Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nä, jag vet inte om jag tror de känner att det är ett spel som säljer konsoler på samma sätt som Super Mario 3D Open World skulle göra, men kan ändå se att det visas upp i revealen och sen lanseras år ett i alla fall. Då hinner sommarbesökarna i Orlando och Japan ha besökt med sina barn och gett dem känslan av att de vill ha spelet till låt säga julen 2025

Så är det - Känns givet att det är Metroid Prime 4 Beyond och Super Mario 3D som är year 1 titlarna eftersom man inte lär ha ett nytt gigantiskt Zelda på hyllan. MP4 vet vi redan med 99% sannolikhet och Super Mario 3D är också ingen högoddsare med tanke på att Odyssey släpptes Oktober 2017 och att det har gått över 7 år sen sist.

Undra om vi får något event av Nintendo gällande Switch 2 denna eller nästa vecka. Skulle ju plötsligt kunna komma ut imorgon typ. Tune in på torsdag för reveal av vår next gen hardware

Medlem

Leak Express! Nintendo tycks vilja undvika alltför många grafikinställningar men göra det enklare för användaren att välja mellan få förinställningar för konsolen. Men i bärbart läge ska en tydligen kunna välja mellan att prioritera kraft eller batteritid. Detta enligt en utvecklare som diskuterat detta med kollegor tillsammans med andra detaljer utifrån devkitet.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Super Mario 3D är också ingen högoddsare med tanke på att Odyssey släpptes Oktober 2017 och att det har gått över 7 år sen sist.

Borde ju även komma ett nytt Mario Kart också kan man tycka.
En riktig storsäljare och så var det 10 år sedan det senaste spelet släpptes.
Visst har det hänt en del sedan Wii U versionen, men det borde ju vara prioriterat då det säljer så bra.

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/wMkZAig4iLw

Leak Express! Nintendo tycks vilja undvika alltför många grafikinställningar men göra det enklare för användaren att välja mellan få förinställningar för konsolen. Men i bärbart läge ska en tydligen kunna välja mellan att prioritera kraft eller batteritid. Detta enligt en utvecklare som diskuterat detta med kollegor tillsammans med andra detaljer utifrån devkitet.

Det sköna med konsol har jag ofta tyckt är att man slipper hålla på och pillat med grafikinställningar. Hur många ggr har man inte på PC:n suttit mer i inställningsmenyn och fipplat istället för att spela själva spelet 😅

Med det sagt kan det på en bärbar enhet vara klokt med ett prestanda och batterisparläge.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Borde ju även komma ett nytt Mario Kart också kan man tycka.
En riktig storsäljare och så var det 10 år sedan det senaste spelet släpptes.
Visst har det hänt en del sedan Wii U versionen, men det borde ju vara prioriterat då det säljer så bra.

Super Mario Kart har vart det enda Mario Kart som vart launch title och det var för SNES. Det flesta Mario Kart har vart en year 2 title.
Excite var launch title 2 gånger. För NES som Excitebike och för Wii som Excite Truck lanserades samma dag som konsolen.

Mario Kart tror jag absolut att vi kommer få dock. Om det är year 1 eller year 2 lämnar jag osagt. Nästan alla Mario Karts har kommit år 2.

Skulle faktiskt inte bli förvånad om vi får ett Excite spel med konsolens lansering och ett Mario Kart året därpå.
Men det är som du säger att Mario Kart har blivit en sån storsäljare att man kanske känner att man verkligen vill lansera det direkt.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det sköna med konsol har jag ofta tyckt är att man slipper hålla på och pillat med grafikinställningar. Hur många ggr har man inte på PC:n suttit mer i inställningsmenyn och fipplat istället för att spela själva spelet 😅

Med det sagt kan det på en bärbar enhet vara klokt med ett prestanda och batterisparläge.

Ja, det känns väldigt Nintendo att vilja göra det så enkelt som möjligt för spelaren att ha så få inställningar som möjligt utan mest ha ett ett par val förinställt på användarprofilen så detta låter legit i mina öron

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Super Mario Kart har vart det enda Mario Kart som vart launch title och det var för SNES. Det flesta Mario Kart har vart en year 2 title.
Excite var launch title 2 gånger. För NES som Excitebike och för Wii som Excite Truck lanserades samma dag som konsolen.

Mario Kart tror jag absolut att vi kommer få dock. Om det är year 1 eller year 2 lämnar jag osagt. Nästan alla Mario Karts har kommit år 2.

Skulle faktiskt inte bli förvånad om vi får ett Excite spel med konsolens lansering och ett Mario Kart året därpå.
Men det är som du säger att Mario Kart har blivit en sån storsäljare att man kanske känner att man verkligen vill lansera det direkt.

Jag köpte min Wii på release och där var inte excitera truck en releasetitel för kännedom. Däremot tror jag Nintendo får ut mer konsolförsäljning om man släpper 3d Mario först.

Visserligen säljs Nintendos spel lång tid efter release men en stor spelarbas är viktig för Mario kart så att onlinedelen funkar bra från början

Medlem

Det är en rysk sida som avslöjat spel tidigare som har lagt upp Zelda Wind Waker, så kanske ett avslöjande sker snart? 🥰

https://www.gamereactor.se/rykte-the-legend-of-zelda-the-wind...

Medlem

Absolut, men med tanke på vad vi sett på Playstation och Xbox så handlar det ju knappast om tonvis med inställningar för varje liten del av grafiken som på PC. På konsolversionerna av spel är det ju i princip bara ett val mellan två lägen, mer prestanda eller snyggare grafik. I vissa fall kanske det finns något enstaka mer att välja mellan, men det är snarare undantag.

Skrivet av Belgaar:

Super Mario Kart var aldrig en lanseringstitel.
Japan: Super Famicom släpptes november 1990, SMK släpptes augusti 1992.
Nordamerika: Snes släpptes augusti 1991, SMK i september 1992.
Europa: Snes släpptes juni 1992, SMK släpptes januari 1993.

Mario Kart började som en storsäljare (fjärde bäst säljande Snes-spelet) och har vuxit till massiva nivåer sedan dess. Nästan alla Mario Kart har varit det bäst säljande eller näst bäst säljande spelet på sina respektive konsoler, med enbart Snes (#4), GBA (#4), och DS (#3) som undantag. MK8 (Wii U + Switch) har sålt mer än något annat Mario-spel någonsin, och MK-serien är i princip Nintendos försäljningsmässigt viktigaste serie.

Releasemässigt ligger de oftare närmre sina konsolers lanseringar nuförtiden också. MK DS släpptes ganska exakt 1 år efter konsolen, MK7 på 3DS reducerade det till ~9 månader. På Wii U dröjde det 1½ år till Mario Kart 8, och den konsolen floppade som alla vet stenhårt, så Nintendo såg till att inte upprepa det misstaget på Switch genom att släppa MK8 DX en månad efter konsolen.

Så jag tror det är mer sannolikt att vi ser ett nytt Mario Kart under första året än senare, särskilt eftersom Switch dessutom inte ens fick ett helt eget MK.

Excitebike var inte en lanseringstitel i Japan (släpptes november 1984, Famicom släpptes 1983), men blev en lanseringstitel i de senare Nordamerikanska och Europeiska Nes-lanseringarna.

Excite truck var en lanseringstitel till Wii (i Nordamerika), men sedan dess har serien varit tämligen tyst av sig. Det fick en uppföljare, Excitebots: Trick racing, till Wii 2009 men det var en så liten release att Nintendo inte ens brydde sig om att släppa det utanför Nordamerika (en begränsad release till Club Nintendo-medlemmar i Japan kom två år efteråt). 2009 släpptes också Excitebike: World rally på Wiiware, som är som originalet från 80-talet. Ingenting sedan dess.

Man ska aldrig säga aldrig när det gäller Nintendo, men jag skulle bli förvånad om vi ser ett nytt stort Excite-spel överhuvudtaget inom 5 år.

Skrivet av Kavakava83:

Jag köpte min Wii på release och där var inte excitera truck en releasetitel för kännedom.

Excite truck var en releasetitel i Nordamerika, men i Europa (och Japan) släpptes det ett par månader senare.

Medlem

Microsoft är under kontrakt skyldiga att leverera Abk-spel som CoD till Nintendo-konsoler under minst tio års tid. Men det verkar vara ordentligt mer på gång från dem till Switch 2!

Medlem

Lite sammanfattning av äldre rykten och uppgifter, samt spekulation i att större uppmärksamhet och publik på sociala medier kan betyda att det blir kortare mellan utannonsering av konsol och lansering. Så vi kan fortfarande vara nära lansering även om utannonseringen blir lite senare. Kanske därför den inte blev av i vare sig september eller oktober även om allt pekade på det.

Medlem

Mer information och sammanfattning som tyder på att massproduktion kan ha påbörjats i slutet av september. Detta från rådata från Nintendo själva. Och idag har Nintendo uttalat sig om konsolen igen! Eller snarare om att den inte kommer visas på ett visst event. Men det kan också bara gälla den kinesiska marknaden och inte nödvändigtvis i helhet. Och sen pratar han om att konsolen kan bli dyrare på grund av tariffer Trump vill införa, men det rör ju inte oss på något sätt ändå.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/BPUwO4KHTEs

Mer information och sammanfattning som tyder på att massproduktion kan ha påbörjats i slutet av september. Detta från rådata från Nintendo själva. Och idag har Nintendo uttalat sig om konsolen igen! Eller snarare om att den inte kommer visas på ett visst event. Men det kan också bara gälla den kinesiska marknaden och inte nödvändigtvis i helhet. Och sen pratar han om att konsolen kan bli dyrare på grund av tariffer Trump vill införa, men det rör ju inte oss på något sätt ändå.

Vi har ju våra egna ”tariffer” 😎

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/gp41--F453s

Lite sammanfattning av äldre rykten och uppgifter, samt spekulation i att större uppmärksamhet och publik på sociala medier kan betyda att det blir kortare mellan utannonsering av konsol och lansering. Så vi kan fortfarande vara nära lansering även om utannonseringen blir lite senare. Kanske därför den inte blev av i vare sig september eller oktober även om allt pekade på det.

Att Nintendo skulle ta under 4 månader på sig att marknadsföra har jag svårt att se dock.

Blir det ingen reveal nu i November (hoppas fortfarande) Så kommer jag ställa in mig på en lansering i Maj istället för Mars.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Att Nintendo skulle ta under 4 månader på sig att marknadsföra har jag svårt att se dock.

Blir det ingen reveal nu i November (hoppas fortfarande) Så kommer jag ställa in mig på en lansering i Maj istället för Mars.

Ja, vi får se. Det känns lite svårmodigt men hoppas fortfarande på nästa vecka. Och tror lansering sker till senast April, med tanke på vad siffrorna pekar mot och att de lär vilja ha ut från lager som de tycks bygga. Maj är visserligen inte hiskeligt senare så kan ju också vara troligt så båda känns ju egentligen troliga. Men det känns mest... vad väntar de på? De borde som sagt vilja ha ut den innan mars får att få med den och rädda sina siffror. Men så är Nintendo inte alltid med samma logik som vi andra och gör ingenting i desperation. Så April-maj kan kännas logiskt för dem. En dag kanske vi fårstår.

Medlem

Håller med att på en Nintendo konsol de inte skall göra det för avancerat men de kan exempelvis göra en snabbknapp i OS menyn bredvid där någonstans man även ställer in ljusstyrkan för batteriprestanda eller högprestanda. Så slipper man gräva i spelens menyer.

Ps5pro har tydligen väldigt många lägen att välja mellan vilket förvirrar spelarna.

Steam deck har rätt bra lösningar tycker jag.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag har hållt ut så länge och inte skaffat switch ännu, kör på pc istället med emulator. Men nu vill jag ha en riktig switch men vill inte köpa switch 1. Dilemma!

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, vi får se. Det känns lite svårmodigt men hoppas fortfarande på nästa vecka. Och tror lansering sker till senast April, med tanke på vad siffrorna pekar mot och att de lär vilja ha ut från lager som de tycks bygga. Maj är visserligen inte hiskeligt senare så kan ju också vara troligt så båda känns ju egentligen troliga. Men det känns mest... vad väntar de på? De borde som sagt vilja ha ut den innan mars får att få med den och rädda sina siffror. Men så är Nintendo inte alltid med samma logik som vi andra och gör ingenting i desperation. Så April-maj kan kännas logiskt för dem. En dag kanske vi fårstår.

Ja - Destå längre tid det tar för reveal destå mer börjar jag räkna bort mars. Hoppas också på nästa vecka.

Hur mycket jag än vill så kan jag inte se att Nintendo har kortare tid än 4 månaders marknadsföring. Det är bara inte realistiskt.

Revealar Nintendo konsolen nästa vecka så kan jag mycket riktigt dock se slutet på Mars som lansering.

Baserat på kommunikationen till investerare så finns det fortfarande en del som pekar mot reveal i år. 3 statements från presidenten:

1. I princip allt kommer att vara bakåtkompatibelt. - försäkrar investerare att allt som handlas under julhandeln kommer kunna spelas på Switch 2.

2. Uppföljaren till Switch kommer ha samma NSO: det vill säga: alla savefiler, det man sparat i molnet, upplåsta saker etc kommer att följa med.

3. Inga problem att visa upp konsolen kring julhandeln och black friday eftersom Switch är 8 år gammalt. Det kommer inte påverka dom finansiellt negativt. Man övertygar investerare att det inte är något problem att dra skynket i år och man har lämnat dörren helt öppen för det.

Visar man upp konsolen säg nästa vecka eller början av December så kommer man också att trycka mycket på dom 2 första punkterna i revealen så att folk inte känner att man köper spel i onödan.

Kan till och med ge en motsatt effekt: Säg att Breath of the Wild, Mario Odyssey, Tears of the Kingdom eller något annat är på rea inför julhandeln och folk som ännu inte spelat dom försäkras om att dom kommer kunna spela spelen på Switch 2 samt ta med savefilerna för det man hunnit spela på Switch 1 och att allt följs med.

Då kanske man ser en större anledning att köpa det spelet nu direkt istället till bättre pris om man ändå planerar att köpa Switch 2. Jag skulle kunna tex köpa mig något spel med högt betyg som jag inte har till bra pris bara för att spara det till Switch 2 nu då jag vet att det finns bakåtkompabilitet.

Medlem

Ny rendering från tillbehörstillverkare visar Switch 2! Nu är det dags Nintendo!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/h-jH2DS-Dr4

Ny rendering från tillbehörstillverkare visar Switch 2! Nu är det dags Nintendo!

Jag känner att snart är det endast en månad kvar till julafton, så för mig kvittar det om den visas upp innan året är slut. Vore bara märkligt att visa upp den i slutet av november eller början av december, då kan väl lika gärna Nintendo vänta till början av januari? Och lägga all fokus på switchens sista (vem vet?) jul?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag känner att snart är det endast en månad kvar till julafton, så för mig kvittar det om den visas upp innan året är slut. Vore bara märkligt att visa upp den i slutet av november eller början av december, då kan väl lika gärna Nintendo vänta till början av januari? Och lägga all fokus på switchens sista (vem vet?) jul?

De släppte sina black friday/jul-bundles tidigare än andra år (var väl slutet av september istället för slutet av oktober/början av november) och de har ju sagt att de inte tror att en Switch 2-utannonsering nu skulle påverka den såhär sena Switch-försäljningen (som jag argumenterat också, de som köper såhär sent i en livscykel bryr sig nog ändå inte om en ny konsol visas upp och utannonseras för ett halvår, de vill nog bara ha någonting nu kanske till bättre pris eller köpa till barn/barnbarn och då är inte alltid det senaste det som prioriteras) och Switch kommer högst troligen leva sida vid sida med Switch 2 i 2-3 år minst så detta är nog inte sista julen för Switch alls men absolut den sista med Switch-fokus. Men som sagt, siffrorna är nere något otroligt, minst 56%, så Nintendo är inte rädda för att sikta framåt och låta det sista rinna av nu. Så jag hoppas innerligt de utannonserar den i år så vi slipper mer onödig väntan och nu riskerar ändå mer och mer läcka från både leverantörer som montörer så de borde vilja ställa sig framför det och så att säga styra narrativet själva och bestämma vad som visas och hur. Väntar de alltför länge riskerar de förlora kontroll hur världen först möter den nya konsolen. Och det vill de nog undvika.

Medlem

0 tweets, svar eller retweets från Nintendo of America nu på 4 dagar (snart 5 dagar).

Kollade igenom Juni-Juli-Augusti-September-Oktober. Ingen av dessa månader så har det gått 4-5 dagar mellan tweetsen. Oftast max 1-2 dagar uppehåll även helg och semester.

Ut att kolla tillbaka längre så tror jag det kan vara första gången minst i år som det gått 4/5 dagar utan en Tweet.

Calm before the storm?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

0 tweets, svar eller retweets från Nintendo of America nu på 4 dagar (snart 5 dagar).

Kollade igenom Juni-Juli-Augusti-September-Oktober. Ingen av dessa månader så har det gått 4-5 dagar mellan tweetsen. Oftast max 1-2 dagar uppehåll även helg och semester.

Ut att kolla tillbaka längre så tror jag det kan vara första gången minst i år som det gått 4/5 dagar utan en Tweet.

Calm before the storm?

Låter absolut som de laddar upp för något! Kanske en tease på onsdag och större utannonsering på torsdag? Det känns som sagt som det är dags nu om de ska hinna före läckorna från produktionsbanden...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Låter absolut som de laddar upp för något! Kanske en tease på onsdag och större utannonsering på torsdag? Det känns som sagt som det är dags nu om de ska hinna före läckorna från produktionsbanden...

Hoppas också på något sådant!

Med tanke på att Nintendo 64 visades upp 24 November och SNES 21 November (båda datum denna vecka) så kan det finnas lite extra trovärdighet i reveal denna vecka.

Nintendo har aldrig i historien revealat en konsol i December. Däremot har dom gjort några reveals i Oktober och November.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hoppas också på något sådant!

Med tanke på att Nintendo 64 visades upp 24 November och SNES 21 November (båda datum denna vecka) så kan det finnas lite extra trovärdighet i reveal denna vecka.

Nintendo har aldrig i historien revealat en konsol i December. Däremot har dom gjort några reveals i Oktober och November.

Hmm, 21:a är på torsdag så det skulle passa väldigt bra! 24:e däremot är ju söndag så då kan vi i bästa fall få en tease för utannonsering på måndagen den 25:e. För de kan ju fortfarande droppa någonting på sociala medier på helger men det lär ju knappast vara stora avtäckandet. Vi får hoppas, så de kan börja promota konsolen och nya kommande spel! Det är verkligen på tiden!

Medlem

Nintendo tycks, precis som de antytt tidigare, bygga upp en redig bas för sin lansering av Switch 2!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Nintendo tycks, precis som de antytt tidigare, bygga upp en redig bas för sin lansering av Switch 2!

Utöver ovanstående rykte tar videon också upp ett påstående om att 2025 kommer bli ett bättre lanseringsår än 2017 (alltså det för OG Switch) vilket tyder på att vi är inne for a ride! Och Super Mario Galaxy 2 tycks äntligen remastras också! Och mer Mario-relaterade överraskningar då det är 40-års jubileum!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Calm before the storm?

De har börjat tweeta igen, sen igår kväll, om Cyber deals, lets dance och nu senast om 20-års jubileumet för Nintendo DS i NA. Känns återigen som de rentutav trollar oss med uppehåll och whatnot som kan tolkas som tecken på att något är i görningen för att sen komma med något svammel

Medlem

Nytt patent tycks visa hur stickan kan lyftas bort och ersättas och antar det betyder att den kan lagas enklare om den får drift stick! Så Nintendo verkar göra allt i sin makt för att inte få samma problem som Switch hade och kunna åtgärda det enklare om det väl händer. Så det är ju ett stort plus! Splatoon 4 tycks också vara på gång till konsolen! Och det kanske till och med får VR-stöd!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De har börjat tweeta igen, sen igår kväll, om Cyber deals, lets dance och nu senast om 20-års jubileumet för Nintendo DS i NA. Känns återigen som de rentutav trollar oss med uppehåll och whatnot som kan tolkas som tecken på att något är i görningen för att sen komma med något svammel

Trist… hade hoppas på denna vecka.
Nästa fredag är det black week, black friday och måndagen 2 december cyber monday.

Kommer inte bli någon reveal innan 3e December.

Men tyder man läckorna så verkar det gått snabbt framåt med produktionen i varje fall.

Skriv svar