Jag förstår mig inte på den här världen
Det var enklare förr. Bättre. Jag förstod vad som hände. Nu är allt bara konstigt.
Då hade vi bara två tv-kanaler. Ingen stress att man kanske missar nån bra serie av de 2 miljoner som finns nu. Man blev inte blasé.
Spel bara funkade. Inga patchar och updates i efterhand.
Om man gillade en tjej så la man in en stöt irl. Kanske ringde.
Man satt inte och bläddrade på dejtsidor, som i en katalog. "Den var rätt snygg, men finns nog snyggare modeller om jag bläddrar vidare"
När man sökte jobb så behövde man inte svara på 150 frågor utformade av ett labb. "Tycker du om att besöka museum?"
Eller chatta med den virtuella rekryteringsassistenten Hubert. Skynet?
Nej, jag börjar bli för gammal.
Är väl mycket bättre nu då man kollar på streaming/köpta filmer så man kan välja när och vad man vill se. Slippa passa in en tv-tablå med bestämda tider ^^
Ja, det är en fördel. Måste jag erkänna. Det är nog mer känslan av att det finns för mycket. Bara ett brus. Få saker känns speciella nu.
När Dallas gick på tv på 80-talet så satt halva Sverige och kollade.
Det var enklare förr. Bättre. Jag förstod vad som hände. Nu är allt bara konstigt.
Menar du före 97 då Ultima fick sin första patch eller före 79 då ett Atari 2600 fick en patch i form av en helt ny kassett?
Menar du före 97 då Ultima fick sin första patch eller före 79 då ett Atari 2600 fick en patch i form av en helt ny kassett?
Aldrig hört talas om det du nämner Menar mer på senare år med hårddiskar, hd och internet. Innan dess så var det enklare. Man slapp en massa tjafs. Bara att spela.
Då hade vi bara två tv-kanaler. Ingen stress att man kanske missar nån bra serie av de 2 miljoner som finns nu. Man blev inte blasé.
Man satt inte och bläddrade på dejtsidor, som i en katalog. "Den var rätt snygg, men finns nog snyggare modeller om jag bläddrar vidare"
När man sökte jobb så behövde man inte svara på 150 frågor utformade av ett labb. "Tycker du om att besöka museum?"
Eller chatta med den virtuella rekryteringsassistenten Hubert. Skynet?
Nej, jag börjar bli för gammal.
Nja.
Jag är född i början av 70-talet.
Det fanns både vanliga kontaktannonser i tidningar och de som fanns i porrtidningarna med så Tinder och Hinge har bara tagit över ett grundläggade mänskligt behov som alltid funnits.
Beorende på jobb så fick man visst det svara på frågor om hypotetiska situationer eller syssla med problemlösning med legobitar, papper och snören.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Nja.
Det fanns både vanliga kontaktannonser i tidningar och de som fanns i porrtidningarna med så Tinder och Hinge har bara tagit över ett grundläggade mänskligt behov som alltid funnits.
Beorende på jobb så fick man visst det svara på frågor om hypotetiska situationer eller syssla med problemlösning med legobitar, papper och snören.
Fanns på Text-TV också.
Viam inveniam aut faciam
Nja.
Också född i början av 70-talet.
Kanske individuellt då. Jag tycker att det mesta är konstigt nu. Mer tillkrånglat. Det är mycket nu som jag inte förstår.
De jobb jag sökt tidigare hade aldrig den sortens problemlösningar. Man chattade inte heller med Hubert.
Den känslan är inget som är unikt för vår tid, utan något som varje åldrande generation sannolikt går känt sedan antiken.
Så är det nog. Känns ändå som att allt går snabbare nu. Säkert inbillning från min sida, eftersom jag börjar bli gammal.
Japp världen förändras. Om 30 år sitter dagens tonåringar och gnäller att det var bättre förr. Men mycket var jäkligt dåligt när jag var liten. Maten var smaklös, skolböckerna höll knappt ihop och barnprogrammen kom från östblocket. Det är sant att du inte behövde uppdatera spelen men du fick också leva med buggarna. I sällsynta fall släpptes en uppdaterad version av spel om de var för trasiga men du var ju då tvungen att betala igen för spelet.
Film är något som jag kan tycka har blivit sämre, särskilt Hollywood. Vad tusan har hänt där egentligen? Och vad hände med alla actionfilmer?
Dating kan jag också hålla med om att det inte är vad det varit. Fönstershoppa en partner är inte något jag skulle rekommendera till någon och i framtiden kommer vi säkert se att det är datingapparnas fel att barnafödandet går ner. Att bara scrolla vidare leder ju inte till några barn.
Bara funkade vetitusan, ibland ett halvt projekt att bara få igång saker back then. Under slutet av 90-talet och en bra bit in på 00-talet fick vi jaga alla patchar själva, och det var ju ändå bra att saker kunde fixas i efterhand.
Allt har väl för och nackdelar, att kunna dejta online är ju väldigt bra när seriösa människor möts. Man får mer tid än bara det ytliga på krogen där man kanske snabbt avfärdat varandra pga xy fast man kanske haft massa gemensamt på ett mer seriöst plan.
Teknik överlag med framförallt sociala medier är sjukt polariserande. Jag tror inte människor är särskilt annorlunda från förr, men möjligheten att spotta ur sig precis det man tänker i stunden till världen skapar detta. Folk tjafsar om precis allt överallt och är självutnämnda experter på allt.
Var det bäst förr? nej
Är det bäst nu? nej
Japp världen förändras. Om 30 år sitter dagens tonåringar och gnäller att det var bättre förr. Men mycket var jäkligt dåligt när jag var liten. Maten var smaklös, skolböckerna höll knappt ihop och barnprogrammen kom från östblocket. Det är sant att du inte behövde uppdatera spelen men du fick också leva med buggarna. I sällsynta fall släpptes en uppdaterad version av spel om de var för trasiga men du var ju då tvungen att betala igen för spelet.
Film är något som jag kan tycka har blivit sämre, särskilt Hollywood. Vad tusan har hänt där egentligen? Och vad hände med alla actionfilmer?
Dating kan jag också hålla med om att det inte är vad det varit. Fönstershoppa en partner är inte något jag skulle rekommendera till någon och i framtiden kommer vi säkert se att det är datingapparnas fel att barnafödandet går ner. Att bara scrolla vidare leder ju inte till några barn.
Jag älskade barnprogrammen. Det var en helt annan tid, så mysigt.
Skolmaten var underbar. Snälla mattanter också. Det med skolböckerna var charmigt. Folk betalar dyrt för saker med patina, som är relikerade, som ser gammalt och använt ut. Kolla bara på elgitarrer.
Om nån sagt då att elever kommer ha varsin dator i skolan...
Tror inte vi hade en enda dator på hela skolan där jag fick fram till 1985.
Inte på högstadiet heller.
Jag spelade bara lite grann som barn, det var först vid 26 (1998) jag började spela och då var det enklare. På senare år har allt blivit mer, trasigare, tillkrånglat och mer tjafs.
Film är ofta för snygga nu, så det tar bort den varma känslan. Lite synd, då film ofta var magi förr.
Också född i början av 70-talet.
Kanske individuellt då. Jag tycker att det mesta är konstigt nu. Mer tillkrånglat. Det är mycket nu som jag inte förstår.
De jobb jag sökt tidigare hade aldrig den sortens problemlösningar. Man chattade inte heller med Hubert.
Ja, men jag förstår dig. Det är saker som jag inte ens bemödar mig att lära mig. Det känns som vi har alla streamingtjänster som finns men jag tittar inte personligen.
Jag klarar mig från Hubert och om jag har tur så har jag kvar de närmsta tio åren som typ är kvar för mig på samma arbetsplats så jag slipper vara aktiv på Linkedin eller utsättas för arbetsinervjuer.
Men åldern känns.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Det går väl fortfarande? Eller kanske inte ringa om von inte vet vem du är. Men om hon känner dig går det väl att ringa och fråga om hon vill följa med och göra något kul?
Less is more.
Att allt ska min-maxas, ha konstant med valmöjlighet förstör ju bara oss
Känner också så. Varför måste spel vara Xtra Allt nu för tiden?
Vad är det för fel på ett bra spel med bra story och bra atmosfär, utan en massa tjafs?
Spel som Silent Hill, Resident Evil, Tomb Raider, Shenmue. Det var en komplett upplevelse, och väldigt avskalade om man jämför med dagens spel. De hade med det som var viktigt.
Det går väl fortfarande? Eller kanske inte ringa om von inte vet vem du är. Men om hon känner dig går det väl att ringa och fråga om hon vill följa med och göra något kul?
Går gör det ju, men det anses vara konstigt. Man messar nu för tiden.
Så är det nog. Känns ändå som att allt går snabbare nu. Säkert inbillning från min sida, eftersom jag börjar bli gammal.
Nej, det är nog inte inbillning. Saker ändras och man blir mindre mottaglig att följa med. Jag känner för övrigt samma.
Nej, det är nog inte inbillning. Saker ändras och man blir mindre mottaglig att följa med. Jag känner för övrigt samma.
Tror också det. Jag orkar inte bry mig längre. När jag var yngre så jagade man mer efter det nya. Jag bryr mig inte om senaste grafiken med mest hd och K, samma gäller filmer. Jag vill bara få en upplevelse som inte känns plastig.
Går gör det ju, men det anses vara konstigt. Man messar nu för tiden.
Finns väl massor av folk som växt upp med att man ringer eller går och fikar?
Även innan internet var det väl alltid en risk att den man frågade ut sa nej?
Håller med om att det kan vara svårt att hänga med i utvecklingen men tur nog finns ju massa människor i samma ålder med liknande smak
Tror också det. Jag orkar inte bry mig längre. När jag var yngre så jagade man mer efter det nya. Jag bryr mig inte om senaste grafiken med mest hd och K, samma gäller filmer. Jag vill bara få en upplevelse som inte känns plastig.

Finns väl massor av folk som växt upp med att man ringer eller går och fikar?
Även innan internet var det väl alltid en risk att den man frågade ut sa nej?
Håller med om att det kan vara svårt att hänga med i utvecklingen men tur nog finns ju massa människor i samma ålder med liknande smak
Absolut. Jag växte upp på den tiden.
Risken att få nej är samma som förr, det har inte förändrats.
Men hur man frågar har förändrats.
Ja, men jag förstår dig. Det är saker som jag inte ens bemödar mig att lära mig. Det känns som vi har alla streamingtjänster som finns men jag tittar inte personligen.
Jag klarar mig från Hubert och om jag har tur så har jag kvar de närmsta tio åren som typ är kvar för mig på samma arbetsplats så jag slipper vara aktiv på Linkedin eller utsättas för arbetsinervjuer.
Men åldern känns.
Så sant som det är sagt.
Ja! Jag vill leva på 80-talet. För evigt.
Facts!
Sena 90-talet/tidiga 2000 var bäst. Spelen var snygga(Dreamcast/PS2), filmerna var bra(Gladiator, Matrix) och internet hade precis kommit
Om 20 år sitter dagens unga och längtar tillbaka till tiden med högkvslitetsmedia som skibidi-toilet och den enklare tiden när man kunde skattedeklarera utan ett chip i hjärnan
Och ja, 99% av all ny film är riktig skit.