bra spelen än är.


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle vara kul, men Alyx är klart överskattat i sammanhanget. Det finns och börjar komma många spel som får Alyx att sticka ut mindre och mindre.

Att Red Matter 2 inte syns på vanliga spelsidor men hyllas till skyarna av de som testat är ju bara ett exempel på hur skevt det är.
Nu är det ju mest de som inte är intresserade som klagar på utbudet, eftersom att dem inte heller har någon koll då det inte rapporteras om ens de bästa VR spelen på de största sidorna.

Sony tjänar väl inget på att öppna upp för den på PC, ifall de inte startar en egen butik där?
Det finns ju Playstationspel på Steam så Dualsense stöd har ju en vis logik där.

Jag vill inte påstå att Alyx är överskattad i sammanhanget.
Spelet är riktigt bra och välpolerat, ett av få spel jag kan tänka mig köra flera varv.
Man skulle kunna påstå att spelet är genomtänk i varenda vrå.
Inget illa om Red Matter 2, riktigt bra spel och snyggt och nästan samma fysik.
En PSVR2 version skulle vara minst lika bra men skulle också tyvärr sakna workshopen vilket höjer half life alyx en hel del.
Tex möjligheten att spela Return to rapture skulle inte vara möjligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Bristen på täckning hänger ihop med läsarintresse. Det krävs nästan välkända spelnamn eller utvecklare för att recensioner ska lyfta, hur bra spelen än är.

Man skapar väll ett intresse också genom att skriva lite.
Eurogamer gör detta bra som vänder sig till vanliga gamers vanligtvis, men det krävs väll att en entusiast finns i redaktionen och att denne tillåts att ägna 1 dag i veckan åt det
Jag tänker på Ians VR corner som han kör på söndagar.
Det kan vara allt från recensioner och hårdvara till att testa VR moddar och moddar till bef VR spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Tror väldigt många sitter och hoppas på prissänkning till Black Friday.

Eller som jag: väntar in nya o bra spel att spela på den innan köp.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Man skapar väll ett intresse också genom att skriva lite.
Eurogamer gör detta bra som vänder sig till vanliga gamers vanligtvis, men det krävs väll att en entusiast finns i redaktionen och att denne tillåts att ägna 1 dag i veckan åt det
Jag tänker på Ians VR corner som han kör på söndagar.
Det kan vara allt från recensioner och hårdvara till att testa VR moddar och moddar till bef VR spel.

Ja, det finns förstås flera grejer som spelar in, och du har helt rätt i att intresse är viktigt. Sen måste vi lägga våra resurser (skribenter, tid, pengar) där intresse finns eller vi tror att det kommer finnas, och VR-grejer är dessvärre inte jättestort jämfört med andra grejer.


signatur
Medlem

Ägare av PSVR 2 sedan dag ett. Har egentligen bara spelat Tentacular, Horizon Call to the Mountain och Gran Turismo 7 om man exkluderar några demospel. För egen del så är det inte AAA-spel (à la 700 kr) som jag nödvändigtvis saknar. Jag skulle vilja se mer unika spel som t.ex. det briljanta Tentacular. Sen kanske AAA-spelen drar till sig fler köpare och gör att det kommer fler lite mindre spel också, så jag ser det inte som ondo direkt.

Det jag tycker är lite tråkigt är att det fortfarande känns lite krångligt att starta upp. Plocka fram utrustningen från skåpet de ligger i, se till att handkontrollerna är laddade, rulla bort vardagsrumsbordet osv. Visst, det visste jag redan innan jag köpte det och svårt att beskylla Sony för det. Men jag hade hoppats att jag inte skulle tycka att det var så meckigt, så det är uppenbart för egen del att PSVR 2 inte är tillräckligt attraktiv att spela på just nu iaf.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Åhå. jag håller Alyx som bland det bästa jag spelat på senare år, men tror väl kanske inte att det kommer till PSVR2. Men hoppas gör jag, både på det och andra bra, stora spel.

Bristen på täckning hänger ihop med läsarintresse. Det krävs nästan välkända spelnamn eller utvecklare för att recensioner ska lyfta, hur bra spelen än är.

Som fullskaligt spel i VR miljö så sticker det ut mindre än det gjorde innan, även om det är det mest välpolerade.
Skulle man lägga Alyx som 10:a på skalan så börjar det dyka upp många 8-9:or nu och Alyx är inte det ända spelet som är riktigt bra eller välpolerat för VR.

Skrivet av Molotov:

Jag vill inte påstå att Alyx är överskattad i sammanhanget.
Spelet är riktigt bra och välpolerat, ett av få spel jag kan tänka mig köra flera varv.
Man skulle kunna påstå att spelet är genomtänk i varenda vrå.
Inget illa om Red Matter 2, riktigt bra spel och snyggt och nästan samma fysik.
En PSVR2 version skulle vara minst lika bra men skulle också tyvärr sakna workshopen vilket höjer half life alyx en hel del.
Tex möjligheten att spela Return to rapture skulle inte vara möjligt.

Det finns bra spel och det finns optimerade spel, Alyx lyckas med båda men växlar man mellan spel så får man i alla fall uppleva lite av varje.

Visst är det fortfarande herre på täppan, men VR skulle fortfarande vara helt fantastiskt och värt det om inte Alyx hade släppts.
Missar man PSVR2 eftersom att man tror att Alyx är så bra så att det inte är värt det annars så anser jag helt klart att man gjort en felbedömning.

Skrivet av Molotov:

Man skapar väll ett intresse också genom att skriva lite.
Eurogamer gör detta bra som vänder sig till vanliga gamers vanligtvis, men det krävs väll att en entusiast finns i redaktionen och att denne tillåts att ägna 1 dag i veckan åt det
Jag tänker på Ians VR corner som han kör på söndagar.
Det kan vara allt från recensioner och hårdvara till att testa VR moddar och moddar till bef VR spel.

Känns nästan onödigt att FZ recenserade PSVR2 när de inte ens tänker rapportera om det.
Inte ens de största titlarna eller snackisarna dyker upp som nyheter.

Har de ens provat något spel sedan release?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Som fullskaligt spel i VR miljö så sticker det ut mindre än det gjorde innan, även om det är det mest välpolerade.
Skulle man lägga Alyx som 10:a på skalan så börjar det dyka upp många 8-9:or nu och Alyx är inte det ända spelet som är riktigt bra eller välpolerat för VR.

Det finns bra spel och det finns optimerade spel, Alyx lyckas med båda men växlar man mellan spel så får man i alla fall uppleva lite av varje.

Visst är det fortfarande herre på täppan, men VR skulle fortfarande vara helt fantastiskt och värt det om inte Alyx hade släppts.
Missar man PSVR2 eftersom att man tror att Alyx är så bra så att det inte är värt det annars så anser jag helt klart att man gjort en felbedömning.

Känns nästan onödigt att FZ recenserade PSVR2 när de inte ens tänker rapportera om det.
Inte ens de största titlarna eller snackisarna dyker upp som nyheter.

Har de ens provat något spel sedan release?

Tror inte det finns tillräckligt stort intresse på FZ för dem att täcka PSVR2 regelbundet? Eller för mig som "vanlig" gamer och alla jag känner så är VR bara en gimick med en sämre spelupplevelse än vad du får genom att spela spel "normalt".

Medlem

Riktigt bra jobbat. Köpte själv PSVR2 vid släpp och har spelat mer VR nu än jag någonsin gjorde efter inköpet av Quest 2. Förutom det tekniska beror det troligen främst på hur snabbt och enkelt det är att dra igång en spelsession (förutsatt att du har dedikerad plats att spela på). Senaste tiden har det blivit lite mer lugnare spel som Puzzling places och Walkabout Golf, som kan spelas sittande, men även kört en del Horizon, Pavlov, Kayak vr etc.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Anwest:

Ägare av PSVR 2 sedan dag ett. Har egentligen bara spelat Tentacular, Horizon Call to the Mountain och Gran Turismo 7 om man exkluderar några demospel. För egen del så är det inte AAA-spel (à la 700 kr) som jag nödvändigtvis saknar. Jag skulle vilja se mer unika spel som t.ex. det briljanta Tentacular. Sen kanske AAA-spelen drar till sig fler köpare och gör att det kommer fler lite mindre spel också, så jag ser det inte som ondo direkt.

Det jag tycker är lite tråkigt är att det fortfarande känns lite krångligt att starta upp. Plocka fram utrustningen från skåpet de ligger i, se till att handkontrollerna är laddade, rulla bort vardagsrumsbordet osv. Visst, det visste jag redan innan jag köpte det och svårt att beskylla Sony för det. Men jag hade hoppats att jag inte skulle tycka att det var så meckigt, så det är uppenbart för egen del att PSVR 2 inte är tillräckligt attraktiv att spela på just nu iaf.

Känns som spel som Tentacular finns det mycket av. Inte riktigt i huvudet på vilka som släppts för PSVR2. Inte spelat spelet men det känns som ett sånt där "stöka omkring" spel, ofta bra "nybörjarspel"

Det du beskriver om böket för att spela är PSVR2 största och VR i allmänhet största nackdel. Här är ju Quest i sammanhanget otroligt enkel, bara sätta på skallen och köra typ.
Jag hade önskat att PSVR2 hade integrerat ljud förutom earbuds och att det gick att köra trådlöst. Tycker också att det är en hel del meckande med PSVR2 innan man är igång.
Quest 2 har jag bara igång datorn, sätter Quest 2 på skallen och kör.

Skrivet av Fearnox:

Som fullskaligt spel i VR miljö så sticker det ut mindre än det gjorde innan, även om det är det mest välpolerade.
Skulle man lägga Alyx som 10:a på skalan så börjar det dyka upp många 8-9:or nu och Alyx är inte det ända spelet som är riktigt bra eller välpolerat för VR.

Det finns bra spel och det finns optimerade spel, Alyx lyckas med båda men växlar man mellan spel så får man i alla fall uppleva lite av varje.

Visst är det fortfarande herre på täppan, men VR skulle fortfarande vara helt fantastiskt och värt det om inte Alyx hade släppts.
Missar man PSVR2 eftersom att man tror att Alyx är så bra så att det inte är värt det annars så anser jag helt klart att man gjort en felbedömning.

Känns nästan onödigt att FZ recenserade PSVR2 när de inte ens tänker rapportera om det.
Inte ens de största titlarna eller snackisarna dyker upp som nyheter.

Har de ens provat något spel sedan release?

Ja jag håller med om att Alyx är inget måste längre. Jag personligen bryr mig inte om spelet till PSCR2 mrn jag vet att många gör och det kan dra fler köpare. Därför "vill" jag att spelet också släpps

Jag tror inte FZ spelat något fler spel nej


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Anwest:

Ägare av PSVR 2 sedan dag ett. Har egentligen bara spelat Tentacular, Horizon Call to the Mountain och Gran Turismo 7 om man exkluderar några demospel. För egen del så är det inte AAA-spel (à la 700 kr) som jag nödvändigtvis saknar. Jag skulle vilja se mer unika spel som t.ex. det briljanta Tentacular. Sen kanske AAA-spelen drar till sig fler köpare och gör att det kommer fler lite mindre spel också, så jag ser det inte som ondo direkt.

Det jag tycker är lite tråkigt är att det fortfarande känns lite krångligt att starta upp. Plocka fram utrustningen från skåpet de ligger i, se till att handkontrollerna är laddade, rulla bort vardagsrumsbordet osv. Visst, det visste jag redan innan jag köpte det och svårt att beskylla Sony för det. Men jag hade hoppats att jag inte skulle tycka att det var så meckigt, så det är uppenbart för egen del att PSVR 2 inte är tillräckligt attraktiv att spela på just nu iaf.

Tror nog bara att du får ha lite tålamod, de vill nog inte pusha ut för många spel samtidigt då det är smartare att få jämn utrullning istället. Spelarna får nytt att spela hela tiden, medans utvecklarna får mer betalt och en mycket större chans att synas.

Kan varmt rekommendera Pistol Whip(kom uppdatering nyligen), Puzzling places, RE8 och Synth riders.
Jag är lite sparsam så det finns rätt många spel som jag väntar lite med. Kommer köpa Red matter 2, GT7, Tetris Effect, Walkabout: Mini golf, Walking dead, Pavlov, Townsmen, Another Fishermans tale, The light brigade, Moss 1-2 och Ultimate Budget cuts så fort de är på rea.

Ser fram emot Low-Fi, Journey to Foundation, Pixel Ripped 1978, Undead Citadel och RE4.
Hoppas på Shadow drop av Beat Sabre ikväll, vet inte om jag behöver ett till spel i den stilen när jag ändå har Synth riders och Pistol Whip dock.

Call of the mountain verkar dock inte vara något för mig.

Edit: Såg detta från utvecklare angående Red matter 2:

VerticalRobot

6 days ago
Devs here! So one unexpected great thing of having to take Quest 2 into account is that it’s really forcing us to do our homework in terms of optimization. These are the benefits on the other end of the spectrum. and keep in mind, this is still early days. We will get even better over time, you haven’t seen anything yet of what PSVR2 will be capable of!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som spel som Tentacular finns det mycket av. Inte riktigt i huvudet på vilka som släppts för PSVR2. Inte spelat spelet men det känns som ett sånt där "stöka omkring" spel, ofta bra "nybörjarspel"

Jag trodde också det, men just Tentacular tycker jag sticker ut från mängden tack vare just tentaklerna. Varje gång jag har spelat detta så tar det några minuter att vänja sig bort att ha fem meter långa tentaklar IRL 😂

Skrivet av Fearnox:

Tror nog bara att du får ha lite tålamod, de vill nog inte pusha ut för många spel samtidigt då det är smartare att få jämn utrullning istället. Spelarna får nytt att spela hela tiden, medans utvecklarna får mer betalt och en mycket större chans att synas.

Tack för dina speltips. Jag skulle säga att jag har ett bra tålamod med PSVR 2 och utbudet, jag ventilerade nog mest vad jag hoppades på för spel framöver för att orka plocka fram det 😊 Men som sagt, bra tips som kan vara värda att titta in lite närmare! Beat Saber vore grymt.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tror inte det finns tillräckligt stort intresse på FZ för dem att täcka PSVR2 regelbundet? Eller för mig som "vanlig" gamer och alla jag känner så är VR bara en gimick med en sämre spelupplevelse än vad du får genom att spela spel "normalt".

Det tycker jag inte stämmer.
Tx en tactical shoter har mycket mer att erbjuda för VR där man hanterar sina magasin och omladdningar manuellt. Där kulorna i magasinen faktiskt är fysiska objekt och inte en siffra och som går förlorat om du tar ut och lämnar ett halvfullt magasin på marken.
Kommunikationen kan skötas både med gester och rösten. Man siktar och hanterar ett "fysiskt" vapen ist för en "kamera" med handen/fingarna med påklistrat vapen.

Spel som resident evil, half life, serien, flyg, racing. ja spel som finns både som vanliga spel och VR spel blir (enligt dom flesta) mycket bättre spel, men 100ggr mer inlevelse.
Sen behöver det ena inte ersätta det andra 🙂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar vara en bra enhet, men hade sldrig köpt den till det priset av ren princip.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Riktigt bra siffror jämfört med PS VR med tanke på:

  • Högre pris och inflation

  • Det fanns fler PS4:or på marknaden vid släppet

  • PS VR släpptes till julhandeln

  • Lite marknadsföring

  • Den har på många marknader initialt bara kunnat köpas från Sony

Medlem

Väntar på prissänkning, antagligen till black friday, men köp blir det 100%. Lustigt nog är min "icke-gamer" (hennes ord, inte mina) sambo helt såld på originalet (psvr dvs), kanske är en inkörsport för mindre erfarna gamers? 😊

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tycker jag inte stämmer.
Tx en tactical shoter har mycket mer att erbjuda för VR där man hanterar sina magasin och omladdningar manuellt. Där kulorna i magasinen faktiskt är fysiska objekt och inte en siffra och som går förlorat om du tar ut och lämnar ett halvfullt magasin på marken.
Kommunikationen kan skötas både med gester och rösten. Man siktar och hanterar ett "fysiskt" vapen ist för en "kamera" med handen/fingarna med påklistrat vapen.

Spel som resident evil, half life, serien, flyg, racing. ja spel som finns både som vanliga spel och VR spel blir (enligt dom flesta) mycket bättre spel, men 100ggr mer inlevelse.
Sen behöver det ena inte ersätta det andra 🙂

Det stämmer garanterat inte för alla nej Det jag sa dock var att jag tror att intresset bland de större massorna är för lågt för att FZ aktivt ska börja täcka VR här på sajten. Jag har tex testat VR x antal gånger och jag känner inte att det gör spel bättre alls. Svävande händer, halvkass grafik och motion sickness är bara några av nackdelarna du enkelt kan komma undan genom att inte välja VR. Sen är ju allt en smaksak såklart och jag kanske kan tänka mig VR om ett antal år om det håller exakt samma klass som storspelen för icke VR håller där motion sickness helt kan elimineras på något sätt och du inte längre har svävande händer osv.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Gief Alyx!

Vore en riktig jubelframkallare om de utannonserar det ikväll!
Förövrigt är det ju som andra redan påpekat av vikt att de annonserar bra och fler spel till formatet så även om Alyx inte är ett av dem behöver de vara en bunt för att både erbjuda till befintliga köpare men också locka nya. Det må ha sålt bättre än tidiga rapporter hintat om men som sagt nu börjar grovjobbet!

12
Skriv svar