Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det är bara bakåtsträvande AI skeptikers som pratar så. Dom AI genererade framesen (med senare versioner av DLSS) är precis lika bra som riktiga FPS.

Du ser ingen skillnad på 150 FPS eller 50FPS + 100 AI FPS. Det har heller ingen märkbar baksida med senare versioner av DLSS, Frame Generation, Reflex etc. Så länge det är Nvidia så är det helt revolutionerande för gaming.

Ghosting, input delay och suddig bild. Klart man ser och känner skillnad

Medlem
Skrivet av Querth:

https://www.youtube.com/watch?v=xpzufsxtZpA

DLSS 4 on Nvidia RTX 5080 First Look: Super Res + Multi Frame-Gen on Cyberpunk 2077 RT Overdrive

Länkar den här också. Digital foundry fick testa ett engineering sample och det är riktigt fin uppgradering när det gäller bildkvalitén med uppskalningen.

Otroligt! Blir verkligen sugen på ett 5080! Får överväga hur mycket jag behöver min njure...

Medlem

Linus från LTT har fått testa 5090 och det verkar ju inte heller så dåligt direkt. Men känns blödigt om en bara ska spela, mer försvarbart om en även ska ägna sig åt foto/video-redigering. 5070 med 4090-prestanda för bättre pris verkar ju okej om en bara ska spela, men när en ser jämförelse mellan 4090 och 5090 blir det svårt att "nöja sig" (även om plånkan antagligen inte har det)

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Otroligt! Blir verkligen sugen på ett 5080! Får överväga hur mycket jag behöver min njure...

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3a8dScJg6O0

Linus från LTT har fått testa 5090 och det verkar ju inte heller så dåligt direkt. Men känns blödigt om en bara ska spela, mer försvarbart om en även ska ägna sig åt foto/video-redigering. 5070 med 4090-prestanda för bättre pris verkar ju okej om en bara ska spela, men när en ser jämförelse mellan 4090 och 5090 blir det svårt att "nöja sig" (även om plånkan antagligen inte har det)

Har du 20xx eller 30xx är det nästaninstill helt onödigt att uppgradera då du får DLSS 4 till dessa kort också. FG bör undvikas till varje pris.

Nvidias presentation är så sjukt missleading för dom jämför med 3x FG som inte finns på tidigare kort.

Medlem

Bara 16 gb vram på RTX5080. Mitt RX7900XT tar redan idag strax under 16 gb vram i endast 1440p vid spelande av star citizen. Änna glad att jag valde ett kort som har 20 gb så man "har råd" för eventuella patcher som ökar ram-användandet änmer. Spelar man star citizen och inte vill bli begränsad av vramet inom en kortare framtid så finns bara en enda variant av nvidias släpp som faktiskt har mer än 16 gb, och det för en hel jäkla månadslön 😅

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Njurar är överskattade!

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Bara 16 gb vram på RTX5080. Mitt RX7900XT tar redan idag strax under 16 gb vram i endast 1440p vid spelande av star citizen. Änna glad att jag valde ett kort som har 20 gb så man "har råd" för eventuella patcher som ökar ram-användandet änmer. Spelar man star citizen och inte vill bli begränsad av vramet inom en kortare framtid så finns bara en enda variant av nvidias släpp som faktiskt har mer än 16 gb, och det för en hel jäkla månadslön 😅

Ja, blev förvånad när jag såg läckorna (som nu bekräftats äkta) om att 5090 går upp till 32GB men 5080 stannar på 16 när de borde höjt den också till 24GB. Förstår inte riktigt varför de gjorde så. Om de inte tänkt släppa ett 5080Ti om någon månad eller så med den extra kraften. Vi får väl se.

Skrivet av Edd1e:

Njurar är överskattade!

Hehe ja, gaming pc är viktigare

Medlem

Kanske börjar blir dags för mig att uppgradera till begagnat rtx 2000 eller 3000 då. De korten lär ha hamnat på lite rimligare prisnivå nu.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av noreason:

Har du 20xx eller 30xx är det nästaninstill helt onödigt att uppgradera då du får DLSS 4 till dessa kort också. FG bör undvikas till varje pris.

Nvidias presentation är så sjukt missleading för dom jämför med 3x FG som inte finns på tidigare kort.

https://www.youtube.com/watch?v=T-Mkwtf4mus

Tror inte man skall skriva att man får DLSS 4 till 20xx och 30xx serien. Det kan lätt missförstås. Frame generation finns ej på dessa serier. Däremot så kommer super resolution att finnas på samtliga med Transformers istället för CNN. Det finns trots allt folk som vill ha Frame generation och samtidigt förstår i vilka fall det bör användas.

Har man något intresse av att köra Ray tracing så bör man dock inte köpa de tidigare serierna. Det händer ganska mycket med just RT prestandan över generationerna.

Medlem
Skrivet av Querth:

https://www.youtube.com/watch?v=xpzufsxtZpA

DLSS 4 on Nvidia RTX 5080 First Look: Super Res + Multi Frame-Gen on Cyberpunk 2077 RT Overdrive

Länkar den här också. Digital foundry fick testa ett engineering sample och det är riktigt fin uppgradering när det gäller bildkvalitén med uppskalningen.

ojoj så suddigt !! Helt ospelbart !! /s
Blir lätt irriterad när folk gnäller om något dom uppenbart inte har någon koll på eller sett hur det blir när tekniken går fram.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Man måste givetvis se till användning. Ett 5090 kostar och är till för 5% av entusiasterna. 5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren. Men för 95% så är inte 5090 något att ha. Det är därför betydligt billigare modeller finns. Det kommer alltid kosta ligga på topp.

Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid men även spela i 4k i 60fps för nuet. Det kommer vara mer än tillräckligt för de flesta. Så blir ganska orelevant att kolla på priset på 5090 och bli förbannad utan att veta vad man kollar på.

"...kommer vara..." Vad har du sett för tester? Jag tror inte en sekund på Nvidias påstådda resultat innan jag sett oberoende tester själv. Dessutom native-tester helst utan uppskalningstekniker som Nvidia gärna gate:ar bakom nysläppta produkter.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Känns ju som att de borde återanvänt "Titan"-namnet på ett sådant kort. Det har liksom inte i en konsumentlineup att göra egentligen. 575W TBP är ju också... bra. "Lite" över 4090s 450W.

Och innan det kommer några undervoltning-argument: ja för konsumenten ska ju själv behöva sänka specifikationerna på sitt kort för att det ska bli vettigt. Eller inte. Sen att många kan få full eller nästan full prestanda med en undervoltning på ej försumbara procent... visst, men det är precis som med överklockning, kisellotteriet styr en hel del.

Jag skrev något liknande på SweC i en kommentarstråd till 5000-serien nyligen och fick smaka på SweCs underbara community ganska snabbt. Förstår mig inte på vissa. Du har helt rätt.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Inget grafikkort för hemanvändare ska kosta 28000 kr.
Det här är helt bisarrt.

Medlem

Hade nog lagt vantarna på ett 5070 ti om jag uppgraderade i år. Men osannolikt. Tvingas väl köpa ett PS5 för GTA VI istället. 😅

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av robbis:

Ursäkta vad? 30k för ett grafikkort? Nej nu får ni allt ta och kamma er nVidia... Jag fattar att det inte är för oss vanliga svenssons men vafan. Jag skulle nog aldrig köpa ett grafikkort för över 4-5k typ, där tycker jag gränsen ligger och då har jag ändå gått upp lite mot vad jag tyckte det var värt att lägga för några år sedan.

Bättre att passa på att handla begagnat om man vill ha ett bra kort.

Sitter själv på rtx 4090, blir inte att uppgradera på några år framöver. Pris på nästan 30K är för mycket.

Ai ser dock intressant ut om det nu verkligen kan få en tunn laptop upp till rtx 4090 prestanda i de spel som supportar det.
Det får mig att tänka på framtidens handhållna spelkonsoler eller PC handhållna konsoler. De behöver kanske inte bli så tjocka och spara på batteritiderna. Om nu AMD kommer med något liknande.
Blir väl även en ljus framtid för PS6 och nästa Xbox då de inte behöver växa så mycket.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hahahahahaha, svenska priser är fan skrattretande
Är fan skamligt att bo i det här landet

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag ser tyvärr knappt skillnad på medium och high så jag gissar att mitt rx6800 håller ett par år till.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Ska vi behöva börja undervisa människor i marknadsekonomi och utbud/efterfrågan nu igen? Kanske har vi svenskar svårt att ta in att företag faktiskt har ett ansvar att maximera vinsten för sina aktieägare.

Själv bryr jag mig inte ett dugg om 4K och kommer därför sitta på mitt 4070 ett bra tag till.

Ja, vi kan börja undervisa lite i mer avancerad marknadsekonomi så kanske acceptansen för sådant här opportunistisk prissättning och produktsegmentering minskar - högre priser betyder nämligen liksom inte nödvändigtvis högre långsiktig vinst för företaget och alltså inte heller nödvändigtvis mest potentiell avkastning för investerare och/eller aktieägare. (IKEA är ett praktexempel på hur verkligheten fungerar lite mer fascinerande.) Och då pratar vi inte ens om de potentiella marknadsproblem kvasi-monopol innebär. (Därför det finns regleringar kring sådant.).

Att mjölka kunder kan se jättefint ut på kort sikt och/eller så länge det fungerar, dock. Tur att det faktiskt finns lite konsumentmedvetenhet (även om marknadsföringstrumman och fanboys försöker motverka den så hårt som bara är möjligt) ibland som motvikt till den "fantastiska" fria marknaden.

Missförstå mig rätt, en fri marknad har många fördelar, men behöver både konkurrens och reglering för att fungera. nVidia tänjer på gränserna i många avseenden. EDIT: Missade att @Slimebeast sa ungefär samma sak för en sida sedan, my bad.

Skrivet av Godofcheese:

Hahahahahaha, svenska priser är fan skrattretande
Är fan skamligt att bo i det här landet

Prisutvecklingen i procent är lika illa i ex. USA, sen kan man diskutera alltifrån skatter och avgifter till växlingskurser, men det gör inte prisutvecklingen bättre, och då börjar vi gå rejält off-topic.

Skrivet av Slimebeast:

Ja det ser hyfsat på pappret just nu, men vänta bara tills folk har hunnit att analysera specsen och jämföra med föregående serier och det är risk att vi kommer få höra att "5080 borde i själva verket ha hetat 5070" och "5070 borde egentligen ha kallats 5060" osv.

För mig känns det spontant som att Nvidia kört en fuling med förhållandevis svaga GPU:er när det gäller rå prestanda (förutom 5090, som återigen är ett monster), men där de tack vare dessa förfinade AI-tekniker kommer undan med att klassa de nya korten som 50-60% snabbare än 4000-serien.

Det är lite det där som stör mig mest, att segmenteringen är riktigt kass (igen, det var ganska mycket prat om det med 4000-serien också). Inte att de säljer ett bananas grafikkort för närmare 30k, för all del. Specifikationer och prissättning bör följa marknadsföring, produktnamn/segmentering och så vidare, och det börjar nVidia tappa greppet om ganska ordentligt. Återigen, de fick en hel del kritik av många stora namn i tech-sfären när det kom till 4000-serien. 4060 inte minst. [LTTs svidande kritik mot namnet.]

Men fortsätter folk att göda nVidias dumheter så lär de väl köra på tills det rasar. Förhoppningsvis gör det så förr snarare än senare. Som sagt, "marknadsekonomi" räcker inte hela vägen, någonstans blir det uppenbart att kejsaren är lite naken. Förhoppningsvis innan det blir revolution/blodbad (nåja, åtminstone innan reglering behövs) - titta på Apple med proprietära anslutningar som fick böja sig för USB-C som annat exempel på att "marknadsekonomi" (återigen är begreppet lite mer komplext än vad en del (se första citatet) tycks tro) och "hurrdurr tjäna pengar" inte räcker hela vägen i samhället.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Det här är helt bisarrt.

Rent krasst så finns det egentligen inte riktigt något behov för just det kortet... duger utmärkt med de som är lite mer rimligt prissatta. Men såklart man är sugen på det absolut bästa som finns, så är det ju.

Medlem

Skulle väl kanske inte kalla ett xx90-kort för den vanlige "hemanvändaren", det är ju för entusiaster. Dock galet att se dollar priset från 3090 till vad det är för 5090, från $1499 -> $1599 -> $1999 >_> Sen en krona som är skräp samt moms och annat mög på, ajajaj i plånkan för de som skall handla. Jensen skrattar hela vägen till banken som vanligt.

Redaktör
Skrivet av fooobar:

Det här är helt bisarrt.

Galna summor för ett grafikkort. Men det finns ju tre markant billigare (eller "mindre dyra" om man så vill) modeller att köpa också.

signatur
Medlem

De här priserna är som sagt helt orimliga, det kommer bli begagnat för mig för resten av livet verkar det som.

Sitter för närvarande på ett 3090 - Jag betalade verkligen inte fullpris för det om man säger så, 20 lax på ett grafikkort om det inte är ens jobb är inte riktigt försvarbart för mig.

signatur

P.L.U.R

Medlem

Sätts priserna för att de kan eller för att de verkligen är så pass mycket dyrare att producera?

Finns absolut inget att gå på, men har alltid burit på en känsla av att man inledningsvis vänder sig till early adopters för att tjäna en fet slant och därefter sänker det överprisade till mer vanliga konsumentpriser för det bredare genomslaget.

Den korta tid i livet jag pressade mig mot de fetaste alternativen var känslan alltid att prestandaförbättringen var marginell och ändå inom kort nådde mer normala priser och framförallt då nästa generation av kort släpptes.

Men det var ju tiotals år sedan, marknaden är inte densamma idag.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det beror väl helt på vilka inställningar man vill köra spelet i?
Om man kör allt på lägsta i 1080p så behöver inget kraftfullt kort alls

Jag sitter på ett 3080 och kan spela det mesta på nästintill de högsta inställningarna i 1440p. Vilka spel är det egentligen som kräver ett 50XX-kort i dagsläget?

Kollade runt lite och ser att 4070 går för runt 6000 spänn, vilket är galet mycket mer bang for the buck än ett 50XX-kort. Tror man inte att det räcker till alla spel där ute så har man nog blivit lite hjärntvättad enligt mig.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag sitter på ett 3080 och kan spela det mesta på nästintill de högsta inställningarna i 1440p. Vilka spel är det egentligen som kräver ett 50XX-kort i dagsläget?

Kollade runt lite och ser att 4070 går för runt 6000 spänn, vilket är galet mycket mer bang for the buck än ett 50XX-kort. Tror man inte att det räcker till alla spel där ute så har man nog blivit lite hjärntvättad enligt mig.

Du får 120+ fps i alan wake 2 med allt på det högsta och rt?
Du får 120+ fps i indiana jones med allt på det högsta och rt?
Du får 120+ fps i cyberpunk 2077 med allt på det högsta och rt?

Medlem
Skrivet av noreason:

Ghosting, input delay och suddig bild. Klart man ser och känner skillnad

Precis, dock är väl Framegen kanske snäppet bättre än DLSS i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Galna summor för ett grafikkort. Men det finns ju tre markant billigare (eller "mindre dyra" om man så vill) modeller att köpa också.

Men det är ju lite därför de har andra namn och annan segmentering för de riktigt snordyra produkterna - det görs ju på andra marknader också. Hur många hade varit sugna på att köpa en Volvo för ett par miljoner? Men en Polestar kanske går an?

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Prestandaökningen från mitt 4090 till 5090 var dystert lite när man jämför med framegen, DLSS är fräckt och så, men har jag möjligheten att stänga av det så gör jag hellre det. Sitter hellre på ~120fps ultra graphics, än ~180fps "ultra graphics" med suddiga miljöer, textures som tar nån sekund att ladda in Usch, nejtack. DLSS är väl kul för dem med budget kort som vill låtsas som att de kan köra på ultra.

Väntar på 6090 och hoppas på åtminstone en 40% ökning i rå prestanda. Priset är det inget fel på, kostar inte ens en halv månadslön, vet inte vad alla gnäller över. Dags att gå vidare från Mcdonalds kassan kanske? Skaffe ett nytt jobb om 28k är dyrt för er.

Halleda.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Väntar på 6090 och hoppas på åtminstone en 40% ökning i rå prestanda. Priset är det inget fel på, kostar inte ens en halv månadslön, vet inte vad alla gnäller över. Dags att gå vidare från Mcdonalds kassan kanske? Skaffe ett nytt jobb om 28k är dyrt för er.

Vad häftigt att du har så mycket pengar du...

Själv tycker jag att om ett grafikkort kostar mer än vad man får ut av en svensk medianlön, då ÄR det dyrt.

Skriv svar