Den stora Switch 2-tråden

Skrivet av Devan:

Känns lite som Nintendo väntade på att Sony skulle presentera ps5 pro och se vilket pris Sony skulle ta innan de bestämde sig för släpp priset för Switch 2.

Vågar man gissa att de lägger sig på 100 dollar under ps5pro?

Typ 7000-7500:- i Sverige.

Men då kan man ju lika gärna köpa en PC!

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, möjligheten att behålla gamla Dockningsstationen för ett lågt lägsta instegspris känns rimligt och som en bra idé. Tror det för övrigt det är helt uteslutet att de ens överväger ett pris på över 500 dollar med tanke på att de sannolikt fortsatt vill fokusera på en tillgänglig familjekonsol och inte en dyr high-tech pryl för att konkurrera med PC riggar...

Fast det ryktas väl om att det ska vara mer än bara utgång till TV:n på den nya dockningsstationen? Så att använda den gamla är nog en omöjlighet, eller uppfattade jag dig fel kanske?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror ni den blir så dyr? Känns väldigt mycket, och de kan väl ta vad som är skäligt utifrån produktionskostnader osv och då känns väl inte PS5 Pro som bästa referens utan det mesta har ju pekat mot $399-450 typ och det har cirkulerat länge så tror inte det är någonting de drog till med som efterkonstruktion nu efter Sonys presentation? Å andra sidan kanske de är modiga och kryddar med $499-550 istället? Men känns blodigt och även om Nintendo inte vill gå på förlust för sålda konsoler tror jag inte de vill riskera att få samma arga reaktioner som PS5 Pro fick av priset heller så de känner nog inte att det är läge att sätta sig i överkant heller... tänker jag i alla fall.

Ska den vara kraftfullare än Steam Deck som ligger på runt 6K vore det väl inte orimligt att ta liknande pris för en Switch 2 kan jag tänka. Men det återstår ju att se.

Går dom ner i pris är det bara win win. Men jag ställer in mig på den prislappen så ser man väl om en blir överaskad.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Detta har diskuterats tidigare, och de har sagt att de tänker mer långsiktigt än att bara oroas över kortsiktig vinst just nu med befintlig konsol utan ser mer långsiktigt på framtida vinster.

När sa de det?

Oavsett tror jag inte, det är vad jag tror, de kommer att utannonsera den innan julhandeln.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Fast det ryktas väl om att det ska vara mer än bara utgång till TV:n på den nya dockningsstationen? Så att använda den gamla är nog en omöjlighet, eller uppfattade jag dig fel kanske?

Rykten kommer och går, jag är dock ganska säker på att det inte blir något speciellt alls med dockningsstationen på nästa Switch.
Att Dockan skulle ha ett separat grafikkort, streamingsfunktionalitet eller nått sånt tror jag är högst osannolikt.

Skrivet av lonian:

Ska den vara kraftfullare än Steam Deck som ligger på runt 6K vore det väl inte orimligt att ta liknande pris för en Switch 2 kan jag tänka. Men det återstår ju att se.

Går dom ner i pris är det bara win win. Men jag ställer in mig på den prislappen så ser man väl om en blir överaskad.

Tror dock NIntendo siktar på betydligt högre försäljning än Steam Deck. Deck må sälja bäst bland alla dessa handhållna PC-konsoler som dykt upp, men sett till konventionella spelkonsoler så säljer den ju väldigt lite, mindre t.om. än Wii U gjorde...

Skrivet av Sommarregn9:

När sa de det?

Oavsett tror jag inte, det är vad jag tror, de kommer att utannonsera den innan julhandeln.

I något corporate speech tidigare sade N att de fokuserar mer på långsiktighet snarare än kortsiktig vinst, eller något i den stilen. Ganska standard snömosprat för globala företag, dvs.

Vissa har dock tagit det som någon slags tvärsäker inofficiell bekräftelse på att ett utannonserande kommer innan jul, men det är alltså bara personliga åsikter och spekulation. Vi vet inte säkert, helt enkelt.

Det behöver inte motsäga att man väntar med en utannonsering tills efter jul, så klart. Faktum är att det inte säger så mycket alls. Kommer det inte en utannonsering väldigt fort ser jag personligen ingen mening med att inte vänta tills efter julhandeln, då konsolen ändå inte verkar dyka upp förrän tidigast typ tidig sommar nästa år. Kanske t om hösten?

Själv tror jag inte ett utannonserande är nära förestående. Att utannonsera inför TGS tror jag inte är något N prioriterar, då TGS tappat otroligt mycket relevans av flera anledningar, bl a då JP-konsolmarknaden stagnerat och blir ett allt mindre viktigt territorium. Hade de velat utannonsera den just nu tror jag mer på en "vanlig" Direct eller att de i sådana fall prioriterat Gamescom, för betydligt mer globalt coverage än TGS kan ge.

Medlem
Skrivet av magma:

DLSS är definitivt en stor fördel, framegen hade förstås varit ännu trevligare men då hade nog prislappen stuckit iväg för mycket.

Nu är inte jag expert på något sätt, men här pratar MetalDave64 om att Nintendo kan använda flera uppskalningstekniker "staplade" på varandra, och därmed använda både DLSS och FSR och framegeneration på det (antagligen för att AMDs tekniker inte är "låsta" till deras kort/hårdvara) så vi ska nog inte räkna ut att det är någonting Switch 2 kan komma att använda.

Detta från en längre live-sändning där han går igenom läckorna, tekniken, DLSS vs FSR och mycket annat. Har inte orkat se igenom hela utan spolat igenom lite men tycks vara en gedigen genomgång för den intresserade.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Rykten kommer och går, jag är dock ganska säker på att det inte blir något speciellt alls med dockningsstationen på nästa Switch.
Att Dockan skulle ha ett separat grafikkort, streamingsfunktionalitet eller nått sånt tror jag är högst osannolikt.

Tror dock NIntendo siktar på betydligt högre försäljning än Steam Deck. Deck må sälja bäst bland alla dessa handhållna PC-konsoler som dykt upp, men sett till konventionella spelkonsoler så säljer den ju väldigt lite, mindre t.om. än Wii U gjorde...

Absolut, tror ryktet handlade om en inbyggd fläkt som kylde switchen medan den var i dockningsstationen.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Absolut, tror ryktet handlade om en inbyggd fläkt som kylde switchen medan den var i dockningsstationen.

Ja det har gått sådana rykten men nu I de läckta bilderna verkar den fläkten vara i konsolen såg jag i en video ...

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

När sa de det?

I ett möte med investerare (som sammanfattades i denna PDF) där de sa följande:

"At the same time, this fiscal year is when we devote ourselves to preparations for the
successor to Nintendo Switch, and we believe that our top priority is to both maintain the
momentum of Nintendo Switch and prepare for its successor. Rather than being overly focused
on single-year profits, we have positioned this as a year to prepare for the future and to
implement initiatives for continued growth and a long-term rise in corporate value."

Alltså, de fokuserar lika mycket på Nintendo Switch (som att de har utannonserat flera bundles för bf/julhandeln) som på framtiden och uppföljaren (Switch 2) och inte "överfokuserade" på enstaka års inkomster (som denna julhandeln) utan börjar förbereda sig för framtiden och kontinuerlig tillväxt mer långsiktigt. Vilket talar för utannonsering denna höst. Men visst, du kan såklart tro vad du vill men du bör åtminstone ta med sådant här i beaktande då. Samt att Switch utannonserades konkret i Oktober 2016 innan launch i Mars 2017, alltså drygt ett halvår innan släpp, och att Switch 2 ryktas lanseras till våren pekar också mot en utannonsering nu i höst. Men men, det är svårt att veta med Nintendo de kör ofta enligt sina egna regler och logiker, även om de ofta också är vanedjur som följer mönster som kan vara bra att utgå från.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/7H1lx7sceIc?t=1602

Nu är inte jag expert på något sätt, men här pratar MetalDave64 om att Nintendo kan använda flera uppskalningstekniker "staplade" på varandra, och därmed använda både DLSS och FSR och framegeneration på det (antagligen för att AMDs tekniker inte är "låsta" till deras kort/hårdvara) så vi ska nog inte räkna ut att det är någonting Switch 2 kan komma att använda.

Detta från en längre live-sändning där han går igenom läckorna, tekniken, DLSS vs FSR och mycket annat. Har inte orkat se igenom hela utan spolat igenom lite men tycks vara en gedigen genomgång för den intresserade.

*DLSS 3 frame gen ska det stå :), jag missade att skriva till det.

Jag tolkar det som att det är upp till utvecklaren som styr här med uppskalningstöd eller kombinationen av FSR+DLSS. Men rent tekniskt eller i teorin borde det ju gå eftersom Ampere har FSR 3 stöd.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Gertzy:

"...maintain the
momentum of Nintendo Switch..."

Nu är inte jag någon expert på försäljning m.m., men vill dom fortsätta sälja Switch i god takt så är min känsla att det vore bättre att vänta med utannonsering tills efter julhandeln.

Borde vara tillräckligt med tid för marknadsföring om dom kommer med information i början av nästa år.

Medlem
Skrivet av magma:

*DLSS 3 frame gen ska det stå :), jag missade att skriva till det.

Jag tolkar det som att det är upp till utvecklaren som styr här med uppskalningstöd eller kombinationen av FSR+DLSS. Men rent tekniskt eller i teorin borde det ju gå eftersom Ampere har FSR 3 stöd.

Aha, och det "ingår" inte i DLSS 3.5 som Switch 2 ryktas stödja? I alla fall tycks ju utvecklare kunna nyttja det om de vill som du skriver så det är ju bra vilket som!

Skrivet av Brunkeberg:

Nu är inte jag någon expert på försäljning m.m., men vill dom fortsätta sälja Switch i god takt så är min känsla att det vore bättre att vänta med utannonsering tills efter julhandeln.

Borde vara tillräckligt med tid för marknadsföring om dom kommer med information i början av nästa år.

Som jag skrev förut, hade de varit så oroliga för julhandeln hade de nog inte ens nämnt den för de har ju tekniskt sett redan bekräftat och utannonserat den (eller i alla fall att den ska utannonseras) om än inte fullt ut. Men hade de varit så oroliga för en Switch-försäljning som redan är i nedåtgående trend hade de nog inte ens nämnt den fören efter nyår. Sen får du tänka på att de julhelgsbundles de vanligtvis utannonserar i slutet av Oktober och lanserar mot November inför Black Friday och julhandeln men nu redan har utannonserats så tillsammans med de Nintendo Directs som enligt uppgifter skulle ha hållits i September men tidigarelades till slutet av Augusti och klämde ihop två sändningar till en (vilket aldrig hänt tidigare) så är det mer som tyder på att de kommer utannonsera den i höst än senare. Sen får en komma ihåg att utöver Switch-releasetrailern i Oktober så höll de också ett stort event i Januari för konsolen, tillbehören och spelen. Och det har pratats om att Nintendo har planer på att avtäcka Switch 2 i liknande etapper så det finns väldigt lite som indikerar att de skulle gå från sex månaders promotion-period till drygt 2-3.

Sen är ju de som köper Switch nu ändå inte så brydda i att ha det senaste och bästa (uppenbarligen) utan vill antingen bara ha någonting överkomligt att spela på just nu eller vill köpa något till barn/barnbarnen så de kommer högst antagligen köpa Switch denna jul även om en uppföljare är utannonserad - vilket jag tror Nintendo räknar med. Liksom att den högst troligen kommer sälja även efter Switch 2 har både utannonserats och lanserats för då har de kanske prissänkt de och introducerat Nintendo Selects-linjen med billigare spel till den så de som inte bryr sig om att ha det senaste och bästa ändå kan ha ett kul och smidigt alternativ. Nintendo har ju pratat om att stödja den under en tioårsperiod och till våren är det väl år åtta, så den kommer ju få spel och så under lång tid så de 140m+ Switch-ägarna och ständigt växande lär inte överges i första taget i alla fall. Och de vet att när/om de senare är beredda att gå vidare så kommer de kunna ta sina spel med sig. Så de kommer samexistera en bra tid, både före och efter utannonsering antar jag, och med tanke på hur de pratar om långvarig strategi istället för kortsiktig inkomstmaximering just nu så skulle jag säga att det mesta pekar på tidigare än senare utannonsering.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kollar på Steam Deck-sidan och den som verkar närmast Switch 2-läckorna tycks kosta 419 euro - vilket blir ca 4 756 när jag googlar på det euro > SEK men sen beror det väl på hur mycket denna nya helt unika SOC:en kostat att ta fram och producera, men jag hoppas detta ger en indikation på att priset hamnar under/runt 5000 snarare än 6+. Men ja, det återstår ju att se så bara ställa in sig på att det kan bli blodigt med alla pålägg som kommer här i Sverige och kanske bli positivt överraskad sen istället...

Medlem
Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Kollar på Steam Deck-sidan och den som verkar närmast Switch 2-läckorna tycks kosta 419 euro - vilket blir ca 4 756 när jag googlar på det euro > SEK men sen beror det väl på hur mycket denna nya helt unika SOC:en kostat att ta fram och producera, men jag hoppas detta ger en indikation på att priset hamnar under/runt 5000 snarare än 6+. Men ja, det återstår ju att se så bara ställa in sig på att det kan bli blodigt med alla pålägg som kommer här i Sverige och kanske bli positivt överraskad sen istället...

Nintendo borde haft liknande sida att beställa från som Steam så att man får ner prislappen. Svenska Steamdeck priser är ju lite sådär

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nintendo borde haft liknande sida att beställa från som Steam så att man får ner prislappen. Svenska Steamdeck priser är ju lite sådär <Uppladdad bildlänk>

Usch, ja, det är ju betydligt blodigare priser Och vi hade kunnat haft det om vi var del av Nintendo of Europe istället för Bergsala men nu har de hand om oss så att säga men ska ju gå att beställa från t.ex. Tyskland vad jag förstått (har dock aldrig gjort det själv utan köpt genom Gamestop och Webhallen eller så) så då ska det gå att komma undan lite billigare i alla fall...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Aha, och det "ingår" inte i DLSS 3.5 som Switch 2 ryktas stödja? I alla fall tycks ju utvecklare kunna nyttja det om de vill som du skriver så det är ju bra vilket som!

Själva DLSS 3.5 stödjs av Ampere, men man får då inte frame-gen komponenten enligt Nvidia om man inte kör 40-serien (Lovelace)

Källa: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-dlss-3-5-ray...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Själva DLSS 3.5 stödjs av Ampere, men man får då inte frame-gen komponenten enligt Nvidia om man inte kör 40-serien (Lovelace)

Källa: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-dlss-3-5-ray...

Aha, tack, har suttit på Mac senaste 12+ åren så har inte riktigt följt exakta detaljer även om jag ändå försökt följa rykten, läckor och utannonseringar. Då står som sagt hoppet till framegen hos utvecklare som kan nyttja FSR då alltså. Ska bli intressant att se om Nintendo själva bemödar sig med det eller om de nöjer sig med DLSS. Vissa tredjepartsutvecklare kanske gör det för att använda som försäljningsargument i framtida Directs t.ex. för att visa hur bra versioner de lyckas få fram!

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ganska svårt att se hur en sån skulle göra någon nytta. Det finns skäl till att man sätter fläktar på insidan av chassit för att skapa en luftström som leder bort värmen från kretsarna. En fläkt på utsidan, bra kanske om man vill kyla av plasten

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ganska svårt att se hur en sån skulle göra någon nytta. Det finns skäl till att man sätter fläktar på insidan av chassit för att skapa en luftström som leder bort värmen från kretsarna. En fläkt på utsidan, bra kanske om man vill kyla av plasten

Jag utgick bara från ryktet och ingenting annat. 😅

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Imorgon förväntas Sony utannonsera en State of Play, men den kan bli överskuggad av en Switch 2-utannonsering! Eller i alla fall en utannonsering om en utannonsering? Hoppet på en September-utannonsering lever i vilket fall vidare!

Medlem

Nintendo tycks ha lämnat in ansökan för en "trådlös enhet" (ej spelkonsol) men vad kan det vara? Någonting till Switch 2? Eller någonting helt annat? Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://www.youtube.com/watch?v=MUMApJzofP4

Nintendo tycks ha lämnat in ansökan för en "trådlös enhet" (ej spelkonsol) men vad kan det vara? Någonting till Switch 2? Eller någonting helt annat? Vad tror ni?

Detta var lite större än jag trodde! Ansökan jag nämnde ovan kom också med ett embargo, att det inte får göras tillgängligt innan Mars 2025. Och det är ju rätt stort! För är det ett tillbehör till Nintendo Switch 2 kan det indikera att de inte vill att detta tillbehör läcker innan konsolen har lanserats.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

"At the same time, this fiscal year is when we devote ourselves to preparations for the
successor to Nintendo Switch, and we believe that our top priority is to both maintain the
momentum of Nintendo Switch and prepare for its successor. Rather than being overly focused
on single-year profits, we have positioned this as a year to prepare for the future and to
implement initiatives for continued growth and a long-term rise in corporate value."

De pratar dock om finansiella året, det tar väl ändå slut sista mars 2025?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

. Samt att Switch utannonserades konkret i Oktober 2016 innan launch i Mars 2017, alltså drygt ett halvår innan släpp, och att Switch 2 ryktas lanseras till våren pekar också mot en utannonsering nu i höst.

Det är sant. Men Wii U var helt död då och de var tvugna få ut Switch så fort de bara kunde och få folk börja att prata om den.

Medlem

Nu får de utannonsera konsollen snart och visa upp lite. Orkar inte vänta mer...

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem

Håller helt med han. Hoppades på reveal förra veckan. Trots att det inte hände så är jag fortfarande av åsikten att vi är väldigt nära.
Får se vad som sägs från Nintendo på Tokyo Game Show (Startar nu på Torsdag 26 September 2024 kl. 03:00 och slutar Söndag 29 September 2024).

Oavsett så har jag en god känsla av att reveal kommer inom de närmsta veckorna. Om 3-3.5 veckor är vi i mitten på Oktober. En reveal innan dess tror jag är sannolikt.

Brazil var korrekt i att man körde 3 Nintendo directs i Augusti. Förmodligen också rätt i att man flyttade bak dom för att jobba på Switch 2 reveal eftersom vi inte haft en Direct i September (Som Nintendo kört varje år, senaste typ 8 åren). Han sa i det inlägget att anledningen är för att man håller Switch 2 reveal i September eller Oktober.

Vilket får mig att tro att det sker snart. Är det möjligt att vi behöver vänta 4-4,5 veckor till, mot slutet av Oktober? Kanske, men jag tror ändå att det är mer sannolikt att vi ser reveal senast veckan 14-18 Oktober.

Brazil hade rätt i alla andra detaljer av sitt meddelande på Fami Board så denna del stämmer säkert också

Medlem
Skrivet av Albrion:

Nu får de utannonsera konsollen snart och visa upp lite. Orkar inte vänta mer...

Håller verkligen med! Varje gång man får en ny tweet från Nintendo så hoppas man på någon nyhet!

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Skriv svar