Switch passerar 150 miljoner – 10 kvar till PS2

Robot
Switch passerar 150 miljoner – 10 kvar till PS2

Kan Nintendos bärbara bli tidernas bäst säljande konsol?

#mario-kart-8-deluxe, #nintendo, #playstation-2, #switch

Medlem

Jag köpte en switch för ett par år sedan till min son..han spelade knappt så jag köpte lite spel till mig själv...som jag knappt spelat

Köpte dock Civ6 och Xcom2 förra året när jag var på semester, insåg dock snabbt att utan expansionerna så är civ rätt tråkig...och jag vill inte betala 500kr mer för att få dom när jag redan har det på pc

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Om man undrar varför Nintendo inte kör en liknande Gamepass-lösning så kan man kolla på topp 10 spelförsäljning här i nyheten. Då finns det ändå ett gäng 10 miljoner plus-säljare utanför topp 10.
Läste nånstans att det tog 11 år för PS2 att nå 150 miljoner, och nu är Switch där, på mindre än 8 år.
Samtidigt så var PS2 extremt billig de sista åren och kunde köpas för 500 kronor, medans PS3 ansågs väldigt dyr. Det rimliga är väl ändå att Switch hår förbi tids nog, men utan prissänkningar så är det nog inte helt givet. Switch Lite för typ 90 dollar vore en bra start.

Redaktör
Skrivet av Tryffel5:

Om man undrar varför Nintendo inte kör en liknande Gamepass-lösning så kan man kolla på topp 10 spelförsäljning här i nyheten. Då finns det ändå ett gäng 10 miljoner plus-säljare utanför topp 10.
Läste nånstans att det tog 11 år för PS2 att nå 150 miljoner, och nu är Switch där, på mindre än 8 år.
Samtidigt så var PS2 extremt billig de sista åren och kunde köpas för 500 kronor, medans PS3 ansågs väldigt dyr. Det rimliga är väl ändå att Switch hår förbi tids nog, men utan prissänkningar så är det nog inte helt givet. Switch Lite för typ 90 dollar vore en bra start.

Det är nog rätt mycket upp till om Nintendo vill. Som du säger, prissänkning skulle hålla den vid liv. De sa att de kommer fortsätta stöjda Switch efter att uppföljaren släpps, så det är väl en fråga om vilka spel som släpps till gamlingen och vilken prislapp den får.

signatur
Medlem

Något storspel ytterligare, en prissänkning och ett tydligt budskap att de fortsätter stödja konsolen även efter Switch 2 släppts torde vara ett rätt tryggt sätt att nå den där förstaplatsen. Och som företag betraktat vore det väl något att eftersträva... att kunna säga att man har den bäst säljande spelkonsolen genom tiderna.

Nintendo kommer garanterat sälja minst 10 miljoner till av Switch 1. Den säljer fortfarande oerhört bra för att vara så gammal och även när Switch 2 kommer lär den fortsätta sälja i inte obetydliga mängder de närmsta 2-3 åren. Lägg till prissänkning också, så finns det inte mycket som kan stoppa den från att toppa 160m. Frågan är väl vart det slutar? 165? 170? Ska bli intressant att följa sales trajectory efter Switch 2 lanserats och hur länge till Nintendo väljer att stödja plattformen på olika sätt.

Medlem

Hur länge kommer Nintendo att fortsätta tillverka Switch 1? Nintendo brukar väl vara lite osentimentala när det gäller äldre konsoller när de släppt en ny? Även när det gäller spel-släpp, men här har de ju en duktig mängd maskiner ute så det vore väl dumt att inte sälja till flest möjliga (även om nya konsollköpare oftast har mer pengar redo att bli av med)

Medlem

Sony "hittar" säkert 20 millioner sålda enheter mer sålda när switch närmar sig ps2 😉

Det är verkligen en bedrift. Jag älskade min PS2, men de hade ju inte direkt mördande konkurrens från Nintendo, Micrisoft eller Sega den generationen. Lägg också till att det var go-to för dvd hos många familjer.

Att Switch är uppe och nosar på samma siffror hade jag inte vågat gissa i början av generationen. Men de är helt klart värda framgångarna.

Medlem

Undrar hur många Switch 2 spel som även kommer till Switch framöver av Nintendo själv. Metroid prime 4 är väl givet.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Ponny

Den fyller alltså åtta jäkla år om några veckor. Wii U hann väl inte ens bli fem innan Switchen tog över...? Och Mario Kart 8 Deluxe till Switch har sålt fem gånger så många ex till Switch än vad Wii U-konsolen överhuvudtaget sålde.

Det svängde snabbt från fiasko till succé.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nintendo kommer garanterat sälja minst 10 miljoner till av Switch 1. Den säljer fortfarande oerhört bra för att vara så gammal och även när Switch 2 kommer lär den fortsätta sälja i inte obetydliga mängder de närmsta 2-3 åren. Lägg till prissänkning också, så finns det inte mycket som kan stoppa den från att toppa 160m. Frågan är väl vart det slutar? 165? 170? Ska bli intressant att följa sales trajectory efter Switch 2 lanserats och hur länge till Nintendo väljer att stödja plattformen på olika sätt.

Hoppas den slår rekordet. Men nu är den nere på 1,5 milj per kvartal (Q1 2025 enl Nintendos prognos) och det behövs 10 milj till för att slå PS2.

Om Switch 2 släpps i oktober för säg 4500kr, vem tusan kommer därefter köpa ett Switch för ca 3500 kr?

signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Om Switch 2 släpps i oktober för säg 4500kr, vem tusan kommer därefter köpa ett Switch för ca 3500 kr?

Ingen, en prissänkning lär vara att vänta på Switch-ettan förr eller senare, när tvåan kommer ut i handeln. Sänks priset på Switch kan den fungera som ett perfekt budget-alternativ som både är prisvärt och har ett jäkla stort bibliotek av intressanta spel.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hoppas den slår rekordet. Men nu är den nere på 1,5 milj per kvartal (Q1 2025 enl Nintendos prognos) och det behövs 10 milj till för att slå PS2.

Det är ofta en större del av konsolförsäljningen som sker efter att uppföljaren har släppts än vad många tror. Särskilt oss entusiaster har en tendens att snabbt avfärda den äldre konsolen som gammal skåpmat så fort uppföljaren är ute.

Kolla på PS2 som exempel, där Wikipedia har en fin lista på försäljningsmilstolpar. November 2005 (ca ett år innan PS3) nådde den 100 miljoner, och i november 2007 (ca ett år efter PS3) var det 120 miljoner. I början av 2013 (samma år som PS4 släpptes) avslutades produktionen och slutsiffran hamnade på 160 miljoner.

För ett mer närliggande Nintendo-exempel kan vi kolla på 3DS. I slutet av 2016 låg den på 65,3 miljoner, och ett kvartal senare (precis efter Switch släpptes) hade den nått 66,12 miljoner. Mindre än 1 miljon sålda på det kvartalet, men 3DS fortsatte produceras fram till september 2020 och slutsiffran hamnade på 75,94 miljoner. Så även 3DS, som inte var i närheten av lika populär som Switch och sålde i slöare takt vid generationsskiftet, kunde sälja ~10 miljoner ex efter att Switch kommit ut på marknaden.

Äldre konsoler hänger ofta kvar som billigare alternativ, och Nintendo har gott om utrymme för lägre pris eller eventuellt nya modeller med Switch (att släppa nya modeller efter att uppföljarkonsoler har släppts är inte heller något nytt och har gjorts flera gånger innan, senast med 3DS). För en så populär konsol som Switch så är det inte ett speciellt stort hopp att klämma ut ytterligare 10 miljoner konsoler även med Switch 2 i närtid, så länge försäljningen inte plötsligt totalt störtdyker till nära noll (vilket det inte finns några indikationer på och vilket kan förebyggas med t ex prissänkningar).

Skrivet av Daed:

Det är ofta en större del av konsolförsäljningen som sker efter att uppföljaren har släppts än vad många tror. Särskilt oss entusiaster har en tendens att snabbt avfärda den äldre konsolen som gammal skåpmat så fort uppföljaren är ute.

Kolla på PS2 som exempel, där Wikipedia har en fin lista på försäljningsmilstolpar. November 2005 (ca ett år innan PS3) nådde den 100 miljoner, och i november 2007 (ca ett år efter PS3) var det 120 miljoner. I början av 2013 (samma år som PS4 släpptes) avslutades produktionen och slutsiffran hamnade på 160 miljoner.

För ett mer närliggande Nintendo-exempel kan vi kolla på 3DS. I slutet av 2016 låg den på 65,3 miljoner, och ett kvartal senare (precis efter Switch släpptes) hade den nått 66,12 miljoner. Mindre än 1 miljon sålda på det kvartalet, men 3DS fortsatte produceras fram till september 2020 och slutsiffran hamnade på 75,94 miljoner. Så även 3DS, som inte var i närheten av lika populär som Switch och sålde i slöare takt vid generationsskiftet, kunde sälja ~10 miljoner ex efter att Switch kommit ut på marknaden.

Äldre konsoler hänger ofta kvar som billigare alternativ, och Nintendo har gott om utrymme för lägre pris eller eventuellt nya modeller med Switch (att släppa nya modeller efter att uppföljarkonsoler har släppts är inte heller något nytt och har gjorts flera gånger innan, senast med 3DS). För en så populär konsol som Switch så är det inte ett speciellt stort hopp att klämma ut ytterligare 10 miljoner konsoler även med Switch 2 i närtid, så länge försäljningen inte plötsligt totalt störtdyker till nära noll (vilket det inte finns några indikationer på och vilket kan förebyggas med t ex prissänkningar).

Precis! Tack för ett så informativt och välskrivet inlägg. Som du säger, jag ser minimum 10m till som snudd på garanterat mtp de faktorer du tar upp. Den stora frågan är snarare vad det verkliga taket kommer bli? Det hänger väl lite på hur pass väl Nintendo kan positionera gamla Switchen som ett prisvärt budgetalternativ efter Switch 2 lanserats, kommer bli intressant att följa.

1
Skriv svar